Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5"— Előadás másolata:

1 A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5
A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5. előadás eleje Paradigma: egy tudományterület általánosan elfogadott nézetrendszere (fogalmai, szakkifejezései) egy adott korszakban, időpontban.

2 „Paradigmaváltás”- hallgatói csoportmunka
Tervezzenek meg papíron (rajzban) egy tanítás-központú illetve egy tanulásközpontú tanulási környezetet! (5 perc) Tervezzék meg, hogy milyen eszközök, hol vannak a teremben, ki hol és hogyan áll vagy ül stb.! (5 perc) Rendezzék be ZAJMENTESEN a terem bal és jobboldalát a tervüknek megfelelően! (5 perc) Válasszanak maguk közül diákokat és tanárokat, egy-egy tanításra-tanulásra alkalmas témát (3 perc) Próbálják ki a teret a valóságban: azaz tanítsanak és tanuljanak - IMITÁCIÓ! (10 – 10 PERC egymás után) Figyeljék meg egymást! Írják le, mit éltek át tanárként és diákként és megfigyelőként! (10 perc)

3 „Paradigmaváltás” - hallgatói csoportmunka
„Váltsanak paradigmát!”: válasszanak ismételten témát (az előző is lehet), próbálják ki és írják le, mit tettek és mit éreztek! (10-10 perc) A tanításközpontúak cseréljenek helyet a tanulásközpontúakkal, és végezzenek el mindent ebben a tanulási környezetben úgyanúgy, mint az előbb! (10-10 perc) Hasonlítsák össze az eredményeket! Melyiknek milyen szempontból van előnye, hátránya? (10 perc) Mutassák be az eredményeiket egymásnak, vitassák meg, amiben eltérnek a nézeteik! (10 perc) Állapítsák meg: milyen paradigma szerint zajlott a mai előadás!

4 Megfigyelési eredmények: Tanításközpontú paradigma/ 2008 „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés
AZ OKTATÓ Formaságok betartása (feszes vigyázz, jelentés) Bemutatás a táblán – ezt kell lerajzolni: halmazok Elméleti kategorizálás Figyelmeztet a követésre Rendszabályoz Dolgozatot írunk belőle Oktatófilm vetítése A HALLGATÓ/TANULÓ „Szót kell fogadni/ szót fogadnak” Beszélgetnek egymással – de illegálisan Jegyzetelnek Passzívan figyelnek Nincs élő kontaktus Akkor kérdezhetnek, ha a tanár megengedi Ismételnek

5 Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés
Az OKTATÓ Tegez – tegezik (Bazsinak szólítják) Csináljuk együtt! Várja folyamatosan a visszajelzéseket szabad megfogalmazásban Elmondja a használati szabályokat Elfogadja a kérdést: beépíti a tanítási folyamatba Milyen érzés volt? Visszajelzés, értékelés, a tanulságok összegzése A HALLGATÓ/TANULÓ Mindenki bemutatkozik, saját élményt mesél Indokolja, miért akar tanulni: motiváció Szabad egymás szavába vágni Jó légkör: célirányos, mégis kötetlen Sok-sok kérdés – válasz: alternatívák, problémajelzések

6 Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés
Az OKTATÓ Hallgatói kérésre beszélgetnek az anyagokról A problémajelzésekre elmondja: mindenkinek ki kell tapasztalnia, melyik módszer alkalmas számára Új módszer: epilátoros kezelés 3. 4. módszer Önmagán mutatja be Elfogadja a hallgatói korrekciókat Nem „szól rájuk” Javasolja, milyen szakorvoshoz fordulhatnak, milyen fájdalomcsillapító szert érdemes venni A HALLGATÓ/TANULÓ Hallgatói kérés, „megrendelés” Hallgatói problémajelzés Korrigálják az oktatót Kérdezés – a valós tudáshiány alapján

7 Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés
AZ OKTATÓ 5. módszer: gyanta Nagyon kedvesen, spontánul reagál, Megnyugtatóan hat a hallgatókra Hiteles Szakkifejezéseket használ Vásárlási helyet (helyben!?) ajánl Legújabb technológia: lézer Személyközeli hangerő , hangszín Vicceltem (Ha az orr neked intim testrész) Dobjuk össze, mink van? Mit tanultatok, mit hasznosítanátok később? A HALLGATÓ/TANULÓ Elragadtatott kiáltások Te mit gondolsz erről? Mennyire drága? Hogyan számolják az árat: testrészenként? Intenzív párbeszéd az előnyökről és hátrányokról Személyes tanácsokat kérnek

8 Megfigyelési eredmények: Tanulásközpontú paradigma „Szőrtelenítés felsőfokon” c. képzés
AZ OKTATÓ Egy pillanatra megszakítom a beszélgetésünket: de ti nyugodtan folytassátok tovább Nemet is tud mondani! „Te dél-európai vagy?” A HALLGATÓ/TANULÓ Őszinte, személyes kérdések Egymással is beszélgetnek – hatnak egymás véleményére Humorizálnak Újat tanultunk A lézert használnánk leginkább: „Új ember lettem!” Ajánlani fogom a barátaimnak Egy hallgatónak egyik módszer sem felel meg! Neki külön beszélgetést ajánl fel.

9 Sommás hallgatói összehasonlítás
TANÍTÁSKÖZPONTÚ Unalmas Vontatott Szájbarágós Erőltetett Lekezelő Nem derül ki a hozzáértés Passzív TANULÁSKÖZPONTÚ Érdekes Gyakorlatias Vicces Hatékony Tanulságos A nagy nyüzsgésben elsiklik az oktató valami felett

10 Megfigyelés 2010 Gyorsétterem – a tanításközpontú paradigma szerint
Szabályok tisztázása Étteremláncok: Burger stb. Ti is tudtok párat (de nem kérdezi) Kívülállás: Judit Helyzetkép-struktúra bemutatása Hová települnek a cégek (nagyváros) A cégek felépítése A tanárnak meg kell küzdeni a legitimitásért (elfogadottságért)

11 Megfigyelés 2010 Gyorsétterem 2 – a tanulásközpontú paradigma szerint
Egyenrangúbb bemutatkozás Tegeződést ajánl fel Gyakorlatot hoz Két csoportra bont Időkorlátok közti felkészülés: azonnali bevonás – szituációs játék A hallgató pontosító kérdést tesz fel Választhatnak, ki kezdi Gyakorlati bemutatót tartanak az étel elkészítéséről A szerepjátékban fegyelmezetlenek: maguk a szereplők kérdezik a hallgatókat! Fel kell ismerni, mit mutattak be Második játék: vásárló-eladó Akciós menü van? – problémás vásárló kezelése Kommunikációs helyzetfelismerés – asszertivitás gyakorlása Megszelídülő vásárló – végülis dicsér, de továbbra is problémázik

12 Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 3 – a tanulásközpontú paradigma szerint
Szituáció: beosztás a munkára Megegyezési készség a kisfőnök részéről Asszertivitás: nemet mondani tudás (lekenyerezés?) Remélem, te is beírtad? Partneri viszony a kisfőnök és beosztott közt

13 Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 4 – a tanulásközpontú paradigma szerint
Vásárló – gyors eladó Gyors kiszolgálás Étkezési utalvány elfogadása: váratlan helyzet kezelése Reklamáció: újraszámolás – kifogásolás Helyzetkezelés – rugalmasság Nem kért elnézést!!!!

14 Megfigyelés 2010 Gyorsétterem/ 5 – a tanulásközpontú paradigma szerint
A szereplők kikérdezik a másik csapatot: kik voltak a szereplők? Ügyesek voltatok! Máskor is lesz ilyen? Tanár: szeretném kijavítnai: visszajelzés adása – korrekció, kiértékelés: mi az, ami nem volt feladata ezeknek a dolgozóknak Hostesskedés: mi a dolga a hostessnek? – oktatóval való eszmecsere, fogalom tisztázása – mi tartozik, mi nem tartozik a hostess feladatai közé a gyorsétteremben Pénztáros: mindent bemutatott Műszakvezető:munkakör pontosítása (csináld, haladj, ő engedi ki a dohányosokat Oktató: szeretnétek itt dolgozni? ? Bekerülhetünk-e a vezetői szintre? Igen. Kezded alulról, felfelé, elvégezhetsz további tanfolyamokat Tehát így lehet feljebb lépkedni? – Spontán kérdezz- felelek! Mikor lehet fejlebb kerülni, év dolgozója címet kapni?

15 A tanítási paradigma két arca hallgatói vélemények alapján
Sikeresség ismertetőjegyei Hatékonyság, figyelem Csend, nyugodt kommunikáció átláthatóság Sikertelenség ismertetőjegyei Unalom Csevegés más témákról (hallgatók) Mindenki a túlélésre játszik

16 A tanulási paradigma két arca hallgatói vélemények alapján
Sikeresség ismertetőjegyei Együttműködés mindkét oldalról (kölcsönösség) A hallgató tudja, miről van szó, mit is kell tudni Egyenrangúság érzése A személyiség jobban előtérbe kerül Sikertelenség ismertetőjegyei Káosz Rendetlenkedés Csoportfolyamatok hibás kezelése (pl. szegregálódás) Szétfolyik (időkeretek hiánya) Balesetveszély (esetleg)

17 Tárgyszerű összehasonlítás hallgatói vélemények alapján
TANÍTÁSKÖZPONTÚ ELŐNYE Logikus felépítettség Szakszerűség a nyelvhasználatban Jól szétválasztható átadás- érdeklődés (világos szerepek) Hatékony szemléltetés (értsd: mindenki ugyanazt, ugyanakkor látja) Hitelesség Kiszámíthatóság Kapcsolat a megfelelő határokon belül TANÍTÁSKÖZPONTÚ HÁTRÁNYA Frontális észosztás „Vezető” – „vezetettek” (elnyomottak) Egyoldalú kommunikáció Túlzottan megtervezett Nem természetes (természetellenes) Menetrendszerű (rutinszerű) Zárt, steril, hideg Egyenes és egyforma üléshelyzet Eszközhiányos szemléltetés (rajz) Rugalmatlanság

18 Tárgyszerű összehasonlítás hallgatói vélemények alapján
TANULÁSKÖZPONTÚ ELŐNYE Interaktivitás A pedagógus/andragógus mint facilitátor Pozitív, elfogadó légkör Folyamatos motiváció Folyamatos visszacsatolás Tapasztalatközpontúság, szemléletesség A hallgatók befogadóképességének megfelelő információátadás TANULÁSKÖZPONTÚ HÁTRÁNYA Kevésbé illeszkedik a formális oktatás hagyományaihoz A tervezés maga tovább tart, mint az óra megtartása Nem elég a szakmai tudás, (csoport)vezetési kompetenciák is kellenek hozzá Jobban igénybe veszi az oktatót emberileg is Több szakmai felelősséget jelent: az elsajátítás utólagos nyomonkövetése, gondozása is tanár feladata

19 Összehasonlítás a kiadott táblázattal
Ld. Kraiciné Dr. Szokoly Mária: Felnőttképzési módszertár 56. oldal

20 A tanítási paradigma természetrajza (elméletileg)
A kurzus időtartama mereven adott (pl.: 30 tanóra) Az egyes alkalmak időtartama azonos (mindig 45 perces az óra) Oktatási szint szerinti csoportokat/ osztályokat céloz meg A tanulási környezet (teremelrendezés, stb.)készen várja a hallgatót Atomisztikus egységekből épül fel, a résztől halad az egész felé Egymástól független tudomány- ill. tudásterületekről szólnak a tantárgyi tanórák Konkrét lefedendő tananyag van, amin „végig kell menni” A tanulás változó (értsd: nem garantált, hogy a tanulás végbemegy) A tanuló alkalmazkodik a tanítási folyamathoz Egy tanárhoz– egy csoportot/ osztályt rendelnek Egyéni (érdemjegyes) értékelést kap a hallgató Az elért szintet, fokozatot kreditszám alapján állapítják meg

21 A tanulási paradigma természetrajza (elméletileg)
A kurzus időtartama adott, de nagyobb belső rugalmassága van Az egyes alkalmak időtartama adott, de nagyobb belső rugalmasságuk van Holisztikus (egészleges) rálátást ad, az egésztől halad a részek felé A tanulás folyamatos (értsd: a hallgató aktív részvétele következtében garantált) A tanulási környezet Tanár (moderátorként, facilitátorként stb.) igazodik a tanulási folyamathoz A tanulási környezet a hallgató közreműködésével változik Bármilyen tanulási tapasztalatnak, munkaformának helye van benne Egymással kapcsolódó tudomány ill. tudásterületek, oktatói együttműködések jellemzik Specifikus (a személyiséget érintő) tanulási eredmények jellemzik Egyéni és csoportos visszajelzést (értékelést) is kap a hallgató Az elért szintet, fokozatot a demonstrált tudás és képesség alapján állapítják meg

22 A valóságos tanítás-tanulásra jellemző:
A két tanulási paradigma elemei keverednek Attól függően, hogy milyen jegyek jellemzik dominánsan a tanítási-tanulási folyamatot, megállapítható, hogy az adott iskola és/vagy pedagógus/ andragógus inkább a tanítási paradigma, vagy inkább a tanulási paradigma elkötelezettje Egyre több külső (EU-s, hazai) késztetés hat abba az irányba, hogy a (felnőtt)képzés inkább tanulásközpontú legyen!

23 A felnőttképzők társadalmi küldetése:
„A felnőttképzőknek folyamatosan tudatosítaniuk kell, hogy az egész életen át tartó tanulás korában kettős szerepük van: facilitátorok és nevelők egyszerre és egy személyben.”

24 Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu
Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta


Letölteni ppt "A tanítási és a tanulási paradigma 4. előadás Feldolgozás: 5"

Hasonló előadás


Google Hirdetések