Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nevelési módszerek. A módszer fogalma „… valamely elérhető célt a lehető legbiztosabban, legteljesebben és a leggazdaságosabban valósítsuk meg” (Zrinszky)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nevelési módszerek. A módszer fogalma „… valamely elérhető célt a lehető legbiztosabban, legteljesebben és a leggazdaságosabban valósítsuk meg” (Zrinszky)"— Előadás másolata:

1 Nevelési módszerek

2 A módszer fogalma „… valamely elérhető célt a lehető legbiztosabban, legteljesebben és a leggazdaságosabban valósítsuk meg” (Zrinszky)

3 Direkt nevelőhatás Felnőtt tekintélyi személyektől kiinduló Közvetlenül a növendékekre irányul Tartalma: kész normák, eszmék, célok, eszmények, magatartási modellek Felülről lefelé irányul 10 éves korig hatékony

4 Direkt nevelési módszerek A beidegzés közvetlen módszerei: szokások kialakítása – követelés – gyakorlás – segítségadás – ellenőrzés – ösztönzés: jutalmazás és büntetés A magatartási modellek közvetítésének direkt módszerei: – elbeszélés – tények és jelenségek bemutatása – műalkotások bemutatása – személyes példaadás A meggyőződés-formálás közvetlen módszerei: –előadás, magyarázat, beszélgetés –a gyerekek önálló elemző munkája

5 Indirekt nevelőhatás A gyerekek által végzett feladatok a nevelő hatások alapvető forrásai Kölcsönhatások, interakciók a neveltek között

6 Indirekt nevelési módszerek A beidegzés közvetett módszerei: –közösségfejlesztő és önfejlesztő tevékenységek megszervezése –perspektívák megszervezése –hagyományok kialakítása –közvetett követelés –közvetett ösztönzés –közvetett ellenőrzés A magatartási - tevékenységi modellek közvetítésének indirekt módszerei: –a nevelő személyes részvétele a közösségi tevékenységben –egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből A meggyőződés-formálás közvetett módszerei: –a közvetett felvilágosítás –a vita

7 A nevelés folyamata Impulzív aktivitás fázisa (nem célra irányuló tevékenység, a tárgyi környezet ingerei irányítják) Heteronóm szabályozású tevékenység fázisa –A tekintélyi szabályozás szintje (10-12 éves korig) (A felnőtt tekintélyi személyek hatása közvetlenül érvényesül - direkt szabályozás.) –A szociális szabályozás szintje (10-12 év felett) (A felnőtt személyek helyett a feladatok és a kortárscsoportok tekinthetők hatékony nevelő hatásúaknak – indirekt szabályozás) Autonóm szabályzású aktivitás fázisa


Letölteni ppt "Nevelési módszerek. A módszer fogalma „… valamely elérhető célt a lehető legbiztosabban, legteljesebben és a leggazdaságosabban valósítsuk meg” (Zrinszky)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések