Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mezőgazdaság – kompetitív piac  az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra  nagyon sok vásárló  nagyon sok független eladó - árelfogadók.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mezőgazdaság – kompetitív piac  az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra  nagyon sok vásárló  nagyon sok független eladó - árelfogadók."— Előadás másolata:

1 Mezőgazdaság – kompetitív piac  az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra  nagyon sok vásárló  nagyon sok független eladó - árelfogadók  A piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest (a kiskereskedelemben és a feldolgozó iparban ez változik!)  Az árak alakulása független a piaci szereplők szándékaitól, külső adottság (termelői árak problémája!)  Az árak jelentősen változhatnak  Homogén, egymást helyettesítő termékek forgalmazása  A piacra való be- és kilépés szabad

2 Mezőgazdaság – mégsem tökéletesen kompetitív  kormányzati programok okozta torzulások  a termelők politikai erejüket használják az árnövelés érdekében  A termelők lobbyznak a kormányzatnál olyan intézkedések érdekében, amelyek korlátozzák a kínálatot és magasan tartják az árakat  Árstabilizáló programok (rövid távú, a trendet nem befolyásolja)  Ártámogatási intézkedések (árakat a piaci átlag fölött tartani

3 A kereslet értelmezése a mezőgazdaságban Az az árumennyiség, amelyet a vásárlók adott árak mellett hajlandóak és képesek megvásárolni kereslet = fizetőképes kereslet kereslet ≠ szükségletek a kereslet mindig vásárlási szándékot, nem tényleges vásárlást jelent  A mg. keresletet befolyásoló tényezők:  A piac mérete (fogyasztók száma és megoszlása)  A fogyasztók jövedelme, a jövedelem eloszlása  A termék ára  A helyettesítő termék ára

4 A keresleti függvény  Egy adott termék fizetőképes keresletének mennyiségeit fejezi ki a termék árának függvényé- ben

5 Az egyén keresletét befolyásolja J, A fogyasztó reáljövedelme Áx Az elsődleges élelmiszerek ára Áh A helyettesítő élelmiszerek ára Z Egyéb tényezők( szokások, életkörülmények, ízlések, reklám stb.) Bruttó nemzeti kereslet Fx= f( L, J, Áx, Áh, Z)

6 élelmiszer menny. O Y1Y1 D Q tQ t jövedelem Növekvő jövedelem, rugalmatlan kereslet Q t +1 Y t +1

7 élelmiszer menny. O Y1Y1 D Q tQ t jövedelem Negatív jövedelemrugalmasság (inferior termékek) Y t +1 Q t +1

8 A kínálat értelmezése a mezőgazdaságban Az a meghatározott mennyiségű és összetételű árutömeg amelyet az árutermelők valamely piacon, adott áron eladásra felkínálnak A mg. kínálatot befolyásoló tényezők:  A mg. termék-előállítás során felhasznált inputok ára  A termék ára (magas ár – nagyobb kínálat)  A helyettesítő termékek árváltozása (vaj – margarin)  A fajlagos hozamok növekedése (a technológia állapota befolyásolja a hozamot)  Mezőgazdasági művelésbe kerülő, illetve onnan kivont területek (kormányzati beavatkozások - területpihentetés)  Az intenzív művelési módok(öntözés, többszörös művelés) bővülésének mértéke  A mezőgazdasági termelőkapacitások környezeti károsodása

9 A kínálati függvény  A termelők különböző árak mellett milyen árumennyiség eket kínálnak eladásra a piacon

10 A JÓ/ROSSZ paradoxon  A kedvező fejlemények problémákat okozhatnak más területeken  Többféle módon jelenik meg  Hosszabb távon a növekvő hatékonyság csökkenti a gazdaságok számát  Rövid távon a gazdálkodók nehéz pénzügyi helyzetbe kerülnek jó termés esetén

11 A JÓ/ROSSZ paradoxon S0S0 B A C S1S1 Q0Q0 P0P0 Q1Q1 P1P1 P Q 0 D jövedelem P 0 és Q 0 esetében a B terület Ha a kínálat eltolódik S 1 -re az árak esnek P 1 -re és a keresleti mennyiség Q 1 -ig nő Az ehhez kapcsolódó jövedelem-emelkedés (C) kisebb, mint az elvesztett jövedelem (A).

12 Q p Q p Q p Q p Q p Q p Q p Q p Q p olcsóbb lett a hely. termék (pulyka)félelem a kergemarha-kórtóldrágább lett a csirkehús olcsóbb input (táp)új adó a tenyésztőkrefogyasztók jövedelme nő csirkehús-forgalmazók száma nővegetáriánus-mozgalom termelői és fogyasztói többlet D D D DD D D’ S S S S’ S D’ S’ S D’ D DD S S F.T. T.T. Példa: csirkehús-piaci viszonyok

13 Fogyasztók Kereskedők 30 vállalat, a világpiac 33%-a Pörkölők3 vállalat - a világpiac 45%-a Nemzetk. kereskedők4 vállalat – a világpiac ~39%-a Helyi felvásárlók Termelők25 millió farmer és munkás Source: Vorley B (2003). IIED/UK Food Group A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé Source: Vorley B (2003). IIED/UK Food Group

14 A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé

15 A transznacionális szupermarketek globális expanziója, Source: UK food group

16 AZ AGRÁRPIACI HELYZETRE HATÓ TÉNYEZŐK  a GDP tényleges növekedése  a népesség gyarapodási üteme  a világ agrárkereskedelme logisztikai kapacitásának fejlődése  a termelés helye egyre inkább elkülönül a fogyasztás helyétől  azélelmiszertermelés globalizációja  Kína gazdasági fejlődése (pl. burgonya, tej keresletének növekedése)  Oroszország/Ukrajna mezőgazdasága

17 Agrárolló

18 Változó mezőgazdaság – pillanatkép  Gazdálkodók csökkenő jövedelme  Változó piaci helyzet és erőpozíció, fogyasztói preferencia, feldolgozás, szerződéses termelés előtérbe kerül  Egyre kevesebb cég ellenőrzi a termelést, feldolgozást és a marketinget (koncentráció)  Az árakat globális piaci erőviszonyok határozzák meg  Gazdálkodók csökkenő profitja  (csak számukban) domináns kisgazdasági szerkezet  Termőföld iránti fokozott kereslet  Környezetvédelmi problémák előtérbe kerülése  Növekvő pesszimizmus a mezőgazdaság és a családi gazdaságok jövője miatt

19 Globalizálódó agrárkereskedelem

20 A változó élelmiszergazdaság mozgatórugói  Emelkedő jövedelmek  A fogyasztás differenciálódása, inferior javak fogyasztása csökken (Engel törvénye)  Demográfiai hatások  Urbanizáció  Női munkavállalás  Technológia  IT forradalom  Ellátási lánc menedzsment  Feldolgozás és szállítás  GMO  Globalizáció  FDI szerepe nő (kereskedelemben és termelésben egyaránt)  Kereskedelem liberalizációja


Letölteni ppt "Mezőgazdaság – kompetitív piac  az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra  nagyon sok vásárló  nagyon sok független eladó - árelfogadók."

Hasonló előadás


Google Hirdetések