Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest."— Előadás másolata:

1 NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest

2 Áttekintés Bevezetés: a Ganz-gyár alapítása és a kezdeti évtizedek (XIX. század, századfordulós évtizedek):  a kocsigyártás és a vontatójármű-gyártás kezdetei, Kandó Kálmán munkássága A két világháború közötti időszak:  megváltozott nemzetközi körülmények, változó termékpaletta, új piacok keresése A második világháborútól az 1990-es évekig:  ismét gyökeresen megváltozott körülmények, változó termékek és piacok

3 A kezdetek (1845-1890-es évek) Gyáralapítás Első kapcsolat a vasúttal: kéregöntésű kerékpárok, vasúti kitérők szívcsúcsai (jelentős exporttevékenység) A vasúti járműgyártás kezdete a Ganznál: az Első Magyar Vasúti Kocsigyár megvásárlása (1880) Az 1870-es évektől főleg az OMM határain belül jelentkező igények kielégítése jellemző

4 Villamos mozdonyok gyártása a XIX. század végétől a II. világháborúig Első termékek: bányamozdonyok Villamos városi közúti vasutak (Pozsony, Budapest, Miskolc, Szabadka) Kandó Kálmán munkássága (Val Tellina-vasút)

5 A két világháború közötti időszak: a motorkocsi-gyártás felfutása A versailles-i békerendszer következményei  új államok létrejötte  új szövetségi rendszerek kiépülése  önellátó, nacionalista gazdaságpolitikák megjelenése Jendrassik György motorfejlesztő tevékenysége 1920-30-as évek:  új járművek: motorkocsik, motorvonatok  új piacok: Dél-Amerika, Egyiptom, Románia

6 Az Árpád és a Hargita típuscsalád

7 Áttekintés: a II. világháború utáni időszak A háború utáni viszonyok  új (geo)politikai helyzet  gazdasági helyzet  jóvátételi kötelezettség Négy nagy szegmens a vasúti vontatójármű- gyártás területén:  Dízel motorvonatok  Dízelmozdonyok  Villamos mozdonyok  Villamos motorvonatok

8 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 1. Hargita vonatok továbbfejlesztése, -gyártása, exportra (Szovjetunió, Argentína, Csehszlovákia, stb.) 1947: első szovjet megrendelés – hatrészes vonatok, dízel-villamos erőátviteli rendszerrel A Ganz Vagon- és Gépgyár hosszú távú stratégiája: exportcélú motorvonatgyártás Jendrassik-féle motorok továbbfejlesztése 1959. január 1.: a Ganz és a MÁVAG összevonása, a Ganz-MÁVAG megalakulása

9 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 2. MegrendelőMegrendelés éveSorozatDarabszám Csehszlovák Államvasút1947 6 Szovjet Államvasút1947 20 Argentin Államvasút1949 26 Lengyel Államvasút1950 54 Csehszlovák Államvasút1952M4956 Csehszlovák Államvasút1952M27520 Csehszlovák Állam1953 1 NDK Államvasút1953 3 Csehszlovák Államvasút1954 2 Csehszlovák Államvasút1956 2 Egyiptomi Államvasút1957 20 Jugoszláv Államvasutak1958 6 Összesen: 166

10 Dízel motorvonatok gyártása az 1945 utáni időszakban 3. Szállítási évRendeltetési helyDarabszámTípus 1956-1958Magyarország20Motorkocsi (ABbmot) 1958-59Magyarország22Motorkocsi (Bbmot) 1960Burma2Négyrészes motorvonat 1960-61Lengyelország70*Vontató motorkocsi 1960-64Szovjetunió89Háromrészes elővárosi motorvonat 1962Kína4Motorvonat 1962-64Csehszlovákia10Négyrészes luxusmotorvonat 1963Argentína80Motorkocsi 1963Argentína6Motorvonat 1964-?Szovjetunió380Négyrészes motorvonat 1965-67Egyiptom20Hatrészes luxusmotorvonat 1967-68Bulgária?Háromrészes motorvonat 1970-75Magyarország42Motorvonat (MDmot) 1973Brazília12Motorvonat 1974Szíria6Motorkocsi 1975-?Görögország10Háromrészes motorvonat 1975-?Görögország4Négyrészes motorvonat 1977Uruguay1615 szerelvény + 1 motorkocsi 1979-80Tunézia20Háromrészes légkondicionált motorvonat 1985Görögország10Négyrészes motorvonat Összesen: 823 (ebből export: 739 darab – 89,8%)

11 Dízelmozdony-gyártás 1.

12 Dízelmozdony-gyártás 2. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DVM 2Magyar ÁllamvasutakM 441957195 Magyar iparA 25195792 Csehszlovák ÁllamvasutakT 45519575 Kínai VasutakND 15195726 Lengyel ÁllamvasutakSM 4019585 Albán Államvasutak 19601 Jugoszláv Vasutak641196080 Lengyel ÁllamvasutakSM 411961263 Lengyel ipar 1961105 Bolgár Államvasutak511962136 GySEV4419695 Karabük Acélművek, Törökország 19755 DVM 3Magyar ÁllamvasutakM 60119571

13 Dízelmozdony-gyártás 3. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DVM 4Szovjet VasutakVME 11985310 Koreai Vasutak 196414 Magyar ipar 19601 DVM 5Magyar ipar 19601 DVM 6Magyar ÁllamvasutakM 4019632 DVM 7Magyar ipar 19613 Szovjet VasutakVME 219643 DVM 8Magyar ÁllamvasutakM 40196680 DVM 9Kubai VasutakI 690196870 DVM 10Magyar ÁllamvasutakM 63197010 DVM 11Egyiptomi Államvasutak3550197230 DVM 12Jugoszláv Vasutak641,3198415 DVM 14Magyar ÁllamvasutakM 4219941

14 Dízelmozdony-gyártás 4. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DHM 1Magyar ÁllamvasutakM 3119576 Magyar iparA 2319571 Egyiptomi Államvasutak4300195793 Helwan Acélművek 19585 VÖELST Alpine Acélművek 19571 DHM 2Magyar ÁllamvasutakM 31195944 Budapesti Elővárosi VasutakDL XII195913 Magyar iparA 23195955 Jugoszláv ipar 19611 DHM 3Magyar ÁllamvasutakM 4619612 DHM 4Magyar ÁllamvasutakM 4619637 DHM 5Magyar ÁllamvasutakM 4119682 DHM 6Magyar ÁllamvasutakM 32197256 Magyar iparA 2819728 Jugoszláv ipar 19721 DHM 7Magyar ÁllamvasutakM 411973107 GySEVM 4119807 Görög VasutakA 251198311

15 Dízelmozdony-gyártás 5. TípusVásárlóSorozatElső szállításDarabszám DHM 8Magyar olajiparA 2819765 DHM 9Bangladesi Vasutak7000197920 DHM 10Bangladesi Vasutak3200197922 DHM 11Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DL198010 DHM 12Bangladesi Vasutak3300198238 DHM 13Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DO19845 DHM 14Tunéziai Nemzeti Vasutak040 DO198415 DHM összesen541 DHM export222 (41%) DVM összesen1467 DVM export1068 (72,8%) Mindösszesen2021 Összes export1290 (63,8%)

16 Villamos mozdonyok gyártása a Ganznál 1945 után 1. Exportszállítások nincsenek Csak a MÁV igényeinek kielégítése A legnagyobb sorozat (V43) licenc alapján készül Villamos mozdony-állomány lényegében változatlan az 1980-as évek vége óta

17 Villamos mozdonyok gyártása a Ganznál 1945 után 2.

18 Villamos motorvonat-gyártás 1. Kezdeti, sikertelen próbálkozások az 1950-es évek elején 1970-es évek: jugoszláv export 1980-as évek:  licencátadás Spanyolországba  Jugoszláv Államvasutak részére újabb export  új-zélandi szállítások Az utolsó termékek (1988-96)  elővárosi és InterCity motorvonatok a MÁV-nak  malajziai export

19 Villamos motorvonat-gyártás 2. MegrendelőElső szállítási évSorozatDarabszám Magyar Államvasutak1955Cavill2 Jugoszláv Államvasutak197641148 Új-zélandi Vasút1981 44 Jugoszláv Államvasutak19844114 Tunéziai Államvasút19846 Magyar Államvasutak1988BDVmot20 Magyar Államvasutak1994BVmot3 Malajziai Vasút1994 18 Magyar Államvasutak1996BVhmot2 Összesen: 147 (ebből export: 120 darab – 81,6%)

20 Villamos motorvonat-gyártás 3.

21 Köszönöm a figyelmet! Abelovszky Tamás


Letölteni ppt "NAGYVASÚTI VONTATÓ- JÁRMŰ-GYÁRTÁS A GANZ GYÁRBAN Abelovszky Tamás 2011. április 14. Budapest."

Hasonló előadás


Google Hirdetések