Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Melléklet Pécs, 2011. 05. 13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Melléklet Pécs, 2011. 05. 13."— Előadás másolata:

1 A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Melléklet Pécs,

2 „De hiszen húsz éve tanítok, miért nem mondta még ezt eddig nekem senki sem!?” (Egy pedagógus reflexiójából)

3 Összefoglaló a STEP 21 tanóra-diagnosztikai modellről 1.Jól kommunikálható alapelvek (3 alapelv) 2.Társadalmi - szakmai diskurzusra alkalmas kritériumok (3x7=21 értékkritérium) 3.Koherens és konzisztens indikátorrendszer (7x7=49x3= 149 értékelő állítás) 4.Indikátor- kritérium - alapelv szinten aggregálható, számszerű értékek 5.Grafikus megjelenítés: összehasonlítható egyéni értékek 6.Személyre szabott szöveges értékelés (tanóra-diagnózis vagy pedagógusprofil) 7.Könnyen, gyorsan kezelhető papíralapú verzió 8.Központi szerverről biztonságosan elérhető informatikai verzió 9.Jelszóval védett (egyénre - csoportra - intézményre korlátozható) felület- illetve adatelérés 10.Másodelemzésre, kutatásra alkalmas, migrálható anonim adattömeg

4 ESETTANULMÁNY

5 Mitől (nem) működik A TANÍTÁSI ÓRA?

6 Az osztály Az osztály (1) Rendezte Laurent Cantet Mitől (nem) működik? Az 1. filmrészlet (ld.: fent) alapján felmerülő kérdéseink: Megbíznak benne és/vagy egymásban a diákok? Felismeri a tanár a diákok egyéni tanulási szükségleteit? Képes kézben tartani a tanulás irányítását? Szakmailag hiteles a filmbeli fiatal tanár a diákok előtt? Ad egyénre szabott fejlesztő visszajelzést? Egyenlő bánásmódban részesíti a tanulókat? Fenntartható a most látott tanár-diák viszony?

7 A kérdések által érintett STEP 21-indikátorok (1) KOOPERATIVITÁS Asszertivitás – Bizalom és önértéktudat; A csoportfolyamatok kontrollja Reflektivitás – A tanulói szükségletek felismerése Méltányosság – Előítélet-mentesség, egyenlő bánásmód PROFESSZIONALITÁS Szakszerűség – Szakmai hitelesség, tekintély Adaptivitás – Személyre szabott fejlesztő visszajelzés INNOVATIVITÁS Fenntarthatóság – A tantermi viszonyok stabilitása

8 Az osztály Az osztály (2) Rendezte Laurent Cantet Mitől (nem) működik? A 2. filmrészlet (ld.: fent) alapján felmerülő kérdéseink: Szakmailag hiteles a filmbeli fiatal tanár a diákok előtt? Megbíznak benne és/vagy egymásban a diákok? Felismeri a tanár a diákok egyéni tanulási szükségleteit? Ad egyénre szabott fejlesztő visszajelzést? Képes kézben tartani a tanulás irányítását? Tanári munkája a látottak alapján eredményesnek mondható? Hatásos a két filmrészlet között lezajlott (potenciális) fejlesztési / fejlődési folyamat?

9 A kérdések által érintett STEP 21-indikátorok (2) KOOPERATIVITÁS Asszertivitás – Bizalom és önértéktudat; A csoportfolyamatok kontrollja Reflektivitás – A tanulói szükségletek felismerése PROFESSZIONALITÁS Szakszerűség – Szakmai hitelesség, tekintély Adaptivitás – Személyre szabott fejlesztő visszajelzés Eredményesség – Nyilvánosság előtti helytállás INNOVATIVITÁS Hatásosság – Kívánatos előjelű attitűdváltás

10 A STEP 21 TANÓRA-DIAGNOSZTIKA ELJÁRÁSRENDJE

11 Tanóra-megfigyelés Egy kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) megfigyeli a tanórát Részletes feljegyzést készít a tanítás-tanulás folyamatáról A tanórát követően rövid eszme- cserét folytat a pedagógussal Ideális pillanat?

12 Elemzés - értékelés A tanóra-elemzés során a kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) pedagógus és tanulói oldalról is megvizsgálja a tanóra eseményeit, jelenségeit Megállapítja, hogy a kooperativitás és a professzio- nalitás kritériumaihoz tartozó szakmai komponensek (ld.: indikátorok) jelen vannak-e az órán, ill. milyen minőségűek A standard értékelő állítások alapján ill. azok egyénítésével a mentor csak szövegesen, a kritikus barát/ külső tanácsadó számszerűen is értékel

13 Visszacsatolás A pedagógus hozzáférési jogosultságot kap az elkészült teljes (számítógépes) diagnózishoz Igény esetén nyomtatott változatban (is) átveszi az elemzést A pedagógus és a kritikus barát Személyes találkozás (mentor/ külső tanácsadó) személyes találkozás keretében megbeszéli a tanórát ill. az elkészült tanóra- diagnózist.

14 Tervezés A pedagógus – igénybe véve a kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) szakmai támogatását – megtervezi az (ön)fejlesztés célját, idejét, módszereit, eszközeit Intézményközi projekt esetén csoportmódszerek is támogatják a közös tervezést Fejlesztési célok közös tervezése

15 Nyomonkövetés A fejlesztési folyamat nyomonkövetése lehetséges: egyéni portfólió összeállításával (ön)reflektív naplóval folyamatos önértékeléssel tanulói visszajelzés-kéréssel időközi tanóra-megfigyeléssel Kollegiális eszmecsere

16 Fejlesztési szakasz lezárása A fejlesztési folyamat szakaszzáró tanóra-diagnózis készítésével ér véget. Az innovativitás kritériumai alapján leírható és értékelhető: milyen minőségű volt az adott fejlesztési folyamat tervezése és megvalósítása. Kiemelten fontos kritériumok: Hatásosság: Teljesültek-e az előzetes elvárások – a (tartalmilag vagy számszerűen) előre meghatározott hatásosság-mutatók tekintetében? Fenntarthatóság, kiterjeszthetőség: Fenntarthatóak, kiterjeszthetőek-e az eredmények illetve tapasztalatok (egyéni, iskolai, települési vagy országos szinten)?

17 Pályaszakasz lezárása A pedagógusprofil - a teljes pályaszakaszt magába foglaló értékelés: A kooperativitás, a professzionalitás és az innovativitás elemzését egyaránt tartalmazza. Minimum 2 tanóra-diagnózisra épül. A konkrét tanórák elemzésén túl bemutatja, hogy az adott pályaszakasz fejlesztési feladataihoz viszonyítva – a szándékolt és/vagy elvárt változáshoz, fejlődéshez képest - hol tart most pályáján a pedagógus. Javaslatot ad arra vonatkozóan, hogy a következő pályaszakaszban milyen fejlesztési célokon érdemes dolgoznia.

18 Elméleti háttér és további tartalmi információk: honlapon!

19 Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta iskolafejlesztési tanácsadó oktatáskutató


Letölteni ppt "A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Melléklet Pécs, 2011. 05. 13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések