Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN - 2009. április 25. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, 2009. október 27. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN - 2009. április 25. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, 2009. október 27. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 2 MOTOROS CSÓNAK FELBORULÁSA AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az esemény bejelentése a KBSZ felé április 25-én 08:37-kor történt az illetékes rendőrhatóság részéről. A Vizsgálóbizottság a helyszínre nem utazott. A vizsgálatot a Vb. a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság Rendészeti Osztályától kapott dokumentációk, vizsgálati anyagok és fényképfelvételek alapján végezte. A vizsgálóbizottság két főből állt. A baleset időpontja április :15 és 03:30 közötti időben történt. A baleset helye: A Tisza folyó 433,3 fkm. Térségében Tiszafürednél a X. sz. öblítő csatorna közelében. A vízijármű típusa: tiszai ladik. Ez a csónaktípus természetesen többfelé is használatos, mégis tiszai és kőrösmenti ladik néven ismeretes leginkább. A csónak meghajtása: 4 lóerős, négyütemű Yamaha tip. csónakmotor

3 ESEMÉNY LEÍRÁSA Három horgász a Tiszafüredi Holt Tisza parton sátorban táborozott és április 25-én éjjel 03:15 ill. 03:30 perc közötti időben éles kiabálásra lettek figyelmesek, és miután nem tudták biztosan eldönteni, hogy mi történhetett és mi tévők legyenek, felhívták a közeli kikötőt ahonnan az a kérés hangzott el, hogy menjenek a vízre és nézzék meg mi történt, mert valószínűleg súlyos baleset történt. A kikötő ügyeletese már előzőleg kb. 03:15-kor bejelentést kapott telefonon egy idősebb házaspártól akik szintén a környéken táboroztak. A rendőrséget is ez a házaspár értesítette. A három személy csónakba szállt és meg is találták a tiszai holtág közép tálján kb m-re a felborult csónakot, melybe két személy kapaszkodott. Őket a csónakba emelték majd a partra vitték. A felborult csónakban a borulás előtt öt fő tartózkodott, ebből két fő kiúszott, kettőt a horgászcsónak szállított partra és egy fő eltűnt, elmerült a Tisza tiszafüredi holtágában. A kikötő alkalmazottja, a kikötőbe érkezése után (a rendőrség is időközben odaérkezett járőreivel együtt) csónakba szálltak, és ők is keresni kezdték a vízbe esett személyeket. A felborult csónakot megtalálták és találkoztak a horgászokkal, akik már időközben partra vitték a csónakba kapaszkodókat, és megkezdték az eltűnt személy keresését. 3

4 Amikor a rendőrség járőrei és a kikötő dolgozója a vízbeesett személyeket vitték vissza a kikötőbe, akkor érkeztek, jöttek velük szemben a tűzoltók az eltűnt személy keresése miatt. A csónak borulásának helyét egy ideiglenes bójával a vízi rendészet és a kikötő alkalmazottja megjelölte. A helyszínen ill. a környéken tartózkodott egy halőr is, aki már korábban figyelte azt a horgásztársaságot, amelyik később balesetet szenvedett, mert feltételezte, hogy a csónakban ülők engedély nélkül horgásznak. Ismerte a személyeket, korábban már több esetben felmerült velük kapcsolatban az orvhorgászat gyanúja. A április 24-én késő délután horgászni indult egy eredetileg két főből álló, motoros csónak, majd hamarosan egy harmadik személy is csatlakozott hozzájuk és kb. 18:00 tájban indultak csónakjukkal a kiszemelt horgászhelyre. A X. sz. öblítő csatorna vak mellékágából indulva, a Tiszafüredi Holt Tisza 33- as közúttal párhuzamos ágában annak végénél az un. farok résznél táboroztak le. Később visszament a csónak a X. sz. öblítő csatorna jobb partjához ahol két főt még felvettek a csónakba és visszamentek a horgászhelyre mindannyian kb. 20:00 körül. Ekkor a társaság már öt főből állt. 4 ESEMÉNY LEÍRÁSA

5 A megfigyelést 20:00 óra körül abbahagyta a halőr, csak hajnalban szándékozott egy kollégájával ellenőrzésre indulni, de ekkora már megtörtént a baleset mire odaértek, és ők is részt vettek a kutatásban. A horgászó társaság közül hárman kb. 21:00 óra tájban elhagyták a horgászhelyet és egy közeli tiszafüredi sörözőbe mentek, ahol ketten kb. 1-1,5 órát töltöttek. Az a személy, aki ekkor a csónakot vezette visszatért a horgászhelyre, majd az 1-1,5 óra elteltével telefonon hívták társai, hogy menjen értük, Kb. 23:00 órára értek vissza a horgászhelyre. További egy órát még horgásztak beszélgettek, majd a társaság éjfél-egy óra tájban elcsendesedett, elmondásuk szerint mindannyian elaludtak. Három óra körül ébredtek fel és elhatározták, hogy hazaindulnak. Összepakoltak és 03:00 óra és 03:15 körül elindultak. A csónak vezetését ekkor az a személy vette át, aki a balesetben életét vesztette. Elinduláskor gyenge szél fújt, a személyek elhelyezkedése a csónakban úgy nézett ki, hogy négyen (ketten-ketten) kiültek a csónak szélére. Ülésdeszka csak a vezető részére volt a csónakban, aki az ülés bal oldalán helyezkedett el a motor-kezelése miatt. 5 ESEMÉNY LEÍRÁSA

6 Nagy valószínűséggel a csónak orrtrimmel rendelkezhetett, mert az elindulás után 5-6 perccel, mikor a szigeti átvágáshoz értek, az amúgy is hullámos vízen a csónak elején elkezdett befolyni a víz. Ekkor szóltak a csónak vezetőjének, hogy csökkentse a sebességet, de ez már nem segített, mert a víz folyamatosan jött be a csónakba. Mindannyian felálltak a csónakban és az egyik személy kiugrott a csónakból. A kiugrás okozta billenéstől a csónak azonnal felborult, mindannyian a vízbe estek. Ketten a felborult csónakba kapaszkodtak, ketten kúsztak a Holt Tisza szigeti oldalára, a csónak vezetője a csónaktól mintegy 5-10 méterre eltávolodva próbált fennmaradni, de úszni nem tudott, ezért többször elmerült, egyik társa többször is felhozta és próbálta megmenteni, de annyira kapálódzott hogy a mentési kísérletek végül nem jártak eredménnyel, és a csónak vezetője végleg elmerült. Az eltűnt személyt kb. hajnali 05:00 órakor találta meg a tűzoltóság búvára a feltételezett borulás helyétől néhány méterre. 6 ESEMÉNY LEÍRÁSA

7 Az Igazságügy orvos szakértői vélemény alapján a csónak vezetője fulladásos halált szenvedett. Az elhalálozott személy a baleset idején enyhén-közepesen ittas állapotban lehetett. A szemtanuk elmondása szerint a kimentett négy személy erősen ittas állapotban volt. Időjárási adatok: Éjszakai sötétség, rossz látási viszonyok (újhold) Szélerősség: gyenge É-K szél (3.5 m/s) Vízmélység: 3-4 m Vízhőfok: 14 o C Levegőfok: 7 o C ESEMÉNY LEÍRÁSA 7

8 Csónak adatai: hossza: 5,7 m szélessége:1,15 m Oldalmagassága:0,42 m Anyaga:fa Súlya: kg + a motor súlya Csónak felszerelései : 1 db Yamaha tip. négyütemű 4 lóerős külmotor háromszárnyú hajócsavarral 1 db mentőmellény 1 db elsősegély csomag 1 db izzókészlet 1 db evező, műanyag lapáttal, teljes hossz 1,35 m 1 db beton térkő darab horgony helyett. Súlya kb. 2 kg A horgony és a kötele sem felel meg az előírásoknak, semmilyen szempontból. /horgony alak és súly, kötélvastagság, kötélhossz/. 8 ESEMÉNY LEÍRÁSA

9 9 5,7 m 1,15 m 0,42 m 7x0,815=5,7 0,815 TISZAI LADIK RAJZA

10 10 TISZAI LADIK

11 BALESETET SZENVEDETT TISZAI LADIK 11

12 CSÓNAK SÉRÜLÉSEI 12

13 CSÓNAK MOTORJA 13

14 A MOTOR BURKOLATA ÉS AZ IRÁNYVÁLTÓ KAR ÁLLÁSA 14

15 CSÓNAK FELSZERELÉSEI 15

16 16 HORGÁSZFELSZERELÉSEK

17 17 ESEMÉNY HELYSZÍNE Tiszafüred

18 18 ESEMÉNY HELYSZÍNE

19 BALESET KÖRNYEZETE 19

20 ELEMZÉS 20 Az öt főből álló horgász társaságból két fő nem tudott úszni, és a csónakban csak egy db mentőmellény volt. Legalább két db-nak kellett volna lennie, és azokat az úszni nem tudóknak viselnie is kellett volna. A horgászok mindannyian alkoholos befolyásoltság alatt voltak, így szálltak vízre, a csónak vezetője így vezette a vízi járművet. A csónak állapotára nézve elég rossz állapotú volt, felszerelése nem felet meg a HSZ előírásainak. Emiatt hajózásra alkalmatlan volt. A csónak terhelése is elég egyenetlen lehetett és a tanuk egymásnak némileg ellentmondó véleménye miatt, nem is határozható meg egyértelműen. Valószínű a csónak túlterhelése. A gyakorlati hajózási ismeretek hiánya:  Amikor a víz befolyt a csónak elején, nem szabadott volna mindeniknek felállnia. Valószínűleg elegendő lett volna egy esetleg két utasnak hátrébb helyezkedni.  A fából készült csónak nem süllyed el, tehát nem lett volna szabad az úszni nem tudóknak a csónakot elengedni.  Szükségtelen volt kiugrania az egyik személynek amellyel vélhetően elősegítette a borulást.

21 BALESET OKAI Az ok az elemző részből egyértelműen következik: A csónakban a mentő mellény hiánya ill. viselésének elmulasztása önmagában elegendő ok volt. Ha a csónak vezetője viseli a mentő mellényt, nagy valószínűséggel megakadályozhatta, volna a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkeztét. A hajó vezetője nem fogyasztatott volna alkoholt. A vizsgálatból kiderült, hogy a csónakot legalább ketten vezették az este folyamán, és a horgásztársaság mindegyik tagja fogyasztott alkoholt. Tehát akárki is vezette a csónakot alkoholos befolyásoltság alatt állt. A csónak gyakorlatilag hajózásra alkalmatlan volt. A hajózási tapasztalatok hiánya BIZTONSÁGI AJÁNLÁS: Biztonsági ajánlás kiadására ez esetben nincs szükség, mert a szabályok betartásával a súlyos víziközlekedési beleset elkerülhető lett volna. 21

22 22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN - 2009. április 25. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, 2009. október 27. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések