Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A FIATALSÁG SZOCIALIZÁCIÓJÁRA Önreprezentáció lehetőségei az interneten Havasi Tamás AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A FIATALSÁG SZOCIALIZÁCIÓJÁRA Önreprezentáció lehetőségei az interneten Havasi Tamás AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A."— Előadás másolata:

1 AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A FIATALSÁG SZOCIALIZÁCIÓJÁRA Önreprezentáció lehetőségei az interneten Havasi Tamás AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A FIATALSÁG SZOCIALIZÁCIÓJÁRA (Önreprezentáció lehetőségei az interneten)

2 AZ ELEKTRONIKUS MÉDIA MEGJELENÉSE Bevezetés (a probléma háttere): Reprezentál:képvisel, helyettesít, bemutat, Önmagunk megfogalmazása, képviselete, reprezentálása koronként változó társadalmi nyilvánosságot jelent. TÖMEGMÉDIA megjelenésével a SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTEREI VÁLTOZÓBAN vannak. Az elektronikus médiumok tereiben végzett reprezentációs gyakorlatok egyre hangsúlyosabbak. A fiatalság „identitás-kialakítás” –a dinamikusan követi a kor igényeit A nevelődés nem csak az iskola falai között… ISKOLA:MÉDIA: - nem demokratikus- látszat demokratikus - nem piaci tényező- piaci szereplő - folyamatos teljesítést vár el- nincs elvárás (csak a nézést) - folyamatos ellenőrzés- nem ellenőriz - munka = jutalom- interaktivitás, választhatóság

3 AZ ELEKTRONIKUS MÉDIA MEGJELENÉSE Értékorientáció változása Hankiss 1982, 1999 (proletár reneszánsz c. könyve) Értékválság, individualizmus, „szociális cinizmus”: Az örömértékek kiszorítják a szocializáció szempontjából fontos értékeket (amelyek nem hedonisztikus színezetűek). A média hatása

4 AZ ÉRTÉKEK VÁLTOZÁSA HAGYOMÁNYOS - Szeresd felebarátodat! - Áldozd fel önmagad! - Korlátozd vágyaidat! - Légy becsületes! - Homlokod verítékével keresd meg a kenyered! -ÚJ - Szeresd önmagad! - Valósítsd meg önmagad! - Éld ki szabadon vágyaidat! - Légy sikeres! - Keresd a könnyű gyors sikert! - A tisztes szegénység: erény! - Törődj az elesettekkel! - Az élet szenvedés! - Az élet célja az üdvösség! - Gondolj a halálra, az örökkévalóságra! - Bűnös vagy! - A gazdagság az igazi siker! - Mindenki a maga szerencséjének kovácsa. - Az élet jó! Az élet nagyszerű kaland! - Az élet célja a boldogság! - Az élettel törődj, egyszer élünk. - Ártatlan vagy! - Fogadd el azt a helyet és sorsot, amely kiszabatott neked! - Hallgass az idősebbekre! - Törj ki az adott keretek közül! - Hódítsd meg a világot! - Keresd az újat! - Dolgozz! - Élj Takarékosan! - Becsüld meg azt, amid van! - Teljesítsd kötelességedet! - Engedelmeskedj! - Élvezd az életet! - Fogyassz! - Szerezz minél többet! - Védd meg jogaidat! - Légy független, autonóm!

5 A változások fő dimenziói - Pluralista (multikultúrális) demokrácia (megszűnt az egységes és ideológiavezérelt kánon – szocializmus -, az archaikus etnocentrikus kultúra végórái) - (Globális) piaci viszonyok a mesterséges állami szubvenció helyett. Ikt (infokommunikációs technológiák) - Ikt (infokommunikációs technológiák) - Az un. ifjúsági szubkultúra „diadalútja” - A „gyermekkor halálának” jelenségvilága - Értékek változása

6 AZ INTERNET -Én írom-Te böngészed-kor vége (web 2) -Résztvevők aktívabbak, aktív közösségi tartalom -Globális cselekvés -Szociális kapcsolatok -Új funkciók -FLIKKEREK (villog, vibrál): fotómegosztó -portálok: saját fotók, felhasználásra, -kommentálni is lehet (See matti naskali's photos or profile.)matti naskali's photosprofile -ODEO: Kereső, digitális média megosztó portálok -FLOCK: új böngésző program, segít a blogok, könyvjelzők, fotómegosztó oldalak kezelésében, szerkesztésében -BLOG -VLOG (YOUTUBE) -SMART-MOB: azonos gondolkodású emberek egyenrangú felekként gyűlnek össze, és ennek a megszervezése a neten. -- FLASH-MOB (villámtömeg) akciók, megmagyarázhatatlan gyülekezet. -WIKIPPEDIA: a kollektív intelligencia – demokrácia: végre ezt globálisan mindenki fejleszteni akarja!

7 GYERMEKEK A WEBEN Kultúra felnőttek nélkül. 1.Tizenévesek (felső tagozat): -Elérhető, megújuló tartalmak -Aktív internet használók 2.Új generáció (internetgeneráció, IKT eszközök): -Olvasástudás előtti internet-használat -Autonóm keresők -Játékletöltés, tartalommegosztás (Torrenttel) -Aktív tartalom-előállítók, zenekeverők, videó-szerkesztők -Új „kulturális” javak termelése -GYEREK IGÉNYEK: Sulinet?, egyszervolt.hu? -De a gyerekek mást is keresnek, „FELNŐTT TARTALMAKAT” -AZ ÓVODÁSOK ISMERIK A FELNŐTTEK ÁLTAL BEJÁRT UTAKAT

8 GYERMEKKULTÚRA ÉS IDENTITÁS KÉRDÉSEK: Milyen az összefüggés: - on-line bemutatkozások - „vizuális önreprezentációs kelléktár” - különböző portfoliók A sok elektronikus bemutatkozás (-i lehetőség), illetve a visszajelzések gyakorisága minőségi változást, készség szintű használatot is előidéz az önreprezentációban, vagy olcsó gépies, ismétlődő kliséket felhasználó megoldásokra leszünk hajlamosabbak? HIPOTÉZIS: Az aktívan felhasználók (vizuális képzésben résztvevő ifjúság) előnyhöz, gyakorlathoz jutnak az önreprezentációban, „vizuális önreprezentációs kelléktár” kialakításában, valamint gyakorlatot szereznek mások (+ és -) reprezentálásában (térszemlélet változása, a személyiség fejlődése, vizuális kultúra, kommunikációs készség, a felfedezéses információszerzés mellett) az időnkénti, felhasználókkal szemben? Hogyan aktivizálható más esetekben az említett vizuális önreprezentációs eszköztár?

9 A vizuális önreprezentációs eszköztár aktivizálása? - GYAKORLAT AZ ÖNREPREZENTÁCIÓBAN és a média hatásai

10 - GYAKORLAT AZ ÖNREPREZENTÁCIÓBAN (diplomamunka)

11 Az önreprezentációhoz kapcsolódó kutatások Régen is fontos volt az önvallomás, csak „ecsettel”… (vizuális formában) A FELNŐTTEK PRIVILÉGIUMA

12

13

14 KUNSTKAMMER: reprezentáció tárgyak segítségével

15 MA: DIÁKOK ÉS VIZUÁLIS REPREZENTÁCIÓI

16 AZ INTERNET „MA MÁR SZINTE BÁRMILYEN EMBERI TEVÉKENYSÉGET TÁMOGAT A VÁSÁRLÁSTÓL A SZEXIG, A KUTATÁSTÓL A LÁZADÁSIG”. -KAPCSOLATOT TARTUNK -ÜZLETET KÖTÜNK -INFORMÁCIÓT CSERÉLÜNK -IDEGENEKKEL TALÁLKOZUNK, STB. -IDENTITÁSKÍSÉRLETEKET VÉGZÜNK, -SZEREPEKET ÉS SZEREPJÁTÉKOKAT JÁTSZUNK SZÍNPADOK Az On-line eszközök valójában különböznek a valóságtól: Jó benyomást kelthetünk magabiztossággal, szemkontaktussal on-line ez nehéz. Megengedi a lényeges változásokat személyiségünkön. Kor, nem …

17 VIRTUÁLIS SZÍNPADOK: - a cél mindig a kedvező benyomás keltése - (korábban nem voltak ilyen lehetőségek) 1. 2.VITAFÓRUM ( SZINKRON, ASZINKRON ) 3.MUD (MULTIUSER DUNGEON) SZÖVEG ALAPÚ VR 4.KÖZÖSSÉGTÉRKÉPEZŐ HONLAPOK ( FOTÓ ) 5.GRAFIKUS ALAPÚ, TÖBBRÉSZTVEVŐS VILÁGOK METAVILÁGOK

18 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ I; NYELVI, VERBÁLIS 1. (PL: VAGY 2. VITAFÓRUM EMOTIKONOK ÉS NYELVI „LÁGYÍTÓK” - AZ ELSŐ BENYOMÁS FONTOSSÁGA NINCS IDŐ (^o^) (^ ^) ('-'*)

19 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ I; NYELVI, VERBÁLIS EMOTIKONOK ÉS NYELVI „LÁGYÍTÓK” Béke Poraira Angolban: (TÉTOVÁZÁS, BIZONYTALANSÁG KIFEJEZÉSE) - IMHO (IN MY HUMBLE OPINION - SZERÉNY VÉLEMÉNYEM SZERINT) - BTW (BY THE WAY - ERRŐL JUT ESZEMBE) Magyarban: (RÖVIDEBB, SZABADABB, FIATALOSABB, CSOPORTKÉPZŐ ZSARGON) 1. AZ ÉLŐ BESZÉDBEN ELTORZULT HANGALAKOK ADAPTÁLÁSA TECCET, TÉLLEG TÖK JÓ, LÉCCI, ASSZEM 2. BECÉZŐ RÖVIDÍTÉSEK (egyénibb?, közvetlenebb) ISMERŐS- ISMI AJÁNDÉK – AJI, AJCSI FURCSA – FURI KÍVÁNCSI - KIVI Romlik-e az édes anyanyelvünk, vagy ez csak a médiumra jellemző jelenség?

20 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ I; NYELVI, VERBÁLIS EMOTIKONOK ÉS NYELVI „LÁGYÍTÓK” ABFTIRA= A Boldog Feltámadás Idejének Reménye Alatt ABFRA = A Boldog Feltámadás Reménye Alatt SZ = Született MH = Meghalt BLPF = Béke Lengjen Porai Felett BH = Béke Hamvaira Béke Poraira 3. KEVESEBB KARAKTER A CÉL HOGY – H NEKED – NKD SZÓVAL – SZAL VAGYOK - VOK 4. EREDETIESKEDÉS, ÉRZELEM FELERŐSÍTÉS KÖSZÖNÖM – KÖCCE, KÖSZCSI (KÖSZ, KÖSZI RÖVIDEBB VOLNA) 5. KARAKTER SOKSZOROZÁSA (felhangosítás) HOLNAP INDULÁÁÁÁÁS 6. NÉHA NEHÉZ A MAGYARÁZAT JAH ÉS BOLDOG NÉVNAPOT NAH MINDEGY (határozatlanabb, lemondóbb?)

21 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ I; NYELVI, VERBÁLIS KUTATÁSOK - A KEVÉS INFORMÁCIÓ KÖVETKEZTÉBEN: 1.HŰVÖSEBBEK 2.KÖZÖNBÖSEBBEK 3.FELADATORIENTÁLTABBAK VAGYUNK, MINT VALÓJÁBAN A KOMMUNIKÁCIÓBÓL HIÁNYOZNAK AZ EZEKET KÖZVETÍTŐ JELEK -Hiltz és Turoff: közvetlen kommunikációban jobban egyetértünk on-line feszültebbek, egyetnemértőbbek vagyunk -Rodney Fuller: a PC és az ember kapcsolata: - Csak egymást on-line ismerő emberekről kérdőívet töltetett ki+kontroll - Személyes kapcsolat nélkül túlbecsüljük a célszemély struktúra és rend igényét a spontaneitással szemben - Udvariassággal kevésbé törődünk

22 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ BENYOMÁSVIZSGÁLATOK: -SOLOMON ASCH (NEM PC): KEVÉS JEL IS ELÉG A BEAZONOSÍTÁSHOZ: pl: HIDEGSZÍVŰ, MELEGSZÍVŰ (NONVERBÁLIS KOMM.: ARCKIFEJEZÉS, TESTTARTÁS, GESZTUS, SZEM STB.) -KOGNITÍV GAZDASÁGOSSÁG ELVE (KOGNITÍV TERHELÉS MINIMÁLIS LEGYEN) -FISKE S.T., TAYLOR S.E: HULLÁMVASÚT JELLEGŰ BENYOMÁSKIALAKÍTÁS BIZONYOS JELZÉSEKET TÚLÉRTÉKELÜNK -SZTEREOTÍPIÁK: KATEGORIZÁLÁS – KOR - NEM - NEMZET - RASSZ

23 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ - A HELYSZÍN ÉRZÉKLETES LEÍRÁSA - A JÁTÉKOSOK MEGALKOTJÁK ÖNLEÍRÁSUKAT

24 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK ÁLTALÁBAN: GOFFMAN KUTATÁSOK - ÓRIÁSI ENERGIÁKAT FEKTETÜNK A JÓ MEGJELENÉSBE Becenevek sokszor pozitív (45%) sajátnév (8%) mesefigura, filmszereplő (6%) - A SAJÁTJELMEZ NEM ÁLL TÁVOL A VALÓDI IDENTITÁSTÓL, VAGY ÉNIDEÁLTÓL - NEM SOK DOLOG BIRTOKOLHATÓ A KIBERTÉRBEN A SAJÁTJELMEZ IGEN - AZ EMBEREK AVATAROKKÉNT JELENNEK MEG A METAVILÁGOKBAN

25 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok, sajáthonlap -HÍRDETŐTÁBLA -KÖZÖNSÉGE? -HOLISZTIKUS -A KÍSÉRLETEZÉS LEHETŐSÉGE -ÖNMAGUNKRA FIGYELÉS DAVID ELKIND: SERDÜLŐKORI EGOCENTRIZMUS

26 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi honlapok HOLISZTIKUS HÍRDETŐTÁBLA

27 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ Közösségi honlapok ismeretségi és hasonlósági hálózat - Válaszolj sok kérdésre, hogy a hasonlóság számítás pontos eredményt adjon! - Hívd meg az ismerőseidet, hogy megtudd, mennyire állnak hozzád közel!

28 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok - módosított képek készítsünk iwiw-es képet

29 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok - érdekes kezdőkép

30 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok - érdekes kezdőkép

31 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok, sajáthonlap

32 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok - ilyen volt – ilyen lett

33 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok - ilyen volt – ilyen lett

34 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok Önmaguk portréfestői a rajzolható „naiv színvonal” helyett „kitárulnak” a lehetőségek, elfogadható produktumok születnek. RAJZI TÖRÉS (?) Szimbólumok által történő önkifejezés (14-17 éves kor) A képek KATEGORIZÁLHATÓK (témaválasztás, motiváció, digitális alakítás) Ki készíti a képet? Önarckép, rajongás tárgya, kirándulós, állatfotós, szerelmes, kettős, sajátmunka, egyéb

35 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Közösségi (közösségtérképező) honlapok

36 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK Az ifjúsági szubkultúrák on-line vetületei, kiterjesztései

37 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓS LEHETŐSÉGEK A barátom segít barátkozni (1+1=3)

38 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ Saját honlapok e-portfólió, (MYSPACE) Hi5 közösségi honlap

39 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ VIRTUÁLIS VILÁGOK CYBERTOWN

40 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ VIRTUÁLIS VILÁGOK - AZ AVATAROK KIVÁLASZTÁSA A PROGRAMMTÓL FÜGG - A KÉP FÉLREVEZETŐBB, MINT A SZÖVEG ALAPU MUD-OKBAN - A VIZUÁLIS INFORMÁCIÓ ERŐSEBB HATÁSÚ (PEDIG TUDJUK, HOGY HAMIS KÉPET ALKOTUNK) -AZ A BENYOMÁS A FONTOS, AMIT AZ AVATAR TESZ RÁNK ( MI VÁLASZTJUK ) Digitális bevándorlók, digitális bennszülöttek

41 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ VIRTUÁLIS VILÁGOK Klisék alkalmazása a reprezentációkban. Behatárolják a felhasználót a felkínált sablonos lehetőségek? PANELEK Second life”

42 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ SECOND LIFE

43 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ SECOND LIFE, v. más 3d-s képalkotás

44 VIRTUÁLIS ÖNREPREZENTÁCIÓ II; GRAFIKUS ÖNREPREZENTÁCIÓ EGYÉB (ON LINE JÁTÉKOK)

45 A világ egyik legnépszerűbb MMO-ja (MMO: Massively Multiplayer Online) a Blizzard World of Warcraft című játéka. Hétről hétre több millió játékos játszik vele és fejleszti saját karakterét.

46 VALÓDI, VAGY ON-LINE JÁTÉKOK? Szerepjáték: Szerepen belüli, szerepen kívüli helyzetek összekeverednek A háló elszigetel a következményektől (névtelenség) A. France Motivált felejtés: énképünknek jobb, ha vétségeinket elfelejthetjük Szándékos komédia, mindenki tudja, játékszabályok (belépés, illúzió fenntartása, kilépés) vannak. Holly Giffin doktori kutatása

47 MŰALKOTÁSOK JEFFREY SHAWJEFFREY SHAW: The Legible City

48 „A játékoktól látásunk élesebb, fogásunk finomabb, gondolkodásunk sokkal metodikusabb és kifinomultabb lesz. Minden játék erősíti valamilyen fizikai vagy intellektuális képességünket. A játék örömérzetén keresztül könnyebbé válik az, ami eleinte nehéz vagy kimerítő volt.” [1] [1] Gamestar magazin 2004/05 - Játék és Moralitás[1] Don Tapscott a net-generációt elemző kutatásai. 1. Az oktatás problémáit nem tudja a technológia megoldani. Tehát le kell állítani vagy lassítani a modern digitális eszközök iskolai elterjedését. 2. Ostoba dolog számítógép-használatra tanítani a gyerekeket, ahelyett, hogy írni, olvasni és számolni tanítanánk őket. Tehát ne tanítsunk számítógépes ismereteket. 3. Az oktatás közösségi jellegű folyamat. Tehát a számítógép mint individuális eszköz, gátolja az oktatást. 4. A tanárok legfőbb célja a diákok fejlesztése. Tehát nem akadályozói az újdonságok elterjedésének.

49 IRODALOM: David Buckingham: A gyermekkor halála után, Helikon Kiadó Bp Buldózer, médiaelméleti antológia (szerk. Ivancs Ágnes és Sugár János) Média Research Alapítvány, Patricia Wallace: Az Internet pszichológiája Osiris Bp Gondolat-jel, 1995 / 5 Cyberszkóp Nicholas Negroponte: Digitális létezés Dabas Jegyzet Nyomda Nyíri János Kristóf: „Globális társadalom és lokális kultúra a hálózatok korában” In: Magyar Tudomány, Kárpáti Andrea: A kamaszok vizuális nyelve Michael Heim: A virtuális valóság metafizikája (formázott, lektorálásra előkészített kézirat) Debrecen, Peternák Miklós: Új képfajtákról, Balassi Kiadó Bp Kardos Katalin (szerk.): „A térélmény kultúrtörténete és pszichopatológiája Tertia Kiadó, György Péter: Művészet és a média találkozása a boncasztalon Kulturtrade, Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest, Media Pedagogy: Media Education, Media Socialisation and Educational Media By Lars Qvortrup, January 2006 in: „in medias res” ISSN: Årgang 2 Nr. 1 (http://www.medievidenskab-odense.dk/index.php?id=63)


Letölteni ppt "AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A FIATALSÁG SZOCIALIZÁCIÓJÁRA Önreprezentáció lehetőségei az interneten Havasi Tamás AZ ELEKTRONIKUS MÉDIUMOK HATÁSA A."

Hasonló előadás


Google Hirdetések