Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A járműipar szerepe Kelet-Közép- Európa versenyképességében Prof. Dr. Rechnitzer János A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A járműipar szerepe Kelet-Közép- Európa versenyképességében Prof. Dr. Rechnitzer János A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE."— Előadás másolata:

1 A járműipar szerepe Kelet-Közép- Európa versenyképességében Prof. Dr. Rechnitzer János A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben Révkomárom, november 24–25.

2 A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben Prof. Dr. Rechnitzer János Révkomárom, november 24–25.

3 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében Győr járműipari fejlesztési pólus elsődleges és másodlagos célterülete, valamint kisugárzási irányai regionális partnerei közvetítésével Forrás: Grosz, 2007.

4 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben Alprojekt: A járműipar gazdasági szerepe a Közép- és Nyugat-dunántúli régióban A projekt időtartama: május 1. – április kutató és PhD hallgatók október: Járműipari és Térgazdasági Kutatócsoport „JÁTÉK” A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében Mobilitás és környezet: Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-dunántúli Régióban Prof. Dr. Rechnitzer János Alprojekt-vezető Dr. Smahó Melinda Alprojekt-felelős Tóth Tamás PhD hallgató Füzi Anita PhD hallgató Kollár Katalin PhD hallgató Pató Melinda Ügyvivő-szakértő Szabados Eszter Ügyvivő-szakértő

5 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A kutatás bemutatása – SZE K+F projekt Versenyképesség, Kelet-Közép-Európa Járműgyártási kapacitások feltérképezése (Németország, Ausztria, Szlovénia, Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia) A járműipar helyi és regionális gazdasági és társadalmi hatásai, támogatási rendszerei Kelet-közép-európai régiók (NUTS II) és járműgyártási központok versenyképességi elemzése Járműipar telepítési tényezőinek számbavétele Járműgyártásra épülő fejlesztési stratégia, ajánlások a Közép-dunántúli és Nyugat- dunántúli régió számára

6 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A kutatás bemutatása – SZE K+F projekt A Közép- és Nyugat-dunántúli régióban található járműipari beszállító hálózat elemzése Innovációs potenciál és aktivitás Hálózati kapcsolatok Tudásbázisok és szintek Vállalat irányítás és szervezés minősége Piaci magatartási modellek Vállalati kultúra Fejlesztési stratégiák, tervezés Humánerőforrások igénybevétele Igények a képzésre, oktatásra

7 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben Kelet-Közép-Európa megerősödése a világ autógyártásában (2000, 2010) Országok A gyártott járművek száma (1000 db) Az országok részesedése a KKE és a világ járműgyártásában KKE=100 %Világ=100% Németország ,263,87,6 Ausztria ,9 1,10,1 Csehország ,411,61,4 Lengyelország ,1 9,41,1 Szlovákia ,5 6,00,8 Románia ,1 3,80,5 Szlovénia ,7 2,30,3 Magyarország ,9 1,80,2 Szerbia ,2 0,0 Összesen ,0 12,0 Oroszország ,8 Törökország ,4 Világ össz ,0 Forrás: Barta, A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében

8 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében KKE országok komparatív előnye a járműiparban Forrás: Barta, 2011.

9 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A KKE országok járműiparának részesedésének változása az ipari termelési értékből (2006, 2010, %) Forrás: Barta, 2011.

10 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A regionális versenyképesség piramis modellje Forrás: Lengyel, 2000.

11 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A foglalkoztatás és munkatermelékenység kapcsolata a KKE országok régióban Forrás: Lengyel, HU21: Közép-Dunántúl HU22: Nyugat-Dunántúl

12 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében Forrás: Lengyel, A versenyképességi főkomponens és a gazdasági fejlettség (GDP/lakos) HU21: Közép-Dunántúl HU22: Nyugat-Dunántúl

13 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A versenyképességet meghatározó faktorok és azok tényezői 1. faktor: Humán tőke: emberi fejlettség és inaktív korúak aránya (HCD), faktorsúlya: 18,873. Az emberi fejlettség, a beköltözők, a magas szabadalmi bejelentések pozitívan, míg az aktív korúak aránya és a ledolgozott órák száma fordított előjellel alakítják ezt a faktort. 2. faktor: Kutatás és technológiai fejlettség (RTD), faktorsúlya:17,901. A K+F-re fordított kiadások magas részesedése, a high-tech szektorokban foglalkoztatottak magas aránya, a magas állótőke képződés alkotja ezt a faktort. 3. faktor: Társadalmi tőke: szegénység (SCP), faktorsúlya:17,224. A magas szegénységi arányt, az alacsony iskolai végzettséget alkotó faktor. 4. faktor: Társadalmi tőke: munkanélküliség (SCU), faktorsúlya:15,265. A munkanélküliek, köztük a tartós és fiatal munkanélküliek magas aránya alkotja ezt a faktort. 5. faktor: Humán tőke: felsőfokú végzettség (HCH), faktorsúlya:12,306. A felsőfokú végzettségűek magas aránya pozitívan, míg az iparban foglalkoztatottak aránya negatívan alakítja ezt a faktort.

14 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A járműipari gyárak elhelyezkedése a Visegrádi országokban Forrás: JÁTÉK, Térkép: Hardi Jelmagyarázat személygépjármű motor teherautó busz Megjegyzés Az aláhúzott településeken 1990 után alapították a gyárat

15 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében Versenyképesség az autógyárakkal rendelkező és nem rendelkező régiókban országonként Forrás: Dusek, Ország Autógyárral rendelkező álrégió átlaga Autógyár nélküli alrégiók átlagaÖsszes alrégió átlaga Csehország Lengyelország Magyarország Szlovákia Együtt

16 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A versenyképesség mutatóinak alakulása az autógyárakkal rendelkező és az autógyár nélküli alrégiókban Forrás: Dusek, Mutató Autógyáras alrégiókAutógyár nélküli alrégiók összesen csak a városok csak a nem városi alrégiókösszesen csak a városok csak a nem városi alrégiók Komplex mutató GDP/fő, ,6224,899,579,0135,974,5 Aktivitás46,549,845,844,346,344,1 Munkanélküliség5,63,86,07,95,78,1 Születéskor várható élettartam75,676,575,475,175,075,1 Lakások Vándorlás GDP/fő, ,1212,698,181,5139,776,9 GDP változása, ,512,21,4-2,5-3,8-2,4

17 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A járműgyárak hatása a régiók és az ipari központok fejlődésére I. Eltérő nagyságú és funkcióval rendelkező településekben találhatók a járműipari központok A gyárak jellegében, kiépülésükben és tradícióikban nagy különbségek vannak (barna és zöldmezős telepítés, hagyományos, új központok) Az autóipari régiók gyorsabb fejlődést mutatnak a Visegrádi országokban ( között 6 %-kal dinamikusabban fejlődtek ezek a régiók), ennek elemei: - kedvezőbb, magasabb jövedelmi viszonyok - alacsony munkanélküliség - kedvezőbb település felszereltség, lakásállomány - tartós népességvonzás

18 A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE - A vizek szerepe a területi fejlődésben A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében A járműgyárak hatása a régiók és az ipari központok fejlődésére II. Országonként azonban jelentősek a különbségek, ezek az alábbiak: - a vállalatok mérete, funkciója, termelési láncban elfoglalt helyzete - a telepítés módja és formája - a termelési tradíciók - a települések felszereltsége és ellátottsága - az anyagvállalathoz való közelség, illetve annak elérhetősége - a gazdaságpolitikai környezet - a helyi (regionális) támogatási rendszer és üzleti környezet A kutatás folytatódik, lezárás április!

19 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A járműipar szerepe Kelet-Közép- Európa versenyképességében Prof. Dr. Rechnitzer János A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE."

Hasonló előadás


Google Hirdetések