Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konszenzuskeresés az egészségügy reformjában: Az egyetemek perspektívája Dr. Fésüs László Egyetemi Klinikák Szövetsége.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konszenzuskeresés az egészségügy reformjában: Az egyetemek perspektívája Dr. Fésüs László Egyetemi Klinikák Szövetsége."— Előadás másolata:

1 Konszenzuskeresés az egészségügy reformjában: Az egyetemek perspektívája Dr. Fésüs László Egyetemi Klinikák Szövetsége

2 Az orvosképzést folytató egyetemek klinikáinak diagnosztikai intézeteinek és tanszékeinek érdekvédelme és érdekképviselete, jogainak képviselete és védelme, az érdekképviseleti tevékenység összehangolása, az egységes fellépés biztosítása. Klinikák korszerűbb és hatékonyabb működésének elősegítése. Az orvosképzést folytató egyetemek nevében és felhatalmazásából az ágazati és egyéb érdekegyeztető fórumok munkájában való aktív részvétel. Szakmai döntés-előkészítő munkával hozzá kíván járulni egészségügyi reform megvalósulásához. A regionális egészségügyi stratégiai és fejlesztési tervek kialakításában való aktív részvétel. Egyetemi Klinikák Szövetsége

3 Az egészségügyi reform Valódi biztosítás; alap, biztosítási és kiegészítő csomagok Valódi biztosítás; alap, biztosítási és kiegészítő csomagok Az ellátórendszer átalakítása; Az ellátórendszer átalakítása; a kórházi szerkezet átalakítása, az igazságtalan területi különbségek fölszámolása az igazságtalan területi különbségek fölszámolása Biztosítás felügyelet Biztosítás felügyelet Költség hozzájárulás Költség hozzájárulás Ápolás biztosítás Ápolás biztosítás Táppénz biztosítási hozzájárulás Táppénz biztosítási hozzájárulás Gyógyszerprogram: a gyógyszerkassza növekedés megállítása, generikum program, patika liberalizáció, patikákon kívüli forgalmazás Gyógyszerprogram: a gyógyszerkassza növekedés megállítása, generikum program, patika liberalizáció, patikákon kívüli forgalmazás Több-biztosítós rendszer – csak a kiegészítő csomagban Több-biztosítós rendszer – csak a kiegészítő csomagban

4 Az egészségügyi reform Ami hiányzik: A Zöld Könyv nem foglalkozik a Népegészségügyi Program és a prevenció súlyával és fontosságával, nem elemzi jelenlegi helyzetét, nem helyezi azt be a reformfolyamatba. Ami nem szerencsés: Pénzügyi restrikció (ami a progresszív ellátás csúcsintézményeit különösen nagy mértékben sújtja) közben indult el a reform folyamat. A II. Nemzeti Fejlesztési Terv konkrét lehetőségei, amelyek biztos jövőképet nyújthatnak az intézmények számára, még nem látszanak.

5 KÉPZÉS, SZAKEMBER UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS, SZAKEMBER UTÁNPÓTLÁS

6 AZ EGYETEMEK Regionális felelősség az orvos-, fogorvos-, gyógyszerészképzésért, a szakképzésért, a továbbképzésért Az elmúlt két évben 20 %-kal növelte mind a 4 egyetem mind a 4 egyetem az orvos-, fogorvos-, gyógyszerészképzésbe felvett hallgatók számát

7 Az Általános Orvostudományi Karokra (SE, PTE, SzTE, DE) első évfolyamra felvett hallgatók száma ( )

8 Általános Orvostudományi Karon végzettek, majd a saját egyetemen a központi gyakornoki rendszerbe és Ph.D. képzésbe beiratkozottak száma között

9 A végzettek és a központi gyakornoki rendszerbe belépők összlétszáma között

10 Az Általános Orvostudományi Karokon végzettek, majd a PhD képzésre és a központi gyakornoki rendszerbe beiratkozottak száma években összesen

11 A szakorvos képzés elmúlt években kialakult rendszerét és gyakorlatát megtartandónak tartják. Ugyanakkor: hiányszakmák Javaslatot fogalmaztak meg hogy az intézmények szakorvosi igényeit hogyan tudnák régiónként hatékonyan, differenciált programokkal, ösztönzőkkel biztosítani, megszüntetve a hiányszakmák egyre súlyosabb problémáját. AZ EGYETEMEK

12 Régiónként valamennyi egészségügyi intézmény - szakmai színvonalát, - kapacitását, -szakorvosi ellátottságát szakképzési akkreditáció Konkrét adatok alapján ismerik a szakképzési akkreditáció alapján. Ezt az adatbázist felajánlják a szerkezet- átalakítást megalapozó döntésekhez. AZ EGYETEMEK

13 AZ EGYETEMEK KLINIKÁI A BETEGELLÁTÁSBAN Városi, regionális, országos ellátási funkciók. Oktatni, szakorvost képezni, modern technológiákat honosítani, a progresszív ellátás csúcsintézményinek maradni csak a betegellátó funkció teljes körű ellátása mellett lehet AZ EGYETEMEK KLINIKÁI A BETEGELLÁTÁSBAN Városi, regionális, országos ellátási funkciók. Oktatni, szakorvost képezni, modern technológiákat honosítani, a progresszív ellátás csúcsintézményinek maradni csak a betegellátó funkció teljes körű ellátása mellett lehet

14 Fekvőbeteg-intézetek aktív ágyszámának adatai (2005. naptári év)

15 Fekvőbeteg-intézetek aktív ágyairól elszámolt teljesítménydíjak (2005. naptári év)

16 Járóbeteg-szakellátás adatai (2005. naptári év)

17 Egyetemek case-mix indexe Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

18 Országos case-mix index átlag Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

19 AZ EGYETEMEK ÉS AZ ORSZÁGOS INTÉZETEK INTEGRÁCIÓJA Az egyetemek készek integrációra az országos intézetekkel vállalva az adott szakterület országos feladatainak koordinált és hatékony ellátását. A konkrét javaslatok elkészültek. AZ EGYETEMEK ÉS AZ ORSZÁGOS INTÉZETEK INTEGRÁCIÓJA Az egyetemek készek integrációra az országos intézetekkel vállalva az adott szakterület országos feladatainak koordinált és hatékony ellátását. A konkrét javaslatok elkészültek.

20 Az egyetemek lehetségesnek tartják a betegellátó rendszerük gazdasági formában történő működtetését, de az választható opció és ne kötelező átalakulás legyen. A KLINIKAI RENSZEREK MŰKÖDTETÉSE GAZDASÁGI TÁRSASÁGI FORMÁBAN A lehetséges jogi hátteret áttekintve számos jogszabály és rendelet módosítását tartják szükségesnek. Az egyetemek lehetségesnek tartják a betegellátó rendszerük gazdasági formában történő működtetését, de az választható opció és ne kötelező átalakulás legyen. A KLINIKAI RENSZEREK MŰKÖDTETÉSE GAZDASÁGI TÁRSASÁGI FORMÁBAN A lehetséges jogi hátteret áttekintve számos jogszabály és rendelet módosítását tartják szükségesnek.

21 TERÜLETI EGYENLŐTLENSÉGEK

22 Kórházi ágyak száma ezer főre Forrás: OEP adatok

23 Az egy főre jutó OEP finanszírozás és az elveszett életévek összehasonlítása Forrás: ESKI, KSH, OEP adatok alapján

24 Forrás: ESKI, OEP adatok alapján Eltérés az országos átlagtól OEP finanszírozásban

25 Fekvőbeteg-intézetek aktív ellátás adatai (2005) Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

26 Fekvőbeteg-intézetek aktív ellátás adatai (2005) Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

27 Keringési betegségek miatti halálozás ( főre) Forrás: Egészségügyi Stratégiai Adattár

28 Cerebrovascularis betegségek miatti halálozás ( főre) Forrás: Egészségügyi Stratégiai Adattár

29 Rosszindulatú daganatos betegségek miatti halálozás ( főre) Forrás: Egészségügyi Stratégiai Adattár

30 Légzőrendszeri betegségek miatti halálozás ( főre) Forrás: Egészségügyi Stratégiai Adattár

31 Társadalmi-gazdasági mutatók Forrás: Egészségügyi Stratégiai Adattár

32 Fekvőbeteg-intézetek aktív ellátás adatai (2005) Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

33 Intézményi teljesítmény volumen keret (2006) Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

34 REGIONÁLIS EGÉSZSÉG OBSZERVATÓRIUM

35 Az Egészség Obszervatóriumok kialakulása és rendszere a világon 1974: Franciaország egyik régiója – később országos lefedettség 1974: Franciaország egyik régiója – később országos lefedettség Egyesült Királyság: 1990, Liverpool – majd 2000-re egész Anglia és Irország Egyesült Királyság: 1990, Liverpool – majd 2000-re egész Anglia és Irország Svájc – 2000-től kezdve napjainkban épül ki a rendszer Svájc – 2000-től kezdve napjainkban épül ki a rendszer világszerte: USA, Kanada, Új-Zéland, Brazília világszerte: USA, Kanada, Új-Zéland, Brazília

36 Az egészségobszervatóriumok hálózata a Brit Szigeteken Nagy-Britannia Nagy-Britannia Anglia és Wales: Egészségobszervatóriumok Szövetsége (APHO), tagjai NHS régiók szerint: Anglia és Wales: Egészségobszervatóriumok Szövetsége (APHO), tagjai NHS régiók szerint: East Midlands PHO East Midlands PHO Eastern Region PHO Eastern Region PHO London PHO London PHO North East PHO North East PHO North West PHO North West PHO South East PHO South East PHO South West PHO South West PHO Wales PHO Wales PHO West Midlands PHO West Midlands PHO Yorkshire & Humber PHO Yorkshire & Humber PHO Skócia: ScotPHO (Scottish Public Health Observatory Skócia: ScotPHO (Scottish Public Health Observatory Írország és Észak-Írország Írország és Észak-Írország INIsPHO (Ireland and Northern Ireland’s Public Health Observatory) INIsPHO (Ireland and Northern Ireland’s Public Health Observatory)

37 Franciaország: 26 regionális egészségobszervatórium országos hálózata A ’80-as évek óta Franciaország mind a 22 anyaországi és 4 tengerentúli (Guadeloupe, Guyane, Martinique, Réunion) régiójában működik egy-egy Regionális Egészségobszervatórium A ’80-as évek óta Franciaország mind a 22 anyaországi és 4 tengerentúli (Guadeloupe, Guyane, Martinique, Réunion) régiójában működik egy-egy Regionális Egészségobszervatórium

38 Az Egészség Obszervatóriumok szerepe és működése Monitorizálási programok: a lakosság egészségi állapotát és az azt meghatározó tényezők alakulását jellemző adatok folyamatos gyűjtése, elemzése, értékelése Monitorizálási programok: a lakosság egészségi állapotát és az azt meghatározó tényezők alakulását jellemző adatok folyamatos gyűjtése, elemzése, értékelése az egészségügyi ellátó rendszer különböző szintjein rutinszerűen keletkező adatok kezelése az egészségügyi ellátó rendszer különböző szintjein rutinszerűen keletkező adatok kezelése célzott felmérések tervezése és kivitelezése kiegészítő adatgyűjtés érdekében célzott felmérések tervezése és kivitelezése kiegészítő adatgyűjtés érdekében az elemzett/értékelt adatok kommunikálása a helyi és országos egészségpolitika irányába az elemzett/értékelt adatok kommunikálása a helyi és országos egészségpolitika irányába az akadémiai, (ön)kormányzati és civil szféra együttműködésének megvalósítása az akadémiai, (ön)kormányzati és civil szféra együttműködésének megvalósítása

39 Az EO-ok által végzett adatgyűjtési és elemzési tevékenységek jellege és várható specifikumai Magyarországon rendszeres adatok (rutinstatisztikák) rendszeres adatok (rutinstatisztikák) gyűjtésükben közvetlenül nem érintett gyűjtésükben közvetlenül nem érintett ad hoc adatgyűjtések tervezése, végzése ad hoc adatgyűjtések tervezése, végzése rejtett morbiditás rejtett morbiditás eset-kontroll vizsgálatok eset-kontroll vizsgálatok kohorsz tanulmányok kohorsz tanulmányok gyógyszerrendelési/fogyasztási és kezelési szokások gyógyszerrendelési/fogyasztási és kezelési szokások speciális egészségmagatartás-felmérések speciális egészségmagatartás-felmérések hátrányos helyzetű társadalmi célcsoportok vizsgálata hátrányos helyzetű társadalmi célcsoportok vizsgálata szűrővizsgálatok nyilvántartása (szervezése?), értékelése szűrővizsgálatok nyilvántartása (szervezése?), értékelése

40 Az Északkelet-magyarországi Egészségobszervatórium módszertani fejlesztései és első eredményei a halálozás- monitorozás területén

41 Regionális Egészség Obszervatórium Szabolcs-Szatmár- Bereg Hajdú- Bihar Heves Nógrád Jász- Nagykun- Szolnok Borsod-Abaúj- Zemplén 2003 jan. 1-i lakosságszám Hajdú-Bihar megye Sz-Sz-B megye Jász-Nk-Szolnok megye Borsod-Abaúj-Zemplén m Heves megye Nógrád megye Összesen

42 Az Északkelet-magyarországi Egészségobszervatórium (ÉKMEO) HEFOP/2004/4.3.1: Regionális Egészségcentrum Modellintézmény (Auguszta) projekt népegészségügyi komponense HEFOP/2004/4.3.1: Regionális Egészségcentrum Modellintézmény (Auguszta) projekt népegészségügyi komponense Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei ÁNTSz Intézetek Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei ÁNTSz Intézetek Debreceni Egyetem Népegészségügyi Iskola Debreceni Egyetem Népegészségügyi Iskola

43 Az EO által kezelt legfontosabb népegészségügyi indikátorok demográfiai adatok demográfiai adatok szocio-gazdasági adatok szocio-gazdasági adatok mortalitási adatok mortalitási adatok különböző tényezők alapján meghatározott népességcsoportokban különböző tényezők alapján meghatározott népességcsoportokban morbiditási adatok morbiditási adatok rendszeresen gyűjtött és speciális (pl.: rejtett morbiditás, járványok) adatok rendszeresen gyűjtött és speciális (pl.: rejtett morbiditás, járványok) adatok egészségmagatartási adatok egészségmagatartási adatok analitikai összevetésben kimeneteli tényezőkkel analitikai összevetésben kimeneteli tényezőkkel környezetegészségügyi mutatók környezetegészségügyi mutatók az egészségügyi ellátórendszer működésére és teljesítményére vonatkozó adatok az egészségügyi ellátórendszer működésére és teljesítményére vonatkozó adatok strukturális jellemzők (pl.: lefedettség), betegforgalom, finanszírozás stb. strukturális jellemzők (pl.: lefedettség), betegforgalom, finanszírozás stb.

44 Az adatok közzététele általánosságban bárki által vagy feltételesen hozzáférhető internetes felhasználói felület (táblázatos, grafikus, térinformatikai feldolgozás) általánosságban bárki által vagy feltételesen hozzáférhető internetes felhasználói felület (táblázatos, grafikus, térinformatikai feldolgozás) A helyi ill. országos (ön)kormányzati vezetés (vagy más hasznosító partnerek) egészségpolitikusai/döntéshozói számára készített célzott jelentések, tanulmányok, kiadványok A helyi ill. országos (ön)kormányzati vezetés (vagy más hasznosító partnerek) egészségpolitikusai/döntéshozói számára készített célzott jelentések, tanulmányok, kiadványok

45 Együttműködő (adatszolgáltató) partnerek Központi Statisztikai Hivatal Központi Statisztikai Hivatal Országos Egészségbiztosítási Pénztár és intézetei Országos Egészségbiztosítási Pénztár és intézetei Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat és intézetei Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat és intézetei egészségügyi szolgáltató intézmények és háziorvosok egészségügyi szolgáltató intézmények és háziorvosok ellátásszervező intézmények ellátásszervező intézmények iskolák és ifjúsági intézmények iskolák és ifjúsági intézmények szociális intézmények, stb szociális intézmények, stb

46 Az EO és az egészséghatás-felmérések (health impact assessment, HIA) a HIA elvégeztetése minden jogi szabályozás/intézkedés/projekt/program bevezetése előtt az EU tagországok számára 2010-től követelmény lesz a HIA elvégeztetése minden jogi szabályozás/intézkedés/projekt/program bevezetése előtt az EU tagországok számára 2010-től követelmény lesz az EO szerepvállalása ezen a területen az EO szerepvállalása ezen a területen a két északkeleti régió számára a probléma kapcsán a példaértékű megoldást jelenti a két északkeleti régió számára a probléma kapcsán a példaértékű megoldást jelenti HIA és EIA összekapcsolása HIA és EIA összekapcsolása releváns és értékes szakmai hozzájárulás az egyetemi tudásközpontokból releváns és értékes szakmai hozzájárulás az egyetemi tudásközpontokból

47 A éves férfiak halálozásának eltérései az országos átlagtól az ÉKMEO településein,

48 A éves férfiak keringési rendszer betegségei miatti halálozásának eltérései az országos átlagtól az ÉKMEO területén, (empirikus Bayes becslés)

49 A éves férfiak keringési rendszer betegségei miatti halálozásának eltérései az országos átlagtól az ÉKMEO területén, (empirikus Bayes becslések alapján illesztett felület)

50 A éves nők keringési rendszer betegségei miatti halálozásának eltérései az országos átlagtól az ÉKMEO területén, (empirikus Bayes becslés)

51 A éves nők keringési rendszer betegségei miatti halálozásának eltérései az országos átlagtól az ÉKMEO területén, (empirikus Bayes becslések alapján illesztett felület)

52 A éves férfiak rosszindulatú daganatok miatti halálozása az ÉKMEO területén, a)empirikus Bayes becslések (EBB) alapján illesztett domborfelület b)az EBB felület változásai a vizsgált időszak során c)EBB értékek települések szerint a) c) b)

53 A éves férfiak légcső, hörgők, tüdő rosszindulatú daganatai miatti halálozása az ÉKMEO területén, a)empirikus Bayes becslések (EBB) alapján illesztett domborfelület b)az EBB felület változásai a vizsgált időszak során c)EBB értékek települések szerint a) c) b)

54 I. A lakosság egészségi állapotának és az azt befolyásoló tényezők alakulásának monitorozása II. A népegészségügyi szükségletek/igények azonosítása és azok rangsorolása Helyzetelemzés III. Egészségfejlesztési/betegség- megelőzési programok tervezése, szervezése, lebonyolítása Lehetőségelemzés (Stratégia kidolgozása) Hatékonyság- elemzés A népegészségügyi ciklus

55 AZ EGYETEMEK Amennyiben ehhez döntési kompetenciát kapnak úgy készek régiójuk differenciált szakorvosi igényeinek biztosítására kötelezettséget vállalni. Az egyes szakmai területeket feladatmegosztásban lefedve országos felelősséget vállalnak az Országos Gyógyító Intézetekkel történt integrációjukat követöen. Felajánlják a regionális szakorvosképzési akkreditációs információs bázisukat azokhoz a döntésekhez, amelyek kialakítják az egyes intézmények jövőbeni profilját (regionális ellátási központ, sürgősségi központ, súlyponti korház, rehabilitációs intézmény, ápolási kórház, szociális intézmény). Az Egészség Obszervatóriumok ANTSZ-szel közösen kiépített országos rendszere szilárd szakmai alapokat adhat a reformfolyamat döntéseihez, a területi egyenlőtlenségek felszámolásához.

56 Köszönöm figyelmüket!

57 Intézményi teljesítmény volumen korlát (2006) Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO

58 Fekvőbeteg-intézetek aktív ellátás adatai Forrás: Kórházi ágyszám és betegforgalmi kimutatás OEP FIFO


Letölteni ppt "Konszenzuskeresés az egészségügy reformjában: Az egyetemek perspektívája Dr. Fésüs László Egyetemi Klinikák Szövetsége."

Hasonló előadás


Google Hirdetések