Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI - 2008 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Németh Zoltán balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI - 2008 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Németh Zoltán balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI - 2008 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Németh Zoltán balesetvizsgáló

2 Erős oldalszelet tapasztal, siklópályától balra repül „023” megszakítja a megközelítést. Induló légijármű eltér a kiadott SID-től ELKÜLÖNÍTÉSI MINIMUM LECSÖKKEN 1,9 NM-re, AZONOS MAGASSÁGON „023” LHBP érkező RWY 31L AMIKOR ÖSSZEJÖNNEK A DOLGOK 2

3 „X” 25-30 csómóval gyorsabb mint kellene. Megszakítja a megközelítést… …de figyelmét leköti, hogy ne emelkedjen túl a megadott 3000’ magasságon, ezért nem követi pontosan a MAP-t. AMIKOR ÖSSZEJÖNNEK A DOLGOK 3

4 Tárgya: a ferihegyi futópályák használatos irányának kijelölési gyakorlata és a szélirány, szélerősség okozta légijármű üzemeltetési és repülésbiztonsági problémák (átstartolások). Felvetett főbb problémák: TMA mérete Sebességek a TMA-ban Hátszélösszetevő megfelelősége Szélirány, szélsebesség kijelzése az ATS-nek MEGOLDÁSOK KERESÉSE HungaroControl kezdeményezésére 2007. novemberében közös megbeszélés a Wizz Air, a MALÉV és a KBSZ részvételével. 4

5 1.Nem stabilizált megközelítés (túl magasan, túl gyorsan érkezett) 2.Időjárás 3.Futópálya foglaltsága Érkező-induló légijármű: induló légijármű nem szállt fel időben Két érkező légijármű: korábban érkező nem hagyta el a futópályát időben és a mögötte haladó ezért átstartol ÁTSTARTOLÁSOK FŐ OKAI A BEJELENTÉSEK ALAPJÁN: 5

6 JAVASLATOK 1.Nem stabilizált megközelítésSebességkontrol ATS részére kidolgozott utasítások a sebességkontrol alkalmazásáról A kihirdetett sebességek és eljárások következetes betartása Legyen pontos a sebességmeghatározás. (pl. REDUCE TO MINIMUM nem elég egyértelmű, konfigurációfüggő) 2.IdőjárásÁtlagszél / pillanatnyi szél kijelzése az ATS-nél ATS-nél szélérték kijelzés ellenőrzése (A/C üzemeltetési utasításban abszolút értékek, ATS számára átlagolt értékek szerepelnek) Alapvetően az eddig alkalmazott 5 kts hátszél és 15 kts oldalszél összetevő alkalmas az üzemelésre 3.Futópálya foglaltságSebességkontrol + eljárások azonos értelmezése Sebességkontrol alkalmazása a ráfutások megelőzésére, ill. légijármű jelezze, ha egy meghatározott időkorláton belül nem tudja elhagyni a futópályát (új AIP-ben közzétéve) Kifejezések egyazon értelmezése az ATS és hajózószemélyzet részéről (pl. az „ARE YOU READY?”-re adott igenlő válasz ugyanazt jelenti-e mindkét fél számára?) 6

7 Korábban jellemzően Budapest TMA és CTR-ben fordultak elő. Egyre nagyobb számban Sármellék, Debrecen légtereiből, és az MTMA, MCTR-ekből. LÉGTÉRSÉRTÉSEK 7

8 Európa szerte növekedés tapasztalható. LÉGTÉRSÉRTÉSEK 8

9 LEKÜZDHETŐ PROBLÉMA (?) A megoldás létezik, de minden résztvevő közös erőfeszítésével oldható csak meg. Ajánlások a légtereket használók, a METés AIS szolgálatok, hatóságok, katonaság, képzésben résztvevők stb. részére. 9

10 AJÁNLÁSOK 10

11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! nemeth.zoltan@kbsz.hu www.kbsz.hu 11


Letölteni ppt "ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI - 2008 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. Németh Zoltán balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések