Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hajózás problémái és lehetőségei a FETIKÖVIZIG működési területén Összeállította: Uray Károly.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hajózás problémái és lehetőségei a FETIKÖVIZIG működési területén Összeállította: Uray Károly."— Előadás másolata:

1 A hajózás problémái és lehetőségei a FETIKÖVIZIG működési területén Összeállította: Uray Károly

2 A FETIKÖVIZIG MŰKÖDÉSI TERÜLETE Kezelésben lévő folyószakaszok: Tisza folyó 543+750-744+850 fkmTisza folyó 543+750-744+850 fkm Szamos folyó 0+000-50+213 fkmSzamos folyó 0+000-50+213 fkm Túr folyó 0+000-29+500 fkmTúr folyó 0+000-29+500 fkm

3 Navigare necesse est, vivere non est necesse !" Miért is szeretnénk hajózni a Tiszán?

4 A Duna-Majna-Rajna vízi út rendszer teljes hajózható hossza Rotterdamtól Szulináig 3505 kmRotterdamtólSzulináig Az Európai vízisztráda

5 A tiszai lehetőségek

6 Belvízi közlekedés Vasúti közlekedés Közúti közlekedés Szállítási teljesítmény azonos energiafelhasználás mellett 2581 Beruházási költségigény (tonna- kilométerenként) 168 Szállítási díjbevétel13,511,8 Népgazdasági szinten számított költségek (tonnakilométerben) 139 Balesetek fajlagos költségei1715 Munkaerőigény1715 A vízi közlekedés előnyei GKM adatok

7 Szatmárnémeti 1900 körül

8 A jogi háttér A 17/2002 ( márc.7.) KÖVIM Rendelet A HKV az az év legalább 240 napján vagy a hajózási szezon 60 %- ban fennálló vízszint, amely mellett a víziút osztálya szerinti követelmények teljesülnek

9 A Tisza folyó Vásárosnaményig hajózhatónak lett nyilvánítva. A víziút neve A hajózható szakasz hossza, fkm. A szakasz hossza (km) A víziút osztálya 1.Tisza Vásárosnamény – Tuzsér 685-612 73 I 2.Tisza Tuzsér – Tokaj 612-544 68 III 3.Tisza Tokaj - Kisköre 544-403 141 III

10 A víz osztályba sorolásához alapul szolgáló méretek Magányos géphajó A víziút osztály a A víziúton közlekedtethető hajók, illetve tolt kötelékek ábrázolása Hosszúság m Szélesség m Merülés m Hordképesség tonna III Magányos géphajó 70 8,2 2 650-1000 IV Magányos géphajó 85 9,5 2,5 1000-1500 IV Tolt kötelék 85 9,5 2,5 1500 I Magányos géphajó 40 5 1,4 200

11 EGB I. kategóriájú vízi út Ezen a folyószakaszon I osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Záhony –230 cm, Vásárosnamény –140 cm) 14 dm. A hajóút szélessége 40 m. Vásárosnamény - Tuzsér-szakasz (685-612 fkm)

12 Szatmárnémeti 1900 körül Vásárosnamény

13 Záhony

14 615,2 – 615,9 fkm és 616,1 – 617,6 fkm (Tuzsér) 621,8 – 622,4 fkm (Tiszabezdédi pb) 623,1 – 623,6 fkm (Kistárkányi pb) 627,75 fkm Záhony közúti híd 631,4 fkm (Zsurki kőgát) 636,2-637 fkm (Eszenyi gázló) 653-653,6 fkm (Benki gázló) 680-680,8 fkm (Varsányi gázló) 684,45 fkm (Vásárosnamény) A hajóút kritikus helyei :

15 Eszenyi gázló

16 Varsányi gázló

17 A Szamos mentén, vízen és kétkeréken INTERREG

18 A Szamos hosszszelvénye

19 Kikötő a Krasznán Vásárosnaménynál

20 Megállapítások Az eddigi tapasztalataink szerint a Vásárosnamény- Tuzsér (685-612 fkm) közötti Tisza szakaszon a gazdaságos teherhajózásnak, jelentősebb beruházások hiányában nincs lehetősége. A turisztikai jellegű hajózás ellenben jelentős fejlődésnek indulhat a közeljövőben.

21 5 lóerős tutaj

22 48 fős személyszállító

23 a Tuzsér és Tiszalök közötti szakasz III. osztályú. Ezen a folyószakaszon III. osztályú hajóútnak megfelelően az alábbi paramétereknek megfelelő hajóút tűzhető ki: A hajóút minimális mélysége (Tiszabercel +250, Dombrád +10, Záhony –230 cm) 20 dm. A hajóút szélessége 70 m. Tuzsér – Tiszalök (612-518 fkm között):

24 Dombrád

25 579,4 – 580,0 fkm (Nagyhalász-veremszögi pb.): 130°-os, hozzávetőleg 300 m sugarú kanyar 599.8 – 599.1 fkm partról benyúló sarkantyúk A hajóút kritikus helyei

26 Nagyhalász Veremszögi kanyar

27 Hajózás a Felső- Tiszán természetvédelem és vidékfejlesztés a magyar – szlovák – ukrán határvízeken INTERREG

28 A tervezési terület Záhony - Tokaj

29 Variánsok Kb. 12 milliárd Ft Az elképzelt kikötő

30 Mérési eredmények feldolgozása - digitális térmodell

31 SorLétesítmény neve Helye (fkm.) Becsült mennyiség Becsült nettó érték szám tól-ig-m3m3 ezer Ft 1Veresmart-Bolygói kanyar598,60599,20240042000 Bontás 240042000 2Túzséri egyenes615,00618,0062000117000 Kotrás615,28618,004600086000 Kotrás615,70616,861600031000 3Tiszabezdédi kanyar621,60622,601700033000 Kotrás622,00622,301700033000 4Kistárkányi kanyar622,60623,802500049000 Kotrás623,00623,602500049000 5Záhony hidak között627,80628,85840078000 Vezetőmű627,86627,92220032000 Bontás627,80628,85620046000 Mindösszesen 319000 Becsült költségek

32 A jelenlegi hajózóút a tiszalöki duzzasztás és az 1969- 1999 között végrehajtott „Tokaj - Komoró″ beruházási program szabályozási munkáinak következtében az 518-614 fkm között megfelelnek az EGB IV. kategóriájú vízi út (magányos géphajók) előírásainak. A 614-628 fkm között a szükséges feltételeket mederkotrással, mederszűkítéssel és kisvízi szabályozással lehet biztosítani. Megállapítások

33 Vélt és valós problémák (River Information Services – RIS) EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) Galileo

34 Új folyamkilométeroszlopok

35 Rajna Iffezheimnél

36 A Victor Hugo kirándulóhajó

37 Köszönöm megtisztelő figyelmüket


Letölteni ppt "A hajózás problémái és lehetőségei a FETIKÖVIZIG működési területén Összeállította: Uray Károly."

Hasonló előadás


Google Hirdetések