Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fésűs Szilvia ÁOK VI., Horváth Dóra Anita ÁOK VI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fésűs Szilvia ÁOK VI., Horváth Dóra Anita ÁOK VI."— Előadás másolata:

1 Kortársoktatás a felsőoktatási intézményekben A HuMánia Pályaszocializációs Műhely
Fésűs Szilvia ÁOK VI., Horváth Dóra Anita ÁOK VI. Témavezető: Dr. Hegedűs Katalin Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet TDK Konferencia, február 11.

2 Az előadás célja A segítő foglalkozásokra felkészítő felsőoktatási intézményekben működő kortársoktatói csoportok, módszereik és hatékonyság-felmérésük ismertetése. A HuMánia Pályaszocializációs Műhely bemutatása.

3 Hipotézisek Az orvosi hivatáshoz szükséges humán készségek fejlesztése
növeli a hatékonyságot és hozzájárul a kiégés megelőzéséhez. A kortársoktatói csoportok hatékonyak a személyes és szakmai fejlődésben, a stressz kezelésében, társas támogatást és követendő modellt nyújtanak.

4 Kortársoktatás Azonos korosztály Képzett kortársoktatók
Megfelelő szakmai háttér Kiegészíti a hagyományos oktatást Megszólítja a nehezen elérhető csoportokat Fejlődési lehetőség a kortársoktatóknak is Történetének „mérföldkövei” 1984 – National Association of Peer Program (NAPP), USA 1986 – Peer Educational Program (PEP), Wendy Arnold, USA Y-PEER program nemzetközi protokollja, USA

5 Kortársoktatás Előnyei Hasonló élethelyzetek, konfliktusok
A fiatalok jobban elfogadják kortársaikat Kötetlenebb hangulat A kortársoktatók pozitív szerep-modellek A kortársoktatók maguk is fejlődnek Költséghatékonyság Hátrányai A megfelelő minőség kérdéses Folyamatos utánpótlás kell A hatékonyság-elemzés nehézkes

6 Külföldi és hazai példák célcsoport, módszerek, hatékonyság-vizsgálat
Project Management Course, University of Zurich - Svájc, 2005 National University of Ireland Írország, 2003 University Hospital of Tübingen Németország, 2005 University of Nebraska Medical Center USA, 2000 Kompánia Alapítvány, ELTE Magyarország, 2005

7 HuMánia Pályaszocializációs Műhely
Kezdetek, célok (2002) Gyakorlati készségek fejlesztése Társas támogatás Kiégés megelőzés – Bálint Mihály Tutorok fejlődése Oktatói készségek, önismeret Célcsoport, program III-VI. éves orvostanhallgatók 10 x 3,5 órás műhely, Nyitónap, Téli Tábor 10-12 fős kiscsoportok kéthetente, 2 csoportvezető tutor 2005 óta 2x2 kredites szabadon választható tárgy SE Magatartástudományi Intézet

8 HuMániás kortársoktatók
Tutornapok Elvárások tisztázása Tutori készségek felmérése Elméleti tudás Oktatói készségek Csoportdinamikai ismeretek Képző hétvégék Csapatépítés Csoportvezetésre való felkészítés - Kézikönyv Továbbképzés, szupervíziók Oktatáselméleti tanácsadó, tréner, pszichológus

9 HuMánia - Műhelyek Társas támogatás Kommunikációs készségek
Csapatépítő játékok, bizalmi gyakorlatok Csoportos feladatmegoldás Kommunikációs készségek Szituációs gyakorlatok, szerepjátékok - videós, saját és kortárs visszajelzéssel Interaktív előadások, kiscsoportos megbeszélések Pozitív szuggesztiók, újrakeretezés Betegtájékoztatás Kompetencia határok Empátia, előítéletek Önérvényesítés Relaxációs gyakorlatok Junior Bálint-csoport

10 Résztvevők és visszajelzések
321 hallgató - 80% III-IV. év 9 fős rezidens csoport (2006/2007.) 10 fős debreceni csoport (2008/2009.) Férfi:nő arány: 30-70% 37 tutor: 13 férfi, 24 nő (35-65%) 23-an már végeztek Hallgatói visszajelzések: kérdőívek félévkor és évvégén Pozitívumok: humán készségek fejlesztése társas támogatás önismeret Változtatnivalók: még több szituációs gyakorlat, szerepjáték legyen.

11 Tervezett hatékonyság vizsgálat
Hipotézis: nagyobb személyes hatékonyság és a kiégés megelőzése Módszer: hosszú távú kérdőíves utánkövetés Maslach-féle Kiégettségi Kérdőív hallgatói változata (Shaufeli WB-Martínez IM-Pinto AM-Salanova M-Bakker AB, 2002) Rövidített Beck-féle depresszió-skála (1972; Kopp M-Skrabski Á, 1990) Spielberger-féle szorongás-kérdőív (Sipos K-Sipos M-Spielberger CD, 1998) Speciális kérdések Kik veszik fel a tárgyat: válogatott vagy reprezentatív minta? Hogyan szűrjük ki az egyén mentálhigiénéjére ható egyéb tényezőket?

12 Irodalomjegyzék www.pepla.org www.peerprograms.org
Health Educ Res Apr;14(2): Elsevier Ltd and IPMA. doi: /j.ijproman BMC Med Educ. 2006;6:18. doi: / BMC Med Educ. 2008; 8: 18. Published online 2008 April 9. doi: / Med Educ Jan;34(1):23-9. Journal of Cross-Cultural Psychology 2002; 5: Beck AT, Beck RW. Screening depressed patients in family practice. A rapid technic. Postgrad Med 1972;52(6):81-85. Kopp M., Skrabski Á. (1990): Összehasonlító mentálhigiénés vizsgálatokhoz ajánlott módszertan. Végeken, 2: 4-24. Sipos K., Sipos M., Spielberger C. D. (1998): A State-Trait Anxiety Inventory (STAI) magyar változata. In: Mérei F. - Szakács F. (szerk.): Pszichodiagnosztikai vademecum. I. Explorációs és biográfiai módszerek, tünetbecslő skálák, kérdőívek. 2. rész. Kézirat. ELTE-BTK, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,

13 Köszönetnyilvánítás Dr. Hegedűs Katalin
Prof. Dr. Kopp Mária, Prof. Dr. Túry Ferenc Dr. Kiss Eszter, Pintér Terézia Andorka Mátyás Becze Ádám Bognár Péter Dombi Anna Zsófia Dudás Anna Farnady Ágnes Ferreira Gábor Futácsi Balázs Gál Dávid Horváth Dóra Anita Hulesch Bors Inczédy-Farkas Gabriella Kovács Kornél Kovács Levente Koppány Kőpájer Gabriella Kun Helga Linka Katalin Erzsébet Major János Malik Anikó Meczner András Molnár Ágnes Nagy Katalin Nguyen Pham Phuong Thanh Nuridsány Eszter Oláh Szabina Papp Magor Petrás (Nagy) Nóra Ress Katalin Rosta Eszter Andrea Rottek János Sándor Zsuzsanna Sonnevend Mária Sponga Mária Sztanó Flóra Udvarhelyi Gabriella Váczi Rita

14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

15 Külföldi és hazai példák
Név, ország Célcsoport Módszerek Hatékonyság-vizsgálat Project Management Course, Svájc, 2005 Egyetemisták, pályakezdők – projektszervezés, vezetés módszertan, elmélet Csoportos feladatmegoldás, szerepjátékok, elektronikus házi feladatok Teszt, hallgatói visszajelzések Publikáció: 2008 Elsevier Ltd and IPMA. doi: /j.ijproman National University of Ireland, Írország, 2003 II. éves orvostanhallgatók (V. éves kortársoktatók) Orvos-beteg kommunikáció videós bemutatása, szerepjáték Visszajelző kérdőívek hallgatóknak, tutoroknak University Hospital of Tübingen, Németország, 2005 III. éves orvostanhallgatók (IV-V. éves kortársoktatók + belgyógyász mentor) Belgyógyászat gyakorlati készségek elsajátítása skills laborban Department of Family Medicine, Nebraska, USA, 2000 127 II. éves orvostanhallgatóval összehasonlító vizsgálat PBL-módszerű csoportok felét véletlenszerüen kiválasztott csoporttag vezeti Visszajelző kérdőívek, fókuszcsoport, objektív vizsgák → nincs különbség a hatékonyságban Kompánia Alapítvány, Magyarország, 2005 Kortársoktatók képzése kortárs tutorokkal és szakemberekkel Elméleti képzés, technikai-módszertani műhelymunka, terepgyakorlat, speciális és kiegészítő képzés (önismeret, tréningtábor, szupervízió) Visszajelző kérdőívek az iskolásoknak, mentori értékelőlapok, dolgozatok, kérdőív a kurzus végén és hosszú távú hatások felmérése


Letölteni ppt "Fésűs Szilvia ÁOK VI., Horváth Dóra Anita ÁOK VI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések