Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4."— Előadás másolata:

1 Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4. Telefon: 62 / * honlap: Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG folyószabályozási ügyintéző

2 Az ATIKÖVIZIG kezelésébe tartozó Tisza szakasz általános bemutatása 2

3 Igazgatóságunk kezelésébe a Tisza D-i országhatár- Csongrád-Bokros (159,6.-253,8 fkm = 94,2 km hosszúságú) közötti szakasza tartozik. A folyó a fkm közötti szakasza (Kanizsa- Maros torok) magyar – szerb közös érdekeltségű. A folyó a 159,6-164,1 fkm szelvények között határfolyó. Előadó: Keller Péter folyószabályozási ügyintéző 3

4 Folyószabályozás: Az évet követően a Tisza nagyvízi szabályozása során területünkön 10 átmetszés létesült, 56,4 km-rel rövidítve meg a folyó eredeti sodorvonal hosszát. Ezzel egy időben indult meg a töltés - és a folyószabályozási művek építése. A 94,2 km hosszú folyószakaszból: 41,0 km mindkét oldalon szabályozott, 9,3 km egyik oldalon szabályozott, 43,9 km szabályozatlan. 4

5 A nyilvántartott folyószabályozási művek száma: 31 Az elmúlt időszak nagyobb szabású folyószabályozási munkái az alábbiak voltak:   Körös toroki kanyarulat rendezése   Csongrádi belterületi folyószakasz mederállékonyságának növelése EUSZA projekt   M43 autópálya Tisza híd partbiztosítása (jelenleg is folyó) 5

6 Hajóút, vízi közlekedés, víziút fenntartás, hajóút kitűzés, medertisztítás A szerb területen 1976-óta üzemelő törökbecsei duzzasztó hatására a kezelésünkbe tartozó Tisza szakasz duzzasztással befolyásolt, melynek következtében a korábban nyilvántartott gázlóink megszüntek. A kezelésünkbe tartozó Tisza szakaszt a 17/2002. (III.7.) számú KöVIM rendelet IV. osztályú vízi út kategóriába, illetve a 151/2000. (XI.1.) számú kormányrendelet – a Tiszát a D-i országhatártól Szegedig (fkm határ megjelölése nélkül) az „E” kategóriájú nemzetközi jelentőségű belvízi utak közé sorolta. 6

7 Szeged alatt 1988-óta üzemel a Szegedi Medencés Kikötő, - mely kereskedelmi és téli teleltetési funkciókra készült – nemzetközi jelentőségű besorolású, közforgalmi kikötő. A kikötőt – a kikötői üzemelési engedélyek alapján - jelenleg két társaság külön üzemelteti. A kikötő D-i területét kereskedelmi kikötőként a Tartalékgazdálkodási KHT. (Budapest), míg az É-i téli kikötői területét az ATIKÖVÍZIG. A Medencés Kikötő ATIKÖVIZIG kezelésében lévő létesítményeinek (kikötőmedence és bejárati csatorna kő –és betonművei, térvilágítás, közlekedő utak, bejárati csatorna kotrása) felújítása több száz millió Ft nagyságú forrást igényelne. 7

8 A Szegedi Medencés Kikötő bejárati csatornájának feliszapoltsága 8

9 A TIG Kht. kikötő partfala 9

10 10

11 Tisza szakaszunkon csak nappali hajózás folyik, a hajóút kitűzése is ennek megfelelő. A parti kitűző jelek száma a fkm táblákkal együtt 243 db, úszó jelek száma 3 db. Igazgatóságunknál hajózási üzemág nincs, működőképes kitűző hajóval nem rendelkezünk. Gondot jelent a középvízi meder élben lévő fák folyóba dőlése, melyek veszélyeztetik a hajózás biztonságát. Elegendő forrás hiányában csak a hajózóútban leakadt fák eltávolítását tudjuk elvégezni. 11

12 Parti kitűző jelek környezetének benőttsége 12

13 Parti kitűző jelek karbantartása 13

14 Parti kitűző jelek karbantartása 14

15 Karbantartott fkm tábla 15

16 Leakadt fák a hajóút szélén (csak a hajózóútban leakadt fákat van mód eltávolítani) 16

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! 17

18 Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4. Telefon: 62 / * honlap: Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG M43-as autópálya Tisza hídjához kapcsolódó partbiztosítások

19 Az M43 autópálya Tisza hídja az ún. Nagyfai bevédetlen, fejlődő kanyarulatban (181,410 fkm – 185,940 fkm), a 182,970 fkm szelvényben épül. Az M43 autópálya Tisza hídja az ún. Nagyfai bevédetlen, fejlődő kanyarulatban (181,410 fkm – 185,940 fkm), a 182,970 fkm szelvényben épül. I. ütemben- partbiztosítás építése a hídépítéshez kapcsolódóan a 181,730 – 183,720 fkm között; 181,730 – 183,720 fkm között; II. ütemben - partbiztosítás építése a folyó természetes fejlődésének figyelembe vételével a 183,720 – 185,900 fkm között; II. ütemben - partbiztosítás építése a folyó természetes fejlődésének figyelembe vételével a 183,720 – 185,900 fkm között; 19

20 20

21 A Nagyfai kanyarulatban a tervezett szabályozási ív alkalmazása a természetbe való beavatkozás minimalizálását biztosítja azzal, hogy a teljes kanyarulat bevédését - egy a 181,730 fkm – 183,720 fkm között a part éleket legjobban megközelítő szabályozási ívvel és átmenettel kiépített meder-és partbiztosítással – a hídépítéssel egyidejűleg, I. ütemben megvalósítsa. A Nagyfai kanyarulatban a tervezett szabályozási ív alkalmazása a természetbe való beavatkozás minimalizálását biztosítja azzal, hogy a teljes kanyarulat bevédését - egy a 181,730 fkm – 183,720 fkm között a part éleket legjobban megközelítő szabályozási ívvel és átmenettel kiépített meder-és partbiztosítással – a hídépítéssel egyidejűleg, I. ütemben megvalósítsa. 21

22 A 183,720 fkm feletti mederszakaszon a partfejlődést követő távlati ívrögzítésben, a szabályozási vonalon az ív megközelítését, elérését követően készül el a partvédelem a II. ütemben. Fontos, hogy csak az időben megvalósuló, a teljes íven kiépülő bal parti part-és mederbiztosítás nyújt megfelelő védelmet a kanyarulat túlfejlődése és a jelenleg megépülő (I. ütem) létesítmények tönkremenetele ellen ! 22

23 23

24 24

25 A kanyarulat egymásra rajzolt mederkeresztszelvényei jól kirajzolták azt a parabolát, mellyel a meder tervezhető volt. A helyettesítő parabolák egyenletei: y = 8 *  x 2 y = 8,5 *  x 3,1 Ez alapján kerülhetett sor a mintaszelvények meghatározására. 25

26  Azokon a helyeken, ahol a természetes mederalak viszonylag jól illeszkedik a tervezett mederkeresztszelvényre. Rendezett parti sáv:10 m Rendezett partél:78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig:1:2 Kisvízi padka szélesség:1 m Kisvízi padka (megemelt szinten):76,00 mBf Mederrézsű:1: 2,2570,40 mBf-ig ~1:4  ~1:564,00 mBf  66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje:65,60 mBf  67,60 mBf 26

27  Azokon a helyeken.,ahol a meder már jelentősen a szabályozási ív mögé rágódott. Rendezett parti sáv:10 m Rendezett partél:78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig:1:2 Kisvízi padka szélesség:1 m Kisvízi padka (megemelt szinten):76,00 mBf Mederrézsű:1:1,572,30 mBf-ig 1:268,75 mBf-ig ~1:4  ~1:564,00 mBf  66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje:65,60  67,60 mBf 27

28  Azokon a helyeken.,ahol a meder végleges formájának kialakításához a tervezett profilt a hullámtéri partszakaszba (terepbe) kell bekotorni. Rendezett parti sáv:10 m Rendezett partél:78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig:1:2 Kisvízi padka szélesség:1 m Kisvízi padka (megemelt szinten):76,00 mBf Mederrézsű:1:2,5 – 1:364, ,00 mBf -ig Lábazati kőszórás felső szintje:65,60  67,60 mBf 28

29 29

30 A kialakított keresztszelvények a tiszai mederarculatot megtartva biztosítják a kanyarulati állékonyságot, a kanyarulatban a szükséges hajózóút A kialakított keresztszelvények a tiszai mederarculatot megtartva biztosítják a kanyarulati állékonyságot, a kanyarulatban a szükséges hajózóút (EGB IV.) paramétereket. A kialakított szelvényekben a meder több mint 100 m szélességben biztosítja a szükséges mélységet, a kanyarulati ívek is megfelelőek. 30

31 A padka feletti RENO matracos középvízi partvédelem a híd körüli, valamint a tetőponti felsőbb, nagyobb görbületű folyószakaszán – figyelembe véve a szegedi Tisza szakasz várható nagyobb hajóforgalmát – megfelelő védelmet biztosít a partnak nagyobb igénybevétel esetén is. A mederkotrásból származó anyag többsége a folyó meder közepén kerül ürítésre, a száraz parti kotrásból származó anyag a térségben tervezett földmunkák anyagaként kerül elszállításra. 31

32 32

33 33

34 34

35 35

36 36

37 Köszönöm megtisztelő figyelmüket !


Letölteni ppt "Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím: H-6720 Szeged, Stefánia 4."

Hasonló előadás


Google Hirdetések