Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Érettségi előtt álló fiatalok céljai
Hajdú Endre – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, május
2
eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban új eszköz:
Jövővel, fejlődéssel kapcsolatos személyiségtényezők ismerete fontos a pályaválasztási tanácsadásban diagnosztikában: - mentális képességek - érdeklődés - motiváció eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban új eszköz: Aspirációs kérdőív (Kasser, Ryan, 1985) magyar változata (Rózsa és mtsai, 2006)
3
223 érettségi előtt álló fiatal (11-12
223 érettségi előtt álló fiatal ( osztályosok), önként jelentkeztek pályaválasztási tanácsadásra életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76
4
Vizsgálati eszközök: - kérdőív-adatok (pályaelképzelés, szociológiai adatok) - mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség) - személyiség (BFQ, NST, PIT) - érdeklődés (DIT, NST) - aspiráció (Aspirációs index)
5
Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet)
Eredmények Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet) nagyjából hasonlók Az egyes tételekre szűk tartományban szóródnak a válaszok, de a skálaösszegek viszonylag szimmetrikusak, közel a normalitáshoz - Standard mintához* hasonló átlag- és szórásértékek: * Rózsa S. adatai közül kiválasztva a éves korosztály
6
Nemek közötti eltérés
7
Részképességek és célok
8
Személyiség és célok (PIT)
9
Személyiség és célok (BFQ)
10
Érdeklődés és célok
11
Reális vs. irreális elképzelések
am_ind Csoportosító változó: realitas Csoport Érvényes Index Név esetek átlag szórás Minimum Maximum 1. irreális 2. reális Kétmintás t-próba: t(69) = *
14
Pályaelképzelés és célok
15
Implicit motívumok és pályaválasztási szándékok
Sütő Magdolna – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, május
16
Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban
TAT (Murray) Metamorfózis (Royer) Családmetamorfózis Fantázia-történetek (pl. „Egy napom tíz év múlva…”)
17
Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban
Általában a személy dinamikus, jövőre irányultsággal kapcsolatba hozható tulajdonságait mérik (identifikáció, motiváció)
18
TAT a pályaválasztási tanácsadásban
korai említések (Ritoók, 1967) nem általános intuitív értelmezés nem a teljes battéria, gyakori képek: 1, 2, 6GF/BM, 7GF/BM, 17BM
19
TAT/1 Felhívó jelleg / produkciófelület
- szülőkhöz-tekintélyhez való viszony (dominancia-szubmisszó; autonómia szükséglete) - énkép (énerő, önértékelés, realitásérzék) - feladathoz való viszony (teljesítményszükséglet)
20
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953
(ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)
21
Kérdésfeltevés: Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége a feladathoz való pozitív attitűd magas teljesítménymotivációt jelez a sikeres megoldás a történetben és a jó realitásérzék kapcsolatban van aki nem látja a hegedűt, annak gyengébbek a mentális képességei … Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez Léteznek-e „vulger-válaszok” McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - kényszerítő erők - hegedű negligálása?
22
Kérdésfeltevés: - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók”
Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók”
23
Módszer Adatgyűjtés pályaválasztási tanácsadásra jelentkezettek körében N=130 életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76
24
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953
(ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)
25
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953
(ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta
26
Kényszer személy akadály belső szükséglet cél (Bp) (N)
+ „TAT/1 – specifikus” kódok: - hegedüléshez v. attitűd - látja-e a hegedűt - ad-e nevet a szereplőnek Kényszer személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta
27
Alkalmazott kódok Kódok összevonása néhány kategóriában
- az alacsony elemszám miatt pl. vágyott egy hegedűre és hegedülni akart
28
Felvett adatok Szociológiai adatok (nem, életkor)
Pályaválasztással kapcsolatos kérdőív-adatok (pályaelképzelés, megcélzott iskolatípus, szülők foglalkozása) Mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség, verbális, matematikai gondolkodás) Személyiség (BFQ, PIT/P) Érdeklődés (DIT/P, NST) Célok (Aspirációs kérdőív, Goals kérdőív) TAT/1
29
TAT felvétel módja Több v.v. Eltérések McClelland-től egyezések:
írásban instrukció eltérések: kötött időre (20 mp perc) lapon előre kérdések egyénileg és csoportosan is Eltérések McClelland-től idő és feladat strukturálása
30
Eredmények
31
Gyakoriságok
32
Névadás és kapcsolatai
Emocionalitás (BFQ) ad nevet eltérés nem ad nevet átlag 4,69 t=2,077* 19,82 szórás 4,77 17,26
33
f_kulso, f_elkot fr_nov
nem akar-e x kényszer n. é. minta látja n.é név képesség fog.cs.K-A, Raven, McQ-H x 0 szem Eg, Po-, LE, Em, PIT-D Po Ku Ny PIT-H Em, PIT-C, F célok f_kulso, f_elkot fr_nov érdekl term_Dit vez_Dit AI
34
Hegedüléshez való viszony és teljesítményképzet
35
Mintakép és teljesítményképzet
36
Kényszer és teljesítményképzet
37
Hegedüléshez való viszony és nem
38
Kényszerítő erő és nem kapcsolata
39
Mintakép és attitűd
40
Pályaelképzelés
41
Kérdésfeltevés – és válaszok
McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” használhatósága - A teljesítményképzet (AI), a kényszer, minta, akarat további elemzésre érdemes Érvényesek-e az egyéni tapasztalatok alapján bizonyos feltételezések: - Léteznek jellegzetes, jó prediktorok a történetben – elsősor- ban a pályaalkalmazkodásra - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - nincsenek - kényszerítő erők egyértelmű - hegedű negligálása? összefüggések
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.