Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Kis Megváltozta több, mint 9 éve
1
A tanulás tanítása Pécel, 2009. márc. 3. Csillag Ferenc közoktatási szakértő
2
Az alkotó légkör szerepe (1.) „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.” Ormai Vera
3
Az alkotó légkör szerepe (2.) Az iskolai légkör klíma összetett fogalom, hiszen tartalmazza: Az iskolához való tartozás érzését, Az iskolához való tartozás érzését, a társakhoz fűződő viszonyt, a társakhoz fűződő viszonyt, a tanulási motivációt, a tanulási motivációt, a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.) a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.)
4
Az eredménytelenség okai: (1.) Amikor alacsony tanulási teljesít- ménnyel találkozunk, akkor ajánlott figyelemebe vennünk az okokat: 1.A tanuló előző ismeretei hiányosak, az új információkat nem képes a korábbiakkal összekapcsolni, felidézni. 2.Nem megfelelően motivált:
5
Az eredménytelenség okai: (2.) a)Családi háttér visszafog, nem ösztönöz (zűrös). b)A társas kapcsolatok visszaszorítják a tanulót. c)A tanári szerepet ill. a módszereket nem tudja elfogadni, az értékelési mód gátolja. d)Önértékelési zavarok lépnek fel. UNALOM! UNALOM! UNALOM!
6
Az eredménytelenség okai: (3.) 3.A tanuló nem tudja összhangba hozni a saját céljával az iskolai tanulás fontosságát. 4.Az oktatási program tartalma olyan, hogy nem veszi figyelembe a tanulók ismeret- és készségszintjét. 5.A tanár nem eléggé kompetens a tanításban és az óravezetésben. 6.A frontális óravezetésben jelentkező problémák.
7
Egy rövid, de megrázó történet Matematika ülés a Tudományos Akadémián Mi tűnt fel: 1.Nincsenek számok! 2.Minden szót értek, de nem áll össze egésszé!
8
Több feladattípus a motiválatlan tanuló részére Munkánk során gyakran előfordul, hogy mérni szeretnénk, valaminek szeretnénk meghatározni jellemző adatait. Ilyenkor keresnünk kell egy alkalmas mérőeszközt, hogy megismerjük a mérendő mennyiséget. Milyen mérőeszközöket kell választanunk, ha a következő mennyiségeket szeretnénk lemérni? Munkánk során gyakran előfordul, hogy mérni szeretnénk, valaminek szeretnénk meghatározni jellemző adatait. Ilyenkor keresnünk kell egy alkalmas mérőeszközt, hogy megismerjük a mérendő mennyiséget. Milyen mérőeszközöket kell választanunk, ha a következő mennyiségeket szeretnénk lemérni?
9
Egy feladat típus a motiválatlan tanuló részére – Pad hossza: – 5 kg burgonya: – 10 liter víz: – 100 gramm szalámi: – 20 0 C meleg: – 80 kWh: Miért használható ez a feladat? – élet-közeli a probléma, – a szövegértést is segíti, – nincsenek számok!
10
Piroska a kenyérsütő géppel kenyeret süt. A szakácskönyvből a következőket olvassa: szükséges hozzávalók: 240 ml víz, 30 ml olívaolaj, 240 dkg liszt, 7 g élesztő, 8 g só, 8 g cukor, 7g tejpor. Mennyi folyadékot használ fel összesen deciliterben kifejezve? Hány gramm a tömege a többi anyagnak együttesen? Piroska a kenyérsütő géppel kenyeret süt. A szakácskönyvből a következőket olvassa: szükséges hozzávalók: 240 ml víz, 30 ml olívaolaj, 240 dkg liszt, 7 g élesztő, 8 g só, 8 g cukor, 7g tejpor. Mennyi folyadékot használ fel összesen deciliterben kifejezve? Hány gramm a tömege a többi anyagnak együttesen? Megoldás: …..……………dl a folyadék, Megoldás: …..……………dl a folyadék, ………………….g a többi anyag tömege. ………………….g a többi anyag tömege. Itt már a legegyszerűbb művelet jelen van, a válogatás is fontos, a mértékegység átváltás is megjelenik.
11
Az egy literes mérőpohárba 4 dl vizet töltöttünk. Belehelyeztünk egy kődarabot, ekkor a víz magassága megemelkedett, most hat decilitert olvashatunk le a mércéről. Mennyi a kődarab térfogata? Az egy literes mérőpohárba 4 dl vizet töltöttünk. Belehelyeztünk egy kődarabot, ekkor a víz magassága megemelkedett, most hat decilitert olvashatunk le a mércéről. Mennyi a kődarab térfogata? Megoldás: …………. Megoldás: …………. Ebben a feladatban már a korábbi ismereteket kell felidézni. Nincs lehetőség a mérésre, de felidézhető a feladat. (memóriafejlesztés)
12
Fogj a kezedbe egy almát és egy narancsot, hasonlítsd össze melyik nehezebb? Becsüld meg az alma és a narancs súlyát! Méréssel ellenőrizd! Fogj a kezedbe egy almát és egy narancsot, hasonlítsd össze melyik nehezebb? Becsüld meg az alma és a narancs súlyát! Méréssel ellenőrizd! A praktikus ismeretek előhívására igen alkalmas feladat. Lemérted már mekkora egy lépésed? Ha nem, akkor ezt mérd meg most! Kinek a leghosszabb a lépése az osztályban? Lemérted már mekkora egy lépésed? Ha nem, akkor ezt mérd meg most! Kinek a leghosszabb a lépése az osztályban? Ez már együttműködést is igényel.
13
Példa más területről www.energiakaland.hu Magyarázzuk meg a következő szavak jelentését: gázosítás,generátor, geotermikus energia, gigawatt
14
Gázosítás: A korszerű „tisztaszén” technológiák egyike. Az eljárás során a szenet megtisztítják, finom porrá őrlik, majd oxigénnel és vízgőzzel reakcióba léptetik, hogy gázzá alakuljon. Ezt a gázt azután elégetik, és áramfejlesztő turbinákat hajtanak meg vele. Gázosítás: A korszerű „tisztaszén” technológiák egyike. Az eljárás során a szenet megtisztítják, finom porrá őrlik, majd oxigénnel és vízgőzzel reakcióba léptetik, hogy gázzá alakuljon. Ezt a gázt azután elégetik, és áramfejlesztő turbinákat hajtanak meg vele. Generátor: Olyan eszköz, amely forgó mágnes és mozdulatlan dróttekercs, vagy álló mágnes és forgó tekercs segítségével termel áramot. Generátor: Olyan eszköz, amely forgó mágnes és mozdulatlan dróttekercs, vagy álló mágnes és forgó tekercs segítségével termel áramot.
15
Geotermikus energia: A Föld belső energiája. Geotermikus energia: A Föld belső energiája. Gigawatt: Egy gigawatt egymilliárd wattnak felel meg. Gigawatt: Egy gigawatt egymilliárd wattnak felel meg. E feladat megoldásánál a tanulóknak lehetőséget kell adni a keresésre. Az önálló kutatás segít a bevésésben.
16
www.energiaklub.hu A feladat otthoni méréseken alapul, tehát javíthatja az együttműködést. Mennyire takarékos a ti családotok?
17
Újabb terület A következő felsorolásban irodalmi művek szereplőivel találkoztok. Válogasd szét, majd nevezd meg a csoportok megalkotása után a művek címét: A következő felsorolásban irodalmi művek szereplőivel találkoztok. Válogasd szét, majd nevezd meg a csoportok megalkotása után a művek címét: Haimon, Meneláosz, Iszméné, Jack, Pénelopé, Télemakhosz, Az ikrek, Kreon, Ralph, Hírnök, Röfi, Nauszikaá,
18
A megoldás AntigonéOdüsszeusz A legyek ura Haimon,Pénelopé,Ralph, Kreon,Meneláosz,Jack, Iszméné,Télemakhosz,Röfi, Hírnök,Nauszikaá, Az ikrek Nauszikaá,
19
Miért célszerű ezt a feladattípust alkalmazni? 1.Amennyiben a műalkotást nem olvasta, de a filmváltozatát látta, akkor már eredményesek vagyunk, sikerhez juthat. 2.Az apróbb eredmény motiváló erővel bír. 3.A feladat segít is, amennyiben 2 művel találkozott, akkor a harma- dikat is meg tudja oldani. Kakukktojással is bővíthető!
20
További feladatok: 1.Indokoljátok meg, vajon miért nem rejtettük el Antigoné vagy Odüsszeusz nevét! 2.Határozzátok meg a művek műfajait! 3.Melyikből idézek? „És amidőn a folyó gyönyörű sodrához elértek, sűrű mosógödrökhöz, ahol szépvíz ömlik elő...” Észre kell vegye, hogy vers, noha...
21
FÓLIÁK www.szakma.hu
22
A motiválatlanság ellenszere A cselekvés, a cselekedtetés, A cselekvés, a cselekedtetés, Fontos eszköz a folyamatos értékelés. (az apró lépések elve) Fontos eszköz a folyamatos értékelés. (az apró lépések elve) A kérdezés fontossága: A kérdezés fontossága: Az itteni feladatokból is lehet kérdezni. A legkomolyabb ellenőrzési mód éppen a kérdésal- kotás! (kínai példa!)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.