Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. ifj. Badovszky.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. ifj. Badovszky."— Előadás másolata:

1 AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, ifj. Badovszky György főigazgató-helyettes

2 2 ICAO (International Civil Aviation Organization ) Az ENSZ repülésügyi szervezete Chicagoi Egyezmény, 1944 Magyarország 1969-ben csatlakozott. Nem hatóság. Ajánlásokat ad ki. Magyarország nem jelentett be eltéréseket. KI ?

3 3 MIKOR ? Magyarország, június 9 – 16.

4 4 SAFETY OVERSIGHT AUDIT (SOA) Célja:  Az állam szerepének kihangsúlyozása a (polgári) repülési tevékenység biztonságának területén.  Áttekintő képet kapni az állam repülésbiztonsági rendszerének alapjairól és működéséről. Az ICAO 1996 óta végzi ben fejeződött be az első szakasz. MIT ?

5 5 Kritikus elemek (Critical Elements) kiemelése és vizsgálata A repülési tevékenység elsődleges jogi szabályozása Sajátos működési szabályozás Az állam polgári repülési rendszere és a biztonsági ellenőrzés feladatai A szakmai gárda, képzettségük, képzésük Szakmai irányítás, eszközök, információval történő ellátásuk Szakszolgálati engedélyek (licensing), igazolások (certification), megbízások (authorization), engedélyek és kötelezettségek (approvals, obligations) Felügyeleti feladatok A biztonságot érintő elemek kiszűrése (resolution of safety concerns) HOGYAN ?

6 6 COMPREHENSIVE SYSTEM APPROACH Comprehensive = átfogó, széleskörű !!! LEG - Legislation ORG - Organization PEL - Personnel Licensing and OPS - Aircraft Operations Certification and Supervision AIR - Airworthiness of Aircraft ANS - Air Navigation Services AGA - Aerodromes and Ground Aids AIG - Aircraft Accident and Incident Investigation MÓDSZERE

7 7 AZ AUDIT SZAKASZAI ELŐKÉSZÍTÉS VÉGREHAJTÁS ÉRTÉKELÉS A FELTÁRT HIÁNYOSSÁGOK, ELTÉRÉSEK MEGSZŰNTETÉSE

8 8 Az audit az ICAO tervezett tevékenysége, az ország már jóval az audit előtt megismerte az audit időpontját és menetét. Mind az ICAO, mind az ország előzetesen megkezdte a felkészülést: Kapcsolattartó személyek kijelölése (NKH LI és KBSZ) Az auditra vonatkozó dokumentumok megküldése és feldolgozása Személyes megbeszélés a vezető auditorral (Párizs) Prezentációk elkészítése Tevékenységek, eszközök, jogszabályok ellenőrzése (fordítás) Logisztikai feladatok ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ

9 9 AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI Vonatkozó dokumentumok ANNEX 13:

10 10 Az ICAO auditra vonatkozó kézikönyvek: (elsősorban az auditoroknak adja meg az irányelveket, de az auditáltak is kaphatnak belőlük fontos információt) AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

11 11 Audit protokol (100 kérdés) AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

12 12 A KBSZ elkészítette a prezentációkat: AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

13 13 AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA PROGRAM

14 14 AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA

15 15 A KBSZ-nél folytatott audit vezetője ICAO részről: Mr. RALLO Nicolas (egyben az auditbizottság vezetője) (Légiközlekedési balesetkivizsgáló múlt - BEA /francia kivizsgáló szerv/) Az audit végrehajtásának időtartama: nap 1 nap - opening meeting 3 nap - az audit érdemi részének végrehajtása 1 nap - closing meeting AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA

16 16 1.Az audit protocolon szereplő kérdéssor tételes és sorrendben történő ellenőrzése. Megválaszolásuk: –dokumentumokkal (esetleg előre előkészített fordításokkal) –nyilatkozatokkal (kevésbé alkalmazott) –bemutatással (eszközök, személyek, helyiségek) AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA  YES  NO Status:  SATISFACTORY  NOT SATISFACTORY  NOT APPLICABLE Alap a Critical Element-ek állapotának elemzéséhez Statisztikai alap 2.A kérdésekre adott válaszokat az auditor az Audit Protocolban rögzítette:

17 17 ÉRTÉKELÉS 3.Az audit bizottság az érdemi auditok végrehajtása után megkezdte az előzetes feldolgozást (1 nap, csak az auditoroknak). 4.Az előzetes feldolgozás eredményeit a záróértekezleten (closing meeting) közölték. 5.Átadták az előzetes értékelés anyagát (CD) és prezentáció formában tájékoztatták az auditáltakat a hiányosságok elhárításának menetéről (formája, határidők)

18 18 A feltárt hiányosságok, eltérések közlése: Findings and Recommendations (táblázatban, tételesen, hivatkozásokkal) - DRAFT Elektronikus formában ÉRTÉKELÉS

19 19 6.Az ICAO a végleges értékelését honlapján teszi közzé (jelszavas, nem mindenkinek hozzáférhető) ÉRTÉKELÉS

20 20 ÉRTÉKELÉS

21 21 ÉRTÉKELÉS

22 22 Egy példa: Csehország (a mostani magyarországi audit eredményei még nem készültek el.) ÉRTÉKELÉS

23 23 A hiányosságok százalékban - Csehország ÉRTÉKELÉS

24 24 Összehasonlító diagram - Olaszország ÉRTÉKELÉS

25 25 A FELTÁRT HIÁNYOSSÁGOK, ELTÉRÉSEK MEGSZŰNTETÉSE Határidők

26 26 ÉS MOST AZ, AMI FELTEHETŐLEG MINDENKIT ÉRDEKEL: MIT TALÁLT AZ AUDITOR ?

27 27 A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK, 14 db eltérést/hiányosságot talált az auditor. A. JOGI SZABÁLYOZÁSBAN A magyar jog nem ad biztosítékot arra, hogy a személyes adatokba senki nem tekinthet bele - még a hatóságok sem Nem határozza meg a meghatalmazott képviselők, tanácsadók és szakértők jogait Nem szabályozza egyértelműen, hogy mely államok/szervezetek küldhetnek meghatalmazott képviselőt, tanácsadót, szakértőt A magyar jog nem ad elegendő védelmet az önkéntes bejelentőknek Megjegyzés: a fenti hiányosságok megszűntetése (jogszabály módosítás) nem a KBSZ hatásköre, hanem az államé (jogalkotó szerveké)

28 28 B. LESZABÁLYOZATLANSÁGOK A KBSZ képzési programja nem elég részletes Nincs elég részletesen leszabályozva a KBSZ tevékenységi eljárása a balesetek és események kivizsgálásában, nincs leszabályozva a KBSZ részvétele a külföldi államok által lefolytatott kivizsgálásokban Nincs eljárási rend a külföldről kapott NOTIFICATION kezelésére Nincs eljárási rend a bejelentett esetek értékelésére, kategorizálására (főleg ATM események) Nincs leszabályozva a légijármű, vagy részeinek részletes műszaki vizsgálatára Nincs eljárási rend arról, hogy a zárójelentéseket (a kötelező esetekben) megkapják a tervező és gyártó ország illetékes szervei Nincs leszabályozva, hogy a KBSZ milyen esetekben adjon ki biztonsági ajánlásokat és azt kinek küldje el A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK,

29 29 C.A KBSZ ÁLTAL ELKÖVETETT HIÁNYOSSÁGOK Nem küldte meg minden esetben a kötelező eseményjelentéseket az ICAO-nak és az érintett államoknak Néhány eseményt nem zárt le a törvényben meghatározott egy éven belül Az adatbázisban eltérések voltak (ECCAIRS) A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK,

30 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 30


Letölteni ppt "AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. ifj. Badovszky."

Hasonló előadás


Google Hirdetések