Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Digitális kommunikáció a XXI. századi közoktatásban 2014. 07. 25.Eszterházy Károly Főiskola1 Petróczi Gábor igazgató tanügy-igazgatási szakértő c. főiskolai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Digitális kommunikáció a XXI. századi közoktatásban 2014. 07. 25.Eszterházy Károly Főiskola1 Petróczi Gábor igazgató tanügy-igazgatási szakértő c. főiskolai."— Előadás másolata:

1 Digitális kommunikáció a XXI. századi közoktatásban Eszterházy Károly Főiskola1 Petróczi Gábor igazgató tanügy-igazgatási szakértő c. főiskolai docens Ságvári Endre Gimnázium 3700 Kazincbarcika Jószerencsét út 2. Tel: , Fax:

2 Eszterházy Károly Főiskola2 A digitális kommunikáció összetevői  A digitális kommunikáció a XXI. század nélkülözhetetlen információ átadási és átvételi módszere, hiányában az információhoz jutás hatékonysága jelentősen csökken  Legfontosabb motívumai:  az internetes információszerzés képessége  elektronikus levelek küldése és fogadása  a belső informatikai hálózat működtetése és használata  csoportmunka szoftver használata a munkahelyen és vezetésben  korszerű digitális rendszerek (pl. digitális napló) használata  felhőben történő megosztott munkavégzés (WindowsLive,SkyDrive) 2

3 A korszerű informatikai hálózat Eszterházy Károly Főiskola 3  Az iskolai számítógépeket hálózatba kell szervezni annak érdekében, hogy a pedagógusok és a diákok munkája könnyebben szervezhető legyen!  A szerveren minden felhasználó rendelkezésére állnak olyan tárhelyek, amelyeken dokumentumait tárolhatja, típusai  posta könyvtár: bárki láthatja és módosíthatja a tartalmát  saját könyvtár: csak a felhasználónak vannak jogai  közös könyvtárak: pl. dokumentumok, közös iratok, munkaanyagok tárolására és elérésére  minden könyvtárhoz jól definiált felhasználói jogosultságok tartoznak, amelyeket a rendszergazda állít be és módosít  a szerver tartalmát periodikusan menteni és archiválni szükséges 3

4 Elérhetőség a hálózaton Eszterházy Károly Főiskola 4  A jól működő iskolai hálózatban minden pedagógusnak saját (iskolai) címe van, amely nyilvánosan elérhető  A munkahelyeken (így az iskolában) nem elegáns a fre , gmail, stb. ingyenes levelezőrendszerek és fiókok használata  a Sulinet minden iskola számára biztosít megfelelő tárhelyet, elfogadható sávszélességet és egy hivatalos sulinetes címet  amennyiben több iskolai mail-címet igényelünk, akkor egy internetes szolgáltatást kell előfizetnünk az iskola számára  előfizetési díja is megoldható havi Ft nagyságrendű összegből  ezért a saját levelezőrendszer biztosítása csak vezetői igényesség kérdése  újra kell gondolni az iskolák és a pedagógusok címét is  riasztó példákat találni a gyakorlatban, néha csak célszerűtleneket  4

5 Munka az informatikai hálózaton Eszterházy Károly Főiskola 5  A hálózaton tárolt információ egy része minden pedagógus, minden diák számára elérhető  a jogok definiáltak, pl. a Tanárok mappát csak pedagógusok érhetik el, a Gazdasági mappát csak a feljogosított alkalmazottak  a saját mappákat pedig csak a tulajdonos érheti el és szerkesztheti, kivétel a saját mappába történő dokumentum-elhelyezés  Alkalmazási lehetőségek  a dokumentumok tervezetét nem nyomtatjuk ki, hanem a Tanárok/Posta könyvtárban helyezzük el  a dokumentumokat nem kell minden kolléga számára -ben megküldenünk, mert – ha akarja – láthatja és olvashatja  ha pedig nem akarja, akkor úgyis hiába küldjük meg. 5

6 Az iskolai hálózat távoli elérése Eszterházy Károly Főiskola 6  Lehetőség van az iskolai hálózat távoli elérésére is  a felhasználók saját mappájukat otthonról is elérhetik interneten az ftp alkalmazásával, amely a Total Commander program egyik szolgáltatása  ilyenkor a weben az iskolai szerver és a felhasználó otthoni gépe összekapcsolódik, és a felhasználó privát mappája elérhetővé válik  hátránya: a többi mappa nem látható, a winchestereken tárolt adatok természetesen nem érhetők el  ezért praktikus az iskolai hálón elhelyezni saját dokumentumainkat  legalábbis akkor, ha az iskolai hálózat eléggé stabilnak és biztonságosnak tekinthető 6

7 Csoportkommunikációs szoftver Eszterházy Károly Főiskola 7  Sokkal fejlettebb eljárás valamely csoportkommunikációs szoftver rendszerbe állítása és alkalmazása,  ehhez kiváló lehetőséget nyújt az oktatási intézmények számára ingyenesen letölthető a Novell GroupWise csoportkommuniká- ciós szoftvere,  amely közepes méretű szervezetek kommunikációs igényeinek kiszolgálására készült korszerű csoportmunka-szoftver  az iskola regisztrációját követően ingyenesen letölthető és használható  bevezetése azonban időt és energiát kíván a vezetőktől és a pedagógusoktól  szolgáltatásaiból:  saját munkafelület és mapparendszer, a mappák megoszthatók, webes elérhetőség, saját digitális naptár, stb. 7

8 A GroupWise levelezőrendszere Eszterházy Károly Főiskola 8  A GroupWise csoportkommunikációs szoftver levelezőrendszere jól követhető adatokat tárol a ki- és bejövő levelekről, amelyek tetszés szerint rendezhetők  követi a kimenő levelek állapotát (átadott, késleltetett, probl., stb.)  a ki- és bemenő levelek dátum, címzett, tárgy szerint rendezhetők  a bejövő levelek eleve kijelölt mappába kerülhetnek  a mappák megoszthatóak a rendszerben szereplő más felhasználókkal  a levélszemét-szűrés hatékony, beállíthatók a szemétforrások, engedélyezhetők a megbízható forrásból származó anyagok  a levelező rendszer webes felületről (internetről) távolról is elérhető  lehetőség van távolról vagy otthonról a hivatali mail használatára 8

9 A levelezőlista kényelmi szolgáltatásai Eszterházy Károly Főiskola 9  A címzettek tetszőleges adatai tárolhatók, rendezhetők  Könnyen képezhetők a levelezésben használatos csoportok  pedagógusok, osztályfőnökök, mk-vezetők, stb.  ezeknek a csoport nevének rövid beírásával küldhető levél  a levelekhez többféle előre gyártott aláírás is rendelhető  az aláírások között prioritás határozható meg vagy választhatóak  a címzettek csoportokba szervezhetők munkahelyük, beosztásuk, a kapcsolat minősége vagy bármely szempont alapján  a kapcsolatok, csoportok színnel, háttérrel kiemelhetők  beállítható a levelek tetszőleges idő múlva történő törlése  beállítható a levelek prioritása: sürgős, fontos, átlagos, nem fontos, stb. 9

10 Eszterházy Károly Főiskola 10  A pedagógusok közötti kommunikációban és a vezetői információ-biztosításban tudatosan IKT-eszközöket kell használni.  Túl kell lépnünk azon, hogy csak -ben tudunk információt és dokumentumokat küldeni egymásnak!  Tanítványaink számára lehetővé kell tenni, hogy informatikai eszközökkel készítsék egyes házi feladataikat, dolgozataikat.  biztosítani kell azt, hogy bizonyos információkat digitálisan kérünk és adunk tanítványaink számára  aktív vagy passzív tanári honlapokat kell készítenünk és működtetnünk  minél több esetben digitális tananyagokat kell használnunk az órákon 10 Használjuk bátran az IKT-módszereket !

11 Információ és jogszabályok a világhálón Eszterházy Károly Főiskola 11  Ha sürgős és megbízható információra van szükségünk, azt az interneten érdemes megkeresünk!  A szörfölés technikája erre alapvetően nem alkalmas (időrabló)  a keresést a megbízható keresőmotorokkal érdemes kezdeni  ezek ugyanis többnyire megbízható prioritási sorrendben adják meg a találatokat, így kevesebb időt fordíthatunk a haszontalan lapok kiszűrésére  a leghasznosabb lapokat a „kedvencek” menüben érdemes mentenünk  Jogszabályok keresésére kizárólag digitális jogforrást alkalmazzunk, a nyomtatott jogszabályok használhatatlanok!  megbízható a CompLex DVD jogtár,  még frissebb a webes elérésű Opten jogtár,  alkalmazható a magyarorszag.hu jogszabály-gyűjteménye, bár nehézkes 11

12 Segítségemre sietett néhány kolléga Eszterházy Károly Főiskola 12  A felhő típusú alkalmazások (cloud computing) az informatika legújabb módszere, kifejlesztése a Microsoft 2010-es eredménye  A SkyDrive módszer bemutatásában segítségemre siettek a következő kedves kollégáim:  mindenekelőtt: Üveges László, akivel „belőttük” a programot  Máténé Ujváry Zsuzsanna, akivel kevésszer jöttünk össze  Kurucz Gábor, akivel esténként együtt csaptuk agyon az időt  köszönöm szíves segítségüket  és felkérem őket a gyakorlati bemutatón való közreműködésre 12

13 A legújabb módszer: cloud computing Eszterházy Károly Főiskola 13  Cloud computing: felhő informatika  Napjaink egyre többet emlegetett informatikai fejlesztése, amely megváltoztatja az egész IT iparágat  (Microsoft: Windows Live – 2010)  A felhő informatika (SkyDrive) ugyanúgy működik, mint a telefonhálózat vagy az áramszolgáltatás:  a kiszolgáló infrastruktúra helyéről, felépítéséről nem sok tudomásunk van, és ez nem is lényeges  csupán az a lényeges, hogy rendelkezésünkre áll az, amire a rendszerre csatlakozva számítunk, pl.:  „felhő” tárterületet biztosít a felhasználói fájlok számára,  lehetőség a felhőben tárolt fájlok megosztására ismerősökkel:   a dokumentumok mentése, az információk archiválása, változatok tárolása 13

14 A cloud computing előnyei Eszterházy Károly Főiskola 14  Hálózati típusú kommunikáció megosztási lehetőségekkel.  Nincs szükség saját számítógépünk szoftvereire, winchesterére és kapacitására (bár azok is használhatók),  mert a felhőben lévő hálózati erőforrásokkal dolgozunk  a felhőben lévő szoftverek (Word, Excel, PowerPoint, Acces) a gépünktől függetlenül rendelkezésünkre állnak bárhol és bármikor  szolgáltatási környezetben dolgozunk, amely egyszerűen, a lehető legnagyobb fokú automatizáltság mellett, szabványokat követve és alkalmazva működik,  a felhő erőforrásait a szerverek, a hálózat és a tárolóeszközök szintjén is kihasználhatjuk, az erőforrások rugalmasan, a mindenkori igényeknek megfelelően oszthatók ki a felhasználók között  így a felhőszerverek 80%-os hatásfokkal működnek (vállalati szerverek: 10%) 14

15 Hogyan kell regisztrálni a Microsoft Windows Live rendszerébe? Eszterházy Károly Főiskola 15  Regisztráció: felületen, belépés jelszóvalhttp://login.live.com  A felhőben 25 GB tárhely és szoftverek állnak rendelkezésünkre  Javaslatok: Mivel Microsoft fejlesztésről van szó, az Explorer böngésző használata a célravezető  az Explorer 8-as verzióját kell letölteni és használni  a számítógépen legalább Office2007 vagy 2010-es verzió szükséges  jól be kell állítani a személyes profilunkat,   ezen belül javasolt magyar nyelvre állítani (a név mellett a lefelé nyílnál)  mivel a szoftver még jellemzően csak az angol nyelvterületen működik, gond lehet a felhőben megosztott dokumentumok olvasásával is,  ekkor a böngészősor végére azt kell beírni: ?knp=en-us 15

16

17

18 AZ ÜRES MEZŐK ÉRTELEMSZERŰ KITÖLTÉSE

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32 A digitális naplózás alkalmazása Eszterházy Károly Főiskola 32  A közoktatási jogszabályok nem írják elő az oktatásban alkalmazandó napló formátumát, csupán tartalmi jegyeket rögzítenek,  így lehetőségünk van a szokásosnál jóval egyszerűbben és hatékonyabban alkalmazható digitális napló alkalmazására  amely számos könnyebbséget jelent az osztályfőnökök és a pedagógusok számára,  jelentős statisztikai és adminisztrációs terhektől mentesíti az iskola vezetőit,  azonnali és hatékony információs felületet biztosít a szülők és a diákok számára,  tehát minden érdekelt számára előnyös!  Azt gondolják, hogy még nincsenek meg a feltételek? Szerintem tévednek! 32

33 A digitális napló alkalmazása Eszterházy Károly Főiskola 33  Be kell szerezni egy korszerű, jól funkcionáló digitális naplót  ehhez az informatikai normatívából kötelezően megvásárolt tanügy-igazgatási szoftver (többnyire Taninform) is használható  utóbbi „ingyenesen” és kötelezően áll minden iskola rendelkezésére  A digitális naplóban digitális úton történik:  a haladási és osztályozó napló bejegyzése  a hiányzások igazolása és automatikus összegzése  a félévi bizonyítványok kinyomtatása (az év végi egyelőre nem)  az iskolalátogatási, nagy mértékű hiányzásról, bukásra állásról, stb. értesítő dokumentumok előállítása  A digitális napló web-es felületen vagy az iskolában elhelyezett szerveren rögzítheti és tárolhatja az adatokat! 33

34 Az adatbeviteli teendők Eszterházy Károly Főiskola 34  A digitális naplóba mindenekelőtt föl kell tölteni az iskolai alapadatokat, a pedagógusok nevét, az órarendet  az órarend órarendkészítő programokból is importálható  fel kell továbbá tölteni a tanulók személyi adatait és címét, a választható tantárgyakat és az esetleges csoportbeosztást  a tanulói és szülői adatok Excel-táblából is importálhatók  az adatokat csak egyszer kell bevinni, mert a személyi és csoportadatok a következő tanévre átemelhetők  a tanév elején csak a legfontosabb adatok kitöltése szükséges, a diákigazolvány szám, anyakönyvi szám, TAJ-szám a későbbiekben is hozzáadható 34

35 A digitális napló és a statisztika Eszterházy Károly Főiskola 35  A jó digitális naplók a statisztikai adatokat tetszőleges napra vonatkozóan sokféle csoportosításban adják ki:  tanulók száma, életkor és nemek szerinti eloszlása  a bejáró tanulók száma, kollégisták száma  sni-s és veszélyeztetettségi adatok, az sni-s csoport rögzítése  az egyes osztályok és tanulócsoportok létszámadatai  a testnevelési adatcsoportok állománya (pl. felmentett)  a szakközépiskolai és gimnáziumi, vagy a négy, öt és hat évfolyamos oktatás szerinti csoportosítás  a jó digitális napló minden pedagógus esetében automatikusan kiszámítja a tanítási időkeretet és a túlórák számát 35

36 A hiányzások kezeléséről Eszterházy Károly Főiskola 36  A digitális naplóban a hiányzások minősítése és összegzése is automatikus:  nincs havi zárás, az összegzés mindig az egész évre vonatkozik,  külön jelenik meg az igazolt és igazolatlan órák száma,  a magas igazolatlan órát elérő tanulókat a rendszer kiemeli,  a hiányzó beírása az órát tartó pedagógus kötelessége és jogköre,  a hiányzás igazolására kizárólag az osztályfőnök jogosult,  az általa beírt hiányzás és az igazolás minősítése nem módosítható,  lehetőség van az időszaki igazolásra is (pl. egész heti hiányzás)  ha az osztályfőnök előre beírja az időszaki igazolást, akkor a hiányzást nem kell írniuk a szaktanároknak  a rendszer gyenge pontja az, hogy a tanárok elmulasztják a hiányzó beírását 36

37 A továbbfejlesztés lehetőségei Eszterházy Károly Főiskola 37  Álláspontom szerint nem állunk messze a digitális naplózás általánossá válásától, hiszen  már digitálisan tartjuk nyilván a KIR-ben a tanulói és pedagógus adatokat, a TAJ-számokat, az érettségi vizsgaeredményeket, digitális a középiskolába való jelentkezés  a Ságváriban 2010 november 10-én chipkártyás beléptető- rendszert helyeztünk üzembe az iskola bejáratánál,  ugyanez a kártya funkcionál a hónap végétől ebédjegyként, tartalmazva az A vagy B menü választására vonatkozó adatokat,  a beléptető rendszert összekapcsoljuk a digitális naplóval, így a beléptető rendszer kezelni tudja majd a tanítás kezdésével, befejezésével vagy a lyukasórákkal kapcsolatos adatokat is  ezzel komplex digitális rendszert hozunk létre 37

38 Tisztelt Hallgatóim! Ne feledjék, most nem tananyagot tanultak, hanem a XXI. század korszerű információs módszereit tekintettük át együtt! A korszerű pedagógusnak ezeket az eszközöket most kell hatékonyan alkalmaznia! Eszterházy Károly Főiskola 38


Letölteni ppt "Digitális kommunikáció a XXI. századi közoktatásban 2014. 07. 25.Eszterházy Károly Főiskola1 Petróczi Gábor igazgató tanügy-igazgatási szakértő c. főiskolai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések