Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 06. Sárkány Gábor balesetvizsgáló Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 06. Sárkány Gábor balesetvizsgáló Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata."— Előadás másolata:

1 1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, május 06. Sárkány Gábor balesetvizsgáló Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata

2 2 I. Bejelentés, Helyszíni szemle A Közlekedésbiztonsági Szervezethez az esetről a bejelentés február 01-én, 11 óra 02 perckor érkezett be. A bejelentés szerint az előző napon a Duna folyó 1765,8 fkm-nél, azaz a komáromi lekötőn elsüllyedt a bárka, amely 3 másik bárkával összecsatolva, egy egységben volt lehorgonyozva. A hatóságokat az üzemeltető társaság képviselője értesítette. A KBSZ Vizsgálóbizottsága azonnal a helyszínre vonult, és megkezdte az eset helyszínelését, amellyel egyben a vizsgálat is megindult.

3 3 I. Bejelentés, Helyszíni szemle A helyszínen ez a látvány fogadta a Vizsgálóbizottságot

4 4 I. Bejelentés, Helyszíni szemle

5 5 Az elsüllyedt bárka egy lehorgonyozva veszteglő, 2x2-es alakzatból kiszakadva tűnt el. A bárkát nem látták sodródni, illetve part mellett sem akadt fel, ezért a süllyedés tűnt a legvalószínűbbnek. Az akkori magas vízállás miatt - kb. 9 méter mély volt a lekötőn a víz - a bárkából nem látszott ki semmi. Az üzemeltető az ÉDUVIZIG szakembereivel együttműködve sikeresen felkutatta az elsüllyedt bárkát, és azt a kötelező sárga bójával megjelölte, még a Helyszíni szemle végzése alatt.

6 6 II. Az eseményvizsgálat dokumentumai A KBSZ Vizsgálóbizottsága a súlyos víziközlekedési baleset kivizsgálásához az alábbi dokumentumokat szerezte be: -Helyszíni Szemlejegyzőkönyv -A helyszínen, a komáromi lekötőt felügyelő „Vác” tolóhajó kapitányának kapitányi jelentése és helyszínrajza -A bárka üzemeltetőjének komáromi ügynökségétől beszerzett információk a bárka, illetve a bárkát a baleset helyszínére szállító „Linz” ms útjáról, érkezéséről és továbbindulásáról -A bárka üzemeltetőjétől beszerzett dokumentumok a bárka adatairól, terheléséről, rakományáról -Az RSOE által megadott AIS adatok a „Linz” ms. mozgásáról a baleset előtti időszakban -A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányságtól beszerzett, az eset rendőrségi vizsgálata közben keletkezett dokumentumok

7 7 II. Az eseményvizsgálat dokumentumai -A bárkát az elsüllyedés helyére szállító „Linz” ms kapitányának írásos jelentése -A bárka üzemeltetőjétől beszerzett információk a bárka kiemeléséről, további intézkedésekről -A Vizsgálóbizottság május 14-én, a bárka kiemelése után végzett szemléjén beszerzett információk -Vízállás- és gázlóinformációk -Időjárási adatok A Vizsgálóbizottság ezen adatok és dokumentumok alapján végzi a vizsgálatot. A vizsgálat jelenleg is folyamatban van, ezért végső eredményeket jelenleg még nem, csak a vizsgálat néhány megállapítását tudjuk most bemutatni.

8 8 III. Az elsüllyedt bárka Az elsüllyedt bárka adatai Hajószám, regiszteri szám:SL 2537, Lobogó:Osztrák Épült:1964 Dordrecht, Hollandia Hajóbizonyítvány érvényes:2014. június 09. Hossza:82,25 m Szélessége:11,32 m Hordképessége:2253,630 t Legnagyobb merülése:3,1 m Rakomány mennyisége:1533,420 t Merülés a baleset idején:26,3 dm

9 9 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása A bárka útja és az esemény lefolyása Az SL 2537 bárkát Constancában rakták meg január 03-án 1533,420 tonna vaspellettel. A Linz ms tolatmányában érkezik Magyarországra. A hajó kapitánya szerint az 1555 és 1573 fkm-ek közötti szakaszon két alkalommal is felakadtak, de sérülés nem történt. Az 1630 fkm-nél a bárka hat napot vesztegel, míg a Linz ms. megtesz egy utat Ausztriába. A bárka január 29-én 05 órakor indul tovább egy 6 darabos tolatmány részeként, A bárka a tolatmány jobb oldalán helyezkedik el. A Linz ms január 30-án 03 óra körüli időpontban érkezik Komáromba. A Linz ms két bárkát a tolatmányból lecsatol, és két másik bárkával együtt 06 órakor továbbindul hegymenetben.

10 10 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása Az SL 2537 bárka egy 4 bárkából álló kötelékben vesztegel a lekötő területén, az 1765,8 fkm-nél. A lekötőt napközben a Vác ms ellenőrzi, de január 31-én szemrevételes ellenőrzés végzése alkalmával nem észlelnek süllyedésre utaló jeleket én 16 óra 36 perckor szlovák állampolgári bejelentés a süllyedésről én keresés, kutatás a bárka után, a süllyedt bárka sárga bójával történő megjelölése. Az üzemeltető az NKH-tól vízimunkavégzési engedélyt szerez, amely a 014/Du/2013. számú HSZH-ban lett meghirdetve. A süllyedt bárkából kiemelik a rakományt, más bárkákba rakodják. A hajótestet búvárok ellenőrzik. A további kiemelési munkákat a Clark Ádám úszódaru végzi, a helyszínen a Zsombor ms is közreműködik.

11 11 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása én a kiemelési munkák II. ütemének megkezdése. A raktérbe válaszfalat építenek, szivattyúzás folyamatban én a kiemelés befejezése én a kiemelt bárkát az NKH megszemlélte, és engedélyt adott a szlovákiai Komarnoba történő szállítására. A bárka Komarnoban szétvágásra került.

12 12 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

13 13 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

14 14 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

15 15 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

16 16 IV. A bárka útja, az esemény lefolyása

17 17 V. Eseményvizsgálat Az esemény vizsgálatának kezdetekor az alábbi baleseti okok merültek fel: 1)Túlterhelés 2)Ütközés 3)Felakadásból bekövetkezett lékesedés

18 18 V. Eseményvizsgálat 1)Túlterhelés A bárka hajóbizonyítványából, köbözési bizonyítványából és fuvarleveléből megállapítható, hogy a 2253,630 tonna hordképességű és 31 deciméter maximális merülésű bárka a berakott 1533,420 tonna vaspellet rakománytól a fuvarlevél szerint 26,3 deciméter mélyre merült. Ennek megfelelően a bárka nem volt túlterhelve. 2)Ütközés Jelentések nem érkeztek ütközésről, és a bárkát ellenőrző Vác ms személyzete sem látott ütközésre utaló jeleket. A süllyedt bárkát szemrevételező búvárok sem jeleztek külsérelmi nyomot. A Vb a kiemelt bárkán szintén nem látott ütközési nyomokat. Emiatt az ütközés sem valószínűsíthető.

19 19 V. Eseményvizsgálat 3)Felakadásból bekövetkezett lékesedés Ennek a lehetőségnek a vizsgálatához szükséges a bárka, illetve a bárkát továbbító Linz ms útjának követése, elemzése. A kapitányi jelentés szerint az 1555 és 1573 fkm-ek közötti szakaszon két alkalommal is felakadtak, de bárkák ellenőrzése alapján nem keletkezett sérülés a bárkában. A jelentésben szereplő hat napos veszteglés során sem süllyedt el a bárka. Ez alapján a Budapest alatti szakaszon nem következhetett be olyan felakadás, ami a bárka lékesedését okozhatta.

20 20 V. Eseményvizsgálat A következő lépés a Linz ms budapesti indulása és komáromi érkezése közötti útjának a vizsgálata. A kapitányi jelentésben nem szerepel felakadás ezen a szakaszon. A vizsgálathoz emiatt a Linz ms útjának az AIS rendszeren történő lekövetése és elemzése adhat támpontot. Az RSOE által szolgáltatott AIS adatok alapján a Duna 1731 és 1735 fkm-ek közötti szakaszon, a nyergesújfalui gázlónál történtek olyan események amelyek a felakadás elméletét megalapozzák.

21 21 V. Eseményvizsgálat A tolatmány először az 1731,8 fkm-nél állt meg, 20 óra 00 perc és 20 óra 09 perc között. A kapott adatok elemzése alapján a Linz ms a sziget alatt levárta a Dunarea 2 nevű hajót.

22 22 V. Eseményvizsgálat A következő megállás 20 óra 48 perc és 21 óra 03 perc között történt, az 1734,5-1734,4 fkm-nél.

23 23 V. Eseményvizsgálat A megállás elemzésének következtetései: A megállás idején és helyén a Linz ms egyedül tartózkodott, más hajók nem zavarták mozgásában. A megállás nem volt indokolt, a kötelék 15 percet vesztegelt egyhelyben. Az időjárási viszonyok nem zavarták a hajózást. A megállás helyén aznapra gázlót jeleztek. A gázló az 1735,5 és 1733,7 fkm-ek között volt, mélysége 26 dm. A piros úszók mellett 28 dm mély víz volt megadva. A 26,3 dm átlagos merülésű SL 2537 bárka a kötelék jobb oldalán volt elhelyezve, így a gázló sekélyebb, 26 dm vízmélységű oldalára került.

24 24 VI. TÉNYMEGÁLLAPÍTÁSOK A KBSZ Vizsgálóbizottságának ténymegállapításai a vizsgálat jelenlegi szakaszában: 1)A tények elemzése alapján a túlterhelésből illetve ütközésből eredő elsüllyedést a Vb elvetette 2)Az 1735,5 fkm-nél történő megállás azért következhetett be, mert a tolatmány felakadt 3)A 26,3 dm átlagos merülésű SL 2537 bárka a folyószakasz sziklás mederfenekére történt felütés során megsérülhetett és lékesedhetett 4)A január 30-i hajnali érkezés és a január 31. délutáni süllyedés között eltelt másfél nap alatt telhetett meg vízzel a bárka 5)A kiemelést végző szakemberek elmondása alapján a bárkáról hiányoztak a fedélzeti búvónyílások fedelei. Ez a fedélzet vízvonal alá kerülése után felgyorsította a süllyedést 6)Az ellenőrzés hiánya, nem kellő alapossága hozzájárulhatott a süllyedés bekövetkezéséhez

25 25 VII. KÖVETKEZTETÉSEK A Vb jelenlegi álláspontja szerint a süllyedés a tolatmány zátonyra futásából adódó lékesedés miatt következett be. Ha a búvónyílások hiányzó fedelei meg lettek volna, azok lelassíthatták, illetve meggátolhatták volna az elsüllyedést. A hajóparancsnok nem jelentette a felütést. Ha jelentette volna, a veszteglés során végzett ellenőrzés is hatékonyabb lehetett volna. A hajóparancsnokok esetében gyakori, hogy nem jelentik a kisebb felütéseket sem a vállalatuk, sem a hatóságok felé. A Vb egy másik eset vizsgálatánál találkozott olyan román nemzetiségű hajóparancsnokkal, aki elcsodálkozott egy felakadás hatósági vizsgálatán, mert elmondása szerint az Ő Duna-szakaszukon nem is szokás bejelenteni olyan felakadást, ahol a hajó segítség nélkül le tud szabadulni.

26 26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Sárkány Gábor balesetvizsgáló


Letölteni ppt "1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 06. Sárkány Gábor balesetvizsgáló Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata."

Hasonló előadás


Google Hirdetések