Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanácsadó és a mentor szerepe Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors ZSKF, AND MA L I. Előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanácsadó és a mentor szerepe Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors ZSKF, AND MA L I. Előadás."— Előadás másolata:

1 A tanácsadó és a mentor szerepe Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors ZSKF, AND MA L I. Előadás

2 Hétköznapi tévhitek A tanácsadó/ mentor öregember … a legokosabb („szakértő”) Bölcs tekintély

3 Helyette

4 A segítő kapcsolat jellemzői (Rogers, 1961) Elfogadó-demokratikus légkör Érzelmi túlfűtöttségtől mentes meleg, támogató légkör Attitűd, hogy meg akarjuk érteni a klienst – a megértésünk iránti vágy kommunikálása Minden professzionális humánszolgáltatási kapcsolat fabrikált (mesterséges) kapcsolat ◦Egyetértés, bólogatás, támogatás ◦Megbízhatóság ◦Őszinteség ◦Empátia (beleérzés) ◦A kliens érzelmi megnyilvánulásaival ekvivalens segítői válaszrekació

5 Segítő kapcsolat kialakítása 1. Tudok –e úgy létezni, hogy a másik ember érezze bízhat bennem? Kongruencia önmagunkkal (önmagam legyek a helyzetben!) 2. Tudok-e úgy kommunikálni, hogy a másik félreérthetetlenül érezze, hogy én magam valójában ki vagyok és milyen vagyok? 3. Megengedhetem-e magamnak, hogy pozitívan érezzek a másik személy iránt? (megbecsülés, szimpátia, érdeklődés, szeretet, gondoskodás kimutatása) 4. Elég erős-e a személyiségem ahhoz, hogy a másik személytől függetlenítsem magamat? 5. Eléggé- biztonságban érzem –e magamat ahhoz, hogy ne zavarjon a másik személy önállósága? 6. Megengedhetem-e magamnak, hogy teljes egészében azonosuljak a másik személy érzésvilágával, értelmezéseivel, hogy olyan szemmel láthassam a világot, ahogyan azt ő teszi? 7. Elfogadó lehetek-e a másik összes számomra megmutatott arcával szemben? 8. Képes vagyok-e a szükséges érzékenységgel cselekedni? 9. Meg tudom-e a kliens szabadítani a külső értékelés veszélyeitől? 10. Képes vagyok-e elfogadni, hogy a másik személyisége még most is fejlődik, vagy valamilyen módon megköt a múlt?

6 A személyes kapcsolat, mint a tanulás serkentője

7 Tényezők (Rogers, 1969) A facilitátor hitelessége (a legtöbb tanár csak tanár szerepében mutatkozik a diákjai előtt…) Megbecsülés, elfogadás, bizalom Empatikus megértés Interaktivitás, aktiválás

8 Világok összekötése (tanulás- munka-magánélet-tanulás…) LLL és LWL

9 Változó társadalmi-gazdasági háttér Demográfiai kihívások, elöregedés, romló függőségi ráta Technológiai változások Hosszú munkaerő-piaci életút Elavuló tudás, adaptációs válsághelyzet Individualizáció Szubkultúrák osztályok helyett Vö: növekvő igény a „fabrikált kapcsolatokra” Vö2: növekvő intézményi szerep

10 Szociális munka / konzultáció (tanácsadás)/ mentorálás Adott klientúra, szelekció alacsony szintű Környezeti hatások a középpontban állnak Bio-pszicho-szociális tényezők közül a szociálison a hangsúly Jelentős az intézményi nyomás a segítőn Egyén és erőforrások összekötése alapcél Válogatott klientúra Intrapszichés történések hangsúlyosabbak Egyén és környezet interakciói kiemelt figyelmet kapnak Középtávú, adott számú ülésből áll Egyén váljon képessé a környezetével az összeköttetés felépítésére, újraépítésére Kliens által kimondott változásokra fókuszál Normális pszichével dolgozik 10 Szabó 1993, Mayer 2008 Saját élettapasztalatok felhasználásának képessége Akarat a szándékos és rendezett tudásátadásra A közösség számára is evidens szakmai tekintéllyel rendelkezik Konfliktuskezelési képesség

11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A tanácsadó és a mentor szerepe Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors ZSKF, AND MA L I. Előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések