Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 1/37 Információrendszer-architektúrák 2. Információ-rendszerek: típusok A rendszerek fejlődése A vállalatok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 1/37 Információrendszer-architektúrák 2. Információ-rendszerek: típusok A rendszerek fejlődése A vállalatok."— Előadás másolata:

1 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 1/37 Információrendszer-architektúrák 2. Információ-rendszerek: típusok A rendszerek fejlődése A vállalatok megváltozása Az Anthony modell Folyamat és tranzakció A Strassmann/Edwards fejlődési modell Nolan fázis-modellje A rendszer minősége Újsághír 2010 február 16: „A felvételi jelentkezések hajrájában a kb jelentkezőre méretezett rendszert 2,600-nál több kérelemmel rohanták meg: a rendszer lelassult, majd leállt.”

2 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 2/37 Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/1 HARDVER teljesítmények növekedése: tárolókapacitás, számítási sebesség, adatelérési sebességek teljesítmény / ár viszony kedvező változása PC-k és laptopok előretörése, mobilitás hálózati üzemmódok általánossá válása szabványok és kompatibilitás nem-Neumann architektúrák megjelenése Edward

3 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 3/37 Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/2 SZOFTVER maximális hardver-kihasználás, optimalizálás hatékony hálózati operációs rendszerek nagytömegű alkalmazói szoftver, GUI felületek, ügyfél/kiszolgáló stílus globális hálózati megoldások (Internet, EDI) osztott adatbázisok elérhetősége szabványos és hatékony fejlesztőrendszerek: CASE, 4GL szoftver-bűnözés megjelenése és kiterjedése. Edward

4 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 4/37 Az IT/ISz fejlődésének jellemzői/3 TÁVKÖZLÉS, TELEKOMMUNIKÁCIÓ a távközlés digitalizálása szélessávú adatátvitel, ISDN komplex szolgáltatás műholdas távközlési megoldások mobil telefónia és az IT integrációja a hálózatok felhasználása komplex információ- szolgáltatásra (e-commerce, e-business, e-banking, EDI, EFT, home office, Internet - xDSL) Azaz: „computer literacy” „IS literacy” ÉS: mindezek összeolvadása egyfajta „ICT”-ben, popularizálódás. Edward

5 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 5/37 Vállalat, IT/ISz, IR/IM 30 éves „építgetés”: CIS, VIR Eddig: „kínáljunk” IR-t a vállalatnak, automatizáljunk újabb és újabb részrendszereket Mára: a szervezet sajátmaga „keres” céljaihoz megfelelő megoldásokat Alkalmazások iránti kereslet feltárása Alkalmazások iránti kereslet kielégítése Információs rendszerek IR Információs technológia IT Edward

6 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 6/37 Az IR szerepének változása ‘50 ‘60 ‘70 ‘80 ‘90 Technikai változások IR Menedzseri kontroll támogatása IR Alapvető üzleti tevékenységek IR Ma: a céloknak megfelelő „információs architektúra”; információ-vezérelt üzleti stratégia Edward

7 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 7/37 Stratégia és taktika: példák Üzleti környezet létrehozása, ahol a keresletet kielégítő IR-alkalmazás jól azonosítható Menedzseri/technikai környezet kialakítása, amelyben a kínálat megteremthető Stratégiai szint Taktikai szint Rendszerek létrehozása az alkalmazások szükségleteinek kielégítésére Üzleti követelmények és alkalmazási szükségletek részletei ALKALMAZÁSOKALKALMAZÁSOK Kereslet: IR Kínálat: IT Edwards, 1995

8 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 8/37 Szintek, beosztások, felelősök Igazgatótanács, üzleti egységek menedzserei Igazgatótanács, CIO, vezető IT menedzserek Stratégiai szint Taktikai szint Rendszerek létrehozása az alkalmazások szükségleteinek kielégítésére Üzleti követelmények és alkalmazási szükségletek részletei ALKALMAZÁSOKALKALMAZÁSOK Kereslet: IR Kínálat: IT Problémák: a szintek keveredése, felelősségek áthárítása

9 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 9/37 Miben változtak meg a vállalatok? 1. GLOBALIZÁLÓDÁS –Mgmt és kontrolling globális piacon –világpiaci verseny –globális munkacsoportok együttműködése, tele-cooperation, global groupwork (info-kommunikációs rendszerek!) –globális logisztikai rendszerek –egységes termékek, szolgáltatások,...

10 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 10/37 folytatás: a változások jellege 2. AZ IPARI GAZDASÁGOK ÁTALAKULÁSA - tudás/információ-alapú gazdasági ágak - termelékenységnövekedés - újfajta termékek, szolgáltatások - megváltozott vezetési stílus - verseny az idővel, rövid életgörbék - zavaros, átláthatatlan, veszélyes (háborús!) üzleti környezet - alkalmazottak képzettségének változása

11 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 11/37 folytatás: a változások jellege 3. A VÁLLALATOK ÁTALAKULÁSA - „szétterülés”, „laposabb” szervezetek - apróbb, kisebb vállalatok gyors létrehozása - decentralizáció az irányításban - rugalmasság igénye és megvalósítása - alacsony tranzakciós/ koordinációs költségek - helyi, független - önálló döntések, bátorítás az önálló munkára - e-Business, e-Solutions tömegessé válása.

12 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 12/37 A válasz: másfajta info-architektúrák Globális hálózatokNemzetközi munkamegosztás. Világméretű termelésszervezés. Távmunka. A tranzakciós költségek csökkennek. Vállalati hálózatokCsoportmunka, együttműködés. Divíziók, osztályok felbomlása. Vevő- és termék-orientáció. „Task force” alkalmi munkavégzés A mgmt (ügynöki) költségek csökkennek. Üzleti folyamatok újraszervezése BPR IT változásArchitektúra-változások

13 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 13/37 A válasz: másfajta információs rendszerek Elosztott SzT Egyéni munka bátorítása: VAN INFORMÁCIÓD, DÖNTS MAGAD. Hierarchia és centralizáció csökken. MGMT költségek csökkennek. Mobil SzT (laptop+mobil)Virtuális szervezetek megjelenése. Mozgékony, mobil munkaerők. Szervezeti költségek csökkennek. Grafikus felületek GUI Elérhetőség: az információforrások könnyen hozzáférhetőek (mindenki!). Automatizált munkafolyamatok. Papírnélküli ügyviteli munka. Informatikai képzettség nélküli dolgozó. ITSZERVEZETI VÁLTOZÁSOK

14 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 14/37 Ha sokféle IR van: tegyük rendbe, osztályozzuk, kategorizáljuk őket - majd próbáljunk használható definíciókat adni.

15 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 15/37 Információ-rendszer: definíciók /1 „Az IR együttműködő elemek összessége, amelyek összegyűjtik (visszakeresik), feldolgozzák, tárolják és továbbítják az információkat, s ezzel elősegítik a döntéshozatalt és az irányító-szervező munkát egy szervezetben.” Kenneth C. LAUDON „technikai” definíciója

16 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 16/37 Információ-rendszer: definíciók /2 „A nagyobb, alrendszereket tartalmazó rendszerekben a döntési tevékenységekhez szükséges egy IR, amely gyűjti, tárolja, feldolgozza és osztályozza az információkat” B. LANGEFORS

17 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 17/37 Információ-rendszer: definíciók /3 „Az IR ma - üzleti szempontból - nem más, mint egy szervezeti és menedzselési megoldás a környezeti kihívásokra, amit információtechnikai eszközökkel és módszerekkel építünk fel és működtetünk „ LAUDON üzleti definíciója

18 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 18/37 Információ-rendszer: definíciók /4 „Az IR a szervezet egy reprezentációja, amely tájékoztatja a döntéshozókat a szervezet állapotáról, a változásokról és más, a szervezet működését befolyásoló tényezőkről.” C.H.P. BROOKS

19 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 19/37 Információ-rendszer: definíciók /5 „Az IR adatokat, információkat erőforrásként használ annak érdekében, hogy hasznos információkat szolgáltasson, a döntéshozatalt támogató cél-orientált üzenetek formájában. Raffai Mária Az IR a tranzakciók szempontjából (ACID): atomicizált, konzisztens, izolált, tartós. Gábor András

20 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 20/37 Rendszerek osztályozása: Edward et al 1. A FORMALITÁS FOKA és a RUTINSZERÚSÉG Csak akkor könnyű, ha a rutinszerű munka automatizálva van; jelentéskészítő szoftverek, OLAP megoldások Van erre megfelelő IT infrastruktúra? Esetleg: tudatos formalizálás, bekebelezés a standard architektúrákba Mindenképpen automatizálni kell, megfelelő módszerekkel; szokványos, standard architektúrák eseti, nem rutin rutin- szerű formálisinformális

21 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 21/37 folytatás: osztályozások, példák 2. AZ AUTOMATIZÁLÁS FOKA, KITERJEDÉSE: manuális és gépesített rendszerek kapcsolata 3. KAPCSOLAT A DÖNTÉSHOZATALLAL Működési adatok Döntési adatok Stratégiai döntések: általános üzleti elemzések Menedzsment: döntés-ellenőrzés, az üzleti környezet és az ügyfelek Operatív szintű döntések: alkalmazások, felhasználói szintek, tranzakció és tömeges adatkezelés Döntés terv Robert Anthony's pyramid For organisations shows the different requirements within the organisation for information. At the top it is unstructured and comes from outside; at the bottom it is structured and comes from internal sources Anthony, Robert "Planning and Control Systems: A Framework for Analysis." Harvard Business Review, 1965

22 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 22/37 Az Anthony modell finomszerkezete „Operatív”, műveleti szintek, funkcionális rendszerekkel „Információs”, döntés- támogató szintek, elemzési módszertanok szerint „Döntési”, tervezési szintek, személyi támogatással „Business administration” átfogó rendszerek

23 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 23/37 Laudon csoportjai: az alkalmazás döntés-típusa szerint Operatív, napi működési rendszerek SOP: a munkahelyi vezetők támogatására Tudásmunka rendszerek KWS, OIS, AOIS az adatmunkások és tudásmunkások támogatására Menedzsment információs rendszerek MIS középvezetők feladataihoz: ellenőrzés, vezetés, döntési munkák, adminisztráció Stratégiai célú rendszerek DSS, EIS a felsővezetők támgatására: trendek, stratégia, tervezés

24 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 24/37 folytatás: osztályozások, példák 4. AZ INPUT ÉS AZ OUTPUT TERMÉSZETE SZERINT 5. A TESTRESZABÁS FORRÁSA ÉS FOKA: egyéni rendszerek, ágazatiak, általánosak, globálisak 6. A SZERVEZETNEK NYÚJTOTT ÉRTÉK SZERINT: egyszerű, elemi - bonyolult, fontos - létfontosságú, stb. Folyamat (eljárás) bemenet kimenet Példa: 3-rétegű kliens- köztes-szoftver – adatbázis architektúra

25 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 25/37 Osztályozás: Raffai M. 1. A RENDSZER CÉLJA SZERINT: végrehajtó a rutinmunkák adatainak kezelése, papír-alapú dokumentumok előállítása vezetési döntés-előkészítési kimenetek a hatékony tervezési, irányítási tevékenységekhez 2. IT SZEMPONTOK SZERINT: tranzakció-orientált esemény hatására az adatrendszer megváltozik adat-orientált, adat-intenzív viszonylag állandó adatok tárolása, visszakeresése

26 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 26/37 A működésmód (időzítés) szerint: Quittner/Gábor: Folyamat-szemléletű IR Előkészítés: –folyamat-feltárás, racionalizálás, adatmodell –Rendszerterv, folyamat-modell elkészítése Üzemeltetés: –munkahelyi folyamatszervezés –adatrögzítés, hibajavítás –kötegelt ütemezésű feldolgozás, visszacsatolás „Számítóközpont” és a vezetési szintek információ-igényének problémája Problémák: merevség, válaszidők rögzítése Ami fontos: a folyamat fenntartása, időpont- vezérelt ütemezés

27 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 27/37 Quittner /Gábor : Tranzakció-szemléletű IR A piaci/ügyintézői igény: a vezetői igény: OLTP gyors válaszadás OLAP elemzés Jellemzők: –rugalmasság, helyi kiszolgálás, releváns információ Feltételek: –multi operációs rendszer, vagy mikrogép –nagy számítási kapacitások –adatbázis-kezelés, hálózati elérés –felhasználó-orientált felületek Mikrogépes rendszerek és illúziók Ami fontos: az igény azonnali kiszolgálása, esemény- vezérlés

28 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 28/37 A tranzakció-feldolgozás jellemzői ACID-ismérvek (A. Reuter, T. Haerder, 1983) : „Mindent, vagy semmit” Atomicitás: nagyon elemi, korlátozott tevékenységre adunk módot, így elkerüljük a (hw, sw, ow, feljhasználói) hibákat Konzisztencia: abortált tranzakció által érintett objektum (fájl, rekord, DB) sértetlen marad; ha hiba van, visszagörgetjük és „elfelejtjük” Izoláció: amíg a tranzakció zajlik, más nem láthat bele, nem szólhat bele - csak a befejezett tranzakció eredménye válik „láthatóvá” a rendszerben Tartósság: sikeres tranzakció eredményét csak másik sikeres tranzakció módosíthatja, rendszerhiba nem – ami lefutott, azt „elfogadta” a (DB) rendszer, „jótáll” érte; vagy az összes (DB) műveletet (sorozatot) lezárjuk, vagy egyiket sem – pl. számláról többféle pénz másikra csak együttesen hajtható végre (+/-): mindez egy A TR-eljárás tehát : hozzáférés, ellenőrzés, dialógus, feldolgozás, visszaigazolás – közben az adatbázis-kezelő többféle „lock” és „Log” technikát kell használjon a fentiek érdekében! Wiki

29 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 29/37 Az IR és IT közötti definíciós különbségek adattárak, adatkezelő és információ-feldolgozó folyamatok együttese; a fenti munkához társuló szaktudás, emberi erőforrások; célja a vállalati folyamatok információs kiszolgálása, a vezetés / irányítás támogatása manuálisan, vagy számítógéppel támogatott módon IT (Gunton, 1990): “Elektronikus technológiák információk gyűjtésére, tárolására, feldolgozására és továbbítására” IR: a szervezet olyan része, amely információt szolgáltat, létrehoz, tárol, feldolgoz, használ, ill. eloszt ELEMEI:

30 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 30/37 Információrendszer - típusok Viselkedéstudományi megközelítés MIS Technikai megközelítés szám. gép tudomány operáció- kutatás szervezés- tudomány pszichológia politika- tudományok szociológia Laudon, 1995

31 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 31/37 Szocio - technikai megközelítés Tornatsky et al, 1983 Ward, 1989 (Ernst &Young) végleges technikai tervezés alternatívák végleges szervezeti tervezés Architektúra- Szervezet - tervezési tervezési folyamatfolyamat alternatívák

32 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 32/37 Nolan „fázisai”: az EDP fejlődése Gibson, Cyrus F. and Nolan, Richard L, "Managing the Four Stages of EDP Growth," Harvard Business Review,1974 Kezdeményezés / „aranyláz” (egyszerű, ötletszerű, „új technika”) Kiterjesztés/”fertőzés” (gyors, kontrollálatlan, terjedő) Formalizálás/ „rendcsinálás” (standardok, folyamatszervezés, CBA) Érettség / „integráció” (koordináció, szanálás, adat-mgmt helyett információ-menedzsment) A vállalati információs architektúra ráfordításai, fejlődése

33 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 33/37 A Nolan „fázisok” átlapolt jelenléte Az egyes jellemző architektúrák éves belső fejlődése

34 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 34/37 Információs architektúrák és az üzleti igények fejlődése 1. Hagyományos adatfeldolgozás (számvitel) 2. Alapvető működési rendszerek (online, realtime, MIS) 3. Belső integráció (végpont - végpont) 6. Külső integráció: ellátási lánc optimalizálása 5. Folyamatok racionalizálása, info - megosztások 4. EDI: közvetlen adatkapcsolat meglévő dokumentu- kicseréli az üzleti mokkal dolgozik dokumentumokat befelé irányul kifelé irányul Strassmann/Edwards - modell, 1997 Számítóközpont Mágnesszalag Off-line, batch Saját nagygép Mágneslemez Egyedi szoftverek Nagygép, LAN, adatbázis, ERP integráció Saját ERP, EDI, Internet, VPN ERP-ERP köztes- szoftverek; Intranet/Internet

35 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 35/37 Mit kíván a vezetés? A szokásos vezetői kívánalom, amikor a rendszertervezők megérkeznek: „Javítsuk az egyéni és a csoportos teljesítményeket úgy, hogy A/ Legyen „jobb” a rendszer kimenete, legyen minden ICT-felhasználó munkája hatékonyabb, ő meg elégedettebb; B/ Legyenek könnyen hozzáférhető, könnyen használható, a vezetői döntéseket támogató fejlesztői eszközök, eljárások: üzleti intelligencia

36 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 36/37 A kimenetek kérdése A.1./ Megfogható kimenetek ICT támogatása - a kimenet elkészítése hatékonyabb legyen - el kell tudni dönteni: kell ehhez ICT? - ha igen: ki kell választani a megfelelő rendszert - ki kell alakítani a megfelelő eljárásokat A.2./ Nem-megfogható kimenetek támogatása - Látnunk kell a Célok – Adat – Információ – Tudás vállalati sémáját - Látnunk kell a döntések minőségi információ-igényét - Mindehhez fejlesztő-eszközökre, eljárásokra van szükség CÉLOK Döntések Eljárások Információ Adat

37 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 37/37 Az IT architektúrák mozgatója: az igény…

38 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 38/37 … és amikor az egész majd összeáll:

39 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 39/37 Az MIS-től elvárt minőség Az MIS belső és külső kimenete adott minőségű kell legyen: TARTALOMBAN - IDŐBELISÉGBEN - FORMÁBAN Pontosság (adat, mértékegység, hivatkozás), hibamentesség Teljesség: az összes lényeges tényt tartalmazza Többféle célra rugalmasan felhasználható legyen Megbízható, hivatkozható, ellenőrzött legyen A döntéstámogató számára releváns legyen (megfelelőség) A megrendelő számára időben érkezzen (a döntési folyamat elvégezhető egyen) Igazolható, hiteles legyen (minőségbiztosítás, megszemélyesítés, külső hitelesítés) Elérhető, hozzáférhető legyen Megfelelős formátumú legyen (tiszta, részletezett, rendezett, bemutatott)

40 Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 40/37 Kulcs-szavak Rendszer modell – Információ-rendszer definíciók – Edwards fejlődési modellje – A technika megváltozása – a vállalatok megváltozása - Technikai és szociológiai paradigmák – Tornatsky fejlesztési modellje - Az Anthony-piramis – Folyamat és tranzakció – Nolan 4-fázis-modellje – A rendszer minősége


Letölteni ppt "Info architektúrák I. Dobay Péter, PTE KTK 1/37 Információrendszer-architektúrák 2. Információ-rendszerek: típusok A rendszerek fejlődése A vállalatok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések