Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Korszerű járműdinamikai mérések tapasztalatai, az eredmények felhasználási lehetőségei Dr. Melegh Gábor Sesztakov Viktor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Korszerű járműdinamikai mérések tapasztalatai, az eredmények felhasználási lehetőségei Dr. Melegh Gábor Sesztakov Viktor."— Előadás másolata:

1 Korszerű járműdinamikai mérések tapasztalatai, az eredmények felhasználási lehetőségei Dr. Melegh Gábor Sesztakov Viktor

2 Tartalom: 1.A mai járművek menetdinamikai jeladói 2.Korszerű mérőegységek 3.Az adatfeldolgozás módjai 4.Kiértékelési tapasztalatok 2

3 1. Jeladók típusai ABS jeladók (keréksebesség érzékelők) Léteznek induktív, valamint Hall effektus alapján működő jeladók. Kormányszög jeladók Ezek a szenzorok általában magnetorezisztív elven működnek, eltérő fogszámú kis fogaskerekek felhasználásával. Gyorsulás-szenzorok Működési elvüket tekintve megkülönböztetünk kapacitív, piezoelektromos, piezorezisztív valamint termodinamikus gyorsulás-szenzorokat. Szögsebesség érzékelők Rezonátor-giroszkóp elven működnek. 3

4 Tartalom: 1.A mai járművek menetdinamikai jeladói 2.Korszerű mérőegységek 3.Az adatfeldolgozás módjai 4.Kiértékelési tapasztalatok 4

5 2. Mérőegységek, műszerek 1.A mérések során használt eszközök 2.Egyéb korszerű mérőrendszerek 3.Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez 5

6 2.1 A mérések során használt eszközök: XL Meter Pro Gamma és XL Vision mérési tartomány: ±14 m/s 2 ; (kiterjesztett: ±20 m/s 2 ) érzékenység: 0,002 m/s 2 ; adatgyűjtési frekvencia: 25 Hz; 50 Hz; 100 Hz; 200 Hz. belső memória; RS232 v. USB kapcsolat 6

7 2.1 A mérések során használt eszközök: VDSU II 3 koordinátás (x,y,z) gyorsulásmérés és 3 koordinátás (x,y,z tengely körüli) szögsebesség mérés; CAN vagy USB kapcsolat. 7

8 2.1 A mérések során használt eszközök: G-Tech Pro RR és PASS (x,y,z) mérés > (x,y) kijelzés (bólintáskorrekció) külső áramforrást igényel (szivargyújtó) > fordulatszám RS232 kapcsolat 8

9 2.1 A mérések során használt eszközök: AutoEnginuity’s ScanTool érzékelők: a jármű csaknem valamennyi jeladója tápellátás az OBD csatlakozón keresztül legnagyobb mintavételezési frekvencia: 1 kHz kapcsolat: USB, RS232, Bluetooth, WLAN 9

10 2.1 A mérések során használt eszközök: Videokamera miniDV: 720x576 pixel; 25fps ; miniDV kazetta digitális fényképezőgép: 640x480 pixel; 30fps; SD kártya web-kamera: 640x480 pixel; 30fps; közvetlenül PC-re 10

11 2. Mérőegységek, műszerek 1.A mérések során használt eszközök 2.Egyéb korszerű mérőrendszerek 3.Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez 11

12 2.2 Egyéb korszerű mérőrendszerek: Pocket DAQ 2 X 3 irányú gyorsulás- és 1 X 3 irányú szögseb.érzékelő további 7 analóg bemeneti csatorna adattárolás: a műszeregységbe épített PDA memóriakártyáján kapcsolat PC-el: USB; IrDA; WLAN; Bluetooth 12

13 2.2 Egyéb korszerű mérőrendszerek: V-BOX műszercsalád 100 Hz (cm-es pontosság esetén 50 Hz [dGPS]) GPS, gyorsulás, szögsebesség jeladók CAN vevő (fordulatszám; járműsebesség) analóg és digitális (CAN; RS232) kimenetek, CF kártya 13

14 2.2 Egyéb korszerű mérőrendszerek: Correvit Pitch and Roll System optikai úton történő sebességmérés 3 irányban mér: hossz- és keresztirányban a talaj-textúra változásának sebességét a talaj műszertől való távolságát digitális és analóg kimenetek 14

15 2.2 Egyéb korszerű mérőrendszerek : Vericom VC3000 DAQ / VC 4000DAQ (x,y) gyorsulásszenzor; (x,y,z) gyorsulás és z-szögseb. 6 / 12 analóg bemenet; OBD II bemenet; GPS bemenet 100Hz / 1000Hz USB, RS232 / Bluetooth, SD. magnetométer (VC 4000DAQ) 15

16 2. Mérőegységek, műszerek 1.A mérések során használt eszközök 2.Egyéb korszerű mérőrendszerek 3.Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez 16

17 2.3 Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez: E-tanú digitális kamera + (x,y) gyorsulásszenzor körbeforgó puffer (15+5 sec) automatikus (045g) v kézi működés tárolási kapacitás: 6 X 20s (256MB); adatfeltöltés: USB 17

18 2.3 Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez: DriftBox (x,y) gyorsulás-, (z) szögsebesség-érzékelő; GPS-vevő 10Hz SD/MMC memóriakártya; USB csatlakozás 18

19 2.3 Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez: MicroSAT GPS-vevő 20 Hz-es mintavétel Belső memória / közvetlen PC kapcsolat Kimenetek: TTL; analóg; CAN 19

20 2.3 Mérőeszközök egyszerűbb mérésekhez: Dynolicious (iPhone) GPS-vevő gyorsulás-szenzor Belső memória 20

21 Tartalom: 1.A mai járművek menetdinamikai jeladói 2.Korszerű mérőegységek 3.Az adatfeldolgozás módjai 4.Kiértékelési tapasztalatok 21

22 3. Az adatfeldolgozás módjai: 1. Táblázatkezelő segítségével Sablonok használata Nehézkes „áthangolás” 22

23 3. Az adatfeldolgozás módjai: 2. Célprogram használatával Mérések közvetlen megtekintésére: MATLAB Algoritmus elkészítéséhez: MAPLE Programozáshoz: LabVIEW 23

24 Tartalom: 1.A mai járművek menetdinamikai jeladói 2.Korszerű mérőegységek 3.Az adatfeldolgozás módjai 4.Kiértékelési tapasztalatok 24

25 4. Kiértékelési tapasztalatok: Szlip – gyorsulás – bólintás Induláskori bólintás: 2° sebességváltáskor a bólintás „késésben” van a gyorsuláshoz képest 25

26 4. Kiértékelési tapasztalatok: Szlip – gyorsulás – bólintás az átterhelődés kezdete és a valós elindulás – a kerekek megmozdulása – között mintegy 0,5 mp telik el kipördüléskor azonnal csökken a gyorsulás 26

27 4. Kiértékelési tapasztalatok: Szlip – gyorsulás – bólintás járműsebesség ~ első keréksebesség (fékezéskor) első keréksebesség < hátsó keréksebesség –Túlfékezettség miatt; utolsó tizedmásodpercekben változás 27

28 4. Kiértékelési tapasztalatok: a x, a y, a z és IaI ~ a kocsitestre ható erő nagysága egyes gyorsulásértékek szórása kocsitestre ható erő mértékének ingadozása 28

29 4. Kiértékelési tapasztalatok: Oldalgyorsulás és „oldalszlip „oldalszlip” := (v.b – v.j) / v.j {a diagramon 5x-ös nagyításban!} egyenes úton hasonló jelleget mutatnak 29

30 4. Kiértékelési tapasztalatok: Oldalgyorsulás, oldalszlip, z-szögseb. 20km/h körüli kanyargáskor erősebb hasonlóság szögelfordulás helyett szögsebesség –Az integrálási hiba miatt 30

31 4. Kiértékelési tapasztalatok: Oldalgyorsulás, billenés az oldalgyorsulással szinkronban jelentkezik a billenés keréktalpponti erő vizsgálatakor: –az átterhelődés okozta függőleges- és oldalirányú erő változásához a billenés is hozzájárul 31

32 4. Kiértékelési tapasztalatok: v(s) keréksebességből és gyorsulásból számítva s(a) = s(v) + 12,5m v max (a) = v max (v) + 4,5km/h v ∞ (a) = ~3km/h;v ∞ (v) = 0km/h 32

33 4. Kiértékelési tapasztalatok: Helykoordináták meghatározása GPS nélkül ∫∫ a d 2 thibát generálunk –Mert a karosszéria szögelfordulásait nem vettük figyelembe. Megoldás: –Mérés szögsebességek és/vagy keréksebességek kontrolljával. v jármű ~ v kerék, azonban v jármű ~ szlip; v jármű ~ a x v y ~ v oldalszlip, alacsony sebességnél elfogadható, azonban nagyobb sebességnél a y vagy ω z kell! CAN: v kerék, a oldal …helykoordináta pl. alagútban 33

34 Összefoglalás: A mai technika már lehetővé teszi számunkra, hogy a járművek különféle rendszereihez felhasznált jeladók szolgáltatta adatokat akár méréseink során is felhasználjuk. Hasonlóképpen az egyes elektronikus mérőeszközök adatait célszerű közvetlenül egy hordozható számítógépre juttatni, így az időszinkron létrehozása is egyszerűbbé válik az adatok között. Az új adatok segítségével a megértés és a fejlesztéshez kapcsolódó modellalkotás új perspektíváihoz jutunk, továbbá a mindennapi szakértői gyakorlat számára is értékes többletinformációkat kapunk 34

35 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 35


Letölteni ppt "Korszerű járműdinamikai mérések tapasztalatai, az eredmények felhasználási lehetőségei Dr. Melegh Gábor Sesztakov Viktor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések