Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabó Géza BME KAUT és EJJT Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabó Géza BME KAUT és EJJT Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben."— Előadás másolata:

1 Szabó Géza BME KAUT és EJJT Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben

2 2 Biztonság és megbízhatóság Mottó: Abszolút biztonság nem létezik... Nem cél a rendszer megbízhatóságának minden határon túl növelése. Az a kérdés, a társadalomnak mire van igénye (megfizethető biztonság). Az elvárt megbízhatóság az eltűrhető kockázatból határozható meg.

3 3 Műszaki okú kockázatok okai Véletlenszerű meghibásodások, Szisztematikus (emberi hibák), amelyek a műszaki rendszer elégtelenségéhez vezetnek. Mindkét típus funkcionális elégtelenségben jelentkezik, ellenük adott szintű védekezés szükséges. A védelemnek célszerűen összehangoltnak kell lennie A védekezési szint mérőszámai: THR és SIL (IEC-MSZ-EN 61508; MSZ-EN stb.)

4 4 THR és SIL meghatározása (1) 1.THR, majd THR alapján SIL: GAMAB: Minden új rendszer legyen legalább annyira biztonságos, mint az, amit kivált. (Problémák: Alacsonyabb biztonság többletfunkciókkal? Teljesen új rendszer? A korábbi rendszer nem szándékolt biztonsági szintje?) ALARP: A megfizethető biztonság: A biztonságnövelő ráfordítások és hatások elemzése. (Probléma: Gyártófüggő.) MEM: A rendszer alkalmazásának kockázata ne emelje az alapkockázatot.

5 5 Példa GAMAB elv alkalmazására Közlekedési okú halálesetek Magyarországon Adat1 4 haláleset/nap 1500 haláleset/év Emberi okú Műszaki okú Adat2 90% 10% 150 haláleset/év Fék okú Kormánymű okú Futómű okú Gumiabroncs okú Egyéb okú Felosztás1 20% 30 halál/év

6 6 Példa GAMAB elv alkalmazására (folyt.) Fék okú Kormánymű okú Futómű okú Gumiabroncs okú Egyéb okú Felosztás1 20% 30 halál/év Hipotézis1 0,5 halál/baleset 60 baleset/év Hipotézis2 Minden 4. fékhiba vezet balesethez 240 hibaeset/év

7 7 Példa GAMAB elv alkalmazására (folyt.) Hipotézis2 Minden 4. fékhiba vezet balesethez 240 hibaeset/év Hipotézis3 Egy átlagos jármű 2 órát fut naponta 0,33 hibaeset/üzemóra Adat3 2 millió jármű Magyarországon 1,65*10 -7 hibaeset/üzemóra SIL3

8 8 THR és SIL meghatározása (2) 1.csak SIL (HW hibatűrés is ez alapján): RiskGraph

9 9 THR és SIL előírások következményei THR: rendszer-architektúra; komponens megbízhatóságok; SIL: életciklus-tevékenységek szigorúsága: –Információáramlás, dokumentálás, –Résztvevők függetlensége, –Résztvevők kompetenciája, –Alkalmazott módszerek és eljárások, –Verifikáció és validáció.

10 10

11 11 Függetlenség (1) MSZ-EN 61508:

12 12 Függetlenség (2) MSZ-EN / 50129: SIL3 – SIL4:SIL1 – SIL2:

13 13 Alkalmazandó módszerek előírása Tervezési és fejlesztési hibák elkerülésére, MSZ-EN 61508

14 14 A fejlesztési munka támogatása Integrált informatikai rendszerrel, amely: kezeli az egymásra épülő fázisokat (életciklus-tervezés); a fázisok közötti átmeneteket (fázis lezárás-új fázis megnyitása); a fázisokban keletkező információkat (változatlanság, illetve változás esetén a módosulás végiggörgetésének kikényszerítése); módszertani támogatást nyújt (szabványfeldolgozás alkalmazási példákkal); kezeli a jogosultságokat és kompetenciákat; automatikus jelentéseket generál a biztonsági folyamatról; BME-EJJT 5.1 projekt: Járműrendszerek biztonsági szintjének meghatározása, funkcióspecifikáció

15 15 A közlekedési szakma feladatai A kockázati alapú megközelítés elfogadása és elfogadtatása a közvéleménnyel, Alátámasztható kockázati kritériumok létrehozása és publikálása, Az üzemeltetési fázis megfelelő szervezése, A rendelkezésre álló erőforrások ésszerű felhasználásának tervezése: Közlekedési ágazatok közötti különbség: –vasúti, légi közlekedés: professzionális résztvevők, a belépés korlátozott; –közúti közlekedés: nem professzionális résztvevők, a belépés szinte teljesen szabad. Következmény: elsődlegesen emberi hibából származó balesetek arányának különbsége

16 16


Letölteni ppt "Szabó Géza BME KAUT és EJJT Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések