Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás Steklács János KF-TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet 2008. április 5.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás Steklács János KF-TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet 2008. április 5."— Előadás másolata:

1 Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás Steklács János KF-TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet április 5.

2 A szövegértés jelentése és jelentősége ma Társadalmi elvárások, az olvasás szerepének alakulása Társadalmi elvárások, az olvasás szerepének alakulása Funkcionális analfabetizmus Funkcionális analfabetizmus „A szövegértés egy interaktív-kompenzációs folyamat, amely során az olvasó megkísérel kapcsolatot találni az előzetes tudása és a szöveg tartalma között. Ez egy konstruktív folyamat, amely aktív olvasót kíván.” „A szövegértés egy interaktív-kompenzációs folyamat, amely során az olvasó megkísérel kapcsolatot találni az előzetes tudása és a szöveg tartalma között. Ez egy konstruktív folyamat, amely aktív olvasót kíván.” „A szövegértés egy állandó változásban lévő interaktív folyamat, amely magában foglalja az olvasót, a szöveget és a kontextust.” „A szövegértés egy állandó változásban lévő interaktív folyamat, amely magában foglalja az olvasót, a szöveget és a kontextust.”

3 Metakogníció, olvasási stratégiák Mi a metakogníció? Saját tudásunkra, képességeinkre vonatkozó tudás. Mi a metakogníció? Saját tudásunkra, képességeinkre vonatkozó tudás. Mi az olvasási stratégia? Mi az olvasási stratégia? Az olvasás célja érdekében, a kiválasztás, végrehajtás és monitorizálás szándékosan alkalmazott kognitív folyamata. /Almasi, 2003/ Az olvasás célja érdekében, a kiválasztás, végrehajtás és monitorizálás szándékosan alkalmazott kognitív folyamata. /Almasi, 2003/ A jó stratégiahasználók jellemzői: A jó stratégiahasználók jellemzői: Kiterjedt tudás Kiterjedt tudás Motiváltság Motiváltság A metakognitív faktor ismerete A metakognitív faktor ismerete Több olv-i str. birtoklása Több olv-i str. birtoklása Az olvasási feladat analizálásának képessége (Az olv-i cél érdekében a legjobb str. kiválasztása) Az olvasási feladat analizálásának képessége (Az olv-i cél érdekében a legjobb str. kiválasztása)

4 Részletesen: 1. Felkészülés az olvasásra: Az olvasás céljának a tisztázása Az olvasás céljának a tisztázása A szöveg átfutása, hogy inf-t szerezzünk a szöveg hosszúságáról, szerkezetéről A szöveg átfutása, hogy inf-t szerezzünk a szöveg hosszúságáról, szerkezetéről Az előzetes tudás aktiválása Az előzetes tudás aktiválása 2. Jelentésalkotás olvasás közben: Szelektív olvasás: irreleváns inf-k gyors o-a, fontos inf-k, nehéz, érdekes szöveg ismételt átolvasása. Szelektív olvasás: irreleváns inf-k gyors o-a, fontos inf-k, nehéz, érdekes szöveg ismételt átolvasása. Legfontosabb gondolatok meghatározása Legfontosabb gondolatok meghatározása Jóslások Jóslások Következtetések Következtetések Értelmezés és értékelés Értelmezés és értékelés A gondolatok integrálása a szöveg összefüggéseibe A gondolatok integrálása a szöveg összefüggéseibe A megértés monitorozása A megértés monitorozása 3. Az olvasottak áttekintése, reflektálás a szövegre Kérdések megfogalmazása a megértés miatt Kérdések megfogalmazása a megértés miatt A használt str-ák felidézése A használt str-ák felidézése Összefoglalás Összefoglalás A folyamat folytatása a szöveg alapján, az olvasás céljának megfelelően (Continuess to process the text based on reading goals) A folyamat folytatása a szöveg alapján, az olvasás céljának megfelelően (Continuess to process the text based on reading goals)

5 Dekódolás Szövegértés monitorozása Figyele m Folyékony olvasás

6 Tervezés: Előzetes áttekintés Jóslás Kérdezés, gondolkodás Előzetes tudás aktiválása Monitorozás: Jóslatok megerősítése, elvetése Új jóslatok A megértés ellenőrzése Félreértések, ezek okának meghatározása Revízió: Újra olvasás a megerősítés, probléma megoldás érdekében Hibák önálló korrekciója A megoldások megerősítése, elvetése Metakognitív kontroll

7 Az olvasás dimenziói 1. Személyes dimenzió- Én 1. Személyes dimenzió- Én Mit olvasok? Mit olvasok? Mi érdekel? Mi érdekel? Miért olvasom ezt? Miért olvasom ezt? Miért nem olvasom tovább? Miért nem olvasom tovább? Mi nem érdekel? Miért nem? Mi nem érdekel? Miért nem? Milyen szövegek okoznak személyes élményt? Milyen szövegek okoznak személyes élményt? Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben? Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben?

8 2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit? 2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit? Mit olvasok? Mit olvasok? Mi a központi téma, legfontosabb gondolat? Mi a központi téma, legfontosabb gondolat? Mit akarok tudni? Mit akarok tudni? Mit tudtam meg, miután elolvastam? Mit tudtam meg, miután elolvastam? Mit tudtam előtte? Mit tudtam előtte? Mit nem értek? Mit nem értek? Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem? Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem? Hogy folytatódik tovább a történet? Hogy folytatódik tovább a történet?

9 3. Kognitív dimenzió – Hogyan? 3. Kognitív dimenzió – Hogyan? Hogyan olvasok? Hogyan olvasok? Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok? Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok? Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…? Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…?

10 4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt” 4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt” Beszélek arról másoknak, amit olvasok? Beszélek arról másoknak, amit olvasok? Kivel beszélem meg, amit olvasok? Kivel beszélem meg, amit olvasok? Miről szoktam beszélni? Miről szoktam beszélni? Miről nem beszélek szívesen? Miről nem beszélek szívesen?

11 7 módszer, ami legjobban fejleszti a szövegértést (tudományos alapon): A szövegértés monitorozásának str-ja A szövegértés monitorozásának str-ja Kooperatív tanulás Kooperatív tanulás Grafikus szervezők alkalmazása Grafikus szervezők alkalmazása A történet szerkezetének felfedezése és leírása A történet szerkezetének felfedezése és leírása Válasz a feltett kérdésekre Válasz a feltett kérdésekre Kérdések feltevése (generálása) Kérdések feltevése (generálása) Összefoglalás Összefoglalás National Reading Panel (2000)

12 Olvasási stratégiák Az olvasási eljárás, módszer, folyamat tudatos tervezése, kivitelezése, követése és ellenőrzése Az olvasási eljárás, módszer, folyamat tudatos tervezése, kivitelezése, követése és ellenőrzése Általános olvasási technikák: Általános olvasási technikák: Áttekintés Áttekintés Átfutás Átfutás Részletes olvasás Részletes olvasás Kereső olvasás Kereső olvasás Javító olvasás Javító olvasás Beleolvasás Beleolvasás

13 A kutatásokról Az első kísérleti fejlesztő program Az első kísérleti fejlesztő program Követő vizsgálat időkorlátos teszttel Követő vizsgálat időkorlátos teszttel A jelenleg futó kísérletről A jelenleg futó kísérletről Tankönycsalád Tankönycsalád Csodaceruza, Tanítás-tanulás Csodaceruza, Tanítás-tanulás

14 A metakognícióra épülő stratégiai olvasás- tanítási módszer elemei: Palincsar-féle reciprok tanítás Palincsar-féle reciprok tanítás Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) Peer led discussion: Az egyenrangú beszélgetés módszere. Peer led discussion: Az egyenrangú beszélgetés módszere. SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) Pressley-féle tranakciós olv. stratégia tanítás Pressley-féle tranakciós olv. stratégia tanítás STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) Wood-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod) Wood-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod) Kooperatív tanulás Kooperatív tanulás


Letölteni ppt "Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás Steklács János KF-TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet 2008. április 5."

Hasonló előadás


Google Hirdetések