Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ."— Előadás másolata:

1 A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Siófok, 2008 április 8. Sárközi Szilárd mb. meteorológus szakértő

2 Már a KBSZ által vizsgált súlyos események, melyeknél az IDŐJÁRÁS TÉNYEZŐ lehetett Σ : a mindennapokban NEM(!) „AZOK A NAGYRAGADOZÓK”

3 – az ”ernyősök”, (”könnyűek”) -nél alapvető(!) hiányosságok az időjárási közeg ill. a környezet 1. ismeret ében 2. a hozzájuk való viszonyulás ban (igaz, ők nagyságrendekkel többen vannak, és ”könnyebben lesz belőlük” esemény/baleset) – túl sok(!)*, és bármely repülőnemben előfordul a zivatar veszélyes közelsége (*nagygépnél is katasztrofális!) – időjárásváltozás hatásai (…, ”vitorla” ): – gyakrabbá váló ”rugdosós v./és szúrós” idő (…, porörvény!) – hajtóerővel leküzdhető(?) – meglepő(?) változékonyság  repülésre felkészülés  „Tanulni, ta… olvasni és írni!” – ti.: oktatás, felkészülés, szabályozás

4 Már a KBSZ által vizsgált további ESEMÉNYEK, ahol az IDŐJÁRÁST VIZSGÁLTUK

5 forrás: D. Pagen Understanding the Sky DIST TURB : HGT OBST ≈ V WND [KT] ≈ 2V WND [m/s] ≈ ½V WND [km/h] pl. 15 KT (csak!) fasor (20m) → ½ RWY ”hegy”(300m) → VIS VFR V WND = V WND (h) Jelenségtani ISMERETEK és a repülésre FELKÉSZÜLÉS teljes(!) HIÁNYA szerk.: Sárközi visszatérő(!): ha „az Újlakin” túl erős a szél, lemegy ”kisdombozni”(!) „a Máriára” v. „a Kilencfára”  ”kapja ki vagy veri oda”

6 forrás: D. Pagen Understanding the Sky [folyt.] Jelenségtani ISMERETEK és a repülésre FELKÉSZÜLÉS teljes(!) HIÁNYA szerk.: Sárközi ismeretlen(?): az ún. homlok-forgó (luv-eddy)

7 Ki az (az oktató), aki ezt – megfelelően súlyozza?… – tartalommal megtölti?…  la. az oktató (ill. megújító) képzésben szakember(!) tartsa (v.  reformálni: tételesen felsorolni?…) mindenképp hiányzik: V. Önálló időjárási tájékozódás a repülés végrehajthatóságáról (HHH-szél és t.sai pl. a -n „Regi…”, „Veszélyj…” (10 m/s) a -n) W. A porörvényekről (dust-devil) X. A szél méréséről és jelentéséről Y. A turbulens szélárnyék-csóva meghatározása Z. A spirális szélfordulás és napi menete (…) és ugyanez a többi szakágban?…

8 rajz: D. Pagen Understanding the Sky – forró (3X°C) száraz (SKC/FEW Cu) időben és kissé élénk szél esetén – X0m széles, akár X00m magas (kettősfalú) örvénycső – ereje és hatása kb. a szárnyvégi leváló örvényé(!) („nem emel, hanem becsomagol”) – nem egy ”kincstári”, hanem annyi mint a száraz termik (merthogy az…) – csak akkor látszik, ha por-ruhát ölt („most láttok, most nem láttok”) – halad, mint a tornádó – teherkocsit, könnyű szgk.-t is(!) veszélyeztet  nyomát figyelni a földön (ld. vill.vez./oszlop észlelése), és olyan helyen szállni le, ahol látszik: pont ≠ ideális leszálló (fű), hanem = homok (az meg ideális PO-kiváltó…) aki le-/felszáll, függ, stb. és nincs - elég - hajtóereje: (US eng. „dust-devil”) PORÖRVÉNY (FORGÓSZÉL)

9 szerk.: Sárközi Repülős ÜZEMEK időjárási BIZTOSÍTOTTSÁGA – szélmérés Természetes változékonyság  – erősség átlagolása: 2’-re, 10’-re  lökésesség megőrzése: 10’-ig(!) is (”rugdosós-szúrós” idők!) – irányváltozékonyság is (≥ ±30°-nál kötelezően) szélzsák : kvázi-folyamatosság a perifériális látómezőben áll.szélmérő – rögzít?… (mér?…) – jó helyen?… Nemcsak üzemi, hanem pl. annak tehetetlensége miatt (ld. pályairány- és eljárás-váltás) biztonsági kérdés is! fénykép: Nagy ”Holló” Tibor

10 – nincs(!) iránymérés (a változékonyság becslése pedig ”pofára” lehetetlen!) – ki tartja fent akár 2’-ig is?… – ki sétál el X00 m-re a hangártól?… – elveszi(?) a figyelmet a repülőüzem vezetésétől (ill. inkább amaz ettől…) – a ritka, rövid rugások elcsípése? – ennek esélye sokkal nagyobb egy helyi folyamatos mérésnél, mint akár több helyen, de esetleges mintavételezéssel – kalibráltság?… (ti. idővel ”lustulnak” – állásban meg lezsírozódik!) fényk.: RoNo Média ”50 eFt” + p&p+c x 2 > 100 eFt 150 eFt (incl. web-server!) – folyamatos mérés, rögzítés és rajzolás („véd és vádol”) – hálózatba köthető, távolról is látható [folyt.] Repülős ÜZEMEK időjárási BIZTOSÍTOTTSÁGA – szélmérés forrás: Deuta

11

12 fényk.: Sárközi szélzsák : lent a gödörben (igaz, legalább 6-10 m-en, s nem a ”talajszél”), de az egész pálya is egy nagyobb homlok turbulenciájában  kiegészítő szélzsák (pl. a domb tetején) (miközben 4 m/s-os a szél, ritka, 13m/s-os(!!) berúgások) TEREP ill. -TÁRGYAK TURBULENCIÁJA

13 [folyt.] TEREP ill. -TÁRGYAK TURBULENCIÁJA szerk.: Sárközi Fel- és leszállóhelyekhez veszélyes irány-szeletek meghatározása (volt, ill. nyomokban található ilyen!) – pl.: – 3 sebességértékre, – 8 főirányra  egy oldalon áttekinthető ábrasor (időjárási-térinformatikával).

14 ZIVATAR(OK) – kifutószelük – VESZÉLYES KÖZELSÉGE -15’~0’+15’-30’ radarkép: OMSZ szerk.: Sárközi

15 ZIVATAR(OK) VESZÉLYES KÖZELSÉGE – általában Használhatatlanul pontatlan – a megfogalmazás (lehetne „PROB30 TEMPO 1420 TSRA”, vagy km-ben vett távolság, stb.), – de a ”vészhelyzeti eljárás” is (pl. kifutószél rétege fölé emelkedni?…); a még fellelhető oktatási segédletek ritka MHSz-es(!!) kincsek (és azóta miért is nem csinál(t) senki ilyet?…), oktatási-számonkérési ”követelményként” pedig csak(!) maga a vizsga-teszt áll rendelkezésre. (…) és ugyanez a többi szakágban?…

16 szerk.: Sárközi forrás: LÜI fényk.: Szabó ”Snowhunter” József elkerülés: (USA FAA: 20(!) nmi = 40 km!) – la. az INC-t, vagy a CB szélesség 2x-ével  EMBD CB/TS-nél nem lehet(!) IFR fedélzeti WX RAD nélkül vészhelyzeti eljárás: DSC nem megoldás, sőt…! USA FAA: – maradni ABV SFC / OCH – DCT(!) tovább + GOD (= imádkozni…) ? szakági LE-k, stb. mondtak-honosítottak ilyesmiket?… (nagygépes üzemek inkább) ! ”újabb” (vit.) esetünk van! (nagyg.(1995) …ball.(2007)) TALÁLKOZÁS ZIVATARRAL (TURB, SQ, MBST, HAIL, TS) szerk.: Sárközi

17 OKTATÁS-SZÁMONKÉRÉS A PPL-világban >100 db egyszeri választásos(!) teszt kérdés ből – zivatarról (inkább időjárástanilag) <10 – zivatar-kifutószélről 1-2 (de pl. hatótávolságáról nem ) – utazó lecsapó légtestekről nincs – elkerülésükről, vészhelyzeti eljárásról nincs vagyis élet-halál(!) kérdésekről…! – METAR-ból <10 – GAMET-ből (INTL”Regi”) semmi – hogy miből kell és tud meggyőződni (+ SIGWX(-L), RAD/SAT, stb.) semmi (azaz a lgv. 14/2000-es szerinti kötelességéről )  pedig ezek ma már hivatalosan, nyilvánosan kint vannak a hálón:

18 repülős RENDEZVÉNYEK (versenyek) IDŐJÁRÁSI BIZTONSÁGA – egy zivatarlánc(!) a határnak ”szorította” a mezőnyt – három(!) repülőt kezdett beszívni(!), egyet háromszor(!) megáztatott (lehetett volna GR, MBST, stb. is!)  a zivatarosság előrejelzett („Regi…”), a lánc követhető volt (radarkép) – nyilvánosan, a – 14/2000-es szerint mindenki maga készül fel  vit. képzésben nem megkövetelt a METAR/GAMET ismerete  versenyen fizikailag - is - kivitelezhetetlen, míg ott az eligazítás (attól is várják el!) – az eltérő felkészültségű versenyzők ”beleversenyzik” egymást a veszélybe NINCS(!) (nem is volt!) - külön - szabályozás (a mai napig!)  felelősség? ill.  feladatok: szabályzó, engedélyező, szervező, szolgáltató, felügyelő radark.: OMSz

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A repülések, repülős üzemek időjárási biztosítottságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt ”két” évben történt számos esemény tapasztalatai alapján KBSZ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések