Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A konfliktusok és elhárításuk Vezetési Ismeretek Előadások VI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A konfliktusok és elhárításuk Vezetési Ismeretek Előadások VI."— Előadás másolata:

1

2 A konfliktusok és elhárításuk Vezetési Ismeretek Előadások VI.

3 A konfliktusok természete A konfliktus kísérőjelenség. A változás és a verseny természetes és szükségszerű eseménye. A változás az élet törvényszerűsége. 4 EL-modell Négy fő ok, amiért az emberek idegenkednek a változástól: Gazdasági, anyagi ok Pszichológiai okok Szociális okok Kulturális okok A verseny az a másik konfliktusforrás.

4 A változás 4EL-modelljének tényezői Ellenállás M inden változással szemben fellép, hiszen a biztonságra, a bizonyosra, a stabilitásra szükségünk van. Elégedetlenség a jelennel A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség a változás szükséges feltétele és indítómotorja lehet. Elképzelt (vonzó) jövő A szervezet egészében elterjedt és ismert vonzó célnak, az elérni kívánt jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van. Első lépés Amikor a pozitív jövőkép a „fiókban marad”, azaz hiányzik a részletekbe menő, lebontott cselekvés, akkor a változás elmarad. Elkötelezettség A minőségi dimenzióban működik és a jó irányítás mellett, bizonyos feltételek közepette felgyorsíthatja, illetve megerősítheti a változási folyamatot.

5 A 4EL-modell Ellenállás

6 A konfliktusok tipizálása A felek hatalmi pozíciója alapján: – Laterális (azonos szakmai felkészültséggel és tekintéllyel rendelkező emberek között) – Vertikális (a tekintély, hatalom, hatáskör különbsége a szereplők között igen nagy) – Rendszerkonfliktus (a szervezet egyes részei között) Szituációk alapján: – Szerep kétértelműség (bizonytalan helyzetek) – Szaktekintély és hatalmi differenciák (főnök-beosztott viszony) – Változó elvárások – Változás a státuszban – Változás a célokban – A munka és szerepátfedés (két vagy több ember ugyanarra a munkára van kijelölve) – Változások a munkamódszerben

7 Konfliktusok kezelése Elfojtás – A hatalom és a tekintély alkalmazása. Nem oldja meg a konfliktust, alkalmazása esetenként mégis elkerülhetetlen. Szembesítés (együttműködés) – A problémát kiteregetik, az érintettek őszintén beszélnek egymással. Eredménytelen lehet, ha álláspontjától egyik fél sem tágít. Elsimítás – Gyakorlatilag tanácsadás. Ha mindkét féllel sikerül megértetni a másik fél szükségleteit, esetenként feloldáshoz vezethet. Kompromisszum Kooptálás – Ha a nagyobb fél elnyeli a zajos, de gyengébb másikat, úgy hogy beveszi valamilyen vezető testületbe. Visszavonulás

8 Csoporton belüli konfliktusok A csoport tagjai közötti konfliktusok igen változatos formákban jelentkezhetnek. A csoportfejlődés kölcsönös elfogadási és döntéshozási fázisaiban általában felmerülnek nézeteltérések, melyek a csoportot hatástalanná és megosztottá tehetik. A vezetés célja nem az, hogy felszámolja a csoporton belüli konfliktust, hanem az, hogy olyan mértékre minimalizálja,hogy az egyéni és szervezeti célok elérését ne akadályozza.

9 A csoportok közötti konfliktus A csoportok közötti konfliktusok meghatározó tényezői: – A korlátozott források – Kommunikációs problémák – Az érdekek és célok különbözősége – A különböző felfogások és attitűdök – A feladat tisztázottsága Vezetési stratégiák: – Indirekt megközelítés Elkerülés Meggyőzés Közös problémamegoldás – Direkt megközelítés Dominancia alkalmazása Kulcsfigurák eltávolítása Összhangba hozó célok keresése

10 Konfliktuskezelés- Thomas-Kilmann modell Konfliktushelyzet = két ember törekvései összeegyeztethetetlennek tűnnek. Két alapvető dimenzió: – Önérvényesítés – Együttműködés Konfliktusok kezelésének öt sajátos módja: – Versengés, Elkerülés, Alkalmazkodás, Kompromisszumkeresés, Problémamegoldás

11 Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 1. A probléma felismerése A másik nézőpontjának megismerése – Kérdések – Meghallgatni – Nem vitatkozni – Érzelmek semlegesítése – Munkára koncentrálni – Az egyén elválasztása a viselkedésétől

12 Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 2. Visszajelzés, újrafogalmazás Saját nézőpont elmondása Törekvés a közös megegyezésre Megoldáskeresés A megoldás nyomon követése


Letölteni ppt "A konfliktusok és elhárításuk Vezetési Ismeretek Előadások VI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések