Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest."— Előadás másolata:

1 NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás április 14. Budapest

2 Áttekintés Bevezetés: a Ganz-gyár alapítása és a kezdeti évtizedek (XIX. század, századfordulós évtizedek):  a kocsigyártás és a vontatójármű-gyártás kezdetei, Kandó Kálmán munkássága A két világháború közötti időszak:  megváltozott nemzetközi körülmények, változó termékpaletta, új piacok keresése A második világháborútól az 1990-es évekig:  ismét gyökeresen megváltozott körülmények, változó termékek és piacok

3 A kezdetek ( es évek) Gyáralapítás Első kapcsolat a vasúttal: kéregöntésű kerékpárok, vasúti kitérők szívcsúcsai (jelentős exporttevékenység) A vasúti járműgyártás kezdete a Ganznál: az Első Magyar Vasúti Kocsigyár megvásárlása (1880) Az 1870-es évektől főleg az OMM határain belül jelentkező igények kielégítése jellemző

4 Villamos mozdonyok gyártása a XIX. század végétől a II. világháborúig Első termékek: bányamozdonyok Villamos városi közúti vasutak (Pozsony, Budapest, Miskolc, Szabadka) Kandó Kálmán munkássága (Val Tellina-vasút)

5 A két világháború közötti időszak: a motorkocsi-gyártás felfutása A versailles-i békerendszer következményei  új államok létrejötte  új szövetségi rendszerek kiépülése  önellátó, nacionalista gazdaságpolitikák megjelenése Jendrassik György motorfejlesztő tevékenysége as évek:  új járművek: motorkocsik, motorvonatok  új piacok: Dél-Amerika, Egyiptom, Románia

6 Az Árpád és a Hargita típuscsalád

7 Áttekintés: a II. világháború utáni időszak A háború utáni viszonyok  új (geo)politikai helyzet  gazdasági helyzet  jóvátételi kötelezettség Négy nagy szegmens a vasúti vontatójármű- gyártás területén:  Dízel motorvonatok  Dízelmozdonyok  Villamos mozdonyok  Villamos motorvonatok

8 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 1. Hargita vonatok továbbfejlesztése, -gyártása, exportra (Szovjetunió, Argentína, Csehszlovákia, stb.) 1947: első szovjet megrendelés – hatrészes vonatok, dízel-villamos erőátviteli rendszerrel A Ganz Vagon- és Gépgyár hosszú távú stratégiája: exportcélú motorvonatgyártás Jendrassik-féle motorok továbbfejlesztése január 1.: a Ganz és a MÁVAG összevonása, a Ganz-MÁVAG megalakulása

9 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 2. MegrendelőMegrendelés éveSorozatDarabszám Csehszlovák Államvasút Szovjet Államvasút Argentin Államvasút Lengyel Államvasút Csehszlovák Államvasút1952M4956 Csehszlovák Államvasút1952M27520 Csehszlovák Állam NDK Államvasút Csehszlovák Államvasút Csehszlovák Államvasút Egyiptomi Államvasút Jugoszláv Államvasutak Összesen: 166

10 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 3. Szállítási évRendeltetési helyDarabszámTípus Magyarország20Motorkocsi (ABbmot) Magyarország22Motorkocsi (Bbmot) 1960Burma2Négyrészes motorvonat Lengyelország70*Vontató motorkocsi Szovjetunió89Háromrészes elővárosi motorvonat 1962Kína4Motorvonat Csehszlovákia10Négyrészes luxusmotorvonat 1963Argentína80Motorkocsi 1963Argentína6Motorvonat 1964-?Szovjetunió380Négyrészes motorvonat Egyiptom20Hatrészes luxusmotorvonat Bulgária?Háromrészes motorvonat Magyarország42Motorvonat (MDmot) 1973Brazília12Motorvonat 1974Szíria6Motorkocsi 1975-?Görögország10Háromrészes motorvonat 1975-?Görögország4Négyrészes motorvonat 1977Uruguay1615 szerelvény + 1 motorkocsi Tunézia20Háromrészes légkondicionált motorvonat 1985Görögország10Négyrészes motorvonat Összesen: 823 (ebből export: 739 darab – 89,8%)

11 Dízelmozdony-gyártás 1.

12 Dízelmozdony-gyártás 2. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DVM 2Magyar ÁllamvasutakM Magyar iparA Csehszlovák ÁllamvasutakT Kínai VasutakND Lengyel ÁllamvasutakSM Albán Államvasutak Jugoszláv Vasutak Lengyel ÁllamvasutakSM Lengyel ipar Bolgár Államvasutak GySEV Karabük Acélművek, Törökország DVM 3Magyar ÁllamvasutakM

13 Dízelmozdony-gyártás 3. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DVM 4Szovjet VasutakVME Koreai Vasutak Magyar ipar DVM 5Magyar ipar DVM 6Magyar ÁllamvasutakM DVM 7Magyar ipar Szovjet VasutakVME DVM 8Magyar ÁllamvasutakM DVM 9Kubai VasutakI DVM 10Magyar ÁllamvasutakM DVM 11Egyiptomi Államvasutak DVM 12Jugoszláv Vasutak641, DVM 14Magyar ÁllamvasutakM

14 Dízelmozdony-gyártás 4. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DHM 1Magyar ÁllamvasutakM Magyar iparA Egyiptomi Államvasutak Helwan Acélművek VÖELST Alpine Acélművek DHM 2Magyar ÁllamvasutakM Budapesti Elővárosi VasutakDL XII Magyar iparA Jugoszláv ipar DHM 3Magyar ÁllamvasutakM DHM 4Magyar ÁllamvasutakM DHM 5Magyar ÁllamvasutakM DHM 6Magyar ÁllamvasutakM Magyar iparA Jugoszláv ipar DHM 7Magyar ÁllamvasutakM GySEVM Görög VasutakA

15 Dízelmozdony-gyártás 5. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DHM 8Magyar olajiparA DHM 9Bangladesi Vasutak DHM 10Bangladesi Vasutak DHM 11Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DL DHM 12Bangladesi Vasutak DHM 13Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DO19845 DHM 14Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DO DHM összesen541 DHM export222 (41%) DVM összesen1467 DVM export1068 (72,8%) Mindösszesen2021 Összes export1290 (63,8%)

16 Villamos mozdonyok gyártása a Ganznál 1945 után 1. Exportszállítások nincsenek Csak a MÁV igényeinek kielégítése A legnagyobb sorozat (V43) licenc alapján készül Villamos mozdony-állomány lényegében változatlan az 1980-as évek vége óta

17 Villamos mozdonyok gyártása a Ganznál 1945 után 2.

18 Villamos motorvonat-gyártás 1. Kezdeti, sikertelen próbálkozások az 1950-es évek elején 1970-es évek: jugoszláv export 1980-as évek:  licencátadás Spanyolországba  Jugoszláv Államvasutak részére újabb export  új-zélandi szállítások Az utolsó termékek ( )  elővárosi és InterCity motorvonatok a MÁV-nak  malajziai export

19 Villamos motorvonat-gyártás 2. MegrendelőElső szállítási évSorozatDarabszám Magyar Államvasutak1955Cavill2 Jugoszláv Államvasutak Új-zélandi Vasút Jugoszláv Államvasutak Tunéziai Államvasút19846 Magyar Államvasutak1988BDVmot20 Magyar Államvasutak1994BVmot3 Malajziai Vasút Magyar Államvasutak1996BVhmot2 Összesen: 147 (ebből export: 120 darab – 81,6%)

20 Villamos motorvonat-gyártás 3.

21 Köszönöm a figyelmet! Abelovszky Tamás


Letölteni ppt "NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest."

Hasonló előadás


Google Hirdetések