Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magánélet haláltusája, Való Világ 4 a médiában Témavezető: Dr Oláh Szabolcs Készítette: Egri Petra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magánélet haláltusája, Való Világ 4 a médiában Témavezető: Dr Oláh Szabolcs Készítette: Egri Petra."— Előadás másolata:

1 A magánélet haláltusája, Való Világ 4 a médiában Témavezető: Dr Oláh Szabolcs Készítette: Egri Petra

2 Célkitűzés 1.több szempontból, újszerűen bemutatni a VV4-et 2.komplex kép adása 3.vizsgáltam: milyen testképeket hivatottak színre vinni a különböző mediális csatornák (televízió, online felületek, sajtótermékek) 4.vizsgáltam: milyen válaszok adhatóak a nézettség alakulására

3 A cím magyarázata A magánélet haláltusája két szinten következik be a Való Világ 4 esetében: – Nézők vagy a műsort elutasítók életének szintjén (sajtótermékek, internetes felületek beharangozó és rádió spotok, illetve az összefoglalók által) – A játékosok életének szintjén (a nézők szeme előtt zajlik életük)

4 A dolgozat felépítése I. Előhírnökök, definíció, típusok, kulturális kontextusok II. A valóságskow-kban megjelenített tesképek: „ Belső jellemzőit, stílusát akarva akaratlanul is magán viseli az ember” 1. A televízióban (kategóriák, testképek története) * Pontosítás: A rosszkislány kategória nyertese az egyetlen olyan szereplő a villában, aki nem felel meg az azonosítására szolgáló testképnek. A show időbeli előrehaladtával ez a megállapítás egyértelműen cáfolható! Anikó ugyanis kísérletet tesz: Béci, Olivér és Király L Norbi elcsábítására is. A barátságokat is erodálja. Példa: Éva- Szandika, Éva- Olivér, Gina-Zsófi

5 1/A A kiegészítő műsorok, az RTL etikai kódexe: * Pontosítás: A NekedValó és a BeleValó Világ a Cool tv- re lett „száműzve” az etikai kódex betartásának érdekében. A NekedValóVilágot január első felétől az RTL Klub közvetíti. A show nem kívánt Mónika-show jellegűvé válni, ez valamennyire azonban mégis „sikerült”. 2. Bulvársajtó (színre vitt testképek, újságírói szelekció, aktualitás) Vizsgált termékek: december közötti időszakban a Tere Fere(2 hetente megjelenő lap), Bors(napilap), Hot (havilap) magazinok

6 A laptípus a köz- és magánélet találkozását mutatja be. Alkérdések: Szereplők kiválogatásának logikája, mennyire egyeznek meg a televíziós tudósítások és a cikkek tartalmai, mennyire használják a villalakók meztelen testét hírként a fent említett lapok, stb... A dolgozatnak ez a fejezete így próbál túllépni a puszta tartalmi leíráson. A kérdések pontos megválaszolásához azonban elengedhetetlen a tartalom leírása.

7 3. Az online tér szerepe: (online közvetítések, hibái, etikai kódexxel való összefüggései, mennyire valósul meg az RTL Klub honlapján a VV4 szlogenje: „Most mindenben te döntesz!”) Az online tér szerepéhez szorosan kötődik a következő fejezet (mint ahogy azt annak címe és első mondata is sugallja): Cím: Való Világ 4 a fórumok világában „Ma a web 2.0 korában a fórumok kiemelten fontosak az internetes közösségek életében...” A különböző befogadási modellek azonosításának és a leggyakrabbanb említett témák feltárásának érdekében ezt a témakört külön címmel láttam el. Így tehát az online tér szerepének kifejtettsége összességében ugyanakkora hangsúlyt kap, mint a többi fejezet. 4. Beharangozó spotok, billboardok elemzése: testképek szerepe, színek, szimbólumok, a befogadókra gyakorolt hatás

8 A nézettségre adható válaszok Legtöbb esetben szoros összefüggést mutat a testképekkel 4 nagyobb témakör, 4 lehetséges válasz 1.A különféle szereplőtípusok lehetővé teszik, hogy bárki könnyen azonosulni tudjon velük 2. Autoreferenciális rendszer. 3. A pletykalapok a devianciát és a szexualitást hivatottak színre vinni, amin az olvasó szeme rögtön megakad akár értelmiségi, akár nem. Az emberek kíváncsiak, szeretnének „saját szemükkel” is megbizonyosodni arról, amit az általuk olvasott lap írt. Ehhez pedig a legcélszerűbb dolog este 7 órakor bekapcsolni a tévét. 4. A reklámspotok és billboardok a néző kedélyeit borzolják az utalásokkal és a meghökkentő képi látvánnyal egyaránt. Az „átlagosra” senki nem lenne kíváncsi.

9 Intertextualitás Több szinten zajlik: Genette: „ Egy szövegnek egy másik szövegben való tényleges jelenléte” 1. a valóságshow formatjából táplálkozik: élő közvetítések, bezártság, be- és kiszavazó show-k, nyeremények 2. a Való Világ szériáiból és más típusú reality-kből táplálkozik: villa berendezése, műsorvezetők személye, a kiválasztásról és kihívásról maguk a villalakók döntenek. Celeb vagyok, ments ki innen. 3. A szereplők szintje: A, a szereplők elhíresült mondásokat idéznek másoktól „Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten” (szólás) B, a szereplőktől a nézők idéznek a mindennapi életben „Mindig, minden körülmények között. Jó hatással vagy a bioritmusomra.” „kultúrbarbár”

10 1.Média szintje: A.Újságcikkek B.Műsorok (Fókusz, Reggeli, Reflektor, NekedValó és BeleValóVilág) C.Fórumok tárgyalják a villalakók életét D.A rajongók paródiafilmeket készítenek a villalakók életéről Tehát egy autoreferenciális rendszer! A bulvársajtónak, infotainment műsoroknak témát ad a show De! A bulvársajtó is témát ad a shownak (villalakókhoz bekerül az újság: sms-ek)

11 Konkrét példák 1.Éva és Olivér egymással folytatott szócsatája a Bors magazinban jelenik meg ( Bors XI., évf december oldal) ->Metatextualitás(tartalom) 2. Alekosz elhíresült mondásaiból dalszöveg lesz (http://www.youtube.com/watch?v=YKFdGX-auF0) ->Paródia (kifiguráz)

12 A jel triadikus felfogása: -Jel (valami helyett áll) -Jeltárgy (bármi) -Interpretáns (a jel az utalt tárggyal kapcsolatba kerül) Példa: „Tűz van!” (rámutatás)-> ujj=jel, tűz=jeltárgy. Ezáltal akihez beszélek, az érzékeli, hogy a tüzet el kell oltani. Peirce jeltipológia

13 A jelek osztályozása 1.trichotómia: (osztályozás alapja: jel) - minőségjel - egyszeri jel (ténylegesen fennálló) - törvényjel 2. trichotómia: (osztályozás alapja: jeltárgy) - ikon (hasonlósági viszony) - index (kauzális viszony) - szimbólum (konvencionális viszony) 3. trichotómia: (osztályozás alapja: interpretáns) - réma (értelmezési lehetőség nyitott) - tétel (tárgya meghatározott, interpretánsa nyitott) - argumentum (szabályokra épül)

14 Konkrét példák a VV4-ből 1. Dzsungel hét: Alekosz bátorságpróbája: Háttér: bátorságpróba = Celeb vagyok, ments ki innen adaptáció (intertextualitás) = félelmetes állatok Bentről: „ ÁÁÁÁÁ!!!” jel= hang, jeltárgy= állatok, interpretáns: (félelem érzete) Alekosz azért ordít mert retteg az állatoktól, amikkel végre kell hajtania bizonyos feladatokat. 2. Színek = szimbólumok->azáltal, hogy „ráhúzzák” őket egy testre (pl piros női száj = végzet asszonya piros lámpa: Állj!” 3. Kategóriák = rémák-> önmagukban semmit nem jelentenének. A kategóriák témát adhatnak a sajtónak Réma->tétel->argumentum

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A magánélet haláltusája, Való Világ 4 a médiában Témavezető: Dr Oláh Szabolcs Készítette: Egri Petra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések