Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felhasználó-központú termékfejlesztés. Termék-ergonómia. Tervezés speciális felhasználói körök számára.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felhasználó-központú termékfejlesztés. Termék-ergonómia. Tervezés speciális felhasználói körök számára."— Előadás másolata:

1 Felhasználó-központú termékfejlesztés. Termék-ergonómia. Tervezés speciális felhasználói körök számára.

2 Termék-ergonómia modellje

3 Termék-ergonómiai területek

4 Tervezői megközelítések

5 Minőség 8 dimenziója ISO 9000 / TQM Teljesítmény: alapfunkció Különleges tulajdonságok: további funkciók Megbízhatóság: hibamentesség Megfelelés: „igényeknek való megfelelés” Tartósság: élettartam (javítás vagy új termék) Szervizelhetőség: gyorsaság, könnyűség Esztétika: modalitások Minőség észlelése: hírnév

6 Ergonómiai kritériumok

7 Biztonság – kényelem Biztonság 6 nem okoz égési sérülést 6nem okoz áramütést 6nem vágja, karcolja meg a bőrt 6nem mérgező az anyaga 6nem lehet lenyelni apró részeit, vagy azoktól megfulladni Kényelem 6könnyen kezelhető 6egyszerű összeszerelni és elrakni 6jól érthető a leírása 6önműködő funkciói vannak

8 Hatékonyság – költségek - esztétikum Hatékonyság 6a kitűzött célra használható 6nagy a végteljesítménye 6fokozatokban állítható 6több kiegészítője is van, így sok funkciós 6mérete a felhasználó méretének felel meg 6tartós Költségek 6olcsó a termék 6keveset fogyaszt 6két évig ingyen javítják 6olcsók a pótalkatrészek Esztétikum 6kellemes, különleges az illata 6vidám a hangja 6kellemes a tapintása 6harmonizál a színe és a formája

9 Tervezés lépései Információ gyűjtés és elemzés Alkotás és szimuláció Értékelés

10 Előzetes tervezés termék megjelenésére vonatkozó igények felmérése koncepció körvonalazása piackutatás felhasználói célcsoport meghatározása konkurens termékek értékelése humán tényezők vizsgálata tervezés irányvonalának meghatározása piaci követelmények meghatározása funkcionális elemzés tervezési megkötések azonosítása dokumentáció

11 Design funkciók kijelölése feladatelemzés és felhasználói felület specifikálás mérnöki elemzés technikai leírás előzetes részletes tervezés esetleges ártalmak, veszélyforrások elemzése mintadarabok és mérnöki modellek készítése összehasonlító tesztek csomagolás tervezése

12 Tesztelés és felülvizsgálat részrendszerek elemzése használati utasítás első változata felülvizsgálat használati utasítás felülvizsgálata és átdolgozása

13 Gyártás a szükséges eszközök beszerzése és előállítása technológia biztosítása termékdokumentáció sokszorosítása

14 Értékesítés áruterítés és értékesítés valós felhasználói kör áttekintése termékvizsgálat

15 Termék méret meghatározása

16 Antropometriai adatok

17 PeopleSize

18 Ember és termékméretek kapcsolata

19 ADAPS Illesztés

20 Hatásossági rendszertesztelés

21 A tesztelés és értékelés célja követelmények teljesítésének biztosítása a kialakítás ergonómiai követelmények történő megfelelésének bemutatása a teljesítmény-követelmények elérésének ellenőrzése a felhasználófüggő esetekben az ember-gép kapcsolat minőségétől függő teljesítménytényezők kvantitatív mérése működési és tervezési hibák azonosítása

22 Tervezői szabadságfok csökkenése

23 Ergonómiai hagyományok Emberi tulajdonságok adattárai Anatómia - fiziológia - pszichológia anatómia: fizikai méret; pontosan mérhető fiziológia: fizikai - neurális; mérsékelten mérhető pszichológia: észlelés - gondolkodás; gyengén mérhető

24 Felhasználók A hagyományos ergonómia felhasználói Katonaság - Ipar - Lakosság Katonaság: magasan képzett, nagyon fejleszthető, magas termékellenőrzés Ipar: kevésbé képzett-képezhető (de a képzés még lehetséges), a termék kevésbe ellenőrizhető (de még van rá mód) Lakosság: elenyésző ellenőrzési lehetőség

25 Termékhasználat vizsgálat jelentősége A tervezői információforrások: 6személyes tudás és tapasztalat 6kézikönyvek adatai 6szakértői vélemény és vizsgálat 6kísérletileg beszerzett adat (pl. felhasználói kísérletből vagy terepmegfigyelésből) Egy ember méretét kitalálása, vagy adatgyűjtés felhasználói kísérletből vagy heurisztikus vizsgálatot elemezése nem jelent tervezést, más szóval a tervezők valószínűleg értelmezik az adatokat és kiterjesztik vagy megsértik őket, amikor fizikai formába öntik.

26 Intelligens termékek felhasználó- központú fejlesztésének folyamata

27 Eljárások és módszerek választása

28 Fókusz-csoportra épülő módszerek

29 Tervezői megközelítések < 99 %

30 Különleges csoportok Mozgáskorlátozottak Siketek és nagyothallók Vakok és gyengén látók Néma, beszédfogyatékos Szellemi (értelmi) fogyatékos Szervátültetettek Gyerekek és idősek Átmeneti állapotok

31 Nemzetközi szabadalmi osztályozás A Közszükségleti cikkek B Ipari műveletek általában és szállítás C Vegyészet és kohászat D Textil- és papíripar E Helyhez kötött létesítmények F Mechanika, világítás, fűtés G Fizika H Villamosság

32 Munkafüzet: alkalmasság a „speciális használat”-ra Vak és gyengén látó felhasználók Értelmi fogyatékos felhasználók Mozgássérült felhasználók Siket / nagyothalló felhasználók Gyerek és idős felhasználók Speciális használat szempontjából a termék legnagyobb erőssége Speciális használat szempontjából a termék legnagyobb gyengesége Összefoglaló táblázat Átalakítási javaslat a „mindenki számra alkalmas tervezés” szellemében


Letölteni ppt "Felhasználó-központú termékfejlesztés. Termék-ergonómia. Tervezés speciális felhasználói körök számára."

Hasonló előadás


Google Hirdetések