Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11."— Előadás másolata:

1 Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – 2012. június 11.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, május 06. Veres Gábor balesetvizsgáló

2 I. Bejelentés A Közlekedésbiztonsági Szervezet ügyeletére június 11-én 15 óra 56 perckor érkezett bejelentés a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságtól. A bejelentés szerint a balatonlellei BL Yacht Club kikötője előtt kb. 500 méterre az „ÓRIÁS 469” uszály oldalára borult. Rakománya 300 tonna iszap. A jármű mentését az üzembentartó megkezdte, a rakomány eltávolítása folyamatban van. Személyi sérülés nem történt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága helyszíni szemlét tartott és vizsgálatot indított az esemény okainak feltárása érdekében.

3 II. A helyszín Balatonlelle – Bavaria BL Yacht Club kikötő előtti vízterület A süllyedés helye Kotort hajózó csatorna

4 II. A helyszín

5 II. A helyszín

6 III. Érintett járművek „ÓRIÁS 469” sóderszállító uszály
Gyártója: MHD Balatonfüredi Gyáregysége Gyártás éve: 1962 Típusa: szárazáru-szállító uszály Lobogója: magyar Lajstromjele: Legnagyobb hossz: 50,06 m Legnagyobb szélesség: 5,80 m Üres tömeg: 74,5 t Rakomány tömege: 306 t Összesen: 380,5 t Megengedett teljes vízkiszorítás: 382,8 t Megengedett legnagyobb merülés: 1,59 m Merülés a baleset idején: 1,58 m

7 III. Érintett járművek

8 III. Érintett járművek „IZSÓ” vontató géphajó
Gyártója: MHD Balatonfüredi Gyáregysége Típusa: H 3010 típusú jégtörő/vontató Lobogója: magyar Lajstromjele: H-12947 Gyártás éve: 1967 Legnagyobb hossz: 14,46 m Legnagyobb szélesség: 4,3 m Főgépek: 2 x CATERPILLAR 3056 T, 2 x 136 kW Vízkiszorítás: 28,15 t

9 III. Érintett járművek

10 IV. Tevékenység lefolyása
Az érintett úszólétesítmények üzembentartója a balatonlellei BL Yachtkikötő bejárata előtt, a behajózó csatornában mederkotrási munkálatokat végzett. A kikotort iszapot az „MG ” úszómunkagép a jobb oldalához rögzített, orral a part felé álló „ÓRIÁS 469” sóderszállító uszályba rakodta. 10 óra körül a rakodással végeztek, az „IZSÓ” vontató megkezdte az uszály kivontatását a behajózó csatornából a kikötő előtti szabad vízterületre. A vontatóhajó 3 fős személyzetéből egy fő átszállt az uszályra. Az uszályt nem fordították orral a menetirányba, mert a behajózó csatornában megfelelő szélességű terület nem állt rendelkezésre a művelet elvégzéséhez, ezért farral előre csatolták fel a vontatóhajóra.

11 IV. Tevékenység lefolyása
A vízijárművek helyzete a kivontatáskor, és a kötelék tervezett útvonala É X A horgonyzás tervezett helye „IZSÓ” ms „ÓRIÁS 469”

12 IV. Tevékenység lefolyása
A hajózó csatorna korlátozott szélessége miatt a jobb iránytartás érdekében: a vontatókötelet rövidre, kb méter hosszúságúra állították az uszály orrhorgonyát „kaparóra” eresztették le vontatóhajó teljes géperőt használt A kötelék a kikötő behajózó csatornáját rendben elhagyta. Az „IZSÓ” ms továbbra is teljes géperővel haladt.

13 IV. Tevékenység lefolyása
A vontatóhajó Ny-i irányba akarta fordítani az uszály farát, ezért az uszály elől balra kifordulva, az uszály haladási irányára merőleges pozíciót vett fel. A vontatmány nagy lendülettel továbbra is az eredeti irányban mozgott a vontató fara mögött. A vontatókötélben az erő iránya megfordult, a géphajót az uszály felé húzta. A vontató a rövid, feszes vontatókötél miatt nem tudott az uszály mellől kifordulni. Az „IZSÓ” ms a farával az uszály jobb oldalának ütközött.

14 IV. Tevékenység lefolyása
A járművek mozgási irányai a fordítási manőver fázisai alatt I. II. III. É 2 1 : „IZSÓ” ms 2: „ÓRIÁS 469”

15 IV. Tevékenység lefolyása
A személyzet megítélése szerint a vontatóhajó farán kialakított gumiütközők megfelelően csillapították az ütközést. Nem feltételezték a hajótest károsodását, és erre utaló jeleket sem tapasztaltak. A vízmentes rekeszek sértetlenségét nem ellenőrizték. Az uszályon lévő 1 fő visszaszállt a vontatóra. Az „IZSÓ” vontató visszament a kikötőbe az úszómunkagépért, a lehorgonyzott „ÓRIÁS 469” uszály őrizetlenül maradt. 11 órakor az „IZSÓ” ms az úszómunkagépet is kivontatta a kikötő elé. Ekkor észlelték, hogy az „ÓRIÁS 469” jobb oldalára borulva gyorsan süllyed. A folyamat már nem volt megállítható. A jármű mentését haladéktalanul megkezdték.

16 V. A hajótest sérülése Üzembentartó az uszályt június 17-én kiemelte és a siófoki telephelyére vontatta. A hajótest jobb oldalának hátsó harmadában egy 5x12 centiméteres függőleges lék keletkezett, a 12 deciméteres merülési vonal magasságában. A lékesedést lemez folt ráhegesztésével megszűntették. 2012. július Parti szemle 2012. augusztus Ellenőrző üzemképességi szemle A jármű ismét üzemképes.

17 V. A hajótest sérülése

18 VI. Elemzés A baleset vizsgálatának lépései
1. Alapadatok gyűjtése / értékelése: Érintett személyek adatai Érintett járművek adatai A helyszín adatai Meteorológia

19 VI. Elemzés A biztonságos vízi közlekedés feltételei: Személyi :
Személyzet megfelelő létszámú Tagjai rendelkeztek a szükséges képesítésekkel Okmányaik érvényesek Orvosi érvényesség Munkavégzésre alkalmas állapot Tárgyi : Járművek hajózásra alkalmasak Érvényes üzemképességi okmányok Megengedett terhelés / merülés

20 VI. Elemzés A víziút: ! Elindulás: korlátozott szélességű csatorna
Baleset helyén: elegendő szabad vízterület és vízmélység Meteorológiai körülmények: Hajózást nem korlátozták Az eseményt nem befolyásolták

21 VI. Elemzés A baleset vizsgálatának lépései
1. Alapadatok gyűjtése / értékelése: Érintett személyek adatai Érintett járművek adatai A helyszín adatai Meteorológia 2. A baleset okának feltárása A személyzet tevékenysége A járművek tulajdonságai Helyszíni szemle, fotók, meghallgatások

22 VI. Elemzés A lehetséges okok meghatározása
A Vizsgálóbizottság feltételezése szerint az uszály lékesedését a fordítási manőver során bekövetkezett ütközés okozhatta, ezért a vizsgálat az alábbi szempontokra irányult: A vontatóhajó farrészének kialakítása A tevékenység végzésének módja az ütközés előtt / után

23 VI. Elemzés Az „IZSÓ” ms típusa: jégtörő / vontató géphajó
merevítő borda „sarkantyú”

24 VI. Elemzés 16 dm 12 dm

25 VI. Elemzés A lék mérete, formája és elhelyezkedése alapján, a Vizsgálóbizottság szerint az uszály testének lékesedését az „IZSÓ” vontató farával történt ütközés során, a vontató merevítő bordája okozhatta.

26 Veszélyes helyzet kialakulása
VI. Elemzés A tevékenység végzése Manőver megtervezése Elkerülhető Manőver végrehajtása Veszélyes helyzet kialakulása Ütközés Elkerülhető Károk felmérése Süllyedés

27 VI. Elemzés Manőver megtervezése
Járművek tulajdonságainak figyelembe vétele: IZSÓ ÓRIÁS 469 Tömeg: 21 t 380 t Merülés: 1 m 1,6 m Hossz: 14 m 50 m Teljesítmény: 2x136 kW 380t lendülete Manőver megtervezése

28 VI. Elemzés Fordítás előtt teljes géperővel haladt
Vontató merőlegesen kifordult az uszály elől A rövid vontatókötél miatt a géphajó nem tudott elkerülő manővert végrehajtani Sebesség csökkentése a fordítás előtt Nagyobb íven fordulás Vontatókötél hosszának növelése a fordítás előtt Manőver végrehajtása

29 Veszélyes helyzet kialakulása
VI. Elemzés „Nagy géperővel elkerülhető az ütközés” Vontató nem oldotta ki a horgot Uszályon sem engedtek a kötélnek Veszélyhelyzet felismerése, ütközés megelőzése Vontatóhorog kioldása Vontatókötél elengedése az uszályon Veszélyes helyzet kialakulása Ütközés

30 VI. Elemzés A személyzet nem gondolt a géphajó farrészének veszélyes kialakítására. Nem feltételeztek sérülést az uszályon, a vontató farán lévő ütköző gumik miatt. Nem ellenőrizték az uszály légkamráinak sértetlenségét. Ütközés a vontató farával: sarkantyú ! Ütközéskor fennáll a lékesedés veszélye ! Hajótest vízmentességének ellenőrzése ! Károk felmérése

31 VII. Következtetések A Vizsgálóbizottság a független szakmai vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a súlyos víziközlekedési baleset a nem kellő körültekintéssel végrehajtott fordítási manőver miatt bekövetkezett ütközés, valamint a hajótest ütközés utáni ellenőrzésének elmulasztása miatt történt. Az eset bekövetkezésével összefüggésbe hozható megállapítások: Az „IZSÓ” vontató farrészének szerkezeti kialakítása miatt, a géphajó más úszólétesítményben olyan vízvonal alatti sérülést okozhatott, ami a hajótest lékesedésével jár. A vontatón felszerelt ütköző gumik nem képesek megakadályozni egy ilyen jellegű sérülés okozását.

32 VIII. Megelőzés Hasonló esetek megelőzése
Személyzet: - szakmai/szervezeti szabályok, - típusismeret, - tapasztalat csere Jármű: - kockázatok csökkentése A balesetet követően az „IZSÓ” ms üzembentartója az időszakos hatósági parti szemle előkészítő munkái során a merevítő borda sarkát lekerekítette, rövidebbre vágta.

33 VIII. Megelőzés Ütköző keret megnövelése

34 Hasonló kialakítású géphajók
H-3010 típusú jégtörő/vontató BOGI IZSÓ CSABA JÉGMADÁR JÉGVIRÁG III. és VII.

35 Hasonló kialakítású géphajók
H-3090 típusú jégtörő BERETTYÓ I. – II. NICK

36 Hasonló kialakítású géphajók
HM típusú kikötői rendező JÉGVIRÁG IV. – V. NEPTUN MARCAL RENDEZŐ I. ÉRD CSANÁD MAHARD 306 BÁCSKA JÉGMADÁR

37 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló www.kbsz.hu


Letölteni ppt "Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések