Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A HuMánia kurzus hatékonyság-vizsgálata Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin A kutatócsoport tagjai: Almási Zsuzsanna ÁOK IV. Fésűs Szilvia ÁOK VI. Karácsony.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A HuMánia kurzus hatékonyság-vizsgálata Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin A kutatócsoport tagjai: Almási Zsuzsanna ÁOK IV. Fésűs Szilvia ÁOK VI. Karácsony."— Előadás másolata:

1 A HuMánia kurzus hatékonyság-vizsgálata Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin A kutatócsoport tagjai: Almási Zsuzsanna ÁOK IV. Fésűs Szilvia ÁOK VI. Karácsony István ÁOK IV. Rosta Eszter Andrea ÁOK V. Udvarhelyi Andrea ÁOK IV. Bemutatkozó előadás Reggeli agytorna – október 14. SE Magatartástudományi Intézet

2 Eddigi eredmények Magyar Pszichiátriai Társaság XV. Vándorgyűlése – január, Debrecen Előadás, munkacsoport, kerekasztal Előadás - TDK Konferencia – február Kortársoktatás a felsőoktatási intézményekben A HuMánia Pályaszocializációs Műhely Cikk – Lege artis medicinae – október HuMánia – Önkéntes kortársképzés a jövő orvosaiért

3 Idei és jövő évi munkaterv Kérdőívek felvétele Év elején és évvégén HuMánia hallgatók és kontrollcsoport Tutorok – szakdolgozat (Fésűs Szilvia) Kérdőívek kiértékelése Konferenciák, cikkek Szakdolgozat, rektori pályázat

4 Kortársoktatás a felsőoktatási intézményekben A HuMánia Pályaszocializációs Műhely Fésűs Szilvia ÁOK VI., Horváth Dóra Anita ÁOK VI. Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet TDK Konferencia, február 11.

5 Az előadás célja A segítő foglalkozásokra felkészítő felsőoktatási intézményekben működő kortársoktatói csoportok, kortársoktatói csoportok, módszereik és módszereik és hatékonyság-felmérésük ismertetése. hatékonyság-felmérésük ismertetése. A HuMánia Pályaszocializációs Műhely bemutatása.

6 Hipotézisek Az orvosi hivatáshoz szükséges humán készségek fejlesztése növeli a hatékonyságot és növeli a hatékonyságot és hozzájárul a kiégés megelőzéséhez. hozzájárul a kiégés megelőzéséhez. A kortársoktatói csoportok hatékonyak a személyes és szakmai fejlődésben, a személyes és szakmai fejlődésben, a stressz kezelésében, a stressz kezelésében, társas támogatást és társas támogatást és követendő modellt nyújtanak. követendő modellt nyújtanak.

7 Kortársoktatás Azonos korosztály Képzett kortársoktatók Megfelelő szakmai háttér Kiegészíti a hagyományos oktatást Megszólítja a nehezen elérhető csoportokat Fejlődési lehetőség a kortársoktatóknak is Történetének „mérföldkövei” 1984 – National Association of Peer Program (NAPP), USA 1984 – National Association of Peer Program (NAPP), USA 1986 – Peer Educational Program (PEP), Wendy Arnold, USA 1986 – Peer Educational Program (PEP), Wendy Arnold, USA Y-PEER program nemzetközi protokollja, USA Y-PEER program nemzetközi protokollja, USA

8 Kortársoktatás Előnyei Hasonló élethelyzetek, konfliktusok Hasonló élethelyzetek, konfliktusok A fiatalok jobban elfogadják kortársaikat A fiatalok jobban elfogadják kortársaikat Kötetlenebb hangulat Kötetlenebb hangulat A kortársoktatók pozitív szerep-modellek A kortársoktatók pozitív szerep-modellek A kortársoktatók maguk is fejlődnek A kortársoktatók maguk is fejlődnek Költséghatékonyság KöltséghatékonyságHátrányai A megfelelő minőség kérdéses A megfelelő minőség kérdéses Folyamatos utánpótlás kell Folyamatos utánpótlás kell A hatékonyság-elemzés nehézkes A hatékonyság-elemzés nehézkes

9 Külföldi és hazai példák célcsoport, módszerek, hatékonyság-vizsgálat Project Management Course, University of Zurich - Svájc, 2005 National University of Ireland Írország, 2003 University Hospital of Tübingen Németország, 2005 University of Nebraska Medical Center USA, 2000 Kompánia Alapítvány, ELTE Magyarország, 2005

10 HuMánia Pályaszocializációs Műhely Kezdetek, célok (2002) Gyakorlati készségek fejlesztése Gyakorlati készségek fejlesztése Társas támogatás Társas támogatás Kiégés megelőzés – Bálint Mihály Kiégés megelőzés – Bálint Mihály Tutorok fejlődése Tutorok fejlődése Oktatói készségek, önismeret Célcsoport, program III-VI. éves (fog)orvostanhallgatók III-VI. éves (fog)orvostanhallgatók 10 x 3,5 órás műhely, Nyitónap, Téli Tábor 10 x 3,5 órás műhely, Nyitónap, Téli Tábor fős kiscsoportok kéthetente, 2 csoportvezető tutor 2005 óta 2x2 kredites szabadon választható tárgy SE Magatartástudományi Intézet

11 HuMániás kortársoktatók Tutornapok Elvárások tisztázása Elvárások tisztázása Tutori készségek felmérése Tutori készségek felmérése Elméleti tudás Oktatói készségek Csoportdinamikai ismeretek Képző hétvégék Csapatépítés Csapatépítés Csoportvezetésre való felkészítés - Kézikönyv Csoportvezetésre való felkészítés - Kézikönyv Továbbképzés, szupervíziók Oktatáselméleti tanácsadó, tréner, pszichológus Oktatáselméleti tanácsadó, tréner, pszichológus

12 HuMánia - Műhelyek Társas támogatás Csapatépítő játékok, bizalmi gyakorlatokCsapatépítő játékok, bizalmi gyakorlatok Csoportos feladatmegoldásCsoportos feladatmegoldás Kommunikációs készségek Szituációs gyakorlatok, szerepjátékok - videós, saját és kortárs visszajelzésselSzituációs gyakorlatok, szerepjátékok - videós, saját és kortárs visszajelzéssel Interaktív előadások, kiscsoportos megbeszélésekInteraktív előadások, kiscsoportos megbeszélések Pozitív szuggesztiók, újrakeretezés Betegtájékoztatás Kompetencia határok Empátia, előítéletek Önérvényesítés Relaxációs gyakorlatok Relaxációs gyakorlatok Junior Bálint-csoport

13 Résztvevők és visszajelzések 321 hallgató - 80% III-IV. év 9 fős rezidens csoport (2006/2007.) 10 fős debreceni csoport (2008/2009.) Férfi:nő arány: 30-70% 37 tutor: 13 férfi, 24 nő (35-65%) 23-an már végeztek Hallgatói visszajelzések: kérdőívek félévkor és évvégén Pozitívumok: humán készségek fejlesztése társas támogatás önismeretVáltoztatnivalók: még több szituációs gyakorlat, szerepjáték legyen.

14 Tervezett hatékonyság vizsgálat Hipotézis: nagyobb személyes hatékonyság nagyobb személyes hatékonyság alacsonyabb kiégettségi szint alacsonyabb kiégettségi szintMódszer: hosszú távú kérdőíves utánkövetés hosszú távú kérdőíves utánkövetés Speciális kérdések: Kik veszik fel a tárgyat? Kik veszik fel a tárgyat? Milyen orvos lesz/lett belőlük? Milyen orvos lesz/lett belőlük? Mi lett a tutorokkal? Mi lett a tutorokkal?

15 Kérdőív Általános és demográfiai kérdések WHO Általános Jóllét Index Bech és mtsai, 1996, Hungarostudy 2006 Bergen-féle Társas Támogatás Kérdőív Social Relationships Scale – Mittelmark-Bergen, 2003 Rövidített Konfliktusmegoldó Kérdőív Folkman és Lazarus, 1980, Kopp és Fóris, 1992, Kopp és Skrabski, 1995, Skrabski, 1996 Maslach-féle Kiégettségi Kérdőív hallgatói változat Shaufeli WB-Martínez IM-Pinto AM-Salanova M-Bakker AB, 2002 Speciális kérdések

16 Irodalomjegyzék Health Educ Res Apr;14(2): Elsevier Ltd and IPMA. doi: /j.ijproman BMC Med Educ. 2006;6:18. doi: / BMC Med Educ. 2008; 8: 18. Published online 2008 April 9. doi: / Med Educ Jan;34(1): Journal of Cross-Cultural Psychology 2002; 5: Beck AT, Beck RW. Screening depressed patients in family practice. A rapid technic. Postgrad Med 1972;52(6): Kopp M., Skrabski Á. (1990): Összehasonlító mentálhigiénés vizsgálatokhoz ajánlott módszertan. Végeken, 2: Sipos K., Sipos M., Spielberger C. D. (1998): A State-Trait Anxiety Inventory (STAI) magyar változata. In: Mérei F. - Szakács F. (szerk.): Pszichodiagnosztikai vademecum. I. Explorációs és biográfiai módszerek, tünetbecslő skálák, kérdőívek. 2. rész. Kézirat. ELTE-BTK, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,

17 Köszönetnyilvánítás Dr. Hegedűs Katalin Prof. Dr. Kopp Mária, Prof. Dr. Túry Ferenc Dr. Kiss Eszter, Pintér Terézia Andorka Mátyás Becze Ádám Bognár Péter Dombi Anna Zsófia Dudás Anna Farnady Ágnes Ferreira Gábor Futácsi Balázs Gál Dávid Horváth Dóra Anita Hulesch Bors Inczédy-Farkas Gabriella Kovács Kornél Kovács Levente Koppány Kőpájer Gabriella Kun Helga Linka Katalin Erzsébet Major János Malik Anikó Meczner András Molnár Ágnes Nagy Katalin Nguyen Pham Phuong Thanh Nuridsány Eszter Oláh Szabina Papp Magor Petrás (Nagy) Nóra Ress Katalin Rosta Eszter Andrea Rottek János Sándor Zsuzsanna Sonnevend Mária Sponga Mária Sztanó Flóra Udvarhelyi Gabriella Váczi Rita

18 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

19 Külföldi és hazai példák Név, ország CélcsoportMódszerekHatékonyság-vizsgálat Project Management Course, Svájc, 2005 Egyetemisták, pályakezdők – projektszervezés, vezetés módszertan, elmélet Csoportos feladatmegoldás, szerepjátékok, elektronikus házi feladatok Teszt, hallgatói visszajelzések Publikáció: 2008 Elsevier Ltd and IPMA. doi: /j.ijproman National University of Ireland, Írország, 2003 II. éves orvostanhallgatók (V. éves kortársoktatók) Orvos-beteg kommunikáció videós bemutatása, szerepjáték Visszajelző kérdőívek hallgatóknak, tutoroknak University Hospital of Tübingen, Németország, 2005 III. éves orvostanhallgatók (IV- V. éves kortársoktatók + belgyógyász mentor) Belgyógyászat gyakorlati készségek elsajátítása skills laborban Visszajelző kérdőívek hallgatóknak, tutoroknak Department of Family Medicine, Nebraska, USA, II. éves orvostanhallgatóval összehasonlító vizsgálat PBL-módszerű csoportok felét véletlenszerüen kiválasztott csoporttag vezeti Visszajelző kérdőívek, fókuszcsoport, objektív vizsgák → nincs különbség a hatékonyságban Kompánia Alapítvány, Magyarország, 2005 Kortársoktatók képzése kortárs tutorokkal és szakemberekkel Elméleti képzés, technikai- módszertani műhelymunka, terepgyakorlat, speciális és kiegészítő képzés (önismeret, tréningtábor, szupervízió) Visszajelző kérdőívek az iskolásoknak, mentori értékelőlapok, dolgozatok, kérdőív a kurzus végén és hosszú távú hatások felmérése


Letölteni ppt "A HuMánia kurzus hatékonyság-vizsgálata Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin A kutatócsoport tagjai: Almási Zsuzsanna ÁOK IV. Fésűs Szilvia ÁOK VI. Karácsony."

Hasonló előadás


Google Hirdetések