Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Informatika tankönyvek és segédletek Végh András 2006.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Informatika tankönyvek és segédletek Végh András 2006."— Előadás másolata:

1 Informatika tankönyvek és segédletek Végh András 2006.

2 2Nemzeti Tankönyvkiadó Középiskola (7 -) évfolyamok Nemzeti Tankönyvkiadó: Informatika Középiskola (7 -) évfolyamok Nemzeti Tankönyvkiadó: Informatika Letölthető anyagok: Tanári kk., Segédletek, Megoldások Letölthető anyagok: Tanári kk., Segédletek, Megoldások Saját honlapom: oktatás, informatika, érettségi, mérés- értékelés, cikkek, könyvek, forrásfájlok feladatokhoz… Saját honlapom: oktatás, informatika, érettségi, mérés- értékelés, cikkek, könyvek, forrásfájlok feladatokhoz… Informatika tankönyvek és segédletek

3 3Nemzeti Tankönyvkiadó Szóbeli tételjavaslatok a középszintû informatika érettségire A könyv a középszintû informatika érettségi lehetséges tételeinek egy halmazát foglalja össze. A könyv a középszintû informatika érettségi lehetséges tételeinek egy halmazát foglalja össze. Lényegében lefedi az elõírt részletes követelményeket. Lényegében lefedi az elõírt részletes követelményeket. A tételcímet követõ kérdések, feladatok alapján lehet a témát kifejteni, majd a feleletnek egy lehetséges vázlata is megtalálható. A tételcímet követõ kérdések, feladatok alapján lehet a témát kifejteni, majd a feleletnek egy lehetséges vázlata is megtalálható. Egyes tétel-vázlatok a szokásosnál részletesebben is kifejtésre kerültek, ha a tétel olyan résztémákat érint, amelyeknek oktatása még nem eléggé egységes. Egyes tétel-vázlatok a szokásosnál részletesebben is kifejtésre kerültek, ha a tétel olyan résztémákat érint, amelyeknek oktatása még nem eléggé egységes.

4 Új informatika tankönyv a középiskolákban

5 5Nemzeti Tankönyvkiadó Új tankönyv osztályos informatika (  új NAT) osztályos informatika (  új NAT) kerettanterv + középszintű érettségi kerettanterv + középszintű érettségi tankönyv + munkafüzet, témazáró feladatlapok tankönyv + munkafüzet, témazáró feladatlapok útmutató és tanmenet (interneten) útmutató és tanmenet (interneten) tanári segédkönyv (interneten) tanári segédkönyv (interneten) egyéb kiegészítések (interneten) egyéb kiegészítések (interneten) A 9. osztályos könyv tavaly jelent meg, a 10. o. idén fog megjelenni. A 9. osztályos könyv tavaly jelent meg, a 10. o. idén fog megjelenni.

6 6Nemzeti Tankönyvkiadó 9. évfolyamos fejezetek 1. Az informatikai eszközök használata (hardver, operációs rendszer, hálózatok …) 2. Információ és kommunikáció (Információ, jel, kódolás, Internet …) 3. Számítógépes grafika 4. Szövegszerkesztés 5. Weblapok készítése 6. Prezentáció

7 7Nemzeti Tankönyvkiadó 10. évfolyamos fejezetek 1. Az információs társadalom (az informatika fejlődéstörténete …) 2. Táblázatkezelés 3. Adatbázis-kezelés 4. Algoritmizálás, programozás 5. Könyvtárhasználat

8 8Nemzeti Tankönyvkiadó A fejezetek felépítése 1 lecke = 1 óra! => 2 oldalon 1 lecke = 1 óra! => 2 oldalon Ismétlő kérdések (emlékeztetés) Ismétlő kérdések (emlékeztetés) Érdekességek (motiválás) Érdekességek (motiválás) Ellenőrző kérdések és feladatok (önellenőrzés) Ellenőrző kérdések és feladatok (önellenőrzés) Rendszerezés/összefoglalás témánként Rendszerezés/összefoglalás témánként Gyakorlati jellegű fejezetek, összetett feladatok Gyakorlati jellegű fejezetek, összetett feladatok A nagy méret előnye, hogy két oldalon elfér egy teljes lecke A nagy méret előnye, hogy két oldalon elfér egy teljes lecke Négyszínnyomás, színkód  Négyszínnyomás, színkód  Prezentáció Szövegszerkesztés Info. Eszközök

9 9Nemzeti Tankönyvkiadó Farsang projekt Az egész csoport részt vehet a megvalósításában Az egész csoport részt vehet a megvalósításában Fő témakörök: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet … Fő témakörök: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet … Szakaszai: Szakaszai: A projekt megtervezése A projekt megtervezése A projekt megvalósítása A projekt megvalósítása Értékelés Értékelés Farsang projekt 7 lépésben (munkafüzet 56. o.) Farsang projekt 7 lépésben (munkafüzet 56. o.)

10 10Nemzeti Tankönyvkiadó Komplex feladat Kis csoportos feladatok Kis csoportos feladatok 1. Az általatok vezetett kereskedelmi egységben nyári akciót hirdettek. Sok terméket leértékeltek (20, 30, 50%). Plakáton és üzleti prezentáción is értesítitek az üzlet vásárlóit. 1. Az általatok vezetett kereskedelmi egységben nyári akciót hirdettek. Sok terméket leértékeltek (20, 30, 50%). Plakáton és üzleti prezentáción is értesítitek az üzlet vásárlóit. 2. Osztálykirándulás - Mire használhatjuk az internetet? Ez még nem a projekt, csak az alábbi témák tanulása, bemutatása 2. Osztálykirándulás - Mire használhatjuk az internetet? Ez még nem a projekt, csak az alábbi témák tanulása, bemutatása Keresés Keresés Levelezés Levelezés Közvetlen kapcsolat Közvetlen kapcsolat Képkezelés Képkezelés Prezentáció készítés mind a 4 témából. Prezentáció készítés mind a 4 témából.

11 11Nemzeti Tankönyvkiadó „Féregirtás” „Féregirtás” Reményeink szerint az új könyvek Féregirtó tankönyvek lesznek Féregirtó tankönyvek lesznek Féreg: elterjedt tévedés, hibás elképzelés, pontatlanság  Féreg: elterjedt tévedés, hibás elképzelés, pontatlanság  A továbbiakban (példaként) kiemelünk egy témakört, az „Információ-kommunikáció”-t A továbbiakban (példaként) kiemelünk egy témakört, az „Információ-kommunikáció”-t és néhány fontos férget is megvizsgálunk és néhány fontos férget is megvizsgálunk

12 12Nemzeti Tankönyvkiadó 2. Információ és kommunikáció

13 13Nemzeti Tankönyvkiadó Alapfogalmak Jelek világa Jelek világa Analóg és digitális jelek Analóg és digitális jelek Kódok (szám, karakter, hang, kép) Kódok (szám, karakter, hang, kép) Adat és információ Adat és információ Adatmennyiség és információmennyiség Adatmennyiség és információmennyiség Logikai műveletek … Logikai műveletek …

14 14Nemzeti Tankönyvkiadó Mi a jel és az elemi jel? A jel érzékszerveinkkel felfogható vagy technikai eszközeinkkel detektálható, mérhető jelenség, amelynek önmagán túlmutató jelentése (hatása) van. A jel és az elemi jel viszonya (rendszer – elem) Hogyan digitalizálható egy bonyolult jel?

15 15Nemzeti Tankönyvkiadó A jelek fajtái A jelek csoportosítása az érzékelés módja szerint A jelek csoportosítása az érzékelés módja szerint A jelek csoportosítása más szempont szerint A jelek csoportosítása más szempont szerint Folyamatos és diszkrét jelek Folyamatos és diszkrét jelek Analóg és digitális jelek Analóg és digitális jelek Minden jel digitalizálható Minden jel digitalizálható

16 16Nemzeti Tankönyvkiadó Mi is az a bit? Eredetileg binary digit: 0 vagy 1 számjegy Egy darab bináris jel adatmennyisége 1 bit a bit az adat mennyiségét méri Eredetileg binary digit: 0 vagy 1 számjegy Egy darab bináris jel adatmennyisége 1 bit a bit az adat mennyiségét méri Megj.: 7-8. osztályban elegendő a fentiek szerint definiálni a bit-et! De a bit az információnak is az egysége! binary unit: bináris egység (az információé) a bit az információ mennyiségét méri De a bit az információnak is az egysége! binary unit: bináris egység (az információé) a bit az információ mennyiségét méri Kétféle bitfogalom létezik. Nem ugyanazt jelentik! Kétféle bitfogalom létezik. Nem ugyanazt jelentik!

17 17Nemzeti Tankönyvkiadó A byte többszörösei Melyik konvenciót használjuk? DecimálisBináris prefixumok kB = 10 3 BKiB = 2 10 B MB = 10 6 BMiB = 2 20 B GB = 10 9 BGiB = 2 30 B TB = BTiB = 2 40 B

18 18Nemzeti Tankönyvkiadó Az információ szemantikai értelmezése Az információ új ismeret, értesülés Az információ új ismeret, értesülés relatív, szubjektív jellegű értelmezés relatív, szubjektív jellegű értelmezés fontos az adat (a jelsorozat) jelentése fontos az adat (a jelsorozat) jelentése Előzetes tudásunkkal az adatot (jeleket) értelmezzük. Előzetes tudásunkkal az adatot (jeleket) értelmezzük. Esetenként logikai vagy matematikai műveleteket alkalmazunk ill. gondolkodunk. Esetenként logikai vagy matematikai műveleteket alkalmazunk ill. gondolkodunk. Ha a jelentés új ismeret, akkor információ, ha nem akkor nem információ. Ha nem tudjuk a jelentést kifejteni, akkor nem kapunk információt. Ha a jelentés új ismeret, akkor információ, ha nem akkor nem információ. Ha nem tudjuk a jelentést kifejteni, akkor nem kapunk információt. i?

19 19Nemzeti Tankönyvkiadó Az információ(mennyiség) értelmezése - nem követelmény! Információelmélet - kommunikáció Információelmélet - kommunikáció Véletlentől függő „kísérlet” aktuális kimenetelének megismerése Véletlentől függő „kísérlet” aktuális kimenetelének megismerése A „kísérlet” lehet egy üzenet (jelsorozat) fogadása, vétele is A „kísérlet” lehet egy üzenet (jelsorozat) fogadása, vétele is A konkrét üzenet pedig a „kísérlet” kimenetele. A konkrét üzenet pedig a „kísérlet” kimenetele.

20 20Nemzeti Tankönyvkiadó Az információ tulajdonságai Minél kisebb a bekövetkezés valószínűsége, annál több információt jelent. Minél kisebb a bekövetkezés valószínűsége, annál több információt jelent. Nagy valószínűség bekövetkezése keveset mond a számunkra. Szélsőségesen: biztos esemény bekövetkezése semmitmondó. Nagy valószínűség bekövetkezése keveset mond a számunkra. Szélsőségesen: biztos esemény bekövetkezése semmitmondó. Független események bekövetkezésére vonatkozó információk összeadódnak. Az egyiknek a bekövetkezése nem szolgáltat információt a másikról (ugyanannyival tudunk meg többet). Független események bekövetkezésére vonatkozó információk összeadódnak. Az egyiknek a bekövetkezése nem szolgáltat információt a másikról (ugyanannyival tudunk meg többet).

21 21Nemzeti Tankönyvkiadó Az egyedi esemény információja (információmennyisége) Függvény: Függvény: I(x) = f (p(x)) 1. monoton fogyó (nagyobb  kisebb ) 1. monoton fogyó (nagyobb p  kisebb I ) 2. független eseményekre: 2. független eseményekre: I(X·Y) = I(X) + I(Y) Mértékegység  logaritmus alapszáma (!) Mértékegység  logaritmus alapszáma (!) Legyen = 1 ha = 0,5 Legyen I(x) = 1 ha p = 0,5 Ekkor Ekkor

22 22Nemzeti Tankönyvkiadó Példák az információra „6-ost dobtam a dobókockával” = log 2 6 = 2,585 bit (nem egész szám!) „6-ost dobtam a dobókockával” I = log 2 6 = 2,585 bit (nem egész szám!) „nem 6-ost dobtam a dobókockával” = log 2 6/5 = 0,263 bit (kisebb, mint 1!) „nem 6-ost dobtam a dobókockával” I = log 2 6/5 = 0,263 bit (kisebb, mint 1!) Féreg: „A bit az információ egysége, tovább már nem bontható, azaz nincs értelme például fél bit információról beszélni.” ! Ez nem igaz! Féreg: „A bit az információ egysége, tovább már nem bontható, azaz nincs értelme például fél bit információról beszélni.” ! Ez nem igaz! = 0-ra nincs értelmezve (tekinthetjük  -nek) p = 0-ra nincs értelmezve (tekinthetjük  -nek) = log 2 1 = 0 (a biztos eseményinformációja) I = log 2 1 = 0 (a biztos eseményinformációja)

23 23Nemzeti Tankönyvkiadó Információmennyiség a jelhalmaz entrópiája Jelek: jel1, jel2, jel3 … jeln Valószínűségük: p1, p2, p3 … pn I =  pi × log (1/pi) Ilyen alakú a fizikai entrópia kifejezése is!!! Szilárd Leó (magyar) már 1928-ban bebizonyította az információ és a (fizikai) entrópia ekvivalenciáját. Információfizika kezdete.

24 24Nemzeti Tankönyvkiadó Információk Informatika 9. Raktári szám: Informatika 9. munkafüzet + témazáró Raktári szám: 16172/ M Informatika 10. Informatika 10. munkafüzet + témazáró Szóbeli tételjavaslatok – informatika érettségi Raktári szám: 81492

25 25Nemzeti Tankönyvkiadó Köszönöm a figyelmüket! Végh András


Letölteni ppt "Informatika tankönyvek és segédletek Végh András 2006."

Hasonló előadás


Google Hirdetések