Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fékberendezések és lehetséges szerepük a vasúti eseményekben Fékszerkezeti áttekintés Halász István MÁV START ZRT. KBSZ szakmai nap 2011. november 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fékberendezések és lehetséges szerepük a vasúti eseményekben Fékszerkezeti áttekintés Halász István MÁV START ZRT. KBSZ szakmai nap 2011. november 24."— Előadás másolata:

1 Fékberendezések és lehetséges szerepük a vasúti eseményekben Fékszerkezeti áttekintés Halász István MÁV START ZRT. KBSZ szakmai nap november 24.

2 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 2 A szabályozások összhangja és… Vontatójárművek fékberendezései –Mozdonyok –Motorkocsik –Munkagépek Teherkocsik különleges fékszerelvényei –Raksúlyfékezés –S/SS váltószelep –Iker (több részes) kocsik –Rögzítésellenőrzés –Kézifékfelügyelet –Siklásdetektor –Kompakt fékrendszer Személykocsi fékrendszerek –Vészfékáthidalás, ep. fékvezérlés –Fékhatásgyorsítók Állvatartás –Kézifékek –Rugóerőtárolós fékek

3 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 3 A járműveken a nemzetközi előírásoknak (vagy más szempontoknak) megfelelő fékszerkezetek jelen vannak. –UIC döntvények, stb. Működnek, ahogy a velük szemben támasztott elvárások ezt lehetővé teszik. –MÁVSZ 874 szabványsor Vontatott járművek fékberendezésének és légfék rendszerének karbantartása és vizsgálata –MÁVSZ 2757 szabványsor Vontatójárművek és vezérlőkocsik sűrített levegős rendszerének, mechanikus fékjének karbantartása és vizsgálata –MÁVSZ 2873 szabványsor Pályavasúti munkagépek és járművek sűrített levegős rendszerének és mechanikus fékjének vizsgálata

4 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 4 E. 2. sz. Fékutasítás Motorkocsikra vonatkozóan kiadott rendeletek D. 2. sz. Utasítás Előírásaink jól – rosszul (inkább az utóbbi) követik szerkezeteink sajátosságait.

5 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 5 Az üzemeltető és karbantartó személyzet szakjegyzetei kissé elavultak

6 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 6 Mozdonyok Villamos mozdony 1931-ből

7 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 7 Mozdonyok Villamos mozdony 2011-ből

8 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 8 Tarka a paletta

9 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 9 Tarka a paletta Természetesen ezt a sokféleséget tételesen bemutatni a rendelkezésre álló idő alatt lehetetlen. Ezért egyes meghatározó szerkezeti elemek (fékezőszelep, kormányszelep) és néhány érdekesebb jármű bemutatására törekszem.

10 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 10 Kiegészítő fékberendezés A járművek többsége közvetlen fékhengertöltést végző, nyomástartó fékezőszeleppel felszerelt. A fékezőszelepek zárt állással nem rendelkeznek, elválasztásukat a közéjük épített kettős visszacsapószelep végzi. Az újabb járművek villamos vezérlésű, (a fékhenger felé) nyomástartó, időfüggő működtetésű, önálló készülékcsoportként, vagy a fékhengernyomást elektronikusan felügyelő rendszerbe integrált „fékezőszelep rendszer”- rel felszereltek.

11 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 11 Használjuk a régit is: Hosszú a fejlődés útja az elektronikusan felügyelt fékrendszerekig

12 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 12 MBS Fékvezérlés, BCCP modul Pneumatika vázlat SZELLŐZÉS/ TÖLTÉS/ PPTElektron. C- nyomásszabályzó MVBC/PVBCel/pn átkapcsolás a C-nymásvezérléshez MVDB1/ PVEB1/PVEB2Visszatartás 1. és 2. Visszaejtési szint ELVNyomáscsökkentő szelep a 2. visszaejtési szinthez BPPTNyomásérzékelő vezérlőszelep PBTNyomásérz. Rugóerőtároló BPTNyomásérzékelő HL nyomás BCTNyomásérzékelő C-nyomás

13 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 13 MBS Fékvezérlés, elektronikus fővezeték- és fékhengernyomásszabályozás blokkvázlata

14 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 14 MBS Fékvezérlés, nem önműködő fék befékezve

15 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 15 MBS Fékvezérlés A dinamikus fék teljesítménye (és sebességtartománya) sokkal szélesebb körű felhasználását teszi lehetővé. Az elektronikus fékszabályozás a fékkezelésben sok kombináció kihasználását teszi lehetővé. A kiegészítőfék felügyelete annak használatát a korábbiakhoz képest behatárolja. A kiegészítő és önműködő fék szerkezeti elemei egymástól nem különíthetőek el. Az E. 2. Fékutasításban ezek mindegyikét követni, szabályozni lehetetlen! Az E. 2. Fékutasításban szereplő „alapelv” ( A mozdonyvezető a szolgálat megkezdésekor köteles meggyőződni a vontatójármű fékberendezésének üzemképességéről. Hibás, vagy üzemképtelen fékberendezéssel a szolgálatot megkezdeni tilos!) átértékelendő. Keret jellegű szabályokra és alapos(abb) vezetéstechnikai képzésre, az önállóság növelésére van szükség.

16 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 16 Az eredmény Olyan fékfeliratok, amiket (a hazai) szakirodalom nem határoz meg: –Az R vonatnemváltó állást kocsikhoz rendeljük, a Gy és N vonatnemváltó állásokkal összemossuk. –A P+E alkalmazhatósága szabályozatlan. –Az R+E 160 használhatósága nem definiált. –A saját tömeg feliratozása nem egységes. –A rugóerő tárolós féket nem egységesen jelöljük.

17 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 17 Kiegészítő fék fékezőszelepek A DAKO BP fékezőszelep (balra) a cseh és szlovák járművek általánosan használt nyomástartó fékezőszelepe. Az Oerlikon FD1 fékezőszelep (jobbra) a román járművek általánosan használt nyomástartó fékezőszelepe.

18 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 18 Kiegészítő fék fékezőszelepek Különlegességek: A Westinghouse SA 1 nyomástartó fékezőszelep (balra), amely a 0450 sorozaton relészelepen keresztül tölti a fékhengerteret. A Zb3 félig nyomástartó fékezőszelep (lenn) német eredetű mozdonyokon fordul elő.

19 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 19 Önműködő fékberendezés A DAKO BS2 nyomástartó fékezőszelep a 240 sorozatú villamosmozdonyok és a 740, 721 sorozatú dízelmozdonyok fékberendezése. Tulajdonságai, átbocsátóképessége kb. a KNORR D2 fékezőszeleppel megegyezőek. Szabályozó szervének állítócsavarzata nincs zár alatt tartva.

20 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 20 Önműködő fékberendezés Az Oerlikon Fv4 nyomástartó fékezőszelep jelenleg a néhány osztrák 2143 sorozatú dízelmozdony fékezőszelepe. Tulajdonságai, átbocsátóképessége kb. a KNORR D2 fékezőszeleppel megegyezőek. Szabályozó szervének állítócsavarzata nincs zár alatt tartva.

21 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 21 Önműködő fékberendezés A román eredetű villamos és dízel járművek KNORR D2 fékezőszelepekkel felszereltek. A kollekció ezzel még nem teljes. Az önműködő légféket működtető különlegességként német eredetű tolatómozdonyokon a Mannesmann- Rexroth WF típusú fékezőszelep(rendszer) is található Az angol eredetű 0450 villamos mozdonyokon pedig a Westinghouse M8 fékezőszelep van alkalmazva. Ezek a járművek eredetileg önműködő légürfékkel is el voltak látva, amit közvetetten vezérelt ez a fékezőszelep. A járművek kormányszelepe kettős üzemű, az önműködő légürfékkel és az önműködő légnyomásos fékkel egyaránt vezérelhető Westinghouse mozdony kormányszelep

22 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 22 Önműködő fékberendezés Mannesmann-Rexroth WF2 fékezőszelep és a fékezőszelepekből és relészelepből álló rendszer

23 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 23 Önműködő fékberendezés Westinghouse M8 fékezőszelep Westinghouse mozdony kormányszelep

24 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 24 Önműködő fékberendezés Mielőtt néhány jármű légsémájára pillantanánk, meg kell állnunk egy gondolat erejéig. Az előzőekben láttuk már, hogy a fékezőszelepek esetében a vezérlő és a fővezetéknyomás változtató funkciók elkülönülhetnek. Ilyenkor egy vagy több vezérlőszerkezet kisebb-nagyobb távolságról valamilyen módon vezérli a fővezetéknyomás változtatását végző szerkezetet. A részegységek együtt alkotnak „fékezőszelep”-et. Ugyan hazánkban is régóta használjuk az ilyen megoldásokat, de a mai napig nincs egységes megnevezésük.

25 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 25 Fékezőszelep rendszerek A fékezőszelepek fejlődése a kezelős és nyomásváltoztató részek funkcionális elkülönülése felé mutat. A kezelőszerkezetek száma tetszőleges (akár 4-5 is) lehet. Ezek megfelelő vezérlővezetékkel jelentős távolságra is lehetnek. A legelső ilyen magyar jármű a légfékes TVG!

26 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

27 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

28 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 28 LDE 2100 tip. mozdony

29 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 29 LE 5100 tip. mozdony

30 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

31 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony A kiegészítő fék és a perdülésgátló valamint a fékhengerterek egyszerűsített vázlata A vezetőasztal, bal szélén elől a Westinghouse kiegészítő fékezőszelep, hátul a Westinghouse M8 fékező szelep az önműködő fékhez.

32 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

33 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony DAKO BSE fékezőszelep elvi elrendezése, központi egysége

34 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

35 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony TR4 relészelepek Kiegészítő és parkolófék egység

36 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony

37 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozatú mozdony Kiegészítő fékegység Önműködőfék szerelvények

38 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 38 Önműködő fékberendezés Itt lenne a helye annak a néhány légsémának, ami bemutatja a fékszerkezetek fejlődését az 1047 sorozat és a 480 sorozat között. Az idő rövidsége miatt csak megemlítem: 189 sorozat, sorozat, 1216 sorozat járt, illetve jár a hálózatunkon.

39 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 39 RailJet vezérlőkocsi

40 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 40 RailJet vezérlőkocsi A jármű KNORR RZBE1 kiegészítő fékezőszelep(rend- szer)e (balra) és önműködő fékezőszelepének KNORR RH3 fővezetéknyomás változtatását végző szerkezetete (jobbra).

41 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 41 Motorkocsik Nemcsak régen, hanem ma is, nosztalgia célú, valamint üzemi járműként működnek.

42 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 42 Motorkocsik Ma

43 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 43 Fővezetékkapcsolat Azoknál a motorvonatoknál, amelyeken a fővezeték es a főlégtartályvezeték csak az önműködő vonókészülékkel kapcsolható, a levegő kifúvás vizsgálatát nem lehet, ezért nem kell elvegezni.

44 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 44 Fővezetékkapcsolat Scharfenberg vonókészülék zárószerelvényei A vonókészülékek csatolhatósága, ellenőrzése, a szükségkapcsoló, a légelzáróváltók kezelése számos nyitott kérdést tartalmaz.

45 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 45 Fékezőszelep Valamennyi vonatnál a légveszteség ellenőrzése idejére – az önműködő fék használatban levő fékezőszelepével – a fővezeték es a főlégtartály közötti kapcsolatot meg kell szakítani. A légveszteség mérésének kezdetén a fővezetékben a fékezőszelep menetállásához tartozó levegőnyomásnak (névlegesen 5 bar) kell lennie.

46 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 46 Fékezőszelep 6342 Az MWF fékezőszelep és a légveszteség pótlására szolgáló „utántöltő” szelep szolgál az önműködő fék vezérlésére. Ugyanezek az alkotóelemek több évtizede léteznek hazai járműveken. A budapesti fogaskerekű rugóerőtárolós fékje

47 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 47 Fékezőszelep 5341 Az FB11-S félig nyomástartó, korszerű tömítőelemekkel felépített, öt állással rendelkező, villamos érintkezőkkel kiegészített motorkocsi fékezőszelep.

48 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 48 Fékezőszelep 5342 A SAB WABCO három állású, félig nyomástartó fékezőszelepe kiegészítő elemek segítségével gondoskodik az önműködő légfék vezérléséről

49 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 49 Kezelőszerkezetek A vonatnem- váltók állását a fékpróbát végző dolgozó – légfékes tolatás esetén a tolatásvezető – köteles ellenőrizni, szükség esetén kezelni, kivéve a vontatójárművek jármű mellől nem kezelhető vonatnem-váltóit, amelyeket a mozdonyvezetőnek kell kezelnie es ellenőriznie.

50 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozaton: a 2 darab WS 110 kormányszelep Kiiktató váltóval, vonatnem váltóval, oldószeleppel nem rendelkezik. A járművégek alatt elhelyezett készülékállványon találhatóak a hajtott forgóváz és a fél futóforgóváz fékhengereinek elzáró váltói.

51 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozaton: a hajtott forgóvázak fékjét egy-egy, a futó forgóvázak fékjét pedig a harmadik KKL kormányszelep működteti.

52 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés sorozaton: a 3 JMR (merev rendszerű, háromnyomásos) kormányszelep Kettő. egy, kettő forgóváz fékhengernyomás szabályozó egységét (EPAC) vezérli. A kormányszelepek és az EPAC-ok egyenként kiiktathatók.

53 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 53 A legfontosabb, vagy legjellegzetesebb szerkezeti elemek kiemelése azt kívánta igazolni, hogy a közel azonos elvek szerint megépített járművek vasúti önműködő légfékekkel kompatibilis fékberendezése készülékezése alapján szövevényes működési kombinációkat biztosíthat. Nincs mód minden szerkezeti elemre kitérni, de a három motorkocsitípusban közös az, hogy üzemi fékezésük a –hajtott tengelyek hajtóműfékkel és az –ezt a kívánt fékerőre kiegészítő súrlódásos fékkel, valamint a –futótengelyeket a kívánt fékerő szerint fékező súrlódásos fékkel történik. A súrlódásos fék fékhengernyomását elektronikus úton szabályozza a járművezérlés.

54 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 54 Mennyi az annyi? Féksúly: a jármű, a vonat megfékezettséget jellemző képzett szám, amellyel a közlekedtetni kívánt vonat féktechnikailag megengedhető sebességét lehet meghatározni es ellenőrizni Fékutak: Általános fékút: az a távolság, amelyen belül valamennyi vonat, a fékezés megkezdésétől gyorsfékezéssel megállítható feltételezve azt, hogy: - a fékezést a vonatra engedélyezett legnagyobb sebességről a legkedvezőtlenebb körülmények közt kezdték meg, - a vonat fékrendszere és megfékezettsége az előirásoknak megfelel.

55 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 55 Mennyi az annyi? Az előbbiekből következik, hogy az általános fékúton belüli megállíthatóság érdekében a gyorsfékezéskor fennálló megfékezettséget (azaz az ezt jellemző féksúlyt) vesszük figyelembe. Az 5341, az 5342 és a 6342 sorozatú motorkocsik üzemi fékezésére azonban nem az önműködő légféket, hanem a Menet-Fék karral vezérelt, hajtóműfék – súrlódásos fék kombinációt használjuk. Fékutasításunk ezt a helyzetet nem ismeri: ( Üzemi fékezésnél a fékhatást a továbbitott vonat jellegétől függően és a fékezés céljának megfelelően úgy kell a fékezőszeleppel szabályozni, hogy a vonat az előirt helyen biztonságosan megállitható legyen, … A fékezéshez a fővezeték nyomasat legalább 0,3 bar-ral kell csökkenteni. A fékezés megkezdése előtt a fővezeték-főlegtartaly nyomásmerő állását ellenőrizni kell….).

56 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 56 Mennyi az annyi? BKV HÉV F. 2. utasítás: 414. A személyszállító vonatok fő fékberendezése a légfék. E fékberendezésre hat a vészfék és az éberségi berendezés is. A légfékberendezés biztosítja azt is, hogy vonatszakadás esetén a szétszakadt vonatrészek befékeződnek A motorvonatok üzemi fékberendezése a villamos ellenállásfék. Az MVIII-PXV típusú járművekből összeállított vonatok üzemi fékberendezése a légfék.

57 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 57 Mennyi az annyi? pontból: A motorkocsik féksúlyát a fékrendszer rövidített jele után, vagy közelében lehet megtalálni. Ez általában igaz az egy féknemben fékezhető motorkocsikra. A vonatok felvételét végző alkalmazottnak a feliratok alapján kellene tájékozódnia. Sikerülhet?

58 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 58 Például: Flirt Talent Desiro

59 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 59 Mennyi az annyi? Az olyan önműködő raksúlyfékes járműveknél, amelyek fékfeliratában „A” betű szerepel, (pl.: KE-GP-A), ha a féksúlyt külön felirat nem adja meg, akkor a jármű figyelembe vehető féksúlya a ténylegesen fékezett tengelyekre eső elegytömeggel azonos. Ha az „A” betű mellett vagy alatt „max...t” felirat is látható, akkor a figyelembe vehető legnagyobb féksúly legfeljebb a megadott érték lehet. Ha a jármű elegytömege ennél kisebb, akkor a féksúly a mindenkori elegytömeggel azonos (VI. sz. függelék 3. ábra). Ha az „A” betű mellett egy táblázat látható, akkor annak alsó sorában az egyes elegytömegek, fölötte pedig – esetleg külön féknemekre – az adott elegytömegekhez tartozó féksúlyok szerepelnek.

60 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 60 Mennyi az annyi? Ha „Gy” fékezésre is alkalmas fékrendszerű járművön az önműködő raksúlyfékezésre utaló „A” betű van, de táblázat nincs, akkor a vonatnem váltó „T” és „Sz” (P) állásában a jármű elegytömegét, „Gy” állásban pedig az elegytömeg 1,5-szeresét kell féksúlyként figyelembe venni. És mi a helyzet R+Mg féknem esetén? Egyáltalán, személyszállító járműnél értelmezhetetlen az elegytömeg (F. 2. utasítás pont) fogalma is!

61 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 61 Mennyi az annyi 5341 sorozaton ? KKL-R-Mg-ep-A Rep+Mg max 474 t R+Mg max 340 t R+Mg 160max 356 t K 89 t R max 283 t (Hidegen vontatva)

62 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 62 Mennyi az annyi 5342 sorozaton ? SW R+Mg-ep A (ÖBB 4124 sorozat SW C-pn-R-A-E-Mg) » R 205 t (ÖBB) Hidegen vontatva 176 t R 174 t (Schleppfahrt ÖBB/DB) » Hd 69 t

63 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 63 Mennyi az annyi 6342 sorozaton ? MRP-RMg-A max 126 t(ÖBB 5022 sorozat: MRP C-pn-P-A-H-Mg) » R (rombuszban)120 t » R 104 t » Hd 54 t

64 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 64 Mi jöhet még? Az 5341 sorozatot érinti az ETCS berendezéssel ellátás. Különféle többes vezérlési formációk képzelhetőek el. Biztosan jó döntés volt az egyszerű fékezőszelep?

65 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 65 Munkagépek A választék – enyhén szólva – hatalmas!

66 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 66 Tehervágánygépkocsik Közúti légfékszerelvényekből összerakott légfékkel rendelkeznek. Belső pofás dobfék, egy részes féktuskók, kiegyenlítetlen fékrudazat, mechanikus lábfék, emeltyűs kézifék, stb mind előfordul Az E. 2. Fékutasítás hatálya alá tartoznak, de annak rendelkezései gyakran értelmezhetetlenek esetükben.

67 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 67 Tehervágánygépkocsik Négy (Mezőg., BBW, PAL, AS 2101) fajta kormányszelep használatos

68 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 68 Tehervágánygépkocsik A kormányszelepek háromnyomásosak (fővezeték, segédlégtartály, fékhenger), fokozatos oldásra alkalmasak, statikusan kimeríthetetlenek, dinamikusan kimeríthetőek. Az E. 2. Fékutasítás nyomásigazításra vonatkozó előírásai alkalmazhatatlanok. FékezOld

69 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 69 Tehervágánygépkocsik HB 1110 fékezőszelep (közúti, rugóerőtárolós fékhez készült) Oldó állásban reteszelt Kioldva teljes fék helyzetbe ugrik Vasúti légfékes nagymunkagépen is van kiegészítő fékezőszelepként!

70 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 70 Nem rugózott TVG pótkocsik A motorkocsikkal azonos kormányszelepekkel felszereltek. Belső pofás dobfékkel rendelkezik a kocsik kb. 60 %-a. Hogyan állapítható meg a fék működése fékpróba közben? Külön második fékhenger szolgál a rakott jármű fékezésére. Semmiféle fék hatásossági adattal nem rendelkezik a jármű.

71 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 71 Rugózott TVG pótkocsik BBW, vagy AS 2101 kormányszelepekkel felszereltek. Négy állású fékerőkorlátozó szolgál a rakott jármű fékezésére. Kiiktató váltó helyett a fékerőkorlátozó szolgál az üzemen kívül helyezésre. Semmiféle féksúly adattal nem rendelkezik a jármű.

72 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 72 Kivételek 1. Szállítókocsi, 3 darab, két féle TVG légfékkel felszerelt, de normál vasúti fékes járművekkel is közlekedik. BBW, vagy régi, fékerőszabályozóval kombinált kormányszelepe van. Féksúly adatai nincsenek. Két féle fékrudazattal szereltek.

73 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 73 Kivételek 2. FVG jármű TVG kapcsolatokkal, de vasúti légfékkel (D2, Fe 115, Zbr 3,7M1). Pneumatikus vezérlésű (utastérből és vezetőasztalokról) vészfék. Műanyag féktuskók.

74 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 74 Munkagépeink: Hazai gépparkunk elavult. Keleti és nyugati, valamint hazai (tervezésű és licensz alapján) gyártott gépek, utóbbiakra a féktechnikai koncepció nem jellemző. –Közúti és vasúti fékalkatrészek keverése. –Általában kétnyomásos kormányszelepek. –Egy darabos „sorozat”-ok. Munkagépvezetőink képzésében a fétechnikai ismeretek nem kapnak megfelelő időt és súlyt.

75 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 75 Munkagépek Egy részük súlyra, sebességre vonatkozóan „mozdony” méretű. Más részük csak a technológiai műveletek során „mozdony”, szállítva „kocsi”- nak tekinthető. Megint mások munkavégzés során földről kezelve önjáróak, esetenként igen kis sebességgel. Egyes gépek aljköztávolságonként (~ 0,6 m) meg kell, hogy álljanak technológiai műveletek közben.

76 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 76 Munkagépek AKT aljköztömörítő: barkácsoltnak tűnik, kissé avult, de működik. Kiiktató váltó

77 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 77 Munkagépek A két tengely négy fékhengerére négy különböző (önműködő légfék KE kormányszelep, Zbr fékezőszelep, figyelőfülke vészfék, technológiai ep. fék) hat Kitérő aláverő gép

78 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 78 Munkagépek Hosszú (és még mindig rögös) út vezet a TVG mechanikus lábfékjétől a régi és mai, keleti és nyugati féktechnikai elemeken át a korszerű munkagépek villamos vezérlésű RZBE kiegészítő fékjéig (mint a RailJeten)…

79 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 79 Teherkocsik Raksúlyfékezés –Az E. 2. Fékutasítás szabályozása a piros és a lila vonal szerinti berendezésekhez készült. –A sárga vonal szerinti működés ellen szabályozás elvileg véd, a műszaki vizsgálati megelőzésekhez nem adunk szakismeretet. –A zöld vonal szerinti fékműködés kockázatainak védésére műszakilag nem készültünk fel.

80 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 80 Raksúlyfékezés Kézi állítású raksúlyváltó változatok 3 állású Mechanikus Pneumatikus, kormány- szelepbe integrált Külön relészelep

81 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 81 Raksúlyfékezés Raksúlyváltás. Kézzel, vagy automatikusan?

82 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 82 Raksúlyfékezés Mérőelemek Pneumatikus mérlegszelepek néhány változata

83 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 83 Raksúlyfékezés Mérőelemek Párhuzamos beépítés Soros beépítés Jelátvitel rudazattal Jelátvitel bowdennel

84 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 84 Raksúlyfékezés Hiányosságok: A kijelző nem követelmény az önműködő raksúlyváltónál, jelzése és a vélelmezett állapot összhangja nem ellenőrzött. Önműködő raksúlyféknél (alul) alkalmazása értelmetlen. Mozgató mechanizmus (összeköttetés) hiba. Mérőszerkezet hiba, elakadás, sérülés

85 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 85 Teherkocsik S/SS váltószelep: –Az SS követelmények szerint megfékezett rakott járművek S jelűekkel vegyesen hosszú lejtőkön hő túlterhelésnek kitettek. –A berendezés vezetéstechnika és működésellenőrzés szempontjából igényelne szabályozást. Gyártók:

86 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 86 S/SS váltószelep DAKO DLV3 KNORR KKV-1

87 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 87 Teherkocsik Iker (több részes) kocsik: –Rendelkezhetnek több kormányszeleppel, a figyelembe vehető féksúlyra vonatkozóan nincs szabályunk. –Egy kiiktatott kormányszeleppel lehet-e utolsó kocsi? –Hagyományos kocsikból képzett ikerkocsi esete műszaki kockázatot rejt!

88 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 88 Iker (több részes) kocsik A speciális, műhelyben bontható kapcsolat szakadási veszélye csekély, a járműegységek önálló kormányszeleppel történő felszerelése védelmet biztosít. A speciális, műhelyben bontható kapcsolat szakadása a több járműegységet kiszolgáló kormányszelep esetében a fékhenger, készletlégtartály kapcsolatok sérülése miatt veszélyforrás lehet. Fővezeték Készletlégtartály, fékhenger kapcsolat

89 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 89 Teherkocsik Rögzítésellenőrzés –A nagyméretű rakományok (félpótkocsik, görgős konténerek), vagy a speciális félpótkocsi szállító járművek rakfelületének elmozdulása, rögzítetlensége veszélyforrás. –A rögzítésellenőrzés okozta kényszerfékezés kezelésére nincs szabályozásunk, eljárási rendünk.

90 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 90 Rögzítésellenőrzés ÖBB előírás Kiiktató váltó Vészféksze- lep Ellenőrző szelep

91 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 91 Teherkocsik Kézifékfelügyelet: –A műanyag féktuskó (tárcsás fék) alkalmazása a „szoruló fék” észlelését nehezíti. –A nem fémes súrlódó elemek –féktuskó – sérülése maradandó, áruk magas, stb. –A berendezések okozta kényszerfékezések kényszerfékezés kezelésére nincs szabályozásunk, eljárási rendünk.

92 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 92 Kézifékfelügyelet Ellenőrző szelepVészfékszelep Kiiktató váltó

93 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 93 Teherkocsik Siklásdetektor A siklott, keresztaljról keresztaljra ugráló járműnél kivált kényszerfékezést. A kényszerfékezés megállást követően megszűnik. A detektor okozta kényszerfékezés kezelésére nincs szabályozásunk, eljárási rendünk.

94 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 94 Siklásdetektor Beiktatva Kiiktatva

95 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 95 Teherkocsik Kompakt fékrendszer: –Több cég fejlesztése a fékalkatrészek számának és súlyának csökkentése, a forgóvázak, a járműalváz áttekinthetőségének javítására. –Az oldalankénti rudazatállítók működésbiztonsága felveti a két oldali működésellenörzés szükségességének vizsgálatát!

96 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 96 Kompakt fékrendszer Villány állomáson Villány állomáson: kézifék csatlakozás Villány állomáson: rudazatállító Innotrans, 2010

97 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 97 Személykocsi fékrendszerek Vészfékáthidalás, ep. fék DB rendszer: Jelátvitel az UIC kábelen UIC szerinti rendszer: Jelátvitel külön fékvezérlő vezetéken A vészfékáthidalás kezelésére vonatkozóan nem létezik szabályozásunk. A rendszer az ajtóvezérlésel is függésben lehet.

98 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 98 Vészfékáthidalás DB rendszer jeleUIC rendszer jele UIC szerinti fékvezérlő lengőkábel KNORR vészfékszelep DAKO vészfékszelep NBÜ jelzőlámpák és próbagomb

99 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 99 Ep. fékvezérlés Az ep. fékvezérlés kezelésére, próbájára nincs előírásunk. A DB rendszerével ellátott saját és ÖBB járműveket üzemeltetünk. Az UIC rendszer kábeleinek kapcsolása rendezetlen. A szlovák, cseh, szerb és román járművek egy része ezzel felszerelt. Mindkét rendszerrel ellátott a 480 sorozat. DB rendszer UIC rendszer

100 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 100 Ep. fékvezérlés KE légszerelvénytáblán KE szabadon DAKO ep Oerlikon ep

101 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 101 UIC rendszerű ep. f ékvezérlés elemei

102 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 102 Személykocsi fékrendszerek E. 2. sz. Fékutasítás A fékhatásgyorsítót bekapcsolt állapotban kell tartani. A – , és a pontokban előírt vizsgálatok folyamán figyelni kell a fékhatásgyorsítók működését is. Ha bármelyik ellenőrzés folyamán a fékhatásgyorsító rendellenes működését (csapolás elmaradása, tartós fővezetéki veszteség stb.) állapítják meg, akkor a kocsi fékberendezését (szükség esetén a fékhatásgyorsítót is) ki kell iktatni és a járművet belföldi forgalmú kocsinál KS bárcával – nemzetközi forgalomban M bárcával kell ellátni, amelyen a hibát fel kell tüntetni. Ezt a vizsgálatot a kocsivizsgálónak, a féklakatosnak vagy a műszaki kocsimesternek kell elvégeznie. A műszaki szakjegyzetek nem ismertetik az üzemben levő fékhatásgyorsítók működését, csak egy típusról ejtenek szót. A jegyzetekben a fékhatásgyorsító fővezetéki kapcsolatának megállapítása helytelen. A járművek fékjének kiiktatása a fékhatásgyorsítók többségére nincs hatással. A teendőt a fékutasításban a fékpróbára kötelezhetőek közül csak egyes munkakörök részére határozzák meg. A figyelembe vehető féksúlyra vonatkozó szabály (Ha a vonatnem- váltó „R” állása mellett „R” és vörös színnel felírt R féksúlyok vannak, akkor a meg­fékezettség kiértékelésénél a vörös R féksúlyt kell figyelembe venni, kivéve, ha a 250 m- nél hosszabb vonat kettő vagy több kocsijának fékberendezését kiiktatták.) műszakilag nem megalapozott. Fékhatásgyorsítók

103 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 103 Fékhatásgyorsítók 3GIC, EB 3 S/L És kiiktató váltója EB 3 S

104 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 104 Fékhatásgyorsítók Kiktató váltó

105 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 105 Fékhatásgyorsítók Kiktató váltó

106 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 106 Állvatartás Kézifékek –A kézifék állapotellenőrzése tárcsás fék esetében közvetett módon történhet. –A jelzőkészülékek kialakítására, a működési jel szolgáltatására nincs egységes előírás. –A tagolt fékrudazat (több, önálló raksúlyfékezésű forgóváz, kompakt fék, tárcsás fék, stb.) esetén a fékezett súly megállapítása nehézkes.

107 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 107 Kézifékek Kijelzők változatai

108 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 108 Kézifékek Érzékelő A működtetést érzékelő elemek megbízhatósága kulcsfontosságú!

109 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 109 Kézifékek A felírt legnagyobb kéziféksúly megállapításához szerkezeti ismeretek – mely tengelyeket fékez – szükségesek. A kézifék hatásosságát kifejező jel belföldi előírásainkban nem értelmezett.

110 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 110 Állvatartás Rugóerőtárolós fékek Vontató és vontatott járműveken egyre gyakrabban alkalmazott berendezés. Kiiktatátása, működésének jelzése nem egységes (6341, 6342: nincs kijelzés, stb.). A fővezetéknyomás által vezérelt RET fék (Traxx, RailJet) esetében a nem szándékolt fővezeték feltöltés ellen védekezni kellene. Nem üzemképes RET fékes jármű szállítása nem szabályozott.

111 KBSZ szakmai nap november 24. Fékszerkezeti áttekintés 111 Köszönöm a figyelmüket.


Letölteni ppt "Fékberendezések és lehetséges szerepük a vasúti eseményekben Fékszerkezeti áttekintés Halász István MÁV START ZRT. KBSZ szakmai nap 2011. november 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések