Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN"— Előadás másolata:

1 ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN

2 Mi a szervezet? Koordinált erőfeszítés Célok Munkamegosztás
Tekintély, felelősség hierarchiája

3 Szervezetelméletek - Emberképek
I. Bürokrácia (Weber) Tudományos management (Taylor) Racionális – gazdasági emberkép X – elmélet

4 Bürokrácia Specializáció Hierarchia Szabályrendszer, iratok Személytelenség Tudományos management Idő- és mozdulattanulmány Munkások kiválasztása ‘jó gyakorlat’ Feladat és bónusz

5 II. Human Relations Szociális, Önaktualizált Y – elmélet

6 Z - elmélet III. Rendszer megközelítés IV. Kontingencia elmélet
Komplex Pszichológiai

7 Hogyan kellene viselkedni?
Racionális felfogás -tudatos -kontrollált Hogyan kellene viselkedni? 1.Korlátozott racionalitás (Simon) 2. nem tudatos, érzelmi összetevők a viselkedésben pl. csoport, konfliktus Hogyan viselkednek? Miért úgy viselkednek? Érzelmek jelentősége

8 Munkahelyi érzelmek vizsgálata
Szervezet – dolgozók egymásra hatása Háttér: Görög sztoikusok: érzelem individuális megbízhatatlan – „bölcs” nem engedi hatni Európai hagyomány: az érzelem uralta ember mentálisan beteg 18. sz. romantika: lázadás a rigid klasszicizmus ellen – ráció számára nem elérhető is fontos Szociológia: érzelem nem a racionális ellentéte - társas hatások előtérbe kerülnek a munkahelyen (Human Relations)

9 Munkahelyi elégedettség
30-as évek, USA: munkahelyi érzelmek okai? – elégedettség „The dissatisfied worker” (Fisher&Hanna) Válság: nemcsak elégedettség hat 50-60-as évek: elégedettség nem magyarázza a teljesítményt Herzberg (elégedettség), Adams (méltányosság)

10 Herzberg – neohuman relations
MASLOW SZÜKSÉGLETPIRAMIS METAMOTIVÁCIÓK B SZÜKSÉGLETEK ÖNAKTUALIZÁCIÓ ESZTÉTIKAI KOGNITÍV ÖNBECSÜLÉS Csökkenő erősség Emberibb/ pszichológiai (vs. állati/ biológiai) Fejlődés későbbi szakaszában jelenik meg VALAKIHEZ TARTOZÁS MOTIVÁCIÓK D SZÜKSÉGLETEK BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK

11 Herzberg – motivációs elmélet
Higiénés tényezők – fenntartás Körülmények: biztonság, feltételek, ellenőrzés, vezetés, kapcsolatok, fizetés Hiánya: elégedetlenség oka Motivátor tényezők - növekedés Munka tartalma: teljesítmény, elismerés, felelősség, munka természete, személyes növekedés Elégedettség forrása

12 70-es évektől - szociális információ feldolgozás szerepe:
Elégedettség = érzés, ami előrejelzi a teljesítményt Elégedettség munkajellemzőktől és társak által kifejezett attitűdtől is függ Össz: elégedettség érzelem (de nem állapot) kognitív elemekkel, tipikus fiziológiai jelek nélkül 90-es évek: érzelmek újrafelfedezése: hangulat, érzelem, temperamentum elkülönítése

13 Az érzelmek Vonás: stabil készenléti állapot, érzelem-tapasztalást, kifejezést jellemzi, általános (PA, NA) Állapot: Érzelem: intenzív, rövid idejű, fókuszált, megszakítja az aktivitást Hangulat: diffúz, hosszú idejű, előzménye kevésbé elkülöníthető, nem feltétlen tudatos, általános vonást tükröz

14 ÉRZELEM HANGULAT VONÁS TARTAM TÁRGY INTENZITÁS GYAKORISÁG FUNKCIÓ
Rövid, spontán Az inger fennmaradása nélkül néhány mp-ig tarthat Hosszú idejű, kitartó A gondolkodási állapotot megváltoztatja Percektől napokig tarthat Tartós prediszpozíció TÁRGY Adott eseményre, tárgyra fókuszált Válaszkészlet Fókuszálatlan Helyzet-, eseményfüggő, hogy kire/mire vonatkozik INTENZITÁS Magas intenzitás, aktiváció Közepes-alacsony GYAKORISÁG Nem gyakori Gyakori, folytonos, változó megjelenés Stabil és a fejlődés folyamán szerveződik FUNKCIÓ Adaptív, figyelem fókuszáló - megszakítja az aktivitást, gondolkodást Információt ad Kiváltja, fenntartja és módosítja a környezettel való foglalkozást Hat az érzelmekre, kognícióra és viselkedésre

15 Érzelem - konstruktumok
1. Dimenzionális: Russell (1980) független kellemesség, aktiváció Watson, Tellegen (1985) energia és kellemesség kombinációja (PANAS) arousalfokozó Negatív affektivitás Pozitív affektivitás Feszült, zaklatott Izgatott, túláradó kellemetlen kellemes Unott, letargikus Nyugodt, derűs álmosító

16 2.Kategoriális megközelítés
egyetemes alapérzelmek Darwin, Ekman tranzakciós alaptémák Lazarus Prototipikus megközelítés átfogó dimenzió: +,- 6 alkategória: szeretet, öröm, harag, szomorúság, félelem, meglepetés 25 specifikus érzelem

17 Alapérzelmek jelentése
érzelem kiváltó Én-funkció Személyközi funkció düh cél frusztrált akadályelhárítás támadásra figyelmeztet szomorúság veszteség, hatékonysághiány empátiaserkentő ! immobilizál (trauma ellen) gondozás-, támogatáskiváltó félelem veszély-észlelés fenyegető azonosítása alárendelődés-jeltámadás ellen undor ártalmas anyag észlelése eltávolítás jelzi, hogy nem elfogadó öröm ismerősség, kellemes ingerlés jel: folytassa a jelenlegit jó érzés megosztása - elősegíti a kötődést meglepődés újdonság észlelése, várakozás megsértése csatornatisztítás – új élményre felkészít naivitás mutatásával megvéd a támadástól

18 3.Szociális konstruktum:
Érzelem kontextusfüggő – szociálisan létrehozott jelentés: kapcsolatok-státusz Morris (1999) – forrás és követelmény modell Követelményeknek megfelel a forrás– kellemes hangulat nem felel meg a forrás– kellemetlen hangulat Forrás: társas képesség, támogatás, intelligencia, én-kontroll

19 Vizsgálat - státusz és hangulat összefüggése
(beszámoló, vignetta, kísérlet) -alacsony (beosztott)- kevés forrás/kontroll – kellemetlen hangulat lehetősége, kellemes kevésbé valószínű -magas (vezető) – források: infó, kontroll, függés – kellemes hangulat lehetősége, kellemetlen kevésbé valószínű -egyenlő – nincs forráskülönbség – nincs hangulatkiváltó szerepe Eredmény: csak alacsony státuszra igazoltak a feltevések –kellemetlen hangulat-tapasztalat lehetősége valószínűbb

20 Érzelmek hatása 90-es évek: Pozitív hangulat:
-gyorsabb döntés, biztosabb benne -gyorsabb, felszínesebb gondolkodás -került a szisztematikus, igénybe vevő feldolgozás Negatív hangulat: -szisztematikusabb, elemzőbb, éberebb a feldolgozás Ezredforduló: Pozitív előnye: kreatívabb, nyitottabb, konstruktívabb a gondolkodás - felülről lefelé irányú (séma-alapú) Negatív előnye: kívülre összpontosító, megelőző feldolgozás - lentről felfelé irányú Magyarázatok: Kapacitás Motivációs Evolúciós Információs

21 II. Munkahelyi hangulatok okai
1.Külső tényezők Család- munkahely Érzelmi ciklusok Diszpozíciós hatások: egyéni és csoportszinten 2.Endogén tényezők Munkafeltételek, Fizikai elrendezés jutalmazás Munkacsoport Vezetők

22 Érzelmek a munkacsoportban
Motivációs kiindulás: valahová tartozás szükséglete West, Patterson (1999)- csoporthoz tartozás puffer a stressz ellen: -Team – 21% „eset” -Pszeudo team – 30% „eset” -Egyedül – 35% „eset” Érzelem oka: kapcsolatokban változás -elfogad, befogad – öröm, elégedettség, nyugalom -elutasít, kizár, ignorál – szorongás, depresszió, féltékenység, gyász, magány

23 Érzelem funkciói: Társas kapcsolódás Társas támogatás kiváltása Társas pozíció fenntartása Kollektív érzések: „Érzelmi tónus”, „Érzelmi ragály”, „Érzelmi klíma” Érzelmek következményei: + érzelem – rugalmasabb, kreatívabb csoport csoportos tanulás –ha „team safety” csoportközi interakcióban – tárgyalásnál + hangulattal nő az információcsere, csökkent a versengés, több a nyer-nyer eredmény mérges tárgyaló – jövőben nem akar együtt dolgozni, kisebb a közös haszon másik szándékának interpretációját befolyásolja az érzelem – konfliktus, tárgyalás

24 A másik érzelmeinek interpretációja és konfliktuskezelési stratégia
„A másik épp belép az ajtón. Mit érezhet, ha…” -együttműködő -versengő -alkalmazkodó -elkerülő Eredmény: -versengő, elkerülő – mérgesebbnek tartják, mint az alkalmazkodót, együttműködőt -alkalmazkodót szorongónak, önhibáztatónak tarják -együttműködőnél állítják legtöbbször, hogy boldog

25 Vezetés és érzelmek a munkahelyen
George (2000) vezető hangulata hat a dolgozókra Fitness (2000) szervezeti pozíciótól függ a harag forrása Lewis (2000) vezetői haragkifejezés – beosztottak idegesebbek; vezetői szomorúság – beosztottak kevésbé lelkesek, fáradtabbak

26 Az észlelt hatalom és érzelemkifejezés hatása a befolyásolásnál
kontroll hajlam, PA, kellemesség, lelkiismeretesség, nem Vezető érzelmei +kimenet: büszke, elégedett -kimenet: harag, hibáztatás Beosztott érzelmei: Méltánylás, hála Szomorúság, bűntudat Személyi jellemzők Átélt érzelmek Az észlelt hatalom Mutatott érzelmek a befolyásolás szándékával A célszemély reakciói Az észlelt szituáció -kognitív oktulajdonítás -ellenállás ítélt valószínűsége -tapasztalat, kedvelés -szervezeti kontextus -aktuális hangulat (Gibson és Shroeder, 2005)

27 Stratégiai érzelembemutatás
Pozitív érzelmek boldogság – átterjed + hangulat – nem figyel, „lágyító hatás” + hangulat – kedveltebb „liking bond”

28 Negatív érzelmek Cél: komplementer érzés kiváltása
Harag – félelemkiváltó -harag – hatalom-tulajdonítás -harag – szorongást kiváltva direkt büntetés – elkerülendő -kontrollálatlan harag – „sérülés”-fenyegetés

29 Érzelemmentesség Érzelem = gyenge,sebezhető Érzelemhiány = erő jele
Racionális Szakértő Profi


Letölteni ppt "ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések