Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A világ megmentése túl drága? Kína stratégiája a globális környezetvédelmi együttműködésben Kaderják Anita – Polyák Pálma Országos Tudományos Diákköri.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A világ megmentése túl drága? Kína stratégiája a globális környezetvédelmi együttműködésben Kaderják Anita – Polyák Pálma Országos Tudományos Diákköri."— Előadás másolata:

1 A világ megmentése túl drága? Kína stratégiája a globális környezetvédelmi együttműködésben Kaderják Anita – Polyák Pálma Országos Tudományos Diákköri Konferencia

2 A gondolatmenet Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Konklúzió H 1 a hatékony globális klímaügyi program nem az együttműködés lehetetlensége, hanem a megegyezés mögötti megfelelő motivációs rendszer hiánya miatt nem jött létre Lehetséges megoldások 2

3 Anarchia, önérdekkövetés, rövid táv, erőviszonyok, abszolút/relatív haszon Kikényszeríthetőség, a globális közjó nem direkt gazdasági ösztönző, unilaterális stratégia Szuverenitás megvédése, technológiai segítség behívása fejlett országokból, fejlődéshez való jog NeorealizmusNeorealizmus Akadályok – A kínai példa Az érvrendszer 1. Külpolitikai nézőpont Konklúzió: a globális klímaegyezmények külpolitikai érdekekbe ütköznek, tehát a kooperáció nem valószínű 3

4 1.2 Klímapolitika Kínában Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Formális nemzetközi egyezmények  Külügyminisztériumi hatáskör Ideológiai/nemzetközi jogi alapú stratégiaØ Technológiatranszfer, gazdasági megállapodások  Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság hatásköre Racionális, ösztönzőkre alapuló érvelés 4

5 2.1 Vizsgálat közgazdaságtani eszközökkel Külpolitikai nézőpont Gazdasági nézőpont Várható kimenetelek Játékelmélet: Kína és az USA interakciójának lehetséges kimenetele rövid távú gazdasági ösztönzők alapján Egy másik vizsgálati módszer: magyarázatkeresés Kína viselkedésére az ökológiai sérülékenység és a kibocsátás- csökkentés tengelye mentén 5

6 2.2 Rövid távú gazdasági ösztönzők KÍNA KooperálNem kooperál USA Kooperál Mindkét félnek költség rövid távon Hosszú távú előnyök Az erőviszonyok változatlanok 0.5, 0.5 Kína jelentős gazdasági előnyre tesz szert, az ő technikája olcsóbb rövidtávon -2,1 Nem kooperál Az USA jelentős gazdasági előnyre tesz szert, az ő tec h nikája olcsóbb rövidtávon 1,-2 Marad a status quo 0,0 Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek 6 Gazdasági nézőpont

7 2.4 Egy másik megközelítés Ökológiai sérülékenység Alacsony Magas Kibocsátás- csökkentés költsége Alacsony Szemlélő Húzó Magas AkadályozóKözvetítő Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek 7 Gazdasági nézőpont

8 2.5 Az ipar szerepe a kibocsátás- csökkentés költségében GDP-eloszlás (%) Iparágak szerint KínaUSANémeto. Mezőgazdaság 10.9%1.2%0.9% Ipar 48.6%21.9%27.1% Szolgáltatás 40.5%76.9% 72% Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek Fejlődő ország, ezért az ipar aránya nagyobb  Drágább a kibocsátás-csökkentés, mint a fejlett országokban 8 Gazdasági nézőpont

9 3. Egy lehetséges megoldás Elképzelhetőnek tartjuk kevésszereplős egyezmények létrejöttét gazdasági érdekek mentén Morális alapú érvelés Jelenlegi gazdasági ösztönző- rendszer Kína nem kooperál nemzetközi egyezményekben DE: 9

10 3. Egy lehetséges megoldás A megoldás egy lehetséges kimenetele Kínán belül Can the big Red go Green? 10

11 3.1 Klímaváltozás mint biztonságpolitikai kockázat Környezeti biztonság Oksági láncolat? klímaváltozás  globális felmelegedés  környezeti károsodás/fogyó erőforrások  fegyveres konfliktusok DPSIR modell D – erőteljes iparosítás, P – Zhuxi ipari park létesítése Zhejiang tartományban 13 vegyipari gyárral, S – lég-, talaj- és vízszennyezés, I – élőhelyek pusztulása, egészségügyi problémák, R – tüntetések, fegyveres összecsapások ( ) Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek 11 Gazdasági nézőpont

12 3.2 Energiapolitika Probléma: Ahhoz, hogy Kína fenn tudja tartani magas GDP növekedési rátáját, 2020-ra meg kell dupláznia energia-generáló kapacitását. Átstrukturálódik az energiafogyasztás: Csökkent a szén felhasználásának aránya (72%-ról 69,4%-ra) Nőtt a megújuló és nukleáris energiafelhasználás (4%-ról 7,2%-ra), az olaj- és gázfelhasználás aránya is Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek 12 Gazdasági nézőpont

13 3.3 Zöld fordulat a vörös Kínában Cél: innováció alapú, energiaforrás- takarékos, környezetbarát gazdaság Ok: Szennyezés és a környezeti károk akár évente 8-12%-os GDP kiesést indukálnak Eszköz: 2020-ig 185 milliárd dollárt tervez költeni megújuló energiaforrásokra Akadály: évi 7 millió munkahelyet kell teremtenie a munkaerőpiacra újonnan belépőknek : nagy ára van a növekedésütem lassításának Külpolitikai nézőpont Várható kimenetelek 13 Gazdasági nézőpont

14 Konklúzió Külpolitikai nézőpont: Morális, ideológiai alapú/ nemzetközi jogi érvelés Gazdasági nézőpont: Rövidtávú gazdasági ösztönzők Konklúzió: nincs kooperáció Hipotézis: a hatékony globális klímaügyi program nem az együttműködés lehetetlensége, hanem a megegyezés mögötti megfelelő motivációs rendszer hiánya miatt nem jött létre Lehetséges megoldások Kínán belüli megoldás belső ösztönzők által vezérelve Nemzetközi megegyezések : kevesebb, megfelelően ösztönzött fél

15 Köszönjük a figyelmet!

16 Back-up slide-ok  16

17 Megvalósult bilaterális egyezmények Régebbi pusher:Finnország és Oroszország között létrejött megállapodás a savas eső probléma kapcsán, amely negatív externáliaként környezeti problémákat okozott a finneknek Nyersanyag: Angola - aki olaj exportjának 25%-t Kínába szállítja - 2 milliárdos hitelt kapott Pekingtől, melyet vasutak, közutak, iskolák és kórházak építésére fordítottak. Kína továbbá angolai telekommunikációs dolgozókat képez, mindezt azért a garanciáért, hogy Angola a jövőben is biztosítani fogja a korábbi szintű olajexportot. Pusher: Franciaország 120 euró kölcsönnel támogatja Kína energiahatékonysági fejlesztéseit. A Kínai Pénzügyminisztérium és a Francia Fejlesztési Ügynökség 2010 márciusában kötött bilaterális egyezményt: a francia fél három kínai kereskedelmi bankon keresztül, főleg kkv-k energiatakarékosságra és kibocsátás-csökkentésre való törekvéseit támogatja. Az együttműködés kezdete, 2004 októbere óta 11 megállapodás született összesen 670 millió euró hitelről.

18 Kínai források Liu, Xinsheng: „Dimension Manipulation and Choice Strategy in US- China Relations: a spatial game-theoretical analysis” Journal of Chinese Political Science, 1997 (Associate Research Scientist, Texas A&M University) Mao, Wenfeng - Hills Peter „Impacts of the economic-political reform on enviromental assessment implementation in China”: Impact Assessment and Project Appraisal, Volume 20, Number 2, pp , 1 June 2002 (Wenfeng Mao: College of Resources and Environmental Sciences, China Agricultural University) Zhang, Zhiong: „The forces behind China’s climate change policy; Chinese politics, energy policy, and the international climate change negotiations” in: Harris, Paul G.: „Global Warming and East Asia”, Routledge, 2003 (Research Professor, Department of Chemistry, Peking University) Hongyuan, Yu „Global Warming and China’s Environmental Diplomacy”, Nova Science Publishers, 2008 (Research associate in the Project on Environmental Change and Foreign Policy at Lingnan University, Hong Kong)

19 A 11. Ötéves terv jelentősége A 11. ötéves terv a ig tartó időszakra szól, és jelentős retorikai váltást figyelhetünk meg a 10. ötéves tervhez képest: 1. A fejlődés tudományos megközelítése (eddig a volumennövelésen volt a hangsúly) 2. Meghatározásra került egy fejlődési index melyhez a fejlődés ütemét igazítják 3. Új szocialista vidék kialakítása/ vidékfejlesztés 4. A szolgáltatásipar megerősítése 5. Hangsúly az energia-gazdaságosságon és környezetvédelmen %-os az éves kitűzött GDP növekedési ütem a következő öt évben  Nagyobb hangsúly a környezetvédelmen, az energiatakarékosságon, és a fenntartható fejlődésen


Letölteni ppt "A világ megmentése túl drága? Kína stratégiája a globális környezetvédelmi együttműködésben Kaderják Anita – Polyák Pálma Országos Tudományos Diákköri."

Hasonló előadás


Google Hirdetések