Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás Dánia, Kanada, Irán, Franciaország, Japán, Németország (dákaifjan) (Zrinszky László nyomán)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás Dánia, Kanada, Irán, Franciaország, Japán, Németország (dákaifjan) (Zrinszky László nyomán)"— Előadás másolata:

1 Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás Dánia, Kanada, Irán, Franciaország, Japán, Németország (dákaifjan) (Zrinszky László nyomán)

2 1. világkonferencia: Dánia UNESCO kezdeményezése Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete Dánia, HELSINGÖR 1949.

3 Fő kérdéskörei: 1.Egyén és közösség viszonya (elmagányosodás kontra felnőttképzés) 2.Szabadidő-probléma (a művelődést és a szabadságot szolgáló szabadidő-politika) 3.Elitkultúra – tömegkultúra 4.Egy mára elavult „adult education definíció elfogadása: A felnőttképzés átfogja a műveltség minden olyan formáját, amelyet az érett ember (18+) elsajátít, és amely a személyi képességek és magatartás fejlesztését, valamint a társadalmi és szellemi felelősség felkeltését tűzi ki célul, anélkül, hogy közvetlenül a hivatásbeli kiképzésre vonatkozna.” HIBÁJA: a szakképzést kizárta a fogalomból.

4 2. világkonferencia: Kanada MONTREAL 1960 Címe: „A felnőttek nevelése egy átalakuló világban” Záróokmánya: Montreali nyilatkozat: „Az ember összetett lény, sokfajta szükséglettel”

5 Fő kérdéskörei: Az iparosodás negatív velejárói és a felnőttképzés feladatai („az ember nem robot”) A felnőttképzés módszertana (sokrétű társadalom sokféle igényének kielégítése) Az analfabétizmus leküzdése A permanens nevelés eszméje ! (átfog minden életkort és képzési szintet, kiterjed minden társadalomra és képzési formára ill. színtérre: egyszerre horizontális és vertikális) – radikális szakítás az emberi élet 2 részre osztásával (tanulás - élet)

6 1. Alfabetizációs világkongresszus IRÁN/ TEHERÁN 1965

7 Fő kérdéskörei: Világméretű harc az analfabétizmus ellen Mohamed Reza Pahlavi sah: „ Ha minden ország le tudna mondani a katonai kiadások egy csekély részéről, finanszírozni lehetne a meghirdetett világkampányt.” – illuzórikus volt. Ötéves kísérleti program interdiszciplináris koordinációval Az alfabetizáció mint felnőttképzés ( Egyszerre gazdasági és kulturális feladat) ▫Az írástudó fogalma ▫Az alfabetizáció és a fejlődés ▫Szelektív-intenzív fejlődés

8 3. Felnőttnevelési világkonferencia - Japán TOKIO 1972 Címe: A felnőttek nevelése – összefüggésben a permanens neveléssel Tanulság: nem elég konferenciákon találkozniuk az érintett szervezeteknek, hanem folyamatos, világméretű együttműködés kell!

9 Fő kérdései: Az információrobbanás által teremtett új képzési helyzet és az oktatásügy világválsága A kultúra átalakulása (növekvő szakadék áthidalása a humán és a technikai kultúra közt) Öntevékeny vagy elrendelt felnőttnevelés?! Alfabetizáció Szabadság problémája

10 4. Nemzetközi felnőttoktatási konferencia - Franciaország PÁRIZS 1985 A hangsúlyváltások ellenére lényegében ugyanazok a problémák mind az 5 konferencián!

11 Fő kérdéskörei: Tanuláshoz való jog Önmegvalósítás A szociális segítő tendencia megerősítése Nemzeti feltételek megteremtése a felnőttoktatáshoz

12 5. Felnőttoktatási világkonferencia - Németország HAMBURG 1997 Legfontosabb üzenete: az ember nemcsak munkaerő, nem beszélő szerszám, hanem aktív állampolgár, férfi vagy nő, esetleg valamely kisebbség tagja, netán valamilyen fogyatékossággal küzd; azaz rendkívül sokféle minőségben és szerepben, és ennek érdekében nagyon sokféle tudással kellene részt vennie a társadalom működésében.

13 Fő kérdései: a konferencia az államot továbbra is lényeges feladatokkal ruházta fel a felnőttoktatás minél szélesebb körű kiterjesztése érdekében különös tekintettel a társadalom halmozottan hátrányos csoportjaira.

14 6. Felnőttoktatási világkonferencia Brazília

15 Fő kérdései: Brazília - Belém (2009) A válság hatása: a felnőttképzés most a megélhetés támogatása érdekében vált fontossá hangsúly a foglalkoztathatóságot elősegítő szakképzésen és a munkavégzési készségek fejlesztésén van Segítse elő az állampolgár aktív részvételét a civil társadalomban Serkentse az emberek kulturális tevékenységét, hogy gazdagabb életet élhessenek

16 Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta 0036/


Letölteni ppt "Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás Dánia, Kanada, Irán, Franciaország, Japán, Németország (dákaifjan) (Zrinszky László nyomán)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések