Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az informatika az egészségügyben ma és holnap Dr. Kincses Gyula ESKI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az informatika az egészségügyben ma és holnap Dr. Kincses Gyula ESKI."— Előadás másolata:

1 Az informatika az egészségügyben ma és holnap Dr. Kincses Gyula ESKI

2 Az informatika helye az egészségügyben Alapvetések Az informatika alkalmazott tudomány. Ebből következik: fejlődése akkor realitás, ha van alkalmazási igény, és adottak a feltételek. A fejlődés csak egyenszilárdságú fejlesztések (alkalmazások – alap- kommunikációs lehetőségek – szabványok) esetén realitás. Ezek feltétele eddig nem volt adott.

3 A helyzet Az eü informatika ma erősen leszakadó terület. Okok: –nincs kényszerítő erő: egy biztosító – teljeskörű jogosultság; –Gyenge a tulajdonosi szemlélet: nincs kényszerítő erő a management támogató eszközök alkalmazására; –1997 óta nem volt érdemi fejlesztés; –Ahol lett volna motiváció, ott nem engedte az adatvédelmi biztos (ami biztos). (IBR, HEFOP)

4 A jövőkép Ez a helyzet garantáltan változni fog. Nő az alkalmazási igény: –biztosítási reform, –EBM alkalmazások, –telemedicina – orvoshiány, Változik a környezet –Fejlődik az alap-infrastruktúra (csak a mentők miatt nem lehet autópályát építeni), –Áresés a technológiákban, szolgáltatásokban. Változik a lakossági elvárás, nő az információ-igény.

5 Rövid táv – fejlesztési tervek a kormányzati ciklusban.

6 Az egészségpolitika igénye az informatikára Az azonos minőségű, standardizált ellátás biztosítása –Betegadatok rendelkezésre állásának biztosítása –Szakértői támogatás a protokollszerű munkához –Távoktatás – képzés - protokollfejlesztés Jogviszonygazolás –számonkérhető biztosítás Ellátás-szervezés –Csoportmunka -telemedicina Humán-erőforrás jobb kihasználása Szakmai és finanszírozási ellenőrzés A betegek segítése –Információ-ellátás (Dr.Info) tájékozott fogyasztó –Ellátás kényelme, szervezése (beutalás, előjegyzés, stb.)

7 Az eü informatika fejlesztési irányai 1.Általános, több célú megalapozó fejlesztések; 2.Az ágazati irányítás, az egészségügyi közigazgatás támogatása, hatékony- ságának javítása; 3.Az egészségügyi ellátás minőségének, hatékonyságának javítása; 4.A lakosság egészségtudatosságának, költségtudatos tájékozott fogyasztói magatartásának javítása.

8 Általános, több célú megalapozó fejlesztések Az egészségügyi közigazgatást megalapozó közhiteles adatbázisok kialakítása, publikálása, hasznosítása A közcélú információk széleskörű hozzáférésének biztosítása, –az ágazati integrált adattár (IMEA) fejlesztése, –a gyógyszer-forgalmi adatok többcélú hozzáférésének megoldása a „GY-VIR” project kiterjesztésével. Az egységes egészségügyi elektronikus információ- áramlás megalapozása: az eEgészség szabványok bővítése, a jelentési rendszer alapjainak megújítása. A multifunkcionális kártya (jogviszony- igazolás+autorizált beteg-adat kommuni­káció) modellezése, megalapozó fejlesztései

9 Az ágazati irányítás, az egészségügyi közigazgatás támogatása Az egészségügyi közigazgatás folyamatainak átláthatóvá, nyilvánossá tétele EU csatlakozásból, nemzetközi tagságokból fakadó követelmények kielégítése (EU egészségügyi kártya teljes körű bevezetése) Az egészségbiztosítás ellenőrzési rendszerének javítása –vényellenőrzés – e-recept előkészítés, –az adattárra épülő, célzott elemző - ellenőrző rendszerek kialakítása (halmozódások, outlayer figyelés, stb.), –közgyógy-ellátás on-line jogosultság-ellenőrzés –Az on line, az APEH adatbázisra alapuló jogviszony- igazolási rendszer előkésztése. A közigazgatási reformhoz kapcsolódó informatikai feladatok támogatása (KET) Az ágazati portál fejlesztése

10 Az egészségügyi ellátás minőségének, hatékonyságának javítása Sürgősségi ellátás informatikai támogatása (bevetés-irányítás, illetve a sürgősség egyes pontjainak összekötése). Minőségfejlesztési munka támogatása –irányelvek kidolgozásához csoportmunka támogatása –az irányelvek tudásbázissá fejlesztése HEFOP 4.4. támogatásával az ellátórendszer info- kommunikációs fejlesztésének megalapozása. Az intézményen belüli és intézményközi orvosi együttműködések támogatása (telemedicina pilot- ok támogatása a szerkezetváltás és a hiányszakmák problémáinak segítésére).

11 A lakosság egészségtudatosságának, költség-tudatos tájékozott fogyasztói magatartásának javítása A Dr.Info I. szolgáltatásainak javítása, fejlesztése: adatbázis építés és felhasználói felületek kialakítása: –Ügyeleti adatbázis kialakítása: alapellátási ügyelet, SBO-k, kórházi „felvételes ügyeletek”, ügyeletes gyógyszertárak rendszere –Szolgáltatók (ÁNTSz engedély-nyilvántartási projectre alapozva). –Gyógyszer adatbázis és keresési felületének fejlesztése, összekötés a KNET-el, – egyszerű generikus kereshetőség megoldása. A Dr.Info II. előkészítése. SMS és WAP kommunikációs partnerség kialakítása A cél: automatikus helymeghatározáson alapuló információ-szolgáltatás WAP-on és SMS-ben az aktuális ügyeleti helyekről. Az egészségügyi intézmények „Egységes lakossági tájékoztatójának” tartalmi kidolgozása, adatbázisba szervezett publikálása.

12 A középtáv Alapvető fejlesztésekre van szükség: –Nagy alkalmazási területek bevezetése –Általános infrastruktúra-fejlesztés. Alkalmazások –Biztosítási reform –Adatszolgáltatás megújítása Tartalom, szektorsemlegesség technológia Eszközök –Minimumfeltételek –Szabványok –Kártya – kőleves.

13 Az adatgyűjtés megújítása Az adatgyűjtésünk arra az egyszerűsített modellre épül, hogy egészségügy=közfinanszírozott eü tehát ha jó a finanszírozási adatgyűjtés, akkor tudunk mindent az egészségügyről. Ez nem igaz. Ki kell alakítani a szektorsemleges adatgyűjtést.

14 Szakfelügyeleti rendszer Közfinanszírozott szolgáltatások (KFSZ) MFSZ Közszolgáltatásban (KF) résztvevő eü szolgáltatókKF-ben nem részt vevő Egészség- biztosító(k) EüM ÁNTSz Országos Intézetek KSH Ágazati Adat-tárház Egészségügy Adatgyűjtő Központ(ok) (GIRO rendszer is) Szektor és cél- semleges adatgyűjtés a szolgáltatóktól MFSZ: magánfinanszírozású szolgáltatások

15 A kártya A kártya a kő a kőlevesben, tehát az a felesleges elem, ami létrehozhatja az összes szükséges elemét a rendszernek. Alapelv: multifunkcionális kártya –Jogviszonygazolás (itthon és EU-ban) –Kulcskártya a betegadatok összefűzhetőségéhez –Opciók „életmentő adatok” (társadalmi elfogadottság) Kiegészítő biztosítások.

16 Összegzés Az egészségügyi informatika komoly fejlődés előtt áll. (ha nem: jaj nekünk…) A fejlődés feltétele: –Az egészségügyi info-kommunikációs alap- infrastruktúra fejlesztése –Valós igény az informatikára: „valódi” biztosítás, „valódi” management. –Egyszeri „szintrehozó” fejlesztés, akár PPP-ben is. –Szabványok.

17 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "Az informatika az egészségügyben ma és holnap Dr. Kincses Gyula ESKI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések