Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II."— Előadás másolata:

1 1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II. Budapest, 2008.február

2 2 Logisztika Szakirány – II. 3. téma Logisztikai közreműködés a település-, térség- és régiófejlesztésben Bp február Prof. Dr.Knoll Imre Logisztikai közreműködés a település-, térség- és régiófejlesztésben Bp február Prof. Dr.Knoll Imre

3 3 Régiós tagozódás A tervezett regionális szerkezet modellje RhRh RhRh RhRh RhRh RhRh RhRh RhRh R k1 R kn Világgazdaság Európai Unió Magyar állam Rk R h - hazai régiók R k - külföldi régiók ©Knoll Külföldi régió Nemzetközi régió

4 4 Tervezett regionális szerkezet és gazdasági fejlettség Regionális különbségek az egy főre jutó GDP-ben

5 5 Régió-kialakítás hatástényezői 1.Tervezett kialakítás a.19 megye + Budapest ? b.7 régió  ? c.5 (3) tartomány ? d.Euro-régiók ? 2. Befolyásoló / alakító tényezők Hatalmi politika Gazdaság-politika Társadalom politika Etnikai összetartozás ????? ? KÖZÖS ÉRDEK ? ©Knoll

6 6 Elmaradott térségek társadalmi és gazdasági igényei  Munkahely-teremtő beruházások  Külső tőke bevonása  A gazdaság fejlődését elősegítő infrastruktúra fejlesztése  A térség belső fejlődését segítő programok  Humán erőforrások fejlesztése  Szociális és egészségügyi alapellátás feltételeinek javítása  Idegenforgalmi vonzerőre alapozott komplex fejlesztés  Sokrétű LOGISZTIKAI KÖZREMŰKÖDÉS !! ©Veres

7 7 EU-elvek a régió-, térség- és településszerkezetben  Funkcionálisan hierarchizált szerkezet  Nagyfokú helyi politikai autonómia  Magas szintű gazdasági autonómia  Az egymásrautaltság felismerésén alapuló együttműködés  Gazdasági és társadalmi KÖLCSÖNHATÁSOK ©Szász

8 8 Térségfejlesztés döntés- előkészítési tényezői I. MegnevezésRészletezés Közlekedési helyzetHálózatok kiépítettsége (vasút, közút, víziút, légiút) Elérhetőség (nemzetközi, központok, helyi) Telekommunikáció fejlettsége Telefon, telefax Számítógép használat Internet, ISDN vonalak kiépítettsége Humán potenciálKépzettség Munkaerő költségei Nyelvismeret Vállalkozókészség Potenciális alkalmazottak életminősége (lakás, egészségügy, szabadidő stb.) Gazdasági-politikai vezetés Identitás ©Veres

9 9 Térségfejlesztés döntés- előkészítési tényezői II. MegnevezésRészletezés Gazdasági környezetKlaszterek (ipari, mezőgazdasági, turizmus) Piacok közelsége (vevőkör, beszállítók, stb.) Szolgáltatások (háttéripar, energia, pénzügyi stb.) Innovációs milliő Térségi Fejlesztési Program Saját pénzügyi források Környezeti adottságok (belső) Természeti környezet állapota Termőhelyi adottságok Ingatlanfejlesztés költségei Egyéb értékek (ásványok, termálvíz, stb.) ©Veres

10 10 Térségfejlesztés többlépcsős modellje

11 11 Régió- és településfejlesztés-- --logisztikai közreműködés Lakossági ellátás és kereskedelem létesítményei Közlekedés- szervezés és létesítményei Iparkoncentráció „ipari park” Logisztikai szolgáltatás Kulturális + szociális létesítmények ©Knoll

12 12 Településfejlesztés hatáselemeinek modellje Oktatás, kultúra, sport Társadalmi tényezők Infrastruktúra Állami szerepvállalás Termelő, kereskedő vállalkozások; befektetők Település Térség Régió Logisztikai szolgáltatások Emberi erőforrások Szociális kérdések ©Knoll

13 13 AGRÁR-LOGISZTIKA a térségfejlesztés érdekében Célja? -- gazdasági folyamatok eredményességének elősegítése, -- sikeres piacra-juttatás !! Hogyan? -- az Agrárium Ellátási Folyamatait(AEF) SZERVEZI – IRÁNYÍTJA – ÉRTÉKELI !! -- az AEF=„logisztikai”piacra-juttatás, egyúttal agribusiness „üzleti folyamat

14 14 Az „AEF” főbb lépései I.  Elvi közreműködés/támogatás: - a beszerzésben, - a termeléshez kapcsolódóan, - a tárolás, feldolgozás területén, - a kereskedelem, értékesítésben

15 15 Az „AEF” főbb lépései II. Üzemi, gyakorlati műveletek:  árút szállít a „termelés” helyére, (vetőmag, műtrágya, takarmány…)  feldolgozásra juttat + áruelosztás piacra, (zöldség, gyümölcs, termény, élőállat…)  közbenső tárolást végez,  kereskedelem-értékesítés: pl. csomagolás, komissiózás, hulladék-kezelés…

16 16 Termelő-Értékesítő Szövetkezet (TÉSZ- új vállalkozási forma) A logisztika 3-irányú funkciója: 1. Termeléstől közbenső tárolásra… 2. Logisztikai központ, benne tárolás, csomagolás, komissiózás, áru-diszpozició…. 3. Értékesítésre szállítás 4. Közreműködés a kereskedelemben

17 17 A „TÉSZ” újszerű gazdasági feladatai  A ráfordítási többletek és a piaci költség-viszonyok összhangba hozása,  3 partner közötti részletes, pontos, hosszútávú szerződés,  partnerek közötti emberi kapcsolatok !! bizalom,-mindenki nyer(win-win),  „Nyitott könyvelés”(open book) lehetősége (közös betekintés a költségekbe).

18 18 Regionális gazdaságfejlesztési modell (Knoll-Nikodemus)

19 19 Térségfejlesztés és főbb logisztikai kapcsolódások LOGISZTIKA Államigazgatás Önkormányzatok Hatóságok Vállalkozások (termelés, szolgáltatás) Információs szolgáltatások Szállítás, Hírközlés Infrastruktúra ©Knoll

20 20 Régió-, térség-településfejlesztés logisztikával Gazdasági súlypontok Állami szerepvállalás TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS logisztikával Vállalkozáf ejlesztés Ellátási láncok Infrastruktúr tényezők Társadalmi kérdések Szakképzettség, képzésMunkaerő- biztosítás Kulturális, szociális vonzatok

21 21 Végül kialakul egy „támogató” logisztikai megoldás „SCR-Supply Chain Reengineering ” módszer !! Az új feladatokra adaptált ellátási lánc 1.input oldalán kapja a)a település/ régiófejlesztés gazdasági/társadalmi bázisadatait, b)azokat a célkitűzéseket, melyeket a tervezett földrajzi térségben el kíván érni, 2.output/kihozatal/ eredményként a)összeáll a „többszörösen bővített/módosított” SC gm - ellátási lánc (folyt): ©Knoll

22 22 …… SCR- Supply Chain Reengineering 2. b.) ebben új tényezőként megjelenik: i. a térség GÁ - Gazdasági Átalakulása ii. a térség IÁ - Infrastruktúrájának Átalakulása iii. a TH – Társadalmi Hatások c.) végül „egyensúlyt kell teremteni” (best balance), a rész-optimumokra törekvő logisztikai alrendszerek között ©Knoll

23 23 Végeredmény Pozitív eredményeket biztosító kölcsönhatások a település-, térség és régiófejlesztés és a logisztikai közreműködés között! ©Knoll

24 24 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II."

Hasonló előadás


Google Hirdetések