Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TDM Tanfolyam A TDM lényege Gyenesdiás 2006. június 30.- július 2. Dr. Lengyel Márton.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TDM Tanfolyam A TDM lényege Gyenesdiás 2006. június 30.- július 2. Dr. Lengyel Márton."— Előadás másolata:

1 TDM Tanfolyam A TDM lényege Gyenesdiás június 30.- július 2. Dr. Lengyel Márton

2 Tartalom I. Mi a turizmus valós helyzete? 1. Vélemények és kérdések 2. Válaszok: a. hivatalos és b. együtt kialakított válaszok b. együtt kialakított válaszok 3. A valóság? II. A TDM lényege III. Teendők

3 1. Vélemények, kérdések Országkép! EU pályázás? A t. info rendszerének kialakitása? A t. helye, strukturája? (Regionális) összefogás? TDM gyakorlati megvalositása? Szemlélet alakitás? Desztinácios mtg. egy kistérségben? Térségi szintek működése? Mi a turizmus valós helyzete?

4 Hogyan csináljunk jó turizmust? Rendszerszemlélet (hiánya)! Önbizalom kialakitása, hogy sorsunkat magunk is alakithatjuk… Szemléletváltás Kistérségi (TDM) em. A TDM gyakorlati megvalósitása Cselekvőképesség Országkép és mgt.? Belföldi turizmus fontosságának elismerése? Sármellék kihasználása

5 2.a. Hivatalos válaszok Turistaforgalom Turistaforgalom Infrastruktúra Infrastruktúra Közlekedés Közlekedés Vállalkozások Vállalkozások Lakosság Lakosság Közbiztonság Közbiztonság Kilátások Kilátások Mi a turizmus valós helyzete?

6 2.b. Együtt kialakított válaszok 2.b. Együtt kialakított válaszok Forgalom Forgalom Infrastruktúra, közlekedés Infrastruktúra, közlekedés Vállalkozások Vállalkozások szakszerűség szakszerűség jövedelmezőség jövedelmezőség Lakosság Lakosság Közbiztonság Közbiztonság Kilátások Kilátások Mi a turizmus valós helyzete?

7 3. A valóság? „Elmélet nélkül tévelyeg a gyakorlat” Fenntartható fejlődés Versenyképesség

8 Amiből minden levezethető: a turizmus rendszere

9 A turizmus rendszere Természeti, társadalmi, kulturális, gazdasági… környezet KERESLET Turista ● motiváció ● diszkrecionális jövedelem ● szabadidő KÍNÁLAT Turisztikai termék ● vonzerő ● közlekedés ● egyéb infrastruktúra ● szállás és étkezés ● szórakozás ● egyéb szolgáltatás ● információ ● vendégszeretet ● biztonság és higiénia utazás marketing Közvetítő szektor K ü l d ő t é r s é gF o g a d ó t é r s é g Lengyel Márton: A turizmus általános elmélete

10 II. A TDM lényege II. A TDM lényege TDM = Tourism Destination Management A magyar szakkifejezés: Turisztikai Desztinációs Menedzsment avagy Térségi turisztika menedzsment

11 Definíció A térségi turisztika menedzsment (TDM - Tourism Destination Management) azon tevékenységek összessége, amelyek egy adott földrajzi térség számára ahhoz szükségesek, hogy látogatókat vonzzon és számukra ottani tartózkodásuk során tökéletes utazási élményt nyújtson. Mindezt úgy kell tennie, hogy fenntartható legyen. Hosszú távon csak az tartható fenn, ami valamennyi szereplő számára előnyös.

12 Célja Célja A TDM célja a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése egy térségben a turizmus rendszerének átfogó kialakítása és működtetése révén. Lényege: l. a következő ábra!

13 VICE A fenntartható turizmus TDM-modellje  kölcsönhatások! Visitor (látogató/turista) Visitor (látogató/turista) Environment Environment (környezet) (környezet) Industry Community Industry Community (Turizmus szakma) (Helyi közösség)

14 A TDM feladata A turisztikai szolgáltatások megtervezése, fejlesztése, marketingje, képzése és adminisztrációja a desztinációban oly módon, hogy a turizmus a fogadó közösség és vállalkozások számára optimális gazdasági, társadalmi és környezeti előnyöket nyújtson.

15 A TDM tehát: Mind a turisták, mind a fogadó közösségek érdekeit szem előtt tartó és azokat szolgáló tevékenység, mert küldetése: Mind a turisták, mind a fogadó közösségek érdekeit szem előtt tartó és azokat szolgáló tevékenység, mert küldetése: a turistáknak tökéletes utazási élmény, a turistáknak tökéletes utazási élmény, a fogadó közösség számára pedig gazdasági, társadalmi és környezeti előnyök nyújtása. a fogadó közösség számára pedig gazdasági, társadalmi és környezeti előnyök nyújtása. A turizmus rendszerének egészét átfogja: A turizmus rendszerének egészét átfogja: a kereslet és a kínálat meg-megújuló összhangját igyekszik megteremteni az adott térségben. a kereslet és a kínálat meg-megújuló összhangját igyekszik megteremteni az adott térségben. A turizmus irányításának valamennyi alapvető feladatát ellátja: A turizmus irányításának valamennyi alapvető feladatát ellátja: a tervezés, fejlesztés, marketing, szakmai képzés és adminisztráció egymást feltételező tevékenységek a sikeres turizmus megteremtése érdekében. a tervezés, fejlesztés, marketing, szakmai képzés és adminisztráció egymást feltételező tevékenységek a sikeres turizmus megteremtése érdekében.

16 A térségi menedzser feladatai A térségi menedzser a VICE modellt saját konkrét környezetére adaptálva építi ki a közösségi partnerséget. Kutat (igények és érdekek megismerése. Desztinációs menedzsment tervet dolgoz ki, amelyben választ nyújt a következő kérdésekre: amelyben választ nyújt a következő kérdésekre: A turisták igényei hogyan elégíthetők ki? A turisták igényei hogyan elégíthetők ki? A szakma nyereségessége hogyan érhető el? A szakma nyereségessége hogyan érhető el? A közösség hogyan vonható be és mi lesz a haszna? A közösség hogyan vonható be és mi lesz a haszna? A környezet védelme és ápolása hogyan biztosítható? A környezet védelme és ápolása hogyan biztosítható?

17 A TDM modell TDM LátogatóSzakmaKözösségKörnyezet Szolg. mgt. prg-kgazd-i em.cselekvésifenntartható szakmai sz-k prg. Teamt. csoport KutatásTervezés KépzésDesztinációs auditAkcióterv Monitoring Minőség és terv/stratégia felelősök indikátorok Marketing

18 A TDM szervezet jellemzői Alulról való építkezés + 3 P Professzionalizmus Professzionalizmus Térségi menedzser, aki összefogja a szakmát Térségi menedzser, aki összefogja a szakmát Partnerség Partnerség Magán és közszektor együtt Magán és közszektor együtt Pénz Pénz Önálló működőképességhez-tagdíj, közös tervek és akciók, pályázatok Önálló működőképességhez-tagdíj, közös tervek és akciók, pályázatok

19 Fenntarthatóság a turizmusban (újra)értelmezés A jól felfogott fenntarthatóság a turizmus olyan menedzselését feltételezi, amely elősegíti, hogy a látogatóforgalom hatásai a desztináció közösségére, gazdaságára és környezetére minden szereplő számára előnyösek legyenek ma és a jövőben egyaránt. A turista jusson élményhez és tartózkodásával legyen elégedett. A turista jusson élményhez és tartózkodásával legyen elégedett. A desztináció gazdasága fejlődjön. A desztináció gazdasága fejlődjön. A közösség és kultúrája gazdagodjon. A közösség és kultúrája gazdagodjon. A természetes és épített környezet részesüljön védelemben. A természetes és épített környezet részesüljön védelemben.

20 Referenciák és források Heller Farkas Főiskola – Térségi turizmus menedzsment szakirány (www.hff.hu) Heller Farkas Főiskola – Térségi turizmus menedzsment szakirány (www.hff.hu)www.hff.hu MATUR TDM tanfolyam (Gyenesdiás, 2006 június 30.-jújius 2.) MATUR TDM tanfolyam (Gyenesdiás, 2006 június 30.-jújius 2.) A Balatoni turizmus fejlesztési koncepciója és programja (2005) – BFT és BRIB A Balatoni turizmus fejlesztési koncepciója és programja (2005) – BFT és BRIB Az élő balatoni példa: Gyenesdiás Az élő balatoni példa: Gyenesdiás

21 III. Teendők? 1. Tájékozódás - a HFF programja, Gyenesdiás példája, BTFKP, a BFT Partnerség programja, a MATUR TDM tanfolyama stb. 2. Meggyőzés, szervezés – a helyi és kistérségi TDM szervezet megalakítása 3. A Regionális TDM szervezet megalakítása és működtetése

22 Várható eredmény: a sikeres (fenntartható és versenyképes) turizmus megalapozása.

23

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "TDM Tanfolyam A TDM lényege Gyenesdiás 2006. június 30.- július 2. Dr. Lengyel Márton."

Hasonló előadás


Google Hirdetések