Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, 2006. október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, 2006. október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből."— Előadás másolata:

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, 2006. október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből eredő kormánylap- kiszakadás

2 2 Flatter – légerő és az anyag rugalmassága Bafting – leváló örvénysor és az anyag rugalmassága Lengések légerő és a tömegerők hatása csűrőlengés faroklobogás Csűrőlengés: két ismert magyar vonatkozású eset: 1./ 1942. április 21 Tököl: WM-23 (Ezüst nyíl) jobb csűrő kiszakadás, rgv. eje-vel kiugrott 2./ 1950. Móka b berepülésénél bal csűrő kiszakadt, rgv eje-vel kiugrott, rg.beleakadt az ernyőbe, rgv meghalt AEROELASZTIKUS JELENSÉGEK

3 3 1./ a csűrő szerkezeti súlypontja a forgástengely mögött van, a tömegerő erősíti a légerő hatását, divergens lengés áll elő – a csűrő kitörik 2./ a súlypont a forgástengely előtt van, a tömegerő a légerő ellen hat – konvergens lengés 2006-254 Acro-Sport tip.rg. 2006 július 22. Kalocsa. 320-350 km/ó sebességű, 30 fokos süllyedő pályán rácsapás, utána 5,5 g-s felvétel. Ennek következtében: - bal csűrő középső csomópont kiszakadt, az ellensúly levált a csűrőről: CSŰRŐLENGÉS LEFOLYÁSA

4 4

5 5 -a külső csomópont csavarfejeit alátéttel áthúzta az erő a csűrő főtartón

6 6 - a középső csomóponton belül a csűrő kettétört - a csűrőmaradvány a belső csomópontnál a szárnysíkra 90 fokkal elfordult Ezen események lezajlása után a rgv. leszállt, amit a nagy csűrőterjedtségből következő maradék kormányhatás lehetővé tett. Az eseményt kiváltó ok: a rácsapásnál valószínű ütésszerű helyesbítő csűrőmozdulat, ami a középső csp.-t túlterhelte. Ennek értelmében a folyamat:

7 7 1./ jobb fül a csapszegfuratnál nyúlással törik

8 8 2./ bal fül tőben törik

9 9 3./az ellensúly lekapcsolódik

10 10 4./a csűrő középen törik 5./a bal csomópont a csűrőfőtartóból kiszakad

11 11 1. A csomópont anyaga dural jellegű ötvözet 400 MPa szakítószilárdsággal. 2. Törése esetén az ellensúly leválik a csűrőről, a csűrő csillapítatlanná válik 3. Vasalásrögzítő d=4 mm csavarok d=16 mm alátétjei a csűrő fenyő főtartóját átszakítják 4. A csillapítatlan csűrő lengése töréshez vezet A FOLYAMAT OKA

12 12 1.Betartani a légiüzemeltetési utasítás pontjait. A légiüzemeltetési utasítás felrántás függőleges orsó esetén 200 km/ó sebességet engedélyez. 2. A csomópontokat ötvözött acéllemezből szükséges gyártani 3. A rögzítőcsapokat a fenyő főtartókhoz acél, mindkét csap feje alatt átmenő összefüggő lemezből kell készíteni BIZTONSÁGI AJÁNLÁS


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, 2006. október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből."

Hasonló előadás


Google Hirdetések