Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ALTERNATÍV TÁPLÁLKOZÁSI IRÁNYZATOK. megfontolások egészségesebb életvitel iránti igény gazdaságosabb, filozófiai, esetleg vallásos A táplálkozáshoz ősidők.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ALTERNATÍV TÁPLÁLKOZÁSI IRÁNYZATOK. megfontolások egészségesebb életvitel iránti igény gazdaságosabb, filozófiai, esetleg vallásos A táplálkozáshoz ősidők."— Előadás másolata:

1 ALTERNATÍV TÁPLÁLKOZÁSI IRÁNYZATOK

2 megfontolások egészségesebb életvitel iránti igény gazdaságosabb, filozófiai, esetleg vallásos A táplálkozáshoz ősidők óta, elsősorban vallási köntösben jelentkező, a maga idejében rendkívül előnyös előírás (bizonyos ételek, italok fogyasztása vagy tiltása) csatlakozott.

3 Az alternatív táplálkozási formák sokféle módon összeállított, étrendet jelentenek Néhány közülük részben, vagy egészében elfogadható, némelyik kedvezőtlen, vagy egyenesen veszélyes, vagy egyszerűen csak értelmetlen

4 Az alternatív táplálkozási formák viszont évezredek óta léteznek, mindig új és új köntösben újdonságnak tűnő, figyelmet megragadó formában jelentkeznek, „újszerű ismeretek” tálalnak, főleg a fiatalok között sok a követőjük sokszor „…csak a maradinak, az új iránt érzéketlennek tekintett, „akadémikus” orvostudománnyal szembeni bizalmatlanság” kifejeződéséről van szó.

5 Az alternatív táplálkozási formák többsége a vegetáriánus táplálkozási csoportba sorolható Vegetáriánus táplálkozás A vegetáriánus étrend növényi eredetű élelmiszerekből áll össze. A fogyasztható élelmiszerek körétől függően sokféle lehet, abban azonban megegyeznek, hogy a tőkehúsok és a húskészítmények fogyasztása tilos.

6 Szemi-vegetáriánus étrendben az állati eredetű táplálékok közül néhány megengedett: A lakto-vegetáriánusok elfogadják a tejet és a tejtermékeket Az ovo-vegetáriánusok a tojást is a lakto-ovo-vegetáriánusok mind a tejet, mind a tojást a piszko-vegetáriánusok a halat is a pollo-vegetáriánusok csirkét is

7 Szigorúan vegetáriánus, azaz vegán vegán étrendben kizárólag növényi eredetű élelmiszerek szerepelnek. Állati eredetű termékeket pl.: tejport, vagy zselatint még állományjavítóként sem használnak.

8 A vegán étrenden belül vannak a gyümölcsevők csak gyümölcsöt fogyasztanak, a nyerskoszton élők az ételeik készítésénél hőkezelést nem alkalmaznak; a növényi sejtes felépítés fellazítása elmarad, az emésztés nehezített. makrobiotikus étrend: az élelmiszereket az ősi japán elképzelés szerint yin (női) és jang (férfi) tulajdonságokkal ruházza fel. megfelelő arányban ( 50-50%-ban főtt, teljes értékű gabona, 5-10%-ban zöldség alapú leves, 25-30% párolt zöldség, 5-10% főtt hüvelyes). Tea, kávé, cukor stb. tilos.

9 Reformtáplálkozás elvei sok tekintetben azonosak a kiegyensúlyozott táplálkozás gyakorlatával, de jelentheti a vegetáriánus táplálkozás bármelyikét is j csak biotermelésű élelmiszereket a biotermelés vegyszerek alkalmazása nélküli növénytermesztést és állattenyésztést illetve feldolgozást jelent csak természetes forrásból származó adalékanyagok

10 Szétválasztó étrendek hibás elképzelésből: fehérjék és a szénhidrátok nem emészthetők egyszerre, tehát pl. a gyümölcsök, zöldségek és a hús fogyasztását időben is el kell egymástól különíteni a Diamond féle „fit for life” étrenden élők délelőtt csak gyümölcsöt, délután salátát, este húst és tejet fogyasztanak Hay-féle 80% savanyító: gyümölcs, zöldség, 20% lúgosító: hús, tej, sajt, tojás, gabona

11 Az antropozóf (emberkedvelő) étrend Élő (a friss gabona) és halott (az iparilag feldolgozott) élelmiszer-kategóriákat különböztet meg. Bruker féle „életanyagokban gazdag étrend” gerincét kevéssé feldolgozott és hő-kezelt biotermékek: gabona, gyümölcs, zöldség adja. Lakto-ovo-vegetáriánus étrendnek felel meg, melyben kevés hús is engedélyezett. Iparilag előállított termékek fogyasztása tilos. A gabonapépnek gyógyító hatást tulajdonítanak. Steiner-féle antropozófikus étrend burgonya fogyasztását tiltja, mert a burgonya sötétben nő, nem tartja megengedhetőnek az „életellenes” elkészítési módokat pl.: a túlnyomásos gőzben való párolást, vagy a mélyhűtést sem.

12 A vegetáriánus táplálkozás értékelése A sok zöldség és gyümölcsfogyasztás kedvező, bőven tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostokat ↓ a koszorúér- és a tu az elhízás, a magas vérnyomás, az epekő- betegség stb. mint az átlag populációban. Ez a különbség a vegetáriánusok és a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozást követők között már nem mutatható ki

13 Gyermekek étrendjét mind az 5 alap élelmiszercsoportból kell összeválogatni. Kellő hozzáértéssel összeállított szemi- vegetáriánus (baromfihúst, halat is tartalmazó) étrend minden korosztály tápanyagszükségletét kielégíti; Ha az állati eredetű élelmiszerek közül csak tej és/vagy tojás fogyasztható, vashiány kialakulásával kell számolni.

14 Vegán étrenden számos tápanyag hiányos bevitelével kell számolni gyermekeknél nem engedhető meg. Energia: a növényi élelmiszerek energiaértéke kicsi.. gyomorkapacitás limitált, puffasztó hatásúak Fehérje: a növényi fehérjék aminosav garnitúrája nem teljes; megfelelő összeállítással ki lehet alakítani a teljes aminosav garnitúrát; a cereáliák lyzin tart. kicsi. methionon tart. nagy hüvelyesek: fordítva

15 jó kombináció hüvelyesek: cereáliák, burgonya, zöldség magok dió * cereáliák: hüvelyesek burgonya, zöldség magok dió

16 burgonya: cereáliák, hüvelyesek zöldség magok dió

17 Vas: a növényekben lévő vas rosszul szívódik fel; a C-vitamin segíti, az élelmi rostok Ca, P, fytát, oxalát gátolja a 4-6 hónapos kortól a vasellátottság az étrendi vastól függ vasfelszívódás: haem-vas: 37% nem haem-vas: 1% spenót: 1%, rizs: 1%, szója, árpa, kukorica: 4 % Cink: A hüvelyesekben sok cink található, hasznosulását azonban a vashoz hasonlóan az élelmi rostok és a fytát nehezíti-

18 élelmi rostok: N-, Ca, Fe, Mg, Cu számos vitamin felszívódása csökken puffaszt Taurin, karnitin Se cc. csökken Nitrát, peszticidek Fuzárium és más gombatoxinok

19 vegán étrend a kalcium-szükséglet 40%- át fedezi Kalcium: a növények kalciumtartalma kicsi. Normál vegyes táplálkozásnál a kalciumszükségletünk 75%-át tejjel, és tej termékekkel fedezzük. D-vitamin: vegán étrenden: ↓Ca és ↓ D-vit. „vegetarian rikets” felnőttkorban pedig csontritkulást eredményezhet.

20 B2-, B6- és a B12-vitamin hiánya is kialakulhat. B12-vitamin kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található. Az anyatej is hiányos! A fehérje, vas, és a B12-vitamin hiányos bevitele vérszegénységhez vezethet.

21 életvitel általában nagyobb gondossággal állítják össze étrendjüket, életvitelükben is eltérnek az átlag populációtól. általában többet mozognak, nem dohányoznak, nem fogyasztanak, szeszesitalt, kávét, teát stb.

22 Felnőtt ember maga dönt arról, hogy a hagyományos, vagy valamelyik alternatív táplálkozási irányzatot követi. teendő: növekedés, fejlődés tápláltsági állapot monitorozása makrobiotikus anya: szopós csecsemője: B 12 vit C-vit D-vit

23 elválasztásnál: tejalapú elválasztási tápszer szója alapú tápszer cereália ( Fe, Ca, vit. dúsítás) szemi ill. lacto-ovo étrend elfogadtatása gyakori kis étkezések megfelelő texturáltság

24 Az osteoporosis táplálkozási vonatkozásai gyermekkorban

25 Az osteoporosis a leggyakoribb anyagcsere betegség Kialakulása - csökkent csontképzés pubertás korban - fokozott csontvesztés felnőtt korban

26 Az osteoporosis kockázatát befolyásolja: * öröklődés * kor * nem * fajta * ált.állapot * aktivitás * dohányzás * alkohol * hormon th. * táplálkozás * felszívódás * alacsony termet * betegségek * gyógyszerek

27 más betegségekhez csatlakozó osteoporosis Öröklődő csontdyspláziák Endokrin – Daganatos - Gastrointestinalis - Vese - Anyagcsere - betegségek Idiopathiás stb.

28 Az osteoporosis táplálkozási vonatkozásai a különböző korcsoportokban azonos jelleggel, de eltérő hangsúllyal jelentkeznek

29 Fiatal korban : minél nagyobb csonttömeg alakuljon ki év fölött:a csontrendszer erős és egészséges maradjon év fölött: lassuljon a csont lebontásának az üteme

30 A maximális csonttömeg éves korra alakul ki *10-20 éven át egyensúly *40-45 éves kortól 0,3-0,5 %/év csonttömeg veszteség *10 évvel a menopausa előtt és után gyors (2-5 %/év) veszteség; 10 év után a veszteség csökken

31 Az osteoporosis gyökerei a gyermek és az adoleszcens korra nyúlnak vissza Pubertás ill. adoleszcens korban a megnövekedett tápanyag- szükséglet kielégítése – főként lányokban – problematikus (hiányos a Zn, a Fe, a Ca, a Mg és a P bevitel)

32 Fogyókúra <1200 kcal/nap étrend nem fedezi a Ca szükségletet alacsony energia-, magas fehérjetartalom – növeli a Ca ürítést

33 Vegetarianizmus Kockázatnövelő: - kisebb Ca bevitel - kisebb fehérje-bevitel - kisebb D-vit. ellátottság - alacsonyabb Zn-szint

34 A csont tömegét, és a csont denzitását befolyásoló legfontosabb tényezők: fizikai aktivitás táplálkozás nemi hormonok

35 * Idős kor: 50 % -nak a testtömege szuboptimális 30 %-nál atrophias gasztritis (csökkent savprodukció); savi pH szükséges a Ca, a Cr, a Fe, a Mn,és a Zn felszívódásához

36 * idős korban egyhangú, hiányos táplálkozás gyógyszeres kezelés pl.: heparin – K - vitamin hiány dohányzás, alkohol D – vitamin hiány mozgáshiány

37 * Csökken az energia-szükséglet és a táplálékfelvétel (mikro-tápanyag-hiány) Fehérjehiány Gyógyszeres kezelés Dohányzás, alkohol D-vitamin hiány Mozgáshiány

38 Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás egészének hatása nagyobb, mint az egyes tápanyagoké külön külön

39 Az osteoporosist leggyakrabban a Ca anyagcserével hozzák összefüggésbe A test Ca-tartalma: 1000 g-os magzat: 6,2 g újszülött: 27,0 g felnőtt férfi: 1030 –1230 g

40 A Ca 99%-a a csontokban és a fogakban van 1% számos metabolikus folyamatban: Enzym aktiváció Hormon funkció Ingerület átvitel Izomkontrakció Véralvadás Vérnyomás szabályozás B 12 vitamin felszívódás stb.

41 A test Ca tartalom gyors növekedése az iu. élet utolsó harmadában / 2/3-a ekkor épül be / adoleszcens korban

42 A Ca felszívódást növeli csökkenti lactose lysin arginin C-vitamin gyomor HCl foszfát oxalát rost steatorrhoea

43 a Ca absorptio már a terhesség korai szakában megnő Ellentétes álláspont: - inadekvát bevitel megnöveli az O. kockázatát / Ca mobilizáció / - a Ca anyagcsere adaptációja / nem nő az O. kockázata / nő a terhesség indukálta hipertónia veszélye Mann,J., Truswell: Essenctials of human nutrition 2002.

44 A csont Ca-forgalmát befolyásoló tényezők: Ca-bevitel, D-,C- K-vitamin, Retinol? Fehérje Foszfor Fluorid Cu. Mg. Zn, Na, Kd

45 A Ca-szükséglet 75 %-át tejjel fedezzük 25 %-át egyéb forrásból Zöldségek (brokkoli, káposzta, cékla) Magvak (mák, dió, mandula) Halak (szardínia, lazac)

46 * Nagyobb tejfogyasztás, csökken a csípőtörés kockázata Egyéb állati-fehérje fogyasztásnál ilyen kockázatcsökkentő hatást nem észleltek

47 * Tejfogyasztás 1987: 200 l/fő 2000: 150 l/fő EU átlag:300 l/fő Sajt: 4 kg/fő EU átlag: 18 kg/fő

48 Speciális szükséglet Tejallergia Nagy só-bevitel Tejcukor intolerancia Alkohol Felszívódási zavarok Corticosteroid Testépítők Vesebetegségek Anorexia nervosa Atléta nők (amenorrhoea) Várandós és Szoptató anyák

49 Energia; pozitív összefüggés a testtömeg és a csontdenzitás között kétszerese az osteoporosis kockázata azoknak a nőknek, akiknek a menopausa-t követően kisebb a testtömege, mint 25 éves korukban volt

50 A fehérjebevitel befolyásolja az IGF szérumszintjét longitudinális csontnövekedés trabecularis és corticalis csontképzés osteoblast proliferáció kollagén-képződés alkalikus foszfatáz aktivitás osteocalcin produkció Ca-felszívódás stb.

51 Alacsony fehérjebevitel IGF csonttömeg izomtömeg fractura esésveszély komplikációk

52 Mind a fehérje hiány, mind a túlzott bevitel kedvezőtlen Nagyobb állati fehérjebevitel – gyakoribb a csípőtörés A Nurse Healt Study: fordított összefüggés a fehérjebevitel és a csípőtörés között NHANES I. Study: alacsony energiabevitel, alacsony Se albumin szint (kisebb izomerő); gyakoribb csípőtörés

53 Élelmi rostok Csökkentik a Ca felszívódást zöld levelű zöldségek (gátló hatásuk kisebb) fitát, oxalát gabona-korpa

54 A túlzott Na bevitel nő a vizelettel történő Ca ürítés trabecularis demineralisatio-t idéz elő megnöveli a csigolyatörés és a corticalis erosió kockázatát

55 Na és fehérje növeli a Ca-ürítést Minden beépült g fehérje kb. 1 mg Ca ürítést okoz A Na és a Ca a proximalis tubulusokban együtt transzportálódik Pl.: 230 mg Na excretiónál 20-60mg Ca is kiválasztódik

56 Fiatalokban csekély jelentőséget tulajdonítanak a magas Na és fehérjebevitel Ca ürítést fokozó hatásának

57 A foszfát megítélése nem egységes: - fokozza a Ca ürítést - magas foszfát.bevitel: nincs változás a Se Ca-, PO4- és a Zn- szintben, sem a rezorpciós markerekben Eu. J. Clin. Nutr ,

58 A Ca- felszívódást nem csökkenti ?! A foszfát vizelet Ca- ürítésre gyakorolt hatása elhanyagolható?! Heaney R.P.:Osteoporosis in Bendich A., Deckelbaum R.: Preventive Nutrition Human Press

59 koffein Régebben nagyobb Ca felszívódás csökkentő hatást tulajdonítottak neki - 1 csésze kávé 100 mg-mal emeli meg a szükségletet Legföljebb 3 mg az aktív transzport csökkenés, 1-2 ek tejjel ellensúlyozható JAMA :

60 Alkohol Alkoholisták csontdenzitása kisebb (alkoholhatás, malnutritió, májkárosodás) Mérsékelt !? fogyasztásnál (>200ml/hét) nőkben nagyobb csontdenzitást találtak mint csekély fogyasztás (<30ml/hét) esetén Férfiaknál kb. 4 %-os a különbség Report on osteoporosis in the European Community 1998.

61 Vitaminok D - növeli a Ca felszívódást és a PTH képződést K - csontfehérje-szintézis, csont- matrix kialakítása; anticoaguláns th.- ban az osteoporosis kockázat nő C – kollagén-képződés A –excesszív bevitel gátolja a csontképződést

62 Ásványi-anyagok Fluor: növeli a csontképződést Mangán: csont-matrix szintézis Alumínium: antacidok növelik a Ca ürítést Magnézium: Ca hiánnyal kombinálva csökkenti a csontdenzitást Réz: Cu hiányban bárányban, szarvasmarhában osteoporosis :

63 Az étrendet az 5 alap élelmiszercsoport mindegyikéből állítjuk össze 1. Cereáliák K, Mg, Se, Zn, J, Fe, Cr, B 1, B 2, B 6 -vit.,niacin, E- vitamin, fehérje, szénhidrát,, élelmi rost,EFA 2. Gyümölcsök, zöldségek C-vitamin, ß-karotin, folsav, K, Ca, Mg, Fe flavonoidok stb 3. Hús és alternatívái fehérje, zsír, B 2, B 6, B 12, A vitamin a Fe, Zn, Se, Cu, K, P, 4. Tej és tejtermékek fehérje, szénhidrát, A, D, B 2, B 6, B 12 Ca, K. P, J 5. Zsiradékok energiát szolgáltat; EFA; A, D-,E vit.

64

65 Galaktozémia: Galaktoz-1-foszfát-uridil-transzferáz Fruktokináz galaktóz—glükóz átalakulás veleszületetttt, enzimhiányon alapuló zavara

66 transzferáz hiány viharos lefolyás: hasmenés, hányás, táplálási nehézség, szomnolencia, hipoglikémia, görcs szeptikus tünetek elhúzódó lefolyás: nem indul meg a fejlődés, disztrófia hepatomegália, elhúzódó, intermittáló icterus (indirekt Bi), pszichomotoros retardáció, katarakta enyhébb eset: ösztönösen elútasítja a tejet

67 galaktokináz hiány az újszülöttkori tünetek nem olyan kifelyezettek katarakta Diéta: tejet (belsőséget, zöldborsót) nem kaphat, speciális tápszer


Letölteni ppt "ALTERNATÍV TÁPLÁLKOZÁSI IRÁNYZATOK. megfontolások egészségesebb életvitel iránti igény gazdaságosabb, filozófiai, esetleg vallásos A táplálkozáshoz ősidők."

Hasonló előadás


Google Hirdetések