Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft."— Előadás másolata:

1 A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft

2 A vas úszik a vízen ?  Shipping is often sick but never dies  Fatörzs  Csónak (evező - úsztatás - vontatás)  Vitorlás  Gőzhajók (lapátkerék oldalt/hátul)  Diesel (hajócsavar)  Atom

3 Miért éppen a hajózás? Gazdaságosság 200KWközút mto vasút mto vízi út mto Biztonság (ember, áru és eszköz) Balesetek Környezetkímélés Zajártalom Gyorsaság - vasút:20/50; közút 60/70 km/h belvíz:tolt/vontatott hegym:4/8 völgym:8/14 önjáróhegym:12/16; völgym:16/20 km/h

4 Az Európai víziuthálózat

5 Duna –DM csatorna Duna: Sulina-Kelheim (2414 fkm) Felső / középső / alsó szakasz (Kelheim / Gönyü / Vaskapu / Sulina) Constanta - Cernavoda (299 fkm) ARAG - Budapest 1830 fkm Budapest – Fekete-tenger 1640 fkm (4 zsilip) DM Csatorna (1992 – 171fkm) A világ legújabb mesterséges csatornarendszere (a 16 zsilip összesen175 m vízszintkülönbséget hidal át)

6

7

8 DM csatornaszakasz - eredeti állapot

9 Fél év múlva

10 Zsilip felvízi szakasz - építéskor

11 Két év múlva

12 FELÜLJÁRÓ

13 MAJNA - RAJNA Majna (387 fkm) duzzasztott víz (34 zsilip/Majna + 16/DMR + 16/Duna) Rajna (1000 fkm) „kisebb” mint a Duna, de forgalmasabb „HIER VAART EENFILE VAN 70” „Varvoer over water de juiste weg”

14 Egyezmények, díjszabások I – Belgrád Osztrák / Török egyezmény 1774 – Kücsük Kajnardzsi béke : orosz hajók 1838 – Angol / Osztrák egyezmény 1840 – Orosz / Osztrák egyezmény 1856 – Párizsi Szerződés: „Nemzetközi Duna Bizottság” 1921 – Barcelonai Egyezmény: szabad tengerre jutás

15 Egyezmények, díjszabások II. Mannheimi Akta (1868!) : Rajnai Bizottság Belgrádi egyezmény (1949) : Duna Bizottság Pozsonyi (Bratilsavai) megállapodás(1955) DAF Kétoldalú egyezmények osztrák - magyar 1954 német - magyar 1988 holland - magyar 1990 CMNI (2000 Budapest) R+D Bizottságok + ENSZ EGB Budapesti egyezmény a belvízi árufuvarozási szerződésről

16 Egyezmények, díjszabások III. Saját feltételek! IVTB – belvízi hajózás nemzetközi rakodási és fuvarozási feltételei (1999) Deutsch Gesetzlich ’94 Deutsch Gesetzlich ’99 Hollandisch Gesetzlich (1991) Belgisch Gesetzlich Verkürtzt (1985) Belgisch Gesetzlich (1999) Veszélyes áruk - ADN, ADNR

17 Egyezmények, díjszabások IV. Díjszabás = díjszámítás módja és díjtétel fuvarjog = fuvarozó és fuvaroztató jogai és kötelezettségei Ma – szerződés (egyszeri; keret; éves) Tartalom : minden amit a felek szükségesnek tartanak (alapdíj + pótlékok + „büntetés”) Másképp számol a megbízó és másképp a hajós

18 Egyezmények, díjszabások V. Megbízó: jót, olcsón, azonnal Alvállalkozó: fentiekből kettőt tessék választani! (bérlet, lízing, amortizáció, biztosítás, üa., személyzet, javítás, anyag költs., közvetlen, közvetett) (berak, menet, kirak, vár, eseti költségek, kikötő, csatorna, kisvíz, üa, révkalauz, stb.)

19 A törvényi szabályozás és környezet -Magyar (szállítmányozás – fuvarozás) -PTK vs évi Magyar Kereskedelmi Törvénykönyv 384.§. -Iparág – létezik ? -Széchenyi és Baross (foci és mezőgazdaság)

20 EU -Fehér Könyv (White Paper) 1992 – Marco Polo program - Intermodalítás -TEN 2236/95 sz. EU szabályozás -Törvényi háttér - kereskedelmi jogok a lobogótól váltak függővé az EU-ban -Versenyszabályok egységesek a vasút, közút, vízi út és a kombinált fuvarozás esetén is -NAIADES program (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe)

21 Kapacitások - realitás

22 A verseny EU HU

23 Mi (volt?) a különbség? Nyugat Európa politikai stabilitás felkészült gazdasági szakemberek olcsó, megfelelő, modern flották kikötők hálózata, infrastruktúrája pü-i stabilitás Közép-Kelet Európa „vörös” évek vak gazdaság forráshiány hatalmas flották (érősek vagyunk és legyőzhetetlenek) összeomlás (piac eltűnt)

24 Vontatóhajózás vontatóhajó bárka/uszály vontatmányon személyzet mto hordképesség/bárka-uszály átrakás Regensburg vagy Kelheim ma már kevés eszköz – főként az Al-Dunán várakozási idő minimális, könnyű manőver gyenge test-főgép, személyzetigény

25

26 1000 és 1300 hordképességű (DWCC) bárka és uszály típus

27 Tolóhajózás Tolóhajó bárkával mto hordképesség bárkánként Személyzet nem kell a bárkákra Nyitott és fedett eszközök Képzett személyzetet igényel Rajna és Közép és Al-Duna

28

29 DE II. típus - hordképesség mto

30 Önjáró hajózás 350 mto „Peniche” 3000 mto szárazáruszállító vagy tanker JOWI class – 470 TEU Önjáró tolt barkával (orrsugárkormány) Vízszintingadozás komoly „veszélyforrás” Rakomány biztonságban

31

32

33

34 Folyam- tengerhajózás majdnem SSS (Short Sea Shipping) 60-as évek közepéig, utána csak mutatóban SSS felívelő ág – EU preferálja

35 Kikötők Természetes- nyílt - medencés Mesterséges Forgalom szerint – személy, áru, vegyes áruforgalmi központ logisztikai szolgáltató központ („logisztikusi” ÁFA!)

36 Kikötők Győr-Gönyü „Szabadkikötő” (Mahart+Petróleum öböl) Ferroport Csőgyár (Dunai Kikötő Kft) Százhalombatta Dunaújváros Baja Mohács

37 CENTROPORT KFT Dunaújváros Port-Grain Kft – Glencore B.V.

38 Okmányok Fuvarlevél (fuv. szerződés) szükséges adatok: feladás, rendeltetés, feladó, címzett, áru leírás és adatok, jármű alapadatai Bill of Lading (B/L v. Konossement) értékpapír – megtestesíti az áru értékét Rakjegyzék (rakodási jegyzék) – hajózás képviselője állítja ki Rakodási rajz (cargo plan) Merülésfelvételi jkv. – saját vagy közös Kirakási bizonylat Belső felmérési jkv. – tankhajózás – szondázás (fajsúly!)

39

40

41

42

43

44

45

46 Közös hajókár rendkívüli kiadás, melyet szándékosan, de ésszerűen okoznak a hajó és/vagy áru vészhelyzettől való megóvása/mentése érdekében árú és hajó között osztják meg Kárbecslő – felosztás – per?

47 Árualap 1.Ömlesztett és tömegáruk 2.Darabáru 3.Folyékony + gáz 4.Terjedelmes-speciális (ro-ro, lash) 5.Konténer

48 Logisztika 1.megfelelő árút 2.megfelelő mennyiségben 3.Megfelelő állapotban 4.Megfelelő helyre 5.megfelelő időben juttassa el 6.megfelelő eszközzel 7.megfelelő minőségben 8.megfelelő útvonalon 9.megfelelő költséggel 10.megfelelő szakemberek igénybevételével

49 A legjobb és egyedüli esély Logisztikai szolgáltatóvá válás Kiterjesztett szolgáltatás – hozzáadott érték nyújtása - az első lehetséges átvételi ponttól bármely rakomány esetén, egészen a végleges rendeltetési helyig.(logisztikai lánc - multimodalitás) Becsületes verseny (nem háború) fitten tartja a résztvevőket Amit kínálunk egy speciális szakma! Legyünk erre büszkék. EMBER alapú társadalom!

50 Ignoranti quem portum petat, nullus suus ventus est (Seneca)


Letölteni ppt "A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések