Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE - 2014.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE - 2014."— Előadás másolata:

1 MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE

2 Követelmények, háttér anyagok, célok Az órákon elhangzottak (mindennapi példák csak példák...) Ajánlott irodalom: Homonnay Gábor: „Alkalmazási rendszerek” tankönyv –Különösen a 2., 3. és 4. fejezetek Cél: Minőségbiztosítási szemlélet kialakítása, asszertív kommunikáción alapuló kooperációhoz, hasonló/egyedi események felismeréséhez 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#2#2

3 Forrásként felhasznált anyagok Homonnay Gábor SE, 2008 /Eredeti ea nem tartalmazott ábrákat/ Logisztikai Mérnök mesterképzés - Logisztikai Informatika Dr. Kovács János 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#3#3

4 Kérések (HG) Ha valamit nem ért, kérdezze meg! Jó (informatikai) környezetben nem szégyen kérdezni! A probléma a fontos, nem a megoldás vagy a technikai részletek! Az IT technika kb. 3 év alatt elavulhat(DZ). A probléma megmarad. Próbálja egyszerűsíteni a dolgokat! Minél egyszerűbb, annál jobb! Egyszerűsítés nem jelenthet kezeletlen problémát (DZ) Fokozatosan haladjon! Nagy lépéseket nehéz egyszerre jól megoldani! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#4#4

5 Tematika Alapfogalmak –Információs rendszer fogalma –Vállalati alkalmazási rendszerek –Biztonsági követelmények, IT Biztonság, Felhasználó jog. –Minőségmenedzsment információs rendszerek A mai környezet –Alkalmazások fejlesztése, bevezetése, használata –Alkalmazási rendszerek ellenőrzése –Elektronikus rekord, elektronikus aláírás A felhasználó kritikus feladatai –Felhasználói igények megfogalmazása –Felhasználók tesztelési feladatai 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#5#5

6 Az információs rendszer fogalma Az „információs” jelző tartalma. Az IR-t alkotó tényezők 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#6#6

7 Definíciók, alapfogalmak Információ-technológia: informatika Számítástechnika: –adatgyűjtés, adattárolás*, adatfeldolgozás és információ továbbítás módszereivel foglalkozik. Telekommunikáció: –technikai eszközök összessége: hardver, szoftver, hálózatok, alkalmazói rendszerek. A vállalatok szervezeti struktúrája kialakításánál figyelembe kell venni a szervezet profilja szerinti alaptevékenység területén alkalmazott információ-technológia sajátosságait is. *pl.: adat-fájl (file) tárolása (névkezelés, áttekinthetőség, könyvtármélység-szintek behatároltsága (DZ) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#7#7

8 A vállalat, mint rendszer 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#8#8

9 Információs rendszer adatoknak (információknak), a velük kapcsolatos információs eseményeknek, a rajtuk végrehajtott információs tevékenységeknek, az előzőekkel kapcsolatos erőforrásoknak, az információk felhasználóiknak, ill. a fentieket szabályozó szabványoknak és eljárásoknak szervezett együttese 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#9#9

10 Varázsszavak komplex integrált vezetői információs rendszer 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#10

11 Az adat Az adat értelmezhető, de nem értelmezett ismeret informálás, kommunikálás a közlés momentumai: –formai » a közlés módja –tartalmi » átvitt ismeret az értelmezhetőség feltételei, lépései –észlelhető, érzékelhető, felfogható, megérthető 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#11

12 Az információ Az információ új ismeretté értelmezett adat a matematikai információ elmélet - embertelen az információ elsősorban minőség számítástechnikusok: azt hiszik hogy a számítógépen információkat tárolnak és kezelnek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#12

13 Az információ értelmezése A szervezet állapot- változásának jelei Érzékelt jelek Nem érzékelt jelek Cselekvés irányítására nem alkalmazható jelek Cselekvés irányítására alkalmazható jelek INFORMÁCIÓ  Jel  Adat 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#13

14 Információs tevékenység adatkezelési műveletek: nem születnek új ismeretek adat-előállítási műveletek: új ismeretek születnek vezérlési műveletek: résztevékenységek összehangolása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#14

15 Információs tevékenység Információs tevékenységnek az adatok kezelését és előállítását célzó illetve az előbbieket vezérlő műveletek szervezett egységét tekintjük február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#15

16 Az információrendszer funkciói adatok összegyűjtése (INPUT) " tárolása(STORAGE) " továbbítása (TROUGHPUT) " feldolgozása(PROCESS) " megjelenítése (OUTPUT) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#16

17 Információs esemény Információs eseménynek az információs tevékenységet kiváltó illetve az azt lezáró momentumot nevezzük. (a tevékenység az az adatfeldolgozási egység, amelyet a felhasználói igény indító és lezáró eseményei határolnak) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#17

18 Információs esemény a változás váltja ki az eseményt mi a változás? számítástechnikus: kötegelt feldolgozás informatikus: program elindítása, hanem maga a változás az információs esemény az állapot változása: különleges esemény –ravasz [trigger] –valamivel le is kell zárni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#18

19 A tevékenységek vertikális absztrakciója Rendszer rendszerrész funkció tevékenység 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#19

20 Feldolgozási fok A teljes végrehajtandó tevékenységi láncolatot alkotó adatkezelési és adat- előállító műveleteket milyen arányban automatizálják feldolgozási lánc –elölről nyitott –hátulról nyitott 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#20

21 Információs erőforrások a cél és az eszköz fontossági sorrendje a rendszer és az erőforrás dialektikus egysége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#21

22 Erőforrás Az IR fejlesztéséhez és működtetéséhez szükséges időt, pénzt és technikai eszközöket - hardver illetve szoftver - tekintjük február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#22

23 Felhasználók A felhasználó az ismeretekkel kapcsolatban álló embercsoport ismeretátadás végső felhasználó alkalmazási felhasználó adatszolgáltató - adatfelhasználó a vezetők felelőssége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#23

24 A szabványokról konvenció (megegyezés) szabványok és szabványos eljárások nyílt rendszerek - rendezetlen kereskedelem eligazítás, korlát, tájékoztatás A szabvány az IR valamilyen tényezőjére vonatkozó megegyezés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#24

25 Informatikai stratégia fejlesztésének főbb lépései Stratégiai elemzés – Célok : informatikai szempontból az az állapot, ahová el kell jutni a menedzsment, és más szakterületek igényeinek a felmérése – Környezet : a jelenlegi informatikai rendszerek és eszközök a számba vehető rendszerek, informatikai piac – Erőforrások milyen erőforrások szükségesek a célok eléréséhez Stratégiai választás/döntés – alternatívák kidolgozása a jelenlegi rendszer továbbfejlesztése vagy új rendszer megvalósítása standard rendszer adaptálása vagy cél fejlesztés vagy a kettő kombinálása milyen lépések szükségesek a célul kitűzött állapotok eléréséhez – alternatívák értékelése : előnyök/hátrányok értékelése, választási javaslat – stratégiai választás az alternatívák kritériumai alapján: az alternatíva megvalósítható-e? beilleszthető-e a szervezetbe? elfogadtatható a döntéshozókkal? 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#25

26 Informatikai stratégia Pénzügyi stratégia Marketing stratégia HR stratégia Logisztikai stratégia Informatikai stratégia támogatja az összes többi stratégia megvalósítását 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#26 VÁLLALATI STRATÉGIA / QMS ??? / ???

27 Egész vállalatra kiterjedő integráció: –egységes információs rendszerben integrálódnak: a vezetői információs funkciók, a vezetői döntés-támogató funkciók, az üzleti tranzakciós funkciók. Vállalatirányítási információs rendszer Vezetői információs rendszerTranzakció feldolgozás Vezetői információk Vezetői döntéstámogatás Pénzügy, számvitel Kontrolling Értékesítés Termelés-irányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#27

28 Telekommunikáció – Biztonsági követelmények 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#28

29 IT-IR veszélyek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#29

30 Az IT-biztonság 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#30

31 A működési biztonság az adatok rendelkezésre állását, és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazói rendszerek funkcionalitását teszi lehetővé. Kritériumai: A hibaáthidalás folyamatának kialakítása, Az újraindítási képesség megvalósítása, A rendszer funkcionalitásának biztosítása február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#31

32 Az információ-biztonság az adathoz illetéktelen hozzáférés kizárása, az adat titkosságának, az adat sértetlenségének, az adat hitelességének biztosítása, illetve a letagadási lehetőség kizárása február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#32

33 Biztonságos IT-rendszer Biztonságos rendszer nem létezik! (Pillanatnyi) állapot Adott (megkívánt) szint A biztonságos IT-rendszer = A rendszer működési állapotának fenntartása február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#33

34 A védelem költsége 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#34

35 Az informatikai biztonság Az informatikai rendszer azon állapota, amelyben a kockázatokat elfogadható intézkedésekkel, elviselhető mértékűre csökkentettük február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#35

36 A biztonságban érintett elemek az informatikai rendszer fizikai környezete és infrastruktúrája, hardver rendszer, szoftver rendszer, kommunikációs, hálózati rendszerek adathordozók, dokumentumok és dokumentáció, személyi környezet (külső és belső) február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#36

37 Az IT-biztonság megteremtése Elsődlegesen a menedzsment feladata! Biztonságpolitika, Biztonsági stratégia, Operatív biztonsági tevékenység Folyamatos felügyelet, Ellenőrzés, Etikus Hackerek alkalmazása (DZ) Szankcionálás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#37

38 Biztonsági stratégia Meghatározzuk a védelmi célokat, Kiválasztjuk és elhatároljuk azokat a területeket, amelyeken a biztonsági rendszereket kialakítani és az intézkedéseket érvényesíteni kell, Meghatározzuk a biztonsági tervezés módszerét, Körvonalazzuk a minimális követelményeket, Megtervezzük és ütemezzük az intézményre vonatkozó biztonsági intézkedéseket, beleértve a katasztrófa- elhárítást is, Meghatározzuk a követhetőség és a menedzselhetőség követelményeit, valamint a felügyelet és az ellenőrzés rendszerét.

39 IT-biztonság megteremtése IT-biztonság tervezésének módszerei –A kockázatelemzés, – A kritikus működési jellemzők elemzése, – Az értékek sérülési hatásainak elemzése. IT-biztonság tervezésének folyamata –a védelmi igények feltárása –fenyegetettség elemzés –kockázatelemzés –kockázat-menedzselés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#39

40 IBISZ - Informatikai Biztonsági Szabályzat egy olyan belső-szervezeti intézkedés együttes, amely a szervezeten belül működtetett informatikai rendszerekre vonatkozóan szabályozza a biztonsági intézkedéseket, szervesen illeszkedve a hatályos jogszabályokhoz és a szervezet egyéb működési és ügyrendi előírásaihoz. IBIR – Információbiztonsági irányítási rendszer 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#40

41 Információ biztonsági modell Információ BizalmasságSértetlenségRendelkezésre állás Shannon- Weaver modell Bell- Lapadula modell Biba modell Clark-Wilson modell Kínai fal modell Biztonsági szabályzatok

42 Az IT-biztonság megfelelőségének tanúsítása TCSEC, ITSEC, Common criteria BS 1799 MSZ/ISO ISO/IEC :2005 –ISO/IEC : Alapelvek és szótár –ISO/IEC : IBIR tanúsítási szabvány –ISO/IEC : Útmutató (2007) –ISO/IEC : Kialakítási irányelvek (2007) –ISO/IEC : Metrikák és mérés (2007) –ISO/IEC : Kockázatkezelés (?) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#42

43 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 43

44 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 44

45 Felhasználói jogosultságok kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 45

46 Felhasználói jogosultságok kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 46

47 Felhasználói jogosultságok kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 47

48 Példa Termékkövetés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#48

49 Termék mozgása a gyártás során 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#49

50 A termék útja a fogyasztóig 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#50

51 Követési rendszerek feladata Termékek gyors és pontos azonosítása Termékek eredetének meghatározása Termék „tartózkodási helyének” meghatározása Termék adminisztrációja CÉL: hatékony, gyors információszerzés és feldolgozás  tervezés, irányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#51

52 Termékek követésének célja Teljes életúton  eredet igazolása, Logisztikai folyamatok során  hatékonyság növelése Azonosítás eszközei: vizuális azonosítás – külső jegyek, belső tulajdonságok – fizikai, kémiai, biológiai,... kapcsolódó eszközök "saját" adatok "kapcsolt" kísérő adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#52

53 Termék nyomon követésének hatása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#53

54 Azonosítási lehetőségek egyedi csoportos off-line (emberi leolvasás) on-line – kontaktus (mágneses, chip) – kontakt mentes (vonalkód, RFID, kamera) Háttér  informatikai rendszer

55 Vonalkód EAN-13 EAN-8 UPC-A UPC-E Interleaved 2 of 5 Codabar Code 39 Code 93 Code 128 PDF-147 Datamatrix 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#55

56 Rádiófrekvenciás vagyontárgy-azonosítás ( RFID ) Tag Reader nagyobb információtartalom Az adatokat rádióhullám segítségével továbbítja Ellenálló a környezetével szemben Egyszerre több tag beolvasható Van újraírható változata 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#56

57 Azonosítási mód kiválasztása Termék követési rendszer létrehozása előtt célszerű megvizsgálni: Vállalat igényei Termékkövetéstől várt információk Termék útja a vállalaton belül Termék teljes életútja Jogszabályi kötelezettségek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#57

58 Milyen a jó azonosító rendszer? figyelemmel van az objektum jellemzőire, alkalmazkodik a felhasználási környezethez megfelel a felhasználás követelményeinek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#58

59 kiválasztás szempontjai cél figyelembe vehető megoldások technikai feltételek, problémák költség eredmény/ráfordítás ráfordítás ≠ költség! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#59

60 Veszélyek, problémák Totális követési rendszer –jogi problémák, –erkölcsi kételyek, Információ szabadsága  védelme vírusok adatbázisok elleni támadás "Számon tarthatják, mit telefonoztam s mikor, miért, kinek. Aktákba írják, miről álmodoztam s azt is, ki érti meg. És nem sejthetem, mikor lesz elég ok előkotorni azt a kartotékot, mely jogom sérti meg." (József A. Levegőt )

61 10 perc szünet 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 61

62 Fontos! (HG) Figyeljenek az alkalmazásokra: –éljenek együtt velük –próbálják megérteni a részleteket is –legyen saját véleményük –tartsák szem előtt, hogy az alkalmazásokat a felhasználók irányítják –a felhasználói követelmények legyenek pontosak: egyértelműek, teljesek, mérhetőek –az ellenőrzéseken legyen hangsúly –A „háztartási” (takarítási stb.) munkákat ne hanyagolják el 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#62

63 A felhasználó helye Optimális lenne, ha: Ő használja a rendszert. Elvileg egyedül, az informatikus csak a háttérben van segítségként. Neki kell megvédenie a rendszert egy ellenőrzés alkalmával Ezért ő irányít: a felhasználói követelmények megfogalmazásával 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#63

64 De A felhasználót nem készítettük fel erre a feladatra Ezért az optimális kép egyelőre csak cél Sokszor a felhasználó nagyon a „pálya szélén” érzi magát Az optimálistól annyi eltérés engedhető, amennyi a működés megfelelőségét nem zavarja (szervezettől, létszámtól függ) – hiba kockázatát kontrollálni kell (DZ) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#64

65 De (2.) A vezetés hozzáállása döntő –Lead-e feladatot az alkalmazás követelményeinek megfogalmazásakor? –Delegál-e szerepkört a változások menedzseléséhez? A szervezet nagysága is fontos –Világcég csak egységesen működhet –Világcégben a helyi, egyéni érdekek másodlagosak A felhasználó feladata, hogy (minden körülménytől függetlenül) mindenkor legyen véleménye a saját munkájáról, a szervezettségről, a kapcsolódó folyamatokról, a lehetséges és célszerű változásokról 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#65

66 Információs rendszerek (HG) Az információs rendszer : –ellenőrzötten begyűjti, –minősíti, kódolja, –rendszerezi – feldolgozza, –biztonságosan tárolja, –kimutatja, –archiválja az adatokat, információkat. Mindegyik jellemző egyaránt fontos ! (A továbbiakban csak gazdasági- adminisztrációs alkalmazásokról beszélünk, a műszaki-technikai alkalmazásoktól eltekintünk) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#66

67 Vállalati alkalmazási rendszerek Adatfeldolgozás ok (tranzakciós rendszerek – adattárházak) Irányítási-vezérlési alkalmazások Tervezési-szimulációs alkalmazások Ügykezelési (munkafolyamat – Workflow) alkalmazások Dokumentum feldolgozások Tudást megőrző alkalmazások és ezek keverékei 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#67

68 Alkalmazási rendszerek Az egységesség szempontjából: – Centralizált alkalmazások – Decentralizált alkalmazások Nem az alkalmazás végpontja, hanem az alkalmazás mögötti adatbázis szervezése dönti el a kérdést Léteznek a központi és az osztott megoldások funkciónkénti vagy funkciócsoportonkénti keverékei 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#68

69 Példák Egy alkatrészgyártó világcég koreai központi adatbázist használ. –A magyar egység ekkor egy centralizált alkalmazás egy része –A Koreában beállított funkciókat lehet használni –A központi adatbázis Koreában van, saját hálózaton vagy Interneten keresztül használják az alkalmazást –Szükség lehet úgynevezett „lokalizációra”, azaz helyszínre szabásra Egy nemzetközi csoporthoz tartozó cukorgyár saját alkalmazást készített és használ –Decentralizált alkalmazásról van szó –Általában kapcsolódások vannak a központi alkalmazásokhoz (elsősorban vezetői információk, pénzügy stb.) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#69

70 Napjaink realitásai Az informatikai és informatikai változási projektek kb. 10 százalékában van teljes siker Kb. 40 százalékban sérül valami: –Funkcionalitás –Határidők –Költségek A projektek kb. 50 százaléka kudarcos (lényegében vagy teljesen eredménytelen) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#70

71 Napjaink realitásai (2) Biztonság (rendszer- és adatvédelem) kérdéses Ellenőrzöttség fokozódik Hitelesség kérdéses Hibamentesség csak álom Bonyolultság – összetettség – egyre nől Irreális elképzelések indítanak Nagy alaprendszerek hiánya (és itthon összekapcsolási tilalmak) Azonosítási nehézségek, kód kavalkádok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#71

72 A téma megközelítései Most funkcionális beágyazottságukban nézzük őket Folyamat szemléletben –Azokon belül témánként –Azokon belül al-témánként Lehetne a megközelítés más: –Tipikus példákon át (HG ajánlott irodalom) –Alkalmazási stílusonként –A használt adatok szerint 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#72

73 A megközelítés előnye A vállalati összműködést nézzük ( rendszerszemlélet ) A kapcsolatok szemléletesebbek Erre halad a világ: –Folyamatfelelős, –Üzleti folyamat menedzser, –Elnevezések hódítanak: Chief Flow Officer, Business Information Officer stb. –SOA – Service Oriented Application, ahol a szolgáltatások egyes folyamatok) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#73

74 Mi a logisztika ? ELLÁTÁSI LOGISZTIKATERMELÉSI LOGISZTIKAELOSZTÁSI LOGISZTIKA KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS BELSŐ SZÁLLÍTÁS/RAKTÁROZÁS TERMELÉS TERVEZÉS/IRÁNYÍTÁS KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS HULLADÉKKEZELÉSI LOGISZTIKA KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#74

75 Folyamatok, tevékenységek –A működés átgondolása –Elemekre bontott darabokban –Amely elemek fa-szerkezetszerűen összefüggnek Adatok –Az eredményekben elvárt adatok –Az eredményekhez szükséges további adatok –Bemenő adatok –Az adatok állandósága szempontjából Törzsadatok Forgalmi adatok minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#75

76 KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#76

77 Az idő szerepe KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#77 Törzskönyvi státusz megváltozása (véglegminta, alaki hibás fhe), Készlettartalék képzés – Hiánycikk (OOS-Out of Stock) kockázat megelőzése/kezelése

78 Az értéklánc információs folyamata nyers- anyag- gyártó alap- anyag- gyártó alkat- rész gyártó vég- termék gyártó nagy- keres- kedő B2B kis- keres- kedő vásárló B2C 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#78

79 Információ áramlás a logisztikai rendszerben Információ- és pénzáramlás iránya Anyag-, energiaáramlás iránya GYÁRTÓSzállítókVásárlók Megren- delések Gyártás tervezés Piaci igények BeszerzésElosztásTermelés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#79

80 Öt ( részben minőségbiztosítási ) folyamat –Beszerzés –Készletezés –Termelés –Értékesítés –Vevőszolgálat Mindegyiken belül értelmezhetünk tervezést, irányítást, elszámolást, elemzést Hatodik folyamat maga a minőségbiztosítás Egyszerűsítés miatt eltekintünk a további folyamatoktól minőségbiztosítási információs rendszerek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#80

81 PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika minőségbiztosítási információs rendszerek Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Minőségbiztosítás-Minőségirányítás 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#81

82 minőségbiztosítási információs rendszerek A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#82

83 Egy funkció: szállító kezelés Törzsadat kezelés Szállítóhoz kapcsolódó minősítő adatok kezelése Törzsadat: egy hosszabb időszak alatt változatlan adat, egyszer visszük be az alkalmazásba – törzsadatként -, és az alkalmazás minden szükséges helyre beilleszti 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#83

84 Tipikus törzsadatok Cikktörzs, terméktörzs Szállító-törzs Vevő-törzs Személyi törzsadatok Minőségi vizsgálatok törzsadatai Minőségi megfelelőségek törzsadatai 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#84

85 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Szállító kezelés Szállító adatai -Általános adatok -Validált szállító -Megbízhatósági adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#85

86 Funkció: anyagkészlet kezelés Készletezés a megrendeléstől a felhasználásig vagy kiselejtezésig A minőséget befolyásoló anyagok minőségi állapotainak kezelése, nyilvántartása Kritikus elem: a megfigyelés egysége (tétel) – amilyen mélységig valóban lehet követni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#86

87 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Anyagkészlet kezelés Cikktörzs adatai -Azonosító -Általános adatok -Szállítói adatok -Minőségbiztosítási adatok (lejárat!) -Raktározási adatok Készlet adatai -Azonosító (tételenként!) -Mennyiség -Minőség Mozgások adatai -Azonosító (tételenként!) -Dátum -Gazdasági esemény -Mennyiség -Minőség 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#87

88 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Minőségellenőrzési alapadatok (LIMS) Cikktörzs adatai -Azonosító -Vizsgálati adatok -Határértékek Vizsgálati törzsek -Azonosító -Eszközök -Vizsgálatok -Időtartam, költség -Segédanyag Eszköz törzsek -Azonosító -Leterhelések -Kapacitások Vizsgálati eredmények -Azonosító -Végrehajtási adatok -Eredmények

89 Funkció: vevő kezelés Vevők törzsadatai Vevőkhöz kapcsolódó „történetek” 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#89

90 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Vevő kezelés Vevő adatai -Általános adatok -Hitelképesség -Reklamációs adatok -Kinnlevőség -Halmozott értékesítési adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#90

91 Funkció: termék kezelés Termelés adatai A termékek adatai Értékesítési adatok Vegyük észre a kapcsolódásokat az anyagoktól a vevőszolgálatig! Vegyük észre a funkció összetettségét! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#91

92 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Termék kezelés Cikktörzs adatai -Azonosító -Minőségi adatok -Kereskedelmi adatok Termelés adatai -Azonosító (tételenként!) -Dátum -Gazdasági esemény -Mennyiség, minőség Értékesítés adatai -Termék azonosító (tételenként!) -Dátum -Vevő -Mennyiség Készlet adatai -Azonosító (tételenként!) -Elhelyezés -Mennyiség, minőség

93 Funkció: vevőszolgálat Látszólag a folyamat vége, de megannyi visszautalással korábbra Jó példa az automatikus ügykezelés beágyazására (intézkedés indulhat reklamáció alapján) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#93

94 2008 február 15. Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 94 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Vevőszolgálat, reklamáció Cikktörzs adatai -Azonosító -Minőségi adatok -Kereskedelmi adatok Értékesítés adatai -Termék azonosító (tételenként!) -Dátum -Vevő -Mennyiség Reklamáció adatai -Azonosító (tételenként!) -Dátum -Kifogás -Kivizsgálás adatai Intézkedések -Azonosító (tételenként!) -Reklamáció, kifogás -Kivizsgálás adatai -Intézkedések

95 2008 február 15. Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 95 Funkció: minőségbiztosítási adatok A minőségszabályozás adatai is rendszerbe illeszthetők, kezelhetők FP Specifikáció / FAI specifikáció / Globális és helyi specifikációk nyilvántartása – FMCG termékek

96 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Spec. QA adatok kezelése Szabályzatok Személyi adatok Intézkedések Auditok Környezeti adatok stb 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#96

97 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Minőségi költségek kezelése Minden funkcióból összegyűjteni a minőségi költségek elemeit -MEO költségei -Nem megfelelő termékek költségei -Szabályozások, oktatások költségei -Validálások költségei -Stb február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#97 Látható költség Rejtett költség

98 Integrált alkalmazás Integrált = egy adat egyszer (ellenőrzötten!) megy be az alkalmazásba, és minden szükséges helyre automatikusan eljut Egymásba érő folyamatok Gyakorlatilag eltűnnek az alrendszer határok Sok beépített automatizmus 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#98

99 A számítógépes rendszerek hol nyújtanak segítséget? Nyomon követhetőség Változáskövetés Azonosítás - Validálás Törzskönyvezés Dokumentáció kezelés 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 99

100 A minőségmenedzsment kapcsolatrendszere egy gyógyszeripari vállalat főbb külső és belső rendszerelemeivel Forrás: Süllerné Faigl Zsófia, Gyógyszeripari minőségrendszerek és informatikai támogatásuk, Doktori értekezés, BME 2007

101 FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 101

102 FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 102

103 FELELŐSSÉGI MÁTRIX R: felelős; A: döntéshozó; C: Véleményező; I: tájékoztatandó 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 103

104 LIMS Minőségellenőrzési adatok kezelése (laboratóriumi információkezelő rendszer - validált, QP-kontrollált rendszer) CoA és/vagy CoC elérhetőség-letöltés Utóbbi évtizedben átalakult/kibővült a szerepe (átfogóbb írányítási szerepe is lehet) Gondoljuk meg, hogy a MEO adatok hol és hogyan keletkeznek, mire használjuk őket? 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#104

105 LIMS-ről bővebben 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 105

106 Az integráltság adottságai (HG) Bonyolult, amit tapasztalat nélkül nehéz átlátni „Adagonként” kell megérteni, de bevezetni is Már a bevezetés kezdetén látnunk kell a leendő véget, ahová eljutunk (minden összefüggést kezdettől kell beépíteni!) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#106

107 Tipikus alkalmazások A téma: Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezés minőségbiztosítása Termelés minőségbiztosítása Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálat minőségbiztosítása Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Integrált vállalatirányítási rendszer Szabványos elemeivel szinte mindent lefed 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#107

108 SAP Minőségmenedzsment modul-integrációja Forrás: Süllerné Faigl Zsófia, Gyógyszeripari minőségrendszerek és informatikai támogatásuk, Doktori értekezés, BME 2007

109 Minőségi költségek kezelése Minőségi költség elemek származnak minden folyamatból Az egyes folyamatoknál nem beszéltünk az elszámolási, könyvelési háttérről, itt azt használjuk Minőségi költségeket könnyen összegyűjteni ezért integrált rendszerekből lehet A költségek egy részét nem könnyű beszerezni, felosztás alapján juthatunk hozzá (kontrolling modul) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#109

110 FEJLŐDÉS – RENDSZER RELÁCIÓK ERP – enterprise resource planning – Integrált vállalatirányítási r. LIMS-Lab. Information management sytem – átfogó rendszer ELN-electronic laboratory notebook - céleszközök 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 110

111 ERP-LIMS-ről bővebben 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 111

112 SAP / LIMS / - ELN bővebben 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 112

113 Egy aktuális téma CRM – Customer Relationship Management, vevőkapcsolatok kezelése Sok (elsősorban kereskedelmi vagy szolgáltató) cég erre fűzi fel az alkalmazásait Értékesítésen túl a vevő minden tulajdonságát, sőt hobbiját felmérni, hogy minél részletesebb ajánlatokat lehessen adni 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#113

114 Alkalmazás típusok Papír kartonokon vagy füzetekben Excel táblákban Statisztikai programcsomagok Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek Laboratóriumi információkezelő rendszerek Integrált alkalmazásokban Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások Szerkezet nélküli adatok kezelése 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#114

115 A kritikus adatok Azonosítás Minőségi állapot Lejárat kezelése Minták adatai Megfelelőségek 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#115

116 Azonosítás Azonosítás alapja: csak a megcélzott elemet értsük alatta Beszélő kódok – sorszámok –Példák beszélő számokra: reptér, személyi szám –A beszélő számok tulajdonsága: romlik, egyes részek intervalluma betelik Sorszámok mellett sokféle megjelölő adatot alkalmazunk 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#116

117 Azonosítás (2) Cikk és tétel azonosítás Cikk: azonos minőségi, pénzügyi, készletgazdálkodási és egyéb jellemzőkkel leírt fajta Tétel: az együtt kezelt készlet egység Cikkszám és tételszám ma általában sorszámmal leírt adat 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#117

118 Azonosítás (3) Címkével Vonalkóddal Rádiófrekvenciás címkével Automatikus leolvasás címkén, csomagoláson –Távolság, irány, méret –Címke méret, tárgy méret Több szabvány változat Helyettesítésről gondoskodni kell –Sérülés estén, hiány esetén Nyomtatásukhoz, készítésükhöz speciális eszköz kellhet Alkalmazásuk tapasztalatot igényel (formai kérdések, történeti problémák stb.) 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#118

119 Minőségi állapot Különféle minőségi állapotot leíró kód (ez általában beszélő kód) Három állapotot minden minőségügyi alkalmazás kezel: –Minősítetlen állapotú (Q), –Elfogadott minőségű (A), –Visszautasított minőségű (R) Finomabb minőségekhez második kód alkalmazható 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#119

120 Lejárat kezelése Lejárat kezelése egyrészt törzsadat, másrészt forgalmi adat –Törzsadat a lejárat elvi hossza (pl. minőségét megőrzi 3 hónapig) –Forgalmi adat a konkrét lejárati dátum vagy az elvi hosszt indító dátum (köznapian a gyártás dátuma) Kérdéses, hogy mitől indítjuk a lejárat számítását, újraszámítását 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#120

121 Minták adatai Minták minél pontosabb beazonosítására –Miből, honnan, mikor, ki vette, –Mi történt már vele stb. Részben törzsadat, részben forgalmi adat –Mondjanak példát a törzsadatként értelmezett minta adatra! –Mondjanak példát a forgalmi adatként értelmezett minta adatra! 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#121

122 Megfelelőség A vizsgálatok különböző esetekben elfogadható értékeit tartalmazza Az automatikus minősítés mércéje Formájuk szerint: –Számmal leírt adatok –Értékkészletből választott adatok –Szabad szöveges adatok 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#122

123 A minőségbiztosítási alkalmazás további kérdései Az eddig megismert részletekről írni kell a felhasználói követelményekben, mert pontosan be kell azonosítani, hogy milyen alkalmazást szeretnénk Sok további olyan elem van, amelyekről előzetesen szintén határozni kell. Ezekről a felhasználói követelmények megfogalmazásakor lesz szó 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#123

124 Árak, költségek Papír kartonokon vagy füzetekben –Főleg szervezési- és bérköltség Excel táblákban –Mint papíralapúnál Statisztikai programcsomagok –Néhány százezer forint + szervezési költség Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek –Néhány milliótól tízmilliókig (alább mind: szervezés+hardver+szoftver) Laboratóriumi információkezelő rendszerek –Néhány tízmillió forint Integrált alkalmazásokban –Néhány tízmilliótól százmilliókig Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások –Néhány milliótól tizenmillióig Szerkezet nélküli adatok kezelése –Előre becsülhetetlen, feladattól függ 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek#124

125 10 perc szünet 2014 február 22. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 125


Letölteni ppt "MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE - 2014."

Hasonló előadás


Google Hirdetések