Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ellenőrzés, mint menedzsment funkció

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ellenőrzés, mint menedzsment funkció"— Előadás másolata:

1 Az ellenőrzés, mint menedzsment funkció
Vezetés és szervezés BA Pécs

2 Az óra célja A menedzsment kontroll meghatározása
A kontrollfolyamat lépéseinek áttekintése A szervezeti ellenőrzési rendszerek elemzése

3 A menedzsment funkciók és kapcsolataik
Kontrolling az eredmények biztosítása Tervezés az irányok meghatározása Vezetés az erőfeszítések ösztönzése Szervezés struktúrák létrehozása

4 Ismétlés: a menedzsment funkciói
A menedzsment funkciók: Tervezés: az a folyamat, amikor pontosan meghatározzuk, hogy mit akarunk elérni, és hogyan juthatunk el oda Szervezés: az erőforrások elosztása és rendszerezése az alapvető feladatok teljesítéséhez Vezetés: az emberi erőforrások irányítása a feladatok legmagasabb szinten való teljesítésének érdekében Ellenőrzés: a teljesítmény mérésének, a kitűzött célok és az eredmények összehasonlításának és a megfelelő korrekciós lépések megtételének folyamata.

5 Az ellenőrzési folyamat lépései
teljesítménycélok és normák ellenőrzése 2. lépés pillanatnyi teljesítmény mérése 4. lépés korrekciós lépések 3. lépés események össze- vetése a célokkal és normákkal

6 1. Lépés: célok és normák felállítása
Célok: az elérendő teljesítményt határozzák meg Normák: a teljesítmény mérését teszik lehetővé Eredménynormák: a teljesítményt mennyiség, minőség, költség, vagy időigény alapján mérik Inputnormák: az erőfeszítéseket a teljesítmény növelésére fordított munkamennyiség alapján értékelik

7 2. Lépés: a pillanatnyi teljesítmény mérése
A tervezett és a tényleges teljesítmény közötti különbséget kell kimutatni Mérés nélkül nincs hatékony kontroll

8 3. Lépés: az eredmények összehasonlítása a célokkal és normákkal
Ellenőrzési egyenlet: korrekciós szükséglet = kívánt teljesítmény – pillanatnyi teljesítmény Időbeli összehasonlítás Relatív összehasonlítás Mérnöki összehasonlítás

9 4.Lépés: korrekciós lépések
Eltéréseken alapuló vezetés (Management by exception) A legsürgősebb feladatoknak szenteli a legtöbb figyelmet Az eltérések fajtái: Problémás helyzet Az aktuális teljesítmény elmarad a normától Lehetőségekben bővelkedő helyzet Az aktuális teljesítmény több, mint a norma

10 A hatékony kontroll 1 Jellemzői:
stratégiai szemléletű és eredményorientált támogatja a stratégiai terveket közérthető kerüli a nehezen kommunikálható formát támogatja az önkontrollt elősegíti a kölcsönös bizalom és a hatékony kommunikáció kialakulását

11 A hatékony kontroll 2 Jellemzői: időszerű és eltérés-orientált
kimutathatók a gyenge pontok pozitív szemléletű fejlesztéseket, változásokat támogató objektív és igazságos Mindenki számára pártatlan és hiteles Rugalmas Teret enged az egyéni döntéseknek

12 visszacsatoló kontroll
Az ellenőrzés fajtái előrejelző kontroll biztosítja a helyes irányok kitűzését és a szükséges inputok rendelkezésre állását egyidejű kontroll biztosítja a munkafolyamat helyes lefolyását visszacsatoló kontroll biztosítja, hogy a végeredmények megfelelnek a kívánt normáknak munkafolyamat input késztermék

13 Az ellenőrzés fajtái Előrejelző kontroll Egyidejű kontroll
előzetes ellenőrzés irányok, folyamatok, inputok meghatározása megelőző jellegű megbízható visszajelzési lehetőség Egyidejű kontroll irányító kontroll munkafolyamat elemeinek helyes lefolyása Visszacsatoló kontroll utólagos kontroll végeredmények összevetése a normákkal

14 Ellenőrzési stratégiák
Belső kontroll  Minőség-ellenőrzés Külső kontroll  Belső kontroll és önállóság megegyezéses eredménycélokkal való vezetés (MEV) Vezetői kontroll Fegyelmezés Pénzügyi kontroll

15 Egy kellemetlen feladat – a fegyelmezés
Definíció: A magatartás büntetések általi befolyásolása Olyan képzés, mely biztosítja a szervezeti szabályok betartását Pozitív fegyelmezési megközelítés: Figyelmeztetés és tanácsadás A nemkívánatos viselkedés írott dokumentálása Végső figyelmeztetés Elbocsátás

16 A progresszív fegyelmezés folyamata
Első fegyelmezetlenség Második fegyelmezetlenség Harmadik Fegyelmezetlenség Negyedik Szóbeli figyelmeztetés Írásbeli figyelmeztetés Felfüggesztés Elbocsátás!

17 A „forró kályha” szabály
A jó fegyelmezési rendszer olyan, mint a forró kályha: Figyelmeztet (forró) Következetes (mindig megég aki hozzányúl) Azonnali (rögtön éget) Személytelen (mindenkit megéget)

18 Információ és pénzügyi kontroll 1
Információ: kritikus a szerepe a pénzügyi elemzésben A szervezeti teljesítményről szóló néhány információ: Likviditás készpénz-generálási képesség a számlák kifizetéséhez tőkehatékonyság képesség arra, hogy több legyen a kapott osztalék, mint a fizetett

19 Információ és pénzügyi kontroll 2
A szervezeti teljesítményről szóló néhány információ: Készletgazdálkodás az erőforrások hatékony felhasználásának és a minimális költséggel való működés képessége jövedelmezőség több bevétel, mint kiadás képzésének képessége

20 Pénzügyi mutatók 1 Likviditási mutatók: Tőke ellátottsági mutatók:
rövid távú likviditás = forgótőke / rövid lejáratú kötelezettségek közép távú likviditás = (forgótőke – raktárkészlet) / rövid lejáratú kötelezettségek Készpénz ráta= (készpénz+értékpapír)/ rövid lejáratú kötelezettségek Tőke ellátottsági mutatók: eladósodottsági ráta = kölcsöntőke / összes eszköz Egyszerű osztalék fizetési ráta=fizetett osztalék/nettó nyereség

21 Pénzügyi mutatók 2 Jövedelmezőségi mutatók:
nettó profitráta = nettó nyereség / értékesítési árbevétel ($) ROA eszközarányos megtérülés=nettó profit/összes eszköz ROIC befektetett tőkearányos megtérülés= működési profit* (1-adóráta)/(hosszú lejáratú kötelezettségek+részvénytőke ROIC= EBIT (1-Tc)/(LTL+E)

22 A minőség ellenőrzés TQM Statisztikai minőség-ellenőrzés
Mindent jól végezzünk már az első alkalommal Statisztikai minőség-ellenőrzés Az ellenőrzési folyamatot statisztikai eszközökkel támogatjuk Six Sigma

23 Belső kontroll és önállóság
MBO Management by Objectives – megegyezéses eredménycélokkal való vezetés: A dolgozó és vezetője együtt meghatározzák azokat az eredménycélokat, amelyeket a dolgozónak el kell érni egy bizonyos időn belül Az MBO rendszernek három alapfeltétele van: A dolgozó magas szintű elkötelezettséget és jobb teljesítményt fog mutatni A világos és pontosan meghatározott eredménycélok lehetővé teszik a pontos munkát A teljesítménycéloknak mérhetőknek és a kívánt eredményeknek pontosan meghatározhatóaknak kell lenniük

24 Az MBO folyamata A munka felmérése és megegyezés a feladatokról
Teljesítmény követelmények kidolgozása A dolgozó és a vezetője közösen kitűzik a dolgozó által elérendő célokat Folyamatos teljesítmény ellenőrzés és javítás

25 Összefoglalva Az ellenőrzés a menedzsment funkciókörében az utolsó-első lépés Az ellenőrzési folyamat négy lépésből áll A szervezeti ellenőrzési rendszerek fajtái: Vezetői kontroll Fegyelmezés Információ és pénzügyi kontroll Minőség-ellenőrzés MEV


Letölteni ppt "Az ellenőrzés, mint menedzsment funkció"

Hasonló előadás


Google Hirdetések