Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2011.10.07.1 Minőségirányítás II. 2. Konzultáció Dr. Szvitacs István

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2011.10.07.1 Minőségirányítás II. 2. Konzultáció Dr. Szvitacs István"— Előadás másolata:

1 Minőségirányítás II. 2. Konzultáció Dr. Szvitacs István

2 Az 5 konzultációs félév tematikája 1. A félév menetének bemutatása, esettanulmány 2. Folyamatok 3. Dokumentált eljárások- folyamatleírások 4. Vezetőség felelősségi köre. Gazdálkodás az erőforrásokkal 5. A vevői megelégedettség és marketing összefüggései. 6. Termék előállítása 7. Mérés, elemzés, fejlesztés. A féléves teljes feladat beadása.

3 Miről lesz szó ma? Csoportok Hogyan építünk MIR-t? Mire építünk MIR-t?! Folyamatok  Folyamattervezés alapjai  Folyamatábrák készítése  Folyamatok meghatározása  Folyamatok közötti összefüggések ábrázolása – tervezés! Dokumentálás követelményei  Általánosságok  KK.  felépítésének tisztázása, vázlat készítése Dokumentált eljárások- folyamatleírások  Dokumentált eljárások (1-2): dokumentumok kezelése, feljegyzések kezelése,  Dokumentált eljárások (3): belső auditok (  kapcsolat a 10. előadáshoz)  Dokumentált eljárások (4-6): nem megfelelő termék kezelése, megelőző tevékenységek, helyesbítő tevékenységek, (  kapcsolat a 10. előadáshoz)  Egyéb dokumentumok és feljegyzések

4 Minőségpiramis

5 Csoportok Csoport 1: Baka József, Bakáné Kern Apolka Renáta, Lencsés András, Vass Péter Csoport 2: Balogh Anikó, Ignácz Adél Lívia, Balatoni Katalin, Kormos Dóra Csoport 3: Marthy Jánosné, Sáfrány Márta, Kiglits Tímea, Vörös Fanni Csoport 4: Hajek Nándor, Bicsák László, Bottka András, Hammer Anita,

6 Hogyan építünk MIR-t? A vezetőség dönt, hogy legyen MIR! Tanácsadó megbízása MIR területi érvényességének meghatározása vagyis: Mire építünk MIR-t?) Minőségpolitika, minőségcélok Folyamatok feltérképezése, - át/újragondolása,  Szabványkövetelmények Dokumentumok (Kézikönyv (KK.), folyamatleírások) kidolgozása Feljegyzések (formanyomtatványok, sablonok) kitalálása és kezelésük Oktatási terv és belső auditterv elkészítése A vezetőség elrendeli a MIR bevezetését Munkatársak bevezető oktatása Belső auditorok képzése Min. 3 hónap próbaműködés  vezetőségi átvizsgálás Tanúsíttatás

7 Esettanulmány „Parmezán Pizza”  Tevékenységi kör: pizza készítés, étterem, házhozszállítás  2008 elején alakult, nagy forgalom  kiforrott folyamatok  Saját konyha, személyzet, étterem, beszállítók  A vezetőség igénye a MIR kialakítására

8 Minőségpolitika A Parmezán Pizza tulajdonosainak és vezetőinek meggyőződése, hogy az eredményes működés legfontosabb feltétele Ügyfeleinek megelégedettsége. Ez minden tulajdonos, vezető és munkatárs számára egyaránt azt jelenti, hogy tevékenységünket szakmailag magas szinten, a vonatkozó előírások és jogszabályoknak eleget téve, tisztességesen, gyorsan és a vevői elvárásoknak megfelelően végezzük. Önmagunkkal szemben támasztott elvárásaink:  megfeleljünk a minőségirányítással kapcsolatos követelményeknek és minden munkatársunk elkötelezett legyen a minőség iránt  udvariasság  tisztességes munkavégzés  az ügyfeleink igényeinek maradéktalan kielégítése,  versenyképességünk, piaci pozíciónk, jó hírnevünk folyamatos erősítése,  nyitottság az újdonságok, továbbfejlődés irányába Ügyfeleink megelégedettségét folyamatosan mérjük és értékeljük. Céljaink eléréséhez az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány szerint kialakított, vevőorientált minőségirányítási rendszert üzemeltetünk.

9 Mire építünk MIR-t?! Döntsük el, hogy milyen területeket kívánunk lefedni a MIR-el?! „Parmezán Pizza”  Pizza készítése  Pizza házhozszállítása  (Pizza értékesítése az étteremben)

10 Folyamatok  Mit mond a szabvány?  Folyamattervezés alapjai  Folyamatábrák készítése  Folyamatok meghatározása/azonosítása  Folyamatok közötti összefüggések ábrázolása – tervezés!

11 Folyamatszemléletű megközelítés

12 MSZ EN ISO 9001: Minőségirányítási rendszer:  4.1: Általános követelmények  4.2: Dokumentálás követelményei 4.2.1: Általános előírás 4.2.2: Minőségirányítási kézikönyv 4.2.3: Dokumentumok kezelése 4.2.4: Feljegyzések kezelése

13 Minőségirányítási rendszer (1) PDCAPDCA

14 Folyamattervezés alapjai Mi a folyamat?  Folyamat: események láncolta, melyek időben meghatározott rendszer szerint követik egymást. Bemenetet kimenetté alakít át. Mire figyeljünk, amikor egy folyamatot megtervezünk/azonosítunk?  Mi a kiinduló állapot, indító esemény?  Kik a szereplők?  Milyen események alkotják?  Mi az események sorrendje?  Hol vannak döntési pontok?  Döntések eredményei milyen eseményeket indukálnak?  Milyen dokumentumok képződnek?  Milyen dokumentumok szolgálnak bizonyos események bemenetéül?  Mi a záró állapot, végeredmény? Mi a folyamatleírás (eljárás):  Folyamatleírás: egy tevékenység elvégzésének a módja.

15 Folyamatábrák készítése Mivel készíthető? Pl: MS Office Visio, MS Office Word, MS Office PowerPoint Szokásos alakzatok

16 Folyamatok azonosítása „Parmezán Pizza” azonosított folyamatai:

17 Összefüggések ábrázolása

18 Példa folyamatábrára

19 Miről lesz szó ma? Dokumentálás követelményei  Általánosságok  milyen dokumentáció kell?  KK.  felépítésének tisztázása, vázlat készítése  Dokumentumok kezelése  Feljegyzések kezelése

20 Ált.előírás, MI KK. ( )

21 Dok.köv.-k, ált.előírás (4.2.1) 1.Dokumentált eljárások (1-2): dokumentumok kezelése, feljegyzések kezelése, -Dokumentált eljárások (3): belső auditok (  kapcsolat az utolsó előadáshoz) -Dokumentált eljárások (4-6): nem megfelelő termék kezelése, megelőző tevékenységek, helyesbítő tevékenységek, (  kapcsolat az utolsó előadáshoz)

22 Dok.köv.-k, ált.előírás (4.2.1) Milyen dokumentumokra van szüksége a MIR-nek?  KK.  Minőségpolitika  Minőségcélok  6 kötelező eljárás   Szervezet által meghatározott dokumentumok és feljegyzések

23 Parmezán Pizza dok. Milyen általa meghatározott dokumentumai és feljegyzései vannak a „Parmezán Pizzának”?  Termék előállításához kapcsolódó folyamatleírások esetleg technológiai utasítások  Formanyomtatványok  Sablonok Mi a különbség?

24 Parmezán Pizza dok. Termék előállításához kapcsolódó folyamatleírások esetleg technológiai utasítások  Előkészítés  Elkészítés  Tálalás, csomagolás  Kiszállítás Vagy érdemes lenne mindezt egyben?

25 Parmezán Pizza dok. Formanyomtatványok  Oktatási jegyzőkönyv (milyen oktatás, mikor, hol, résztvevők, oktatók, eredmény)  Rendelési lap (név, cím, tel.szám, számlázási cím, mit, mekkora, hány darab, egyéb kívánság, infó. a futárnak)  Beérkezett áru nyilvántartó lap (mit, mikor, meddig jó, kitől, tárolás)  Hűtő hőmérséklet nyilvántartó (melyik hűtő, milyen időközönként, hány fok, ki ellenőrizte, mikor)  Eszköz/alapanyag igénylő lap (ki kéri, mennyiség, specifikáció, határidő, preferált beszállító, jóváhagyó, dátum)

26 Parmezán Pizza dok. Sablonok  Szórólap  Ügyfélelégedetsségi kérdőív

27 Kézikönyv (KK.) felépítése Csak a fantázia szab határt! Mindent elég egy helyen leírni! Mi mégis az alábbi felépítést fogjuk követni:  Szabvány fejezetihez igazodnak a KK. fejezeti  Bonyolult (külön dokumentációba „szorult”) folyamatokat meghivatkozzuk  Mellékletben: Szervezeti felépítés Folyamatok kapcsolatai (összefüggések ábrázolása) Egyéb, ahogy a munka megkívánja

28 KK.- Hol fogunk tartani az óra végén? Tartalomjegyzék 0. BEVEZETÉS  0.1 A TÁRSASÁG BEMUTATÁSA  0.2 A MIR TERÜLETI ÉRVÉNYESSÉGE  0.3 KIZÁRÁSOK  0.4 A TÁRSASÁG SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE  0.5 A TÁRSASÁG FOLYAMATAI ÉS AZOK KAPCSOLATA  0.6 FOGALOM-MEGHATÁROZÁSOK 1. A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER  1.1 ÁLTALÁNOS RÉSZ  1.2 A MIR DOKUMENTÁCIÓS RENDSZERE  1.3 DOKUMENTUMOK KEZELÉSE  1.4 A FELJEGYZÉSEK KEZELÉSE

29 Dokumentumok, feljegyzések kezelése ( )

30 Mielőtt összekavarodunk

31 Dokumentumok kezelése (4.2.3) Mielőtt valami kimegy, jóvá kell hagyni Átvizsgálom  ha kell, naprakésszé teszem  megint jóváhagyatom Dokumentumok változásai és aktuális kiadási állapotuk azonosítva legyen = tudom, hogy milyen változataim vannak, mi van a felhasználóknál Rendelkezésre állás = akinek kell, az hozzáfér Olvashatóság, azonosíthatóság = olyan formátumban van, amit a felhasználó tud használni; és a dokumentum egyedileg van azonosítva, tehát tudom, hogy ő „ki fia borja” Külső eredetű dokumentumok azonosítva legyenek és elosztásuk felügyelet alatt menjen végbe Elavult dokumentumok felhasználásának megakadályozása, vagy ha megőrzöm, akkor jelöljem meg!

32 Parmezán Pizza dok.kezelése Dok. azonosítás: egyedi név, verziószám  Pl.: mirkézikönyv_v1 Változás, kiadási állapot azonosítása  Pl: KK. esetében Sorsz. Mód. rész Változtatás jellege:Módosította: Átvizsgálta, Naprakésszé tette Jóváhagyta: Érvénybelépett (dátum): Dokumentumok azonosításának pontosítása MVÜI Rendelkezésre állás  Pl.: kiosztom a kézikönyvet nyomtatva (ezt nyilván kell tartani: kinek, mikor, hányas verzió, mikor szedtem vissza)  Felteszem egy közös elérésű elektronikus helyre (amit csak MV tud módosítani, de mindenki olvashatja)

33 Parmezán Pizza dok.kezelése Olvashatóság  Pl.: nem kínai betűvel írom Külső dokumentumok kezelése  Pl.: kitől kaptam, ki nézte meg, hogy azt kaptam-e, amit kaptam, mi ez, és hogyan juttatom el azokhoz, akiknek erre szükségük van  Pl: xy kormányrendelet  felteszem a szerverre Elavult dokumentumok felhasználásának megakadályozása, vagy ha megőrzöm, akkor jelöljem meg!  Pl: a mindenkor aktuális példány a szerveren van és a papír alapúakat a MV visszaszedi és erről nyilvántartást vezet (kitől, mikor, mit vett vissza)  Megőrzöm, de pl. „Archiv” mappában, amihez csak MV- nek van hozzáférése, senki másnak

34 Parmezán Pizza dok.kezelése Külső készítésű dokumentumokBelső készítésű dokumentumok Tevékenységek: Dokumentum fajták: figyelemmel kíséri, beszerzi: ellenőrzi, érvényesség ét biztosítja: törzspéldányt tárolja, karbantartja, elosztja: KészítiMódosítja:Ellenőrzi:Jóváhagyja: törzspéldányt tárolja, karbantartja, elosztja: JogszabályokÜI SzabványokMV Ügyvezető igazgatói utasítások ---ÜI MV Minőségirányítási kézikönyv ---MV ÜIMV Pizzakészítés és kiszállítás folyamatleírás ---MV ÜIMV Technológiai előírásKF MVKF MV, KFÜIMV MV = Minőségirányítási vezető ÜI = Ügyvezető igazgató KF = Konyhafőnök Átvizsgálás, jóváhagyás, tárolás, elosztás:

35 Feljegyzések kezelése (4.2.4) Felügyelet alatt kell tartani =  Azonosítás  Tárolás  Megóvás  Előkeresés  Megőrzés  Selejtezés

36 Parmezán Pizza feljegyz. kezelése Azonosítás: ha üres (egyedi azonosító/név kiadási dátum, kiadási verzió), ha nem üres (egyedi megnevezés + dátum) Megőrzési idő: Megőrzési idő meghatározásakor a jogszabályi kötelezettséget figyelembe kell venni! Megóvás, tárolás, előkereshetőség: a „Parmezán Pizza” minden papír alapú dokumentumot bescannel, melyet az Informatikai Szabályzatban meghatározott rendszerességgel mentett szerver „MIR dokumentumok\Feljegyzések\évszám\feljegyzés típusa” mappában tárol a MV. Ehhez a mappához a MV-n és a rendszergazdán kívül senkinek sincs módosítási jogosultsága, viszont minden dolgozó olvashatja annak tartalmát. A még scannelésre váró papír alapú dokumentumokat a MV saját irodájában lefűzve tárolja és gondoskodik megóvásukról. A kitöltött feljegyzéseket visszakereshető módon kell minden munkahelyen a megőrzési idő leteltéig irattározni, és elektronikus dokumentum esetén a fent megjelölt helyen elhelyezni. Selejtezés: a már bescannelt papír alapú dokumentumok azonnal selejtezhetők. Selejtezésükről a MV gondoskodik. A bescannelt, elektronikus alapú dokumentumok selejtezése a megőrzési időt lejárta utáni év január 2. hetéig megtörténik. Erről a MV gondoskodik. Papír alapú dokumentumok selejtezési módszere: darálás. Elektronikus dokumentumok selejtezése: törlés. Bizonylat megnevezése, címeNyilvántartási számKiállítja (indítja)Megőrzési idő Oktatási jegyzőkönyvF01oktató3 év

37 Parmezán Pizza feljegyz. kezelése Pl. egy üres feljegyzés azonosítása a lábjegyzetben Nyilvántartási számVáltozatKiadás F01V

38 Gyakorlati feladat(ok) Dokumentálj:  Minőségpolitika √  Minőségcélok  Kézikönyv √ (0-1 fejezet)  6 db. dokumentált eljárás √  Folyamatleírások √ (dok.-, feljegyz. kez., saját foly.leírás)  (Technológiai utasítások)  Formanyomtatványok/sablonok √  Oktatási terv  Belső audit terv

39 Irodalom Koczor Z.: Minőségirányítási rendszerek fejlesztése (TÜV Rheinland Akadémia Kft., Budapest, 2001) MSZ EN ISO 9001:2009-es szabvány MSZ EN ISO 9000: 2005 Alapok és Szótár

40 Felhasznált irodalom: MSZ EN ISO 9001:2009 lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:040 :0017:0025:HU:PDF lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:040 :0017:0025:HU:PDF s%E1gtan+Tansz%E9k%2Fmin%F5s%E9gir%E1ny%EDt% E1s%2F4.nap%2F&download=18_csapat_prez.ppt s%E1gtan+Tansz%E9k%2Fmin%F5s%E9gir%E1ny%EDt% E1s%2F4.nap%2F&download=18_csapat_prez.ppt

41 Köszönöm a figyelmet! Következő konzultáció:  Vezetőség felelősségi köre  Gazdálkodás az erőforrásokkal


Letölteni ppt "2011.10.07.1 Minőségirányítás II. 2. Konzultáció Dr. Szvitacs István"

Hasonló előadás


Google Hirdetések