Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE"— Előadás másolata:

1 BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
EBES-DEBRECEN BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI FÓRUM - VASÚT Budapest, március 31. Balogh János Gracián vezetőmérnök PVTK Debrecen

2 Vonatbefolyásolás TEGNAP:
A vonatbefolyásolás korszakai Magyarországon: Vonatbefolyásolás TEGNAP: Gőzmozdonyok, kézi kocsifékezés, mechanikus jelzők, = nincs jelátvitel, nincs vonatmegállítás

3 Vonatbefolyásolás MA: Dízel és villamos mozdonyok, + légfék, + jelfogófüggéses bizt. ber. = analóg jelátvitel és gépi vonatmegállítás

4 Vonatbefolyásolás HOLNAP: Dízel és villamos mozdonyok, + elektronikus bizt. ber, = digitális jelátvitel és gépi sebességszabályozás

5 A mai magyar vonatbefolyásoló rendszer jellemzői
Az analóg jelátvitel induktív úton történik, folyamatosan, a pálya teljes hosszában, aktív elem a pálya (jelfeladás), passzív elem a jármű (vétel).

6 A jelfeladásunk jellemzői: Hz frekvenciájú a hordozó jel, az információt a hordozó jel szaggatásával végezzük, - az információt a jelek és szünetek kombinációi hordozzák Az egyes jel/szünet kombinációkat táviratoknak is szoktuk nevezni 5 különböző táviratot (ütemezést) alkalmazunk.

7 Példának egy 4 impulzusból álló jel (távirat) a valóságból: 4-es ütem (4-es távirat)
jel jel jel jel röv röv röv hosszú szün szün szün szünet

8 Az előző 4-es ütem egy impulzusa és rövid szünetei:
rövid szünet jel (75 Hz) rövid szünet a szünetekben más, zavaró frekvencia (50 Hz) jelenléte látható

9 - itt az előbbi jel szűrés előtt:
A jelfeladás jósága a jelek tisztaságán múlik. A jeleket szűréssel tisztítjuk. - itt az előbbi jel szűrés előtt: és itt van szűrés után:

10 A mozdony vevőjének szűrője az alábbi zavaró frekvenciák kiszűrésére lett tervezve: - 50 Hz vontatási áram - a vontatási 50 Hz felharmonikusai (100 Hz, 150 Hz) 4-es ütem szűrés előtt: és szűrés után:

11 Példa a szűrő munkájára:
a szűrő előtt a szűrő után

12 A legfontosabb ütem: az 1-es
1-es ütemet kap a sínből a „Megállj!” állású jelzőhöz közeledő vonat, A jelző mögött ütemezés nélküli vágányszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a jelzőt meghaladó vonatot a rendszer megállítsa.

13 Ebes vasútállomás Domino-55
75 Hz az állomási vágányokon 75 Hz a csatlakozó nyílt vonalakon 400 Hz a váltókörzetekben

14 Jelfeladás a váltókörzetekben:
1980-tól, az üzembe helyezéstől sugárzókábel, 1986-tól semmi! Miért?

15 Jelfeladás sínáramkörrel
Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.

16 Jelfeladás sínáramkörrel
A jelfeladást végző sínáram a jármű első tengelyén át záródik. Az áramkör vége együtt mozog a jármű elejével.

17 Jelfeladás sínáramkörrel
A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a vezető figyelmetlen, és nem áll meg…

18 Jelfeladás sínáramkörrel
… belép a jeltelen váltókörzetbe…

19 Jelfeladás sínáramkörrel
… mire megkezdődik az automatikus vészfékezés, …

20 Jelfeladás sínáramkörrel
… az EÉVB megállítja a 2. vonatot!

21 Jelfeladás sugárzókábellel
Az 1. vonat szabályosan behalad az állomás váltókörzetébe.

22 Jelfeladás sugárzókábellel
A jelfeladást végző áram a sugárzó- kábelben folyik, és a jármű helyétől függetlenül teljes hosszban jelen van.

23 Jelfeladás sugárzókábellel
A 2. jármű a „Megállj!” állású bejárati jelzőtől 1-es ütemet kap, de a járművezető figyelmetlen, és nem áll meg…

24 Jelfeladás sugárzókábellel
… behalad a váltókörzetbe, ahol megkapja ugyanazt a szabad jelet, amelyet nem neki, hanem az 1. járműnek szántak…

25 Jelfeladás sugárzókábellel
… a jelfeladás útján kapott „Szabad!” jelzésnek megörülve gyorsítani kezd, …

26 Jelfeladás sugárzókábellel
… és utoléri az 1-es járművet!

27

28 2006. dec. 7. Egy tehervonat 7 km hosszon „felszántotta” a bal vágányt

29 12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük
A kisiklott kocsik 12 ezer betonaljat rongáltak meg, közülük 2 ezer került kicserélésre.

30 A balesetet a KBSz is vizsgálta

31 A balesettől kezdve jelfeladási problémás vágányút: a D jelzőtől a V4 jelző hátáig

32 I bejárati váltókörzet I . . . I kijárati váltókörzet I

33 Az EVM-120 szűrője jól szűri az 50Hz-et, de átengedi a 25Hz körüli jeleket.

34 A szűrőn átjutott 21 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze

35 A szűrőn átjutott 27 Hz-es jelek kiértékelhető impulzussá állnak össze

36 A probléma tüneti kezelése 2 sugárzókábel hurokkal történik.
A kábelhurkokba „X” ütemet táplálunk, de az első hurokról be a jármű belépésétől számított 6 másodperc múlva lekapcsoljuk az ütemezést.

37 A sugárzókábel vezetése a 7. sz. váltóban

38 Sugárzókábel nélkül erős 21-27Hz-es zavaró jeleket indukálnak a mágnesezett vb keresztaljak.

39 A sugárzókábel „X” üteme elnyomja a keresztaljak által indukált 21-27 Hz-es zavarokat

40 A tüneti kezelés eredményes, a befékezések megszűntek.

41 Talán egyszer a betonaljak felmágneseződésének rejtélyére is fény derül!

42 Befejezésképp köszönetemet fejezem ki a vizsgálatokban közreműködő valamennyi kollégámnak, különösen a budapesti TEB Központ és a debreceni Biztosítóberendezési Alosztály szakembereinek! Nekem csupán az a kellemes feladat maradt, hogy beszámolhattam az ő munkájuk eredményéről.

43 Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel!
Hölgyeim és Uraim! Köszönöm, hogy megtiszteltek figyelmükkel!


Letölteni ppt "BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések