Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű"— Előadás másolata:

1 Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27.
Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím:  H-6720 Szeged, Stefánia 4.    Telefon:  62 / *    honlap:   Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG folyószabályozási ügyintéző

2 Az ATIKÖVIZIG kezelésébe tartozó Tisza szakasz általános bemutatása

3 Igazgatóságunk kezelésébe a Tisza D-i országhatár- Csongrád-Bokros (159,6.-253,8 fkm = 94,2 km hosszúságú) közötti szakasza tartozik. A folyó a fkm közötti szakasza (Kanizsa- Maros torok) magyar – szerb közös érdekeltségű. A folyó a 159,6-164,1 fkm szelvények között határfolyó. Előadó: Keller Péter folyószabályozási ügyintéző

4 Folyószabályozás: Az évet követően a Tisza nagyvízi szabályozása során területünkön 10 átmetszés létesült, 56,4 km-rel rövidítve meg a folyó eredeti sodorvonal hosszát. Ezzel egy időben indult meg a töltés - és a folyószabályozási művek építése. A 94,2 km hosszú folyószakaszból: 41,0 km mindkét oldalon szabályozott, 9,3 km egyik oldalon szabályozott, 43,9 km szabályozatlan.

5 A nyilvántartott folyószabályozási művek száma: 31
Az elmúlt időszak nagyobb szabású folyószabályozási munkái az alábbiak voltak: Körös toroki kanyarulat rendezése Csongrádi belterületi folyószakasz mederállékonyságának növelése EUSZA projekt 2008. M43 autópálya Tisza híd partbiztosítása (jelenleg is folyó)

6 Hajóút, vízi közlekedés, víziút fenntartás, hajóút kitűzés, medertisztítás
A szerb területen 1976-óta üzemelő törökbecsei duzzasztó hatására a kezelésünkbe tartozó Tisza szakasz duzzasztással befolyásolt, melynek következtében a korábban nyilvántartott gázlóink megszüntek. A kezelésünkbe tartozó Tisza szakaszt a 17/2002. (III.7.) számú KöVIM rendelet IV. osztályú vízi út kategóriába, illetve a 151/2000. (XI.1.) számú kormányrendelet – a Tiszát a D-i országhatártól Szegedig (fkm határ megjelölése nélkül) az „E” kategóriájú nemzetközi jelentőségű belvízi utak közé sorolta.

7 Szeged alatt 1988-óta üzemel a Szegedi Medencés Kikötő, - mely kereskedelmi és téli teleltetési funkciókra készült – nemzetközi jelentőségű besorolású, közforgalmi kikötő. A kikötőt – a kikötői üzemelési engedélyek alapján - jelenleg két társaság külön üzemelteti. A kikötő D-i területét kereskedelmi kikötőként a Tartalékgazdálkodási KHT. (Budapest), míg az É-i téli kikötői területét az ATIKÖVÍZIG. A Medencés Kikötő ATIKÖVIZIG kezelésében lévő létesítményeinek (kikötőmedence és bejárati csatorna kő –és betonművei, térvilágítás, közlekedő utak, bejárati csatorna kotrása) felújítása több száz millió Ft nagyságú forrást igényelne.

8 A Szegedi Medencés Kikötő bejárati csatornájának feliszapoltsága

9 A TIG Kht. kikötő partfala

10 A TIG Kht. kikötő partfala

11 Tisza szakaszunkon csak nappali hajózás folyik, a hajóút kitűzése is ennek megfelelő. A parti kitűző jelek száma a fkm táblákkal együtt 243 db, úszó jelek száma 3 db. Igazgatóságunknál hajózási üzemág nincs, működőképes kitűző hajóval nem rendelkezünk. Gondot jelent a középvízi meder élben lévő fák folyóba dőlése, melyek veszélyeztetik a hajózás biztonságát. Elegendő forrás hiányában csak a hajózóútban leakadt fák eltávolítását tudjuk elvégezni.

12 Parti kitűző jelek környezetének benőttsége

13 Parti kitűző jelek karbantartása

14 Parti kitűző jelek karbantartása

15 Karbantartott fkm tábla

16 Leakadt fák a hajóút szélén (csak a hajózóútban leakadt fákat van mód eltávolítani)

17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket !

18 M43-as autópálya Tisza hídjához kapcsolódó partbiztosítások
Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím:  H-6720 Szeged, Stefánia 4.    Telefon:  62 / *    honlap:   M43-as autópálya Tisza hídjához kapcsolódó partbiztosítások Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG

19 Az M43 autópálya Tisza hídja az ún
Az M43 autópálya Tisza hídja az ún. Nagyfai bevédetlen, fejlődő kanyarulatban (181,410 fkm – 185,940 fkm), a 182,970 fkm szelvényben épül. I. ütemben - partbiztosítás építése a hídépítéshez kapcsolódóan a 181,730 – 183,720 fkm között; II. ütemben - partbiztosítás építése a folyó természetes fejlődésének figyelembe vételével a 183,720 – 185,900 fkm között;

20

21  A Nagyfai kanyarulatban a tervezett szabályozási ív alkalmazása a természetbe való beavatkozás minimalizálását biztosítja azzal, hogy a teljes kanyarulat bevédését - egy a 181,730 fkm – 183,720 fkm között a part éleket legjobban megközelítő szabályozási ívvel és átmenettel kiépített meder-és partbiztosítással – a hídépítéssel egyidejűleg, I. ütemben megvalósítsa.

22 A 183,720 fkm feletti mederszakaszon a partfejlődést követő távlati ívrögzítésben , a szabályozási vonalon az ív megközelítését, elérését követően készül el a partvédelem a II. ütemben. Fontos, hogy csak az időben megvalósuló, a teljes íven kiépülő bal parti part-és mederbiztosítás nyújt megfelelő védelmet a kanyarulat túlfejlődése és a jelenleg megépülő (I. ütem) létesítmények tönkremenetele ellen !

23

24

25 A kanyarulat egymásra rajzolt mederkeresztszelvényei jól kirajzolták azt a parabolát, mellyel a meder tervezhető volt. A helyettesítő parabolák egyenletei: y = 8 * 10-3  x2 y = 8,5 * 10-5  x3,1 Ez alapján kerülhetett sor a mintaszelvények meghatározására.

26 Azokon a helyeken, ahol a természetes mederalak viszonylag jól illeszkedik a tervezett mederkeresztszelvényre. Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1: 2,25 70,40 mBf-ig ~1:4~1:5 64,00 mBf 66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60 mBf  67,60 mBf

27 Azokon a helyeken.,ahol a meder már jelentősen a szabályozási ív mögé rágódott.
Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1:1,5 72,30 mBf-ig 1:2 68,75 mBf-ig ~1:4~1:5 64,00 mBf 66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60  67,60 mBf

28 Azokon a helyeken.,ahol a meder végleges formájának kialakításához a tervezett profilt a hullámtéri partszakaszba (terepbe) kell bekotorni. Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1:2,5 – 1:3 64, ,00 mBf -ig Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60  67,60 mBf

29

30 A kialakított keresztszelvények a tiszai mederarculatot megtartva biztosítják a kanyarulati állékonyságot, a kanyarulatban a szükséges hajózóút (EGB IV.) paramétereket. A kialakított szelvényekben a meder több mint 100 m szélességben biztosítja a szükséges mélységet, a kanyarulati ívek is megfelelőek.

31 A padka feletti RENO matracos középvízi partvédelem a híd körüli, valamint a tetőponti felsőbb, nagyobb görbületű folyószakaszán – figyelembe véve a szegedi Tisza szakasz várható nagyobb hajóforgalmát – megfelelő védelmet biztosít a partnak nagyobb igénybevétel esetén is. A mederkotrásból származó anyag többsége a folyó meder közepén kerül ürítésre, a száraz parti kotrásból származó anyag a térségben tervezett földmunkák anyagaként kerül elszállításra.

32

33

34

35

36

37 Köszönöm megtisztelő figyelmüket !


Letölteni ppt "Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű"

Hasonló előadás


Google Hirdetések