Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János."— Előadás másolata:

1 A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János

2 A ma és a holnap munkahelyeinek jellemzői Hagyományos modell / Magas teljesítménymodell STRATÉGIA  Tömegtermelés  Hosszú gyártási idő  Központosított termelés  A vásárlók igényeit figyelembe vevő termelés  Rugalmas termelés-decentralizált ellenőrzés KÉPZÉS  Minimális a gyártást végző munkásoknak  Speciális képzés a szakembereknek  Képzés mindenkinek  A szélesebb szakértelem a keresett

3 TERMELÉS  Rögzített automatika  Végtermék-ellenőrzés  Feladatok szétdarabolása  A hatalom az ellenőröké  Rugalmas automatika  Munkafolyamatok közbeni ellenőrzés  Munkacsoport, több szakmában jártas munkások RANGLÉTRÁK  Belső munkaerőpiac  Előrejutás kor szerint  Korlátozott munkaerőpiac  Előrejutás megszerzett képesítés alapján

4 ALKALMAZÁS ÉS EMBERI ERŐFORRÁSOK  Munkás-vezető konfrontáció  A minimális szakképesítés elfogadott  A munkások költséget jelentenek  Munkás-vezető együttműködés  Kiszűrik az alapkészségekkel nem rendelkezőket  A munkaerő beruházást jelent

5 Európai szakképzési modellek tapasztalatai Oktatás szolgáltatásként funkcionál: sikeres gazdaság munkaerő-piaci igényének kielégítése, egyén számára karrierlehetőség biztosítása Oktatás célja nem a lexikális tudás megszerzése, hanem a sikeres és hatékony munkavállaló képzése Vállalkozások nem a rövid távú haszonszerzés a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzésehosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. Iskolai tanműhely felkészít és kiegészít a vállalati gyakorlatra

6 Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és a kompetencia központú pedagógiában Világos, korrekt kommunikáció írásban és szóban Átértékelődik a funkcionális analfabétizmus (nem pusztán írni, olvasni és számolni tudást jelent), magába foglalja az alapvető kommunikációs készséget és az információtechnológiai tudást, a hálózatok intelligens kezelését Információ befogadása, releváns gyűjtése, átalakítása és beépítése saját munkájába Kommunikációs kultúrák tanulásának készsége Idegen nyelv tanulás ( 3 európai nyelv) Viselkedés és mentális kultúra és interkultúrális műveltség Humán műveltség rehabilitálása, nem csak szaktudás, a világban eligazodni tudás, a társadalom szolgálata Reálisan bemutatni saját képességeit a munkaerőpiacon Együttműködés - team munka, kooperációs modellekben gondolkodni tudás Szociális kompetenciák

7 Kulcskvalifikációk és kompetenciák a készség és kompetencia központú pedagógiában Általános szakmai cselekvő készség, innovációs készség Önszabályozó tanulás, tanulási - önfejlesztő készség, élethosszig tartó fejlődés Önálló munkavégzés, tervezés, végrehajtás készség: - idő és erőforrások menedzselése - felelősségteljes cselekvés és döntés - követelmény orientáltság (rendszeres ellenőrzés, értékelés teherbírás-terhelés) Célorientált viselkedés Szervezési - vezetési készség Problémamegoldó - kezelő készség, kooperáció- és konszenzus-képes szakember - konfliktusmenedzselés - saját gondolatok és cselekvések értékelése a problémamegoldás és döntéshozatal érdekében. - elméletek és gyakorlat összekapcsolása - vitaszempontok reális értékelése - saját álláspont hiteles és vitaképes bizonyítása Szakmai kompetenciák

8

9 3. szint 1. szint 1. szint alatt 6. szint 5. szint 4. szint 2. szint OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354. PISA 2003 - Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban

10 A szakiskolai kilenc-tizedik évfolyamos program óraterve (óra/hét) 9. évf. 10. évf. Matematika 22 Magyar nyelv és irodalom 22 Történelem és társadalomismeret 2 2 Természetismeret és környezetei nevelés 2 2 Élő idegen nyelv 22 Informatika 22 Testnevelés2,52,5 Osztályfőnöki óra11 Pályaorientáció 2 Gyakorlati oktatás 6 Szakmai alapozó képzés (elmélet és gyakorlat) - 8 Helyi programban meghatározott 4 4 Összesen 27,5 27,5 Szabadon választható, nem kötelező órakeret 4 4

11 Szakképzési, közjogi feladatok 16 szakmában 390 regisztrált szakértővel Szakképzési feladatok HR térképe 20 megyei és 3 városi kamara: 93 kirendeltség 85 főállású tanácsadó 50 oktatási/szakképzési területen dolgozó szakember 400 szakképzéssel foglalkozó testületi tag Gyakorlati képzés kapacitás kiépítése: 7. 000 gazdálkodó szervezet 10. 000 képzőhely 53. 000 szakképző iskolai tanuló gazd.-nál 32. 000 tanulószerződés 1000 szakértő Vizsgadelegálás, szintvizsga, gyak. ell. 10.000 vizsgadelegálás 4000 fő vizsgabizottsági tag 14 000 fő szintvizsga 800 szintvizsga elnök 3500 ellenőrzés, 1500 akkr. Képzés – továbbképzés: 10. 000 fő képzése 212 tanfolyam 42 oktatóterem 14 oktatókabinet 12 számítógépterem 1300 fő mester képzése, 600 elnök Összesen: 66 teremben 2598 fő képzése 20. 691 óraszámban Gazdasági érdekképviseleti szervezetek: a humánerőforrás kapacitása

12 A szakmai és vizsgakövetelmények korszerűsítése a 16 szakmában  Az MKIK és az Oktatási Minisztérium együttműködési megállapodása: 2004 január 27  16 szakma szvk átadása, a 16 szakmában a gyakorlati szintvizsgák rendszerének kidolgozása: Ács-állványozó Asztalos Épületburkoló Kőműves Szobafestő-mázoló Villanyszerelő Bőrdíszműves Cipőfelsőrész készítő Férfiruha készítő Nőiruha készítő Kárpitos Kozmetikus Fodrász Cukrász Pincér Szakács

13 Eredmények A gazadaság igényeivel összhangban álló követelményrendszer 16 szakmából 14-ben a képzés ideje 2 évről 3 évre növekedett A gyakorlati képzés súlya, jelentősége növekedett A 16 szakmában a gyakorlati szintvizsga rendszerének bevezetése 16 szakmából 12 szakmában együttműködés a szakiskolai fejlesztési programmal A gazdasági kamarák, érdekképviseletek, szakképző iskolák közötti együttműködés erősítése Magyar Közlöny 2005. júliusi számában (91. szám) megjelent

14 A 16 OKJ szakma szintvizsga eredményei

15 MKIK 16 szakma a gyakorlati képzésben Ács-állványozó: Kőműves: Asztalos: Szobafestő: Bőrdíszműves: Épületburkoló: Villanyszerelő: Ruhakészítő: Árajánlat, építési napló (world, excel) Költségvetést készítő program, tchnológia 2 D tervezés, szabástervezés, modell rajz Látványterv, lapméret, fuga, technológia Elosztó szekrény tervezése, kapcsolási rajz Szabásminta, szabásterv, modellezés

16

17 A tanulószerződések száma a gazdálkodó szervezetek nagyságrendje szerint KisvállalkozóKözépvállalkozóNagyvállalkozó Vállalk. Száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma 34331148229331212596791 Összes tanulószerződés21394 Összes vállalkozás3985

18 Internetcsatlakozással rendelkező hazai vállalatok 2005-ben 5-9fő70% 10-19fő85% 20-49fő90% 50-249fő95% 250főfelett100% Összesen79% Forrás: GKI/T-mobile/Sun

19

20

21 A 20 leggyakrabban említett képzés EmlítésProjektálva% Idegen nyelvi képzés480,92717613,664 Marketing- és reklámügyintéző330,5186759,390 Számítógép kezelő (használó)203,8115195,792 Aktuális adó és számviteli törvények198,0111915,627 Értékesítési technikák156,488374,443 Kereskedelmi menedzser132,775013,771 Pénzügyi számviteli ügyintéző105,159372,985 tárgyalástechnika és döntéshozatal, értékesítési technikák88,449952,512 Európai Uniós üzleti szakügyintéző87,249302,479 Új technológiák, anyagok ismerete az építőiparban86,648922,459 Fodrász86,448832,455 Könnyűgépkezelő83,647252,376 Kommunikáció, viselkedés, protokoll ismeretek72,040712,047 Vállalkozásszervező70,940052,014 ABC eladó62,735441,782 Logisztikai ügyintéző62,235161,768 Munkavédelmi technikus55,131161,567 Vámügyintéző55,031061,562 Masszőr (gyógy)54,931041,561 Eljárás szerinti hegesztő (az eljárás megjelölésével)54,430721,545

22 Amennyiben az Ön igénye szerinti képzések indulnának, hány főt érintenének az Önök cégénél? Kérem, hogy most tekintsen el a költségektől! (Említés) SúlyozvaProjektálvaSúlyozatlanul Idegen nyelvi képzés1173665341672 Marketing és reklámügyintéző48627588526 Számítógép kezelő ( használó)38525417573 Könnyűgépkezelő295218441050 értékesítési technikák26416732408 Aktuális adó és számviteli törvények23914980256 Pénzügyi számviteli ügyintéző18113557171 Betontechnológia17910272192 Eljárás szerinti hegesztő (az eljárás megjelölésével)17810175508 Kereskedelmi menedzser17610115156 Kommunikáció, viselkedés, protokoll ism.17510004445 Új technológiák, anyagok ismerete az építőiparban1729903256 tárgyalástechnika és döntéshozatal, értékesítési technikák1339759134 Munkavédelmi technikus1317539201 Marketing és reklámmenedzser1127445108 Fodrász1106377121 Személyügyi ügyintéző1036211141 Logisztikai ügyintéző1025830140 Európai Uniós üzleti szakügyintéző1015798133 Szakács1015756155

23

24 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján 2001.) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 2. 4. Munkafegyelmi problémák 3.3-4.7. Munkakultúra hiányosságai általában 4.3-4.5-6.6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5.5-6.9. Rossz együttműködési készség 6.7.8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. 5-6.5. Számítógépes ismeretek hiánya 12.5-6.3.2. Idegennyelv-tudás hiánya 13.8.1.

25

26 Pályakezdő szakmunkások vállalati elégedettsége MKIK GVI

27

28 Szakiskolai tanulók és szakképzett pályakezdők ismereteinek vállalati megítélése MKIK GVI 2005.

29 Pályakezdőkkel történő vállalati elégedettség

30 Diplomás pályakezdőkkel történő elégedettség MKIK GVI

31 207 exportáló cég honlapjai MKIK GVI felmérése alapján

32 Céges honlapok elterjedtsége MKIK GVI felmérése

33 Köszönöm a figyelmet

34

35

36


Letölteni ppt "A gazdaság kihívásai a vállalkozások életében és az informatikai szakképzésben Dr. Szilágyi János."

Hasonló előadás


Google Hirdetések