Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN."— Előadás másolata:

1 ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN

2 TÉMA: A HASZONÁLLATOK TAKARMÁNYOZÁSA EGY KIS ETIMOLÓGIA:

3 TAKARMÁNY: HÁZIÁLLATOK SZÁMÁRA LEVÁGOTT, BEGYŰJTÖTT, VAGY FELDOLGOZOTT NÖVÉNYI ELEDEL. TAKAR = BETAKARÍT Magyar Értelmező Kéziszótár, 2003.

4 MI MOTIVÁLJON EGY KÁRPÁT- MEDENCEI ÁLLATORVOST?

5 A MI VIDÉKI KÖZÉPTÁVÚ REALITÁSUNK: KIS ÉS KÖZEPES ÜZEMEK MÉG JÓNÉHÁNY ÉVIG KÖZEPES / GYENGE SZAKMAI ISMERETŰ TULAJDONOSOKKAL

6 HA EZEK NEM TERMELNEK NYERESÉGESEN, A MI MUNKÁNK ÉS BEVÉTELÜNK IS CSÖKKEN!

7 TARTÁSI- TAKARMÁNYOZÁSI HIBÁK OKOZZÁK A TELEPI BETEGSÉGEK 80 %-ÁT

8 AZ ÁLLATORVOS KULCSFIGURA (+/-) EGYETLEN ISKOLA SEM AD OLYAN KOMPLEX ISMERETEKET, MINT AZ ÁLLATORVOSI EGYETEM!

9 AZ ÁLLATTARTÓ TELEP ELLÁTÁSA KOMPLEX ISMERETEKET KÍVÁN ÉS KÖVETEL MEG:

10 ÁLLOMÁNYEGÉSZSÉGÜGYI ADATOK AZ ÁLLAT KÖRNYEZETE: ISTÁLLÓ, LEGELŐ, A GONDOZÓK KULTÚRÁJA A TAKARMÁNYOK ELKÉSZÍTÉ- SÉNEK, TÁROLÁSÁNAK, BEKEVERÉSÉNEK, KIADAGOLÁSÁNAK MÓDJA

11 A TAKARMÁNYOZÁSI ISMERETEK FORRÁSAI RENDELKEZÉSÜNKRE ÁLLNAK? ÓRIÁSI VÁLASZTÉKBAN!

12 CSÚCSTECHNIKA? KÉSZ GYÁRI PROGRAMOK, ALIG NÉHÁNY ADATOT KELL BELEÍRNUNK ÉS SZÓRJÁK A KÉSZ RECEPTÚRÁT, CSAK ETETNI KELL! (HORRORDRÁGÁK, ÖRÖKKÉ FRISSÍTENI KELL ŐKET ÉS NEM ÉRDEKLI ŐKET, HOGY A TULAJNAK VAN-E PÉNZE PL. VÉDETT ZSÍRRA)

13 SZAKTANÁCSADÓ CÉGEK? EZEK ELŐLÜNK VESZIK EL A PÉNZT, DE A LEVEGŐT IS… (A SZAKTANÁCSADÓ AZ AZ EMBER, AKI ELKÉRI AZ ÓRÁDAT, HOGY MEGMONDJA, MENNYI A PONTOS IDŐ…)

14 ???????????????

15 A REÁLIS IRÁNY (SZVSZ): 1. TANULÁS 2. ALKALMAZÁS 3. VISSZACSATOLÁS

16 A CÉL = TAKARMÁNYANALÍZIS ALAPJÁN TAKARMÁNYOZNI! A REALITÁS =A TÖMEG- TAKARMÁNYOK, DE LEGALÁBB A SZILÁZSOK, SZENÁZSOK VIZSGÁLATA (A SZÉNÁK, GABONÁK SZAKKÖNYVI BELTARTALMI ÉRTÉKEI NAGYJÁBÓL ELFOGADHATÓAK. AZ ERJESZTETT TAKARMÁNYOKÉ ERŐSEN ELTÉR!)

17 ALKALMAZÁS: ELKÉSZÍTED A RECEPTÚRÁT, MEGETETED ÉS IZGULSZ…

18 VISSZACSATOLÁS: NÉZD MEG, MIT CSINÁLTÁL

19 AZ ÁLLATTARTÁS 3 PILLÉRE: FAJTA 30 % TAKARMÁNY 30 % KÖRNYEZET 30 % EGYÉB: 10 %

20 MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? FAJTA / HIBRID?: VILÁGFAJTÁK: NINCS NAGY KÜLÖNBSÉG BROJLERNÉL 1 ÉV SERTÉSNÉL > 2 ÉV MARHÁNÁL > 3 ÉV

21 MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? KÖRNYEZET? EGY TELEP ÉV ALATT TÉRÜL MEG!

22 MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? TAKARMÁNY? IGEN!

23 ÜTŐKÁRTYÁNK:

24 A TAKARMÁNY MINT INPUT TÉNYEZŐ

25 ÁLLATFAJTÓL FÜGGŐEN AZ ÖNKÖLTSÉG %-a A TAKARMÁNYKÖLTSÉG

26 A TRANSZFORMÁCIÓ HATÁSFOKA = A TAKARMÁNYOZÁS SZAKSZERŰSÉGE = AZ ÁLLOMÁNY EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTA

27 EGY ÁLLOMÁNY AKKOR EGÉSZSÉGES, HA GENETIKAI KÉPESSÉGEINEK MEGFELELŐEN TERMEL (PROF. KOVÁCS FERENC) AXIÓMA:

28 MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: 1. TULAJDONOS VAGY? AKKOR A JÓ ÉS A ROSSZ EGYARÁNT A TE ZSEBEDRE MEGY.

29 MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: 2. SZOLGÁLTATÓ, VAGY ALKALMAZOTT VAGY? AZ ÉRTÉKEDET (AZ ELKÉRHETŐ SZOLGÁLTATÓI DÍJAT)NÖVELI A TULAJ ZSEBÉN KERESZTÜL

30 MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: LÁTVÁNYELEM EL SEM HISZED, MENNYIRE FONTOS: A TULAJ DICSEKSZIK VELED

31 FELTÉTELEK: EGYETEMI SZINTŰ ELMÉLETI ISMERETEK, AZ ALAPVETŐ ÉRTÉKEK ÉS A MÉRTÉKEGYSÉGEK BIZTOS HASZNÁLATA

32 FELTÉTELEK: BIZTOS EXCELES ISMERETEK (A GYÁRI PROGRAMOK EURÓ-EZREKBE KERÜLNEK, KARBANTARTÁSUK SZINTÉN: GIGANTIKUS KEVERŐÜZEMEKNÉL PERSZE MEGTÉRÜLNEK,DE A GYAKORLÓ ÁLLATORVOS MÉRTÉKEGYSÉGEI MÁSOK.)

33 MI A FELADATUNK? ALKALMAZÓK VAGYUNK A TUDOMÁNY EREDMÉNYEIT KELL ALKALMAZNUNK AZ ADOTT FAJOK, FAJTÁK, HIBRIDEK IGÉNYEI, ILL. A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ALAPANYAG-LEHETŐSÉGEK FÜGGVÉNYÉBEN.

34 KIINDULÁSI ADATOK(PÉLDÁUL) -ORSZÁGOS TAKARMÁNYKÓDEXEK MINIMÁLIS ÉRTÉKEI - BEVÁLT GYÁRI ÖSSZETÉTELEK HASZNÁLATA - PROSPEKTUSOK TAPASZTALAT

35 MIKOR LÁTVÁNYOS A TEVÉKENYSÉGÜNK ? AMIKOR LENTRŐL KELL VISSZAKAPASZKODNI: KETOSISOS, KÖVÉR TEHENÉSZET, 10 % FELETTI ELHULLÁS, RENGETEG EREDMÉNYTELEN KEZELÉS

36 MIKOR LÁTVÁNYOS A TEVÉKENYSÉGÜNK ? AMIKOR LENTRŐL KELL VISSZAKAPASZKODNI: SERTÉSÁLLOMÁNY 3,5-4-ES FAJLAG, 600 g NAPI SÚLYGYARAPODÁS, 20 % KIESÉS.

37 MIKOR HATÉKONY? AMIKOR MÁR NEM LÁTVÁNYOS, MERT HOSSZÚ IDŐN ÁT STABIL A TERMELÉS, JÓK A FAJLAGOS HOZAMOK.

38 ALAPELVEK: EGYSÉGNYI VÉGTERMÉK ÖNKÖLTSÉGE

39 ALAPELVEK: NEM SZABAD ELEMEKET FAVORIZÁLNI: - NAPI TEJTERMELÉS - SERVICE PERIOD - ELHULLÁSI % - A TAKARMÁNY EGYSÉGÁRA

40 ALAPELVEK: A KOMPLEX FELFOGÁS SZERINT JOBBAN JÁR AZ ÜZEM, HA PL. 20 %-KAL KEVESEBBET TERMEL, DE 30 %-KAL OLCSÓBBAN 20 %-KAL DRÁGÁBB TAKARMÁNNYAL 30 %-KAL OLCSÓBB ÖNKÖLTSÉGET ÉR EL

41 NEHÉZSÉGI FOKOK MONOGASZTRIKUS FAJOK/AD LIB. ETETÉS: EGYSZERŰBB, MERT ZÖMMEL %- ÉRTÉKEKET KELL OPTIMALIZÁLNI

42 NEHÉZSÉGI FOKOK KÉRŐDZŐKNÉL NAPI ADAG, SOKFÉLE IGÉNYRE OPTIMALIZÁLNI: PL. 20 l 3,8 % ZSÍRTARTALMÚ TEJET TERMELŐ, 600 KG TESTTÖMEGŰ ÁLLOMÁNYNAK 200 kg TESTTÖMEGŰ NÖVENDÉKBIKÁKNAK NAPI 600, VAGY 800 g SÚLYGYARAPODÁSHOZ

43 NÉMI GYAKORLÁSSAL BÁRKINEK SIKERÜLHET ÉS AZ A SIKERÉLMÉNY SEMMIHEZ NEM HASONLÍTHATÓ! MEGTANULHATÓ?

44 EGY KIS HARDVER aki tudja, csinálja …

45

46

47

48

49

50

51

52 EGY KIS SZOFTVERVER: aki tudja, csinálja …

53 KAKUKKTOJÁS ? HUMÁN ANALÓGIA EGY KISFILMBŐL (SPEKTRUM TV)

54

55 A GYEREKEK ÁLLAPOTA 1. „WHISKAS-MACSKÁK” MONODIÉTA MŰANYAG ÉTELEKEN 2. ROSTHIÁNY: VOLT, AKINEK 6 HÉTIG NEM VOLT SZÉKLETE! 3. MAGYAR EMBER SZÁMÁRA ÉRTHETETLEN TÚLFŰTÖTT MAGATARTÁSFORMÁK 4. A NORMÁLIS ÉTELEKET NEM ISMERTÉK, ELUTASÍTOTTÁK

56 A NORMÁLIS ÉTKEZÉS ELKEZDÉSE UTÁN: 1. HIHETETLEN (NORMÁLIS!) ÉTVÁGY 2. NORMÁLIS MAGATARTÁS, MEGSZŰNT AZ ÉRTHETETLEN (?) TÚLFŰTÖTTSÉG AZ EGÉSZ CSOPORTBAN. 3. AZ EGÉSZ GYANÚSAN EGYEZETT AZ OPTIMALIZÁLT TÁPPAL ETETETT ÁLLATPOPULÁCIÓN ÉSZLELTEKKEL…

57 A CÉL: EGÉSZSÉGES, JÓL TERMELŐ ÁLLOMÁNY ELÉGEDETT TULAJDONOS ÉRTÉKÉN MEGFIZETETT ÁLLATORVOSI MUNKA !

58 Nem kell megijedni!

59 Köszönöm a figyelmet! Közösen könnyebb!

60 Köszönöm a figyelmet!

61

62


Letölteni ppt "ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések