Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információrendszer-architektúrák 5/b

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információrendszer-architektúrák 5/b"— Előadás másolata:

1 Információrendszer-architektúrák 5/b
Az architektúra-fogalom Eszközrendszerek: IT, ICT A kötegelt rendszerek megoldásai Kliens /szerver megoldások, Real Time Intranet (Kiszervezés), ASP Vállalati portálok, e-megoldások Trendek: újfajta architektúrák elemei

2 Milyen architektúra – milyen igény?

3 Tipikus architektúrák 2.
Kliens-szerver rendszerek C/S Vállalati igény: kommunikációs és dokumentumcsere, online kapcsolat központi számítógéppel, alkalmazásokkal, adatbázissal szükségünk van egy vezérlő gépre: az üzenetforgalom irányítása, a központi szolgáltatások megvalósítása (adatok, szoftverek, biztonsági és egyéb alkalmazások): kiszolgáló (szerver) a szolgáltatásokat igénybevevőket (és eszközeiket) ügyfél(gépek)nek (klienseknek) nevezzük. a belső hálózat kiépítése technikailag egyszerű, a hálózat-menedzselő szoftverek rendelkezésre állnak, s az architektúra teljesítménye (kliensek kiépítése, a szerverek (!) kapacitásai) rugalmasan változtathatók

4 A KLIENS jellemzői: a hardver egyéni, munkahelyi: egy PC, munkaállomás
a felhasználói interfész grafikus, barátságos, szakmai kisebb, helyi feldolgozásra alkalmas az alkalmazás minimális része fut helyben például: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet A SZERVER jellemzői nagy kapacitások (tárolás, sebesség, nyomtatás) széles szoftverválaszték az alkalmazások kérésre indulnak, főleg itt futnak adatbázis- funkciók: kiszolgálás kommunikációs központ funkcióinak ellátása szokásosak: web-szerver, fájl-szerver, levelező szerver, név- (name) szerver, a kliens IP címét elrejtő proxy (köztes-tűzfal)-szerver, tartományvezérlő (PDC) szerver (pl. Active Directory: hálózati „jogosultság-nyilvántartó”), stb.

5 A C/S működésmód A C/S architektúrában a kommunikációban résztvevő két fél nem egyenrangú módon vesz részt, hanem dedikált szerepeket (szerver, ill. illetve kliens szerepeket) töltenek be. Működést jellemzően a kliens kezdeményez, mégpedig azzal a céllal, hogy valamilyen műveletet vagy lekérdezést végeztessen el a szerverrel. A szerver a kérést megkapva elvégzi a megfelelő lépéseket, majd az eredményt a kliens felé továbbítja. Bár az adatok a kommunikáció során értelemszerűen mindkét irányban áramolhatnak, a műveleteket elvégzését mindig a kliens kezdeményezi, és mindig a szerver hajtja végre - ennek megfordítására nincs mód. Azokat az architektúrákat, amelyekben mindkét fél kölcsönösen kezdeményezheti művelet végrehajtását a másikon, egyenrangú architektúráknak szokás hívni (Peer-2-Peer).

6 Feladat-megosztás távoli osztott távoli osztott
prezentáció feldolgozás adatkezelés adatkezelés adatkezelés adatkezelés adatkezelés alkalmazás alkalmazás alkalmazás adatkezelés alkalmazás alkalmazás alkalmazás prezentáció prezentáció prezentáció prezentáció

7 C/S megoldások Többrétegű architektúrák
A bonyolult vállalati architektúrákban célszerű biztonságosan szétválasztani az egyes feladatokat, s így azok „rétegesen” egymásra építve külön-külön tervezhetőek, üzemeltethetőek. „Egyrétegűnek” tekinthető például a Windows-ba épített kalkulátor meghívása. A kétrétegű architektúra (2-tier) esetén különválasztjuk a szerveren futó üzleti megoldásokat (például adatkezelést) és ettől elkülönített hardver-szoftver rendszerek végzik az alkalmazói-felhasználói szint kiszolgálását (prezentációs réteg): A háromrétegű felépítés (3-tier) még nagyobb biztonságot ad: adatbázis-kezelési réteg (például egy SQL-server), efölött elkülönülve az alkalmazási réteg (például egy számviteli szoftver), s legfelül egy felhasználói réteg (felület, akár egy web-portál), amit az ügyintéző/ügyfél kezel.

8 Példa: 2-rétegű architektúra
2-rétegű architektúra: szerver-farm és back-end adatbázisok

9 Példa: 3-rétegű architektúra C/S rendszerben
Client tier HA mindezeket távolról, szolgál- tató nyújtja: ASP archi- tektúra Intranet Extranet Application tier Data mgmt tier

10 Példa: Web-áruház, ePayment fizetési rendszerrel

11 Extrém kialakítások Vékonykliens-megoldások
Ha a kliens-oldali informatikai szolgáltatás igen egyszerű (pl. egyetlen szoftver) , csökkenthető a kliens-gép IT teljesítménye. csökkentik a belső memóriát (az alkalmazás a szerver-oldalon fut), minimalizálják az adatbeviteli eszközt (pl. vonalkód-olvasó), elhagyják a merevlemezt és a nyomtatót. Akár 50%-os IT megtakarítás alá lehet menni ún. ultravékony-kliensekkel Feladat: keressünk példát ilyen rendszerre; eset, architektúra!

12 Ultrathin client: a Web-es felhasználó
KERESŐ KERESŐ KERESŐ KERESŐ KERESŐ WEB SZERVER ALKALMAZÁS - SZERVER Kataló gus szerver Kollabo rációs szerver Média szerver Hírde tési szerver Ügyfél regiszt rációs szerver Keres-kedelmi szerver Perszo nali zációs szerver TRANZAKCIÓS SZERVER ADATBÁZIS OPERÁCIÓS RENDSZER Forrás: NetGenesis Corporation és Target Marketing [2000], “E-Metrics: Business Metrics for the New Economy”

13 Egy gazdag-kliens megoldás
1- és 2-rétegű architektúra A helyi „gazdag-kliens” gépen Internet nélkül is használható egy helyi adatbázis; ha szükség van a távoli adatbázisra, akkor azonos szoftverrel kilépünk az internetes-elérésű adatok lekérdezésére.

14 Tipikus architektúrák 3.: ASP
Az informatika egy vonulata abban az irányban halad, hogy a felhasználó számára nem „átadjuk” az alkalmazást (hogy azt saját eszközrendszerén üzemeltesse), hanem szolgáltatást nyújtunk, felhasználva a hálózatos technológiákat. Ez a speciális kiszervezési megoldás olyanok számára is elérhetővé teszi a korszerű informatikai megoldást, akik a szokásosan szükséges hardver-szoftver architektúra beszerzését és biztonságos üzemeltetését eddig nem tudták megoldani. Az alapvető innovatív gondolat az ASP megoldás felkínálása a megcélzott speciális végfelhasználói környezetre. Ez az informatikai rendszer a hálózati technológiák által lehetővé tett egyfajta „informatikai közmű” megvalósításának gondolatán alapszik, amikor a felhasználó lényegében teljes körű („bérleti”) szolgáltatást kap anélkül, hogy törődnie kellene a helyszíni infrastruktúrával, a programrendszerek futtatási környezetével, a biztonsággal, és így tovább. stb. Zeus

15 Az ASP, mint költségkímélő, biztonságos architektúra
Távoli szolgáltatás (ASP) a felhasználónak szüksége van informatikai szolgáltatásokra, de képtelen követni az ICT fejlődés változásait, nincs pénze megújítani a szoftvereket, sőt, szakemberei sincsenek Az ASP: megbízható (24/7) informatikai szolgáltató, szélessávú hálózati kapcsolat bárhonnan (!) Átveszi az ICT architektúra üzemeltetését (sw, licenszek, vírus, ..) Megteremti egy meghatározott alkalmazás (pl. CRM) biztonságos környezetét Gyors, korszerű megjelenést biztosít

16 Kórházi rendszer ASP

17 Az ASP típusai

18 A valósidejű kliens-kiszolgálás
Real Time Processing Vannak architektúrák, amikor a szolgáltatás reakcióideje kritikus, esetenként mindenek-felett álló: banki terminál, kőolajfinomító, fegyver, stb. Ekkor a konkurens folyamatokat felülbírálva biztosítani kell a tranzakció azonnali lefutását. Az operáció rendszeren és speciális szoftveren kívül sokszor igen speciális eszközök (szenzorok, adatcsatornák, tartalék kapacitások) beépítése szükséges ahhoz, hogy az input folyamat, a feldolgozás és az output (akár vezérlés szinten) igen gyorsan végbemenjen. Példa: Ügyfél kivesz pénzt, egyenlege lemerül, 2 perc múlva nekikezd a kártyával vásárolgatni. Vagy: kártya-lopások. Autó fékberendezése (ABS), kipörgés-gátló fordulatszabályozás, légzsák

19 Architektúra 4.: Az Intranet és a vállalat
Vállalati Intranet a cég alkalmazottai egy LAN végberendezései előtt ülnek, elektronikus dokumentumokat menedzselnek, az Interneten dolgoznak kézenfekvő a belső üzenetközvetítésre, dokumentumcserére felhasználni a TCP/IP protokollt, a web-technikát Az Intranet olyan belső információs rendszer, amelynek informatikai architektúrája az ERP miatt kiépített lokális hálózat, alapszoftvere a böngésző, az információs adattárak, dokumentumok ezen keresztül kereshetők, tanulmányozhatók, azaz lényegében egy „belső portál”. Bevezetése gyors, minimális költségű, igen rövid megtérülési idővel. A szolgáltatások a vállalati tudás-menedzsment rendszer kiépülését segítik.

20 A definíció Az Intranet “védőgátakkal”, “tűzfallal” védett
Nagygép - terminálokkal - középgép - C/ S - Intranet ... Az Intranet “védőgátakkal”, “tűzfallal” védett belső vállalati hálózaton futó IR, amelynek hálózati protokollja a TCP/IP (Intranet), alkalmazói csatolója az internetes böngésző (browser) s a belső hálózatról ki lehet jutni az Internetre. Az alkalmazások száma évente %-kal nő. Példa: MÁV, BME, Nokia, Ford...

21 Az előnyök, a terjedés oka:
Azonnal indítható, ha van hálózat Egyszerűen kezelhető felülettel dolgozik Teljesen platform-független (kliens és szerver is) Az internetes (pl. kereső, megjelenítő) funkciókat teljesen integrálni lehet a szokásos (pl.irodai) szoftverekbe És: dinamizálja a szervezeti tudás-megosztást, a tudás szocializációját! Problémák: teljeskörű hozzáférés gondjai? más információs munkakultúra? A CIBA gyógyszergyár modellje

22 Online DEMO

23

24

25 Az Intranet architektúra menedzselése 1
Standardok, amiket fel lehet használni Technikai — hardver, szoftver és IT standardok Design — céges arculati előírások követése Adatmenedzsment — hozzáférés, megbízhatóság, konzisztencia és biztonsági irányvonalak szabályozása és betartatása Adathozzáférés —felhasználók által hozzáférhető adatok támogatása: tervezés, elfogadtatás, Feladat- és felelősségi körök — olyan irányelvek felvázolása, melyek csökkentik a felhasználók és a rendszergazdák többletmunkáját Intranet menedzsment modell (Simons, 1995)

26 Az Intranet architektúra menedzselése 2
Források kiosztása Például: beszerzések jóváhagyása — webes eszközök beszerzési folyamatainak előírása Priorizálás — pl. erőforrás allokáció (emberek, gépkapacitások, helyiségek, akármi), fejlesztések megrendelése stb. Eszköz és munkaerő kapacitás — megfelelő erőforrások biztosítása: megkeresés, kommunikáció Pénzügyi ellenőrzés — pénzügyi források tervezése, finomítás és visszacsatolás lehetősége Audit — tesztelési rendszerek kialakítása

27 Az Intranet architektúra menedzselése 3
Alkalmazás-fejlesztés Tevékenységi körök — világos fejlesztési specifikációk a belső és a külső fejlesztő partnerek számára Szervezeti koordináció — a fejlesztési fázisok szervezeten belüli megosztása Rendszerintegráció — külső és belső fejlesztések technológiai kompatibilitása Tréning és oktatás — Web alapú technológiák oktatása a végfelhasználók számára, bármilyen más eLearning Konzultáció — folyamatos technológiai támogatás, rendelkezésre állás Fejlesztés — Webes alkalmazások tervezése és fejlesztése Dokumentáció — alkalmazások fejlesztői dokumentációja, felhasználói kézikönyv elkészítése Üzemeltetés — folyamatos működtetés és felügyelet

28 Amitől jó lesz az Intranet
A felhasználókkal meg kell értetni az Intranet alapvető célját és feladatát - (legyen dokumentum: "Intranet célok") A felhasználóknak olyan típusú szabadságot kell adni, melynek keretén belül elfogadják a korlátokat, de a kezdeményezési hajlandóságuk nem csorbul - (dokumentum: "Intranet előírások") A túlzott standardizálás ne növelje sem a technológiai sem a tartalmi korlátokat. Inkább a tartalmat kell egységesíteni és nem az eszközöket, melyekkel a tartalmakat előállítják – (dokumentum: "Intranet standardok„ - hogyan írjunk, mit írjunk) A több szabadság nem jelenti az ellenőrzés feladását, de azt igen, hogy mi marad kontroll alatt. A felhasználók legyenek felelősek a tartalomért és a megvalósításért, figyelembe véve az előző három pontban leírtakat - (dokumentum: "Intranet Ellenőrzési Rendszer") Kisebb kontrollal nagyobb felelősséget adunk a felhasználók kezébe. Célszerű anyagi vagy egyéb formában a tartalmi hozzájárulást támogatni. Az ellenőrzött működtetési területek biztosítsák a hatékony eszköz- felhasználást és az adatok integritását biztosítsák, védjék meg az adatokat és az eszközöket a lopástól, vagy az adatvesztéstől. A "laissez-faire" (hagyd, hogy elkészüljön) ellenőrzési folyamat biztosítja a felhasználók horizontális és vertikális ismereteinek áramlását.

29 Vizsgáljuk meg: Intranet CBA
Megtakarítások ingyen kliens-szoftver minimális user - training meglévő hardver, hálózat olcsó/ingyen szerver-szoftver egyszerű menedzselés, építés egyes alkalmazások kihasználása többszörösére nő, „többen látják” nyílttá válik az IR, távmunkások és akár külsők számára megnyithatóak szegmensek csökken a dokumentációs költség csökken a kommunikációs költség csökken a betanítási költség/idő a tájékozottság kreativitásra ösztönöz Ráfordítások: milyen időszakra? 3 év? Web-kliens és szerver-sw új rendszer, vagy korábbi upgrade hálózat kiépítése, komplettírozás, elemek cseréje (mindenkit el kell érni!) tervezés, projektvezetés tartalom tervezése, strukturálás, konvertálás, alkalmazásfejlesztés installálás, hibajavítás, teszt user training, bemutatók egyéb konzultációk FOLYAMATOS: tartalom-karbantartás, user training, új sw verziók és installálásuk, konzultáció, stb. Mindez „növeli a bizalmat” az IT/IR/TM iránt, „siker”-alkalmazás

30 Néhány gyakorlati eset
Cadence Design Systems, Inc., kereskedelmi osztálya 3000 alkalmazott, 550 mUSD forgalom, számítástechnikai szegmens hw, hálózat: 6%; fejlesztés+konzultáció 16%; sw 4%; képzés 4%; tartalom:70% haszon a salesmen felkészítés leegyszerűsítéséből: 2,5 millió USD haszon a fax, telefon, posta költségeken: 26 eUSD haszon a kereskedői hírlevél megszünjtetéséből 20 eUSD egyetlen adatbázis a tucatnyi helyett: 24 eUSD Nyereségességi mutató: 1766%; megtérülés 0,15 év! Booz, Allen & Hamilton, vezetési - műszaki consulting cég 6500 alkalmazott, 1.2 mrd USD forgalom, projektek és általános tájékozódás hw, hálózat: 38% !; fejlesztés+konzult: 49%!; sw: 4%; képzés 6%; tart: 3%!!! haszon a belső információk elérésében: 7 mUSD haszon a fax, posta, telefon költségekben: 130 eFt nyereségességi mutató: 1389%; megtérülési idő 1,19 év Silicon Graphics, inc., IT gyártó, 10,000 alkalmazott, 3 mrdUSD hw 14%; sw fejlesztés 71%; oktatás 7%, új IT/TM csapat: 8% időmegtakarítás 1,5 mUSD; korrekt árszabások haszna 5,6 mUSD, megtakarítás járulékos beszerzéseken 810 eUSD, nyomtatás: 50 eUSD nyereség 1427%; megtérülés 0,18 év...

31

32 Később: Vállalati web-portál Fejlesztési rendszer-integráció (SOA)
Ha már Intranetünk van, miért ne tennénk ezt kívülről is hozzáférhetővé? Utazó munkatársak, külső telephelyek menedzserei Olyan kommunikációs felület, amelyen partnereink, szállítóink és saját munkatársaink más és más hozzáférési jogokkal dolgozhatnak. Fejlesztési rendszer-integráció (SOA) Vállalataink tele vannak mindenféle informatikai rendszerekkel. Egyre nehezebb a belső kommunikáció, sok köztes rendszert kell létrehozni, az architektúra alrendszerei nem, vagy csak igen körülményesen végzik az adatcserét. A SOA a rendszer-építési filozófia középpontjába a felhasználói igényt helyezi. Felhasználja a már kész, értékes, működő rendszer-elemeket, összeköti, integrálja azokat.

33 Miért alakul át az ERP, a LAN, az Intranet – portállá?
Az ERP-k használata még mindig bonyolult, sok képzés szükséges hozzá, mert a rendszereket az adatokból kiindulva fejlesztették, nem sokat törődtek a felhasználókkal.   Az infómunkások tömegét foglalkoztató cégek számára igen fontos dolgozóik hatékonysága, hiszen ez a legdrágább „erőforrás”. Így fontos, hogy könnyedén kezeljék a különböző rendszerekben tárolt adatokat. Az update is a felhasználók feladata, nem mindegy, mennyi időt és milyen eszközöket használnak fel ehhez. A jól megépített portál esetében a felhasználó azt érzi, hogy szörfözik a hálón. Nem kell semmit megtanulnia az információ-kinyeréshez akár a legbonyolultabb ERP-ből, akár az irodától távolról is. A portálok kétirányú kommunikációja az információk gyűjtését – portálba való töltését – és folyamatos frissülését eredményezi (CMS). Ez azt is jelenti, hogy egy portál dokumentumtára, csoportmunka szoftverrel egy valódi „munkahelyként” funkcionál. Ez esetben a projektek a dokumentumok keletkezésétől, azok megvitatásán át, az anyagok lezárásáig a portálon történnek. Integrált portálokról beszélünk, melyek egy rendszereként működnek, szabad az átjárás az intranet, az internet és az extranet között. A fejlesztések kompatibilisek mindhárom felületen, a megjelenítendő alkalmazás/információ bármely felületen megjelenhet, különböző jogosultsági beállításokkal. A dobozos termékként kapható portálok „beépített” szolgáltatásokat tartalmaznak: dokumentumtár, naptár, fórum, hírlevél, képgaléria, regisztráció és adminisztratív kényelmi funkciók, mint a jogosultságkezelés vagy a Single Sign-On (SSO).   

34 A vállalati portál és a CMS szoftverek
IDC előrejelzés: a vállalati portál szoftver piac robosztus növekedést mutat, 1.4 milliárd dolláros forgalmi előrejelzéssel 2008-ra.   A vállalati portál technológia lényege a felhasználó-központúság: a munkatársak egy pontból juthatnak hozzá az összes szükséges információhoz és alkalmazáshoz, amire szükségük lehet munkájukhoz. Mindezt olyan felületen, mely nem ismeretlen a számukra. A portálon úgy keresnek, mint a Google-ban, vagy a Yahoon. A dokumentumtárak grafikai kialakítása a fájlszerverekére hasonlít, így ezt a környezetet is ismerik a felhasználók. A bonyolult vállalatirányítási ERP rendszerek webes megjelenítése immáron a vállalati portálok dolga.   A CMS csak egy technikai suite megoldás – a portál az egy információs rendszer, amelynek modelljét meg kell tervezni!

35 és a jövő: A cloud-computing
A felhő gyakorlatilag azt jelenti, hogy a felhasználó olyan adatokkal és programokkal dolgozik, amelyek nem a saját számítógépén, hanem azok valahol az interneten, azaz a "felhőben" találhatók. Előny: olcsón, azonnal, akárhol Problémák: új, biztonság? Példa 1: A Google, amely az egyik meghatározó szereplője a felhő-programozási rendszereknek, számtalan kínos pillanatot élt át a „Gmail-cloud” levelezőrendszerének leállásai miatt, jóllehet felhasználói adatok, mentett üzenetek nem vesztek oda az összeomlások során. Példa 2: A Facebook 150 ezer felhasználójának adatai valószínűleg elvesztek 2009 októberében Példa 3: üzleti alkalmazás böngészőn, miközben az adatok és a szoftver máshol vannak. Community cloud: többen ugyanazt hasznosítják („Public cloud”) Hybrid cloud: vállalati védett hozzáférések kombinációja public clouddal Private cloud: zárt hálózati felhő, védelem, miközben a felhőhasználat előnyei megmaradnak Egyesek: az egész egy baromság

36 MS Azure

37 Növekedési potenciál: újfajta architektúrák trendje
A következő 3 év legnagyobb növekedési potenciálja, %-ban


Letölteni ppt "Információrendszer-architektúrák 5/b"

Hasonló előadás


Google Hirdetések