Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Horváth János balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Horváth János balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Horváth János balesetvizsgáló

2 2 AZ ESEMÉNY ÁTTEKINTÉSE Vizsgáljuk meg a bejelentést előidéző körülményeket: 1.A repülőgépen az eseményt megelőzően a műszaki szakemberek 3000 órás hajtómű karbantartást és futó cserét végeztek. 2.A hajtóművek karbantartása során boroszkópos ellenőrzéseket is végrehajtottak, a futóműveken pedig futómű próbát. A karbantartási munkák zárásaként a repülőgépen hajtómű próbát végeztek, majd a repülőgépet üzemképesnek minősítették. 3.Aznap, ezzel a karbantartással párhuzamosan más karbantartás is folyt. A pilóta jelentette leszállás után, hogy a baloldali hajtómű nehezen indult. Átvizsgálás után észrevették, hogy a gyújtógyertya ívet húzott a borításnál. (A vizsgálat ezzel ellentétes eredménnyel zárult.)

3 A SZEMÉLYZET(EK) TEVÉKENYSÉGE A bejelentésben szereplő repülőgép három járat teljesítésére volt programozva, ebből az első kettőt azonos személyzettel. A hajtóművek indításának optimalizálása érdekében a légitársaság a Standard Operating Procedures (SOP) előírásban szabályozza, hogy mely napokon melyik gyújtóegységgel kell végrehajtani az indítást. Az eljárási kézikönyv előírja: páratlan napokon az „A” rendszerről, páros napokon a „B” rendszerről történő indítást. Az eljárás létjogosultságát alátámasztja a bekövetkezett eseménysor. 3

4 GYÚJTÓGYERTYA ÉS ANNAK ELHELYEZÉSE A HAJTÓMŰVÖN 4

5 GYÚJTÁSTINDÍTÓ VEZÉRLŐPULT 5

6 HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 1. 6

7 7 HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 2.

8 8 HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 3.

9 9 HAJTÓMŰ 1.

10 10 HAJTÓMŰ 2.

11 11 HAJTÓMŰ 3.

12 12 HAJTÓMŰ 4.

13 13 A MEGÉGETT HAJTÓMŰ BORÍTÁSA

14 A SOP betartásával elkerülhető az egyik indító rendszer tartós használaton kívüli állapota, tehát egy esetleges meghibásodás hamar észlelhető. (csak oda kell figyelni) Felvetődik a kérdés, hogy mi van abban az esetben, ha az esemény bekövetkezésének napja páratlan nap? Érdemes elgondolkodni rajta! A SOP LÉTJOGOSULTSÁGA 14

15 ÜZEMELTETŐI BIZTONSÁGI AJÁNLÁS  BAÜ _1: Az …… szakvezetése minden munkavégzés során követelje meg az okmányolási fegyelem betartását, azaz csak az írja alá a munka végrehajtásának igazolását, aki azt ténylegesen végezte.  BAÜ _2: Hatékony szervezési intézkedések kiadásával előzzék meg azokat a helyzeteket, ahol a munkavégző figyelmének ilyen mértékű megosztottsága valószínűsíthető…  BAÜ _3: A hajózó típus-vezetése szigorúan követelje meg a személyi állománytól: –az OCC – még a levegőből történő - tájékoztatását a bázisrepülőtérre való érkezéskor hozott és ismert hibákról annak érdekében, hogy a műszaki szolgálat időben fel tudjon készülni a hibajavításra, –a hajózószemélyzetek az útvonal/ak/ teljesítése közben észlelt minden hibát rögzítsék az AFL-en. 15

16 KBSZ BIZTONSÁGI AJÁNLÁS KIEGÉSZÍTÉS  BA _1: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ _3 pontját azzal egészíti ki, hogy az OCC-t a személyzet döntési helyzetben ne csak a bázisrepülőtérre történő repülés esetében értesítse.  BA _2: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ _2 pontját azzal egészíti ki, hogy a végrehajtó állomány semmilyen mértékű olyan befolyásolása nem engedhető meg, ami a biztonságos munkavégzést és annak befejezését megzavarná. 16

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 17


Letölteni ppt "MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Horváth János balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések