Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tengerhajózás Szalma Botond Plimsoll Kft.. „Our word is our bond” Az „ősi” szakma 1.Hajók 2.Kikötők 3.Rakományok - piac 4.Emberek – speciális szakma és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tengerhajózás Szalma Botond Plimsoll Kft.. „Our word is our bond” Az „ősi” szakma 1.Hajók 2.Kikötők 3.Rakományok - piac 4.Emberek – speciális szakma és."— Előadás másolata:

1 Tengerhajózás Szalma Botond Plimsoll Kft.

2 „Our word is our bond” Az „ősi” szakma 1.Hajók 2.Kikötők 3.Rakományok - piac 4.Emberek – speciális szakma és nyelv 5.Üzletkötés - okmányolás

3 Hajótípusok general cargo ömlesztett – bulk konténer ro/ro speciális: nehézáru, offshore vontatók Tanker & gáz kombinált (OBO) hűtő autó fuvarozó személy hadi rakodó berendezés a) geared b) gearless c) self unloader felépítés szerint a. Single-decker b. Tween-decker osztályozás –intézetek kor&személyzet – age&crew lobogó (flag of convenience)

4 Hajótípusok DWT 343/63,5/ KW

5 Hajótípusok

6 Kikötők Megközelítés Védettség Multimodalitás Ügynökök Stevadore Survey Rakpartok Vontatás Javítás Raktárak VÁM Bank -Biztosító

7 Hajóépítés és regiszterek Orderbook (3-6 éves intervallumban hajótípusok szerint) Single hull Double hull 1760-ban egy londoni kocsmában ( a Lloyd’s-ban a Lombard utcában) Ma - 11 intézet Seaworthiness – Cargoworthiness Bontás - LDT (Light Displacement Tonnage)

8

9 The threat posed by Bulk Carriers

10 ‘Jolly Rubino’

11 Structural damage to Bulk Carriers Cape Africa

12 Vessel Aground

13

14 Grounding at 00h15 8 th September, 2009

15 SMIT SALVAGE AND THE ENVIRONMENT

16 Tankerek Handy size DWTA legkönnyebben variálható és bevethető hajótípus a rakományok és rendeltetési kikötők szerint. Panamax DWTA Panama csatorna zsilipjeinek max. szélessége határolja be a méretet (32,2m) Aframax DWTA leggazdaságosabb méretű hajók, jól használhatóak az Észak-európai vizeken is Suezmax DWT A Szuezi csatorna max. hajózási vízmélysége határolja be a méretét (16,15m) VLCC DWT ULCC< DWT VLCC = Very Large Crude Carrier – igen nagy nyersolajszállító hajó ULCC = Ultra Large Crude Carrier – extra nagy nyersolajszállító hajó

17 Tanker Chartering Report VLCC average earnings: I. 2006$60,289 II. 2007$55,744 III. 2008$92,511 IV. 2009$33,324 (to date) V. 1 Oct$22,000

18 Szárazáru szállítók TÍPUSHORDKÉPESSÉGJELLEMZŐK Small bulk carrier DWT A hajó legnagyobb hossza általában nem haladja meg a 115 métert. Handysize DWT Merülése általában nem haladja meg a 10 métert. Handymax DWT A hajó legnagyobb hossza általában nem haladja meg a 190 métert Panamax DWT A Panama csatorna zsilipméreteinek megfelelő típus Capesize – DWT A szuezi és Panama csatorna használatára nagy méretük miatt nem alkalmas hajók. A Horn fokot és a Jóreménység fokot kerülő típusok. VLBC< DWT A hajó legnagyobb hossza általában meghaladja 300 métert

19 Indicative Voyage Freight Rates Jan 09July 09 USG/China SoyUS$ – USWC/JPN US$ – Tubarao/Rotterdam US$ 5.00 – Tubarao /China US$ Richards Bay /RdamUS$ P.Hedland – China oreUS$

20 TIMECHARTER RATES Highs and Lows 2009 USD/Day 170,000 DWT 21,50045, ,000 DWT18,00036,000 70,000 DWT11,00024,000 53,000 DWT10,00018,000 Source: Tradewinds

21 KAMSARMAX – DWT hordképességűre növelt Panamax, mely max. 229 méter hosszúságúra épített típus, az egyenlítői guineai Kamsar kikötőjének maximális befogadó méretei miatt DUNKIRKMAX – tonnás Capesize (a „large” vagyis nagy capsize hajó) 289 m maximális hosszal és 45 méteres max. szélességgel, ami még a francia Dunkirk kikötőjének zsilipébe befér. NEWCASTLEMAX – tonnás „large Capesize” hajó, melynek a maximális szélessége 47 méter. SETOUCHMAX – DWT hordképességű VLBC, melynek a maximális merülése 16, a maximális hossza 299,9 méter, mivel a japán Setouch tenger kikötőibe csak így tud behajózni.

22 Rakományok - Piac dry – szárazárú tanker – folyékony áru reefer – hűtött car & ro-ro– autó és gördülő állomány passenger – utas supply / offshore – ellátó speciális – uszó átrakók, terminálok, heavy lift, tug sale and purchase – adás-vétel

23

24 Hajóstársaság tulajdonos (finanszírozás) menedzsment operatív (kereskedelem & biztosítás) személyzet műszak üzemanyag alkatrész javítás ügynök és bróker

25 A bróker A bróker szerepe, hogy megbízója érdekeit képviselje a hajóbérleti szerződés megkötése során Folyamatos piaci információk adása a bérlőnek és a hajótulajdonosnak Szigorúan az adott felhatalmazás szerint járhat el Feltétlen lojalitás a megbízó fele Nem tarthat vissza információt, nem adhat fals információt, nem adhatja ki a megbízója titkait, nem játszhat az ellenérdekelt fél kezére információt annak érdekében, hogy a kötés létrejöjjön. Ajánlat vagy pozíció iránt való érdeklődés: elkötelezettséget jelent (committed)

26 Szerződő felek - szerződések hajótulajdonos ( owner T/C, Disponent ) bérlő ( charterer, shipper, receiver) mindkettőt segíti: közvetítő - broker Owner’s Chrs’s Competitive Sale & purchase ügynök (képviselő) - agent Kikötő – port Liner Forwarding hajóbérleti szerződés -Charter Party (C/P) összetett jogkörnyezet hajótérkönyvelés- Booking Note (B/N)

27 Üzletkötés - hajóbérlés 1. Kind of goods – árufajta 2. Quantity – mennyiség 3. Time of delivery – áru átadásának ideje 4. Freight rate – fuvardíj 5. Payment terms – fizetési feltételek 6. Port dues – kikötőilletékek 7. Berth fees – rakpartilletékek 8. Canal dues – csatornailletékek 9. Load port – berakó kikötő 10. Discharge port – kirakó kikötő 11. Time of loading – berakási idő és norma 12. Time of discharge – kirakási idő és norma 13. Demurrage/despatch/detention – időelszámolás 14. Transport/cargo/hull and machinery/insurance – biztosítások 15. Low/High water surcharges – kis/nagyvizi pótlék 16. War risk – háborús kockázatok 17. Minden ami kimaradt, de előfordulhat (pl. surcharge)

28 „Alapok” Stowage factor - W/M – 1 MTO/1CBM MTO / LT 2240 lbs=1016 mto / ST 2000 lbs=0,9072 mto Lump sum Ad valorem WS – World Scale WS = $ 9,25 in lieu of weighing (mérlegelés helyett - ércek) GT (gross tonnage) – NT (net tonnage) 2,83 m 3 DWT (deadweight) – DWCC (deardweight cargo capacity / cubic cap.) Grain – Bale capacity Mérföld! 1852 m (6076,12 láb) 45 szél kör 1 ívperce Csomó (knot)

29 Paritások INCOTERMS - kereskedelmi paritások – „kevés – csak adás-vétel!” „E” – „F” – „C” – „D” klauzulák (+ FOB trimmed) 2 csoportban: - bármely mód (EXW, FCA, CPT,CIP,DAF,DDU,DDP) - csak tenger és folyam (FAS, FOB, CFR, CIF, DES, DEQ) Kiegészítő: FIOS l/s/d – (dump stowage) FIOT LIFO FILO LILO - Full liner Sous-palan

30 Kis segítség a vizsgához „E” klauzula: eladó telephelye - EXW „F” klauzulák: Vevő által megnevezett fuvarozó FCA – FAS - FOB „C” klauzulák: eladó köti a fuvarozási szerződést CFR – CIF – CPT - CIP „D” klauzulák: eladó viseli a költségeket és a kockázatot DAF – DES – DEQ – DDU - DDP

31

32 Hajóbérleti szerződések (charter party) út – voyage C/P (spot piac) Teljes rakomány részrakomány consecutive voyage (C/P & B/N) idő – time C/P „csupasz hajó” -Bareboat (demise) liner (conferenciák - conference) COA (Contract of affreightment)

33 A bérleti szerződések költség és rizikómegosztása

34 Rövidítések AAAA NAABSA MOLOO – MOLCO No cure no pay SSHEX – SSHINC WWWW (wibon, wipon, wifpon, wccon, whion) WWD

35 „Firm” ajánlat

36

37 Kalkuláció

38

39 Okmányolás Time Sheet – SOF - NOR Cargo Plan Mate’s receipt B/L – shipped vagy rcvd for shipment – clean freight prepaid freight payable as per c/p Hague / Hague-Visby rules – Hamburg rules LOI – letter of indemnity Kiszolgáltatás! – bank garancia – P&I cover

40 Notice Of Readiness

41 Time Sheet

42 Statements Of Facts

43

44 Age Certificate

45 Arbitráció BIMCO Standard Dispute Resolution Clause Kikötni a helyet és az irányadó jogot LIEN – zálogjog Vontatás és mentés (Salvage – Towage) LMAA (London Maritime Arbitrators Association) Small claim clause FALCA (fast and low cost arbitration) Mediation

46 EU & szakmai szervezetek MARGAL project – GALILEO rendszer folyam – tenger – kikötők – kutatás - térképészet – kereskedelem BIMCO (Baltic and International Maritime Council) THE BALTIC EXCHANGE – barométer – BFI - BIFFEX IMO (International Maritime Organization) SOLAS Convention ( Safety of Life at Sea) MARPOL ISM (International Safety Management) code DOC (Document of Compliance) SMC( Safety Management Certificate) PSC (Port State Control ) MOU (Memorandum of Understanding) Intercargo – Intertanko FONASBA


Letölteni ppt "Tengerhajózás Szalma Botond Plimsoll Kft.. „Our word is our bond” Az „ősi” szakma 1.Hajók 2.Kikötők 3.Rakományok - piac 4.Emberek – speciális szakma és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések