Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vezetés és a jó vezető a közigazgatásban dr. Sabjanics István 2014. március 19.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vezetés és a jó vezető a közigazgatásban dr. Sabjanics István 2014. március 19."— Előadás másolata:

1 Vezetés és a jó vezető a közigazgatásban dr. Sabjanics István március 19.

2 Vezetés és igazgatás I.  igazgatás:  tájékozódás + információszerzés + információ feldolgozás + elemzés  tervezés  munkamegosztás*  koordináció*  végrehajtás ellenőrzése * (igazgatás tartalmának központi elemei)  igazgatás, adminisztráció = szervezés

3 Vezetés és igazgatás II.  igazgatás legfontosabb tartalmi eleme a döntés  döntés = vezetési tevékenység  döntéshozatal, probléma megoldás  Szamel szerint az igazgatás CSAK döntés- előkészítés, illetve végrehajtás  Weber: a vezető egy “legális úr” (utasítási jogkörre alapozva)  valójában a vezető is engedelmeskedik a személytelen rendnek (racionálisan körülhatáolt tárgyi hatáskör)

4 Vezetés és igazgatás III.  ha a vezető utasításai és a beosztottak végrehajtása között nincs összhang  vezető akarat módosítása  vezető megtévesztése  működés elszabotálása  politikai vezető (poltikai motívum is)  pártérdek és közérdek egyszerre érvényesül

5 Vezetési típusok I.  vezetői kézivezérlés térvesztése (döntéshozatal és információkhoz hozzáférés széles körben)  felelősség is követi a változásokat, de kissé megkésve  XX. század közepén egy szervezet eredményessége leginkább a jó vezető személyétől függött

6 Vezetési típusok II.  ma legfőképpen: képviselet (szervezeten kívül, illetve szervezetrendszeren belül felfelé)  szervezeti vonatkozásban:  kapcsolattartás (társszervezetek, partnerek)  fejlesztés  büdzsé kialakítása  személyzeti vonatkozásban:  jutalmazás és büntetés  munkáltatói jogkör  motiváció  személyes jellemzők kihatása az egész szervezetre (hirtelen, felkészületlen, nem törődöm)  vezető célja: a szervezeti céllal szükségszerűen párhuzam, sőt azonosság a célravezető

7 Vezetési típusok III.  menedzser típusú vezetés:  stabilitás  bürokratikus, szervezeti-működési modelltől távol  eredményorientáció  új munkamódszerekre kellő nyitottság  menedzserializmus:  piaci módszerek  vállalkozói szellem  magánszektor bevonása

8 Vezetési típusok IV.  1970-es évektől a NPM kísérletet tesz a magánigazgatás és a közigazgatás szervezési elveinek szintetizálására a hatékonyság növelése érdekében  teljesítmény menedzsment:  működési hatásfok növelése a primér szempont  gazdaságosság  költséghatékonyság  eredményesség  ráfordítás

9 Vezetési típusok V.  stratégia-menedzsment:  célhoz vezető út kidolgozása  célok realizálásának folyamata a rendező elv  innováció  ellenőrzés  részeredmény  S.W.O.T.

10 A vezető I. jellemzők, szituációs játékok, feladatmegoldás. viselkedés. hatalommal élés, elképzelések, értékek, karizma, intelligencia Platón: Az Állam “Milyen tulajdonságok különböztetik meg az egyént, mint vezetőt” Francis Galton: születnek, nem képezik őket XX. század közepére felismerés: adott helyen jól teljesítő vezető, nem feltétlenül állja meg a helyét másutt (vagyis elengedhetetlen a képzés, képesítés)

11 A vezető II.  a ‘80-as évekre újra felértékelődik a személyes jellemzők szerepe, úgy mint intelligencia, tudatosság, nyitottság beosztottakhoz viszony hatékonyság “napközi” teljesítmény maximálás munkaképte- lenség eredményes csapatmunka

12 A vezető III.  Vezetési stílusok:  megnyerő  autokratikus  demokratikus  nárcisztikus  mérgező  feladat központú / kapcsolat orientált  lényeges különbség van a nemi sztereotípiákat illetően

13 A vezető IV.  nincs tökéletes vezető  inspiráló vezetői tulajdonságok:  humánus  megközelíthető  jó időzítés  empatikus  vállalja és kiaknázza saját egyediségét  Fagol:  mindenkit ismer, alkalmatlanokat elbocsátja  példamutató  rendszeresen felügyeli a szervezete működését  közvetlen beosztottjaival rendszeresen konzultál  nem veszik el a részletekben  tettvágy, kezdeményező készség, odaadás  felelőssége: törvényes és hatékony működésért

14 A jó vezető I.  jogszerűség  komplex jogi szemlélet  iura novit curia (szakfeladat – szakismeret)  hatékonyság  minőség + idő + ráfordítás  versenyben egyértelmű  magánszektor profitorientált,  közszférában nem egyértelmű  EU elvárások  nemzeti közigazgatási rendszerek átláthatósága  megbízható teljesítő képesség  EU jogszabályainak és politikájának gyakorlati megvalósítása

15 A jó vezető II.  acquis communautaire  megfelelő-e a szervezet?  elengendő-e a felszereltség?  megfelelő-e a személyi állomány?  legfontosabb: megbízhatóság  pontosság  gyorsaság  dinamikus cselekvési- és  hatékony alkalmazkodási képesség  közösségi hűség követelménye  közösségi jog egységes és  hatékony alkalmazása  belső alkotmányos hatáskör elosztás vagy hatósági szervezetrendszer hiányosságai nem legitimálják a végrehajtás deficitjét(!)  Közös Értékelési Táblázat (CAF)  egységes teljesítmény- és minőségvizsgálat

16 A jó vezető III.  hatékonyság biztosításának előfeltételei  jogszerű működés  feladatok hatékony és  határidőn belüli végrehajtása  érintetteknek azonos színvonalon  maradéktalanul és folyamatosan  hatékony = ha egyanezt  gyorsabban  kevesebb emberrel  kisebb ráfordítással ennek teljesítése csupán elégséges lesz elvárás

17 A jó vezető IV.  hatékonyság mérése (bázis időszak / bázis állapot)  általános működési paraméterek  befolyásoló tényezők  zavarok  költségek (indokolt – indokolatlan)  beosztottak közreműködése  időráfordítás  lényege: vezető számára hiteles kép

18 A jó vezető V.  megválaszolandó kérdések:  kiegyensúlyozott-e a szerv működése  működési költségek  beosztottak tevékenysége  feladat végrehajtás ideje hogyan alakult  belülről értékelem (ez a hiba)  külső felügyelet / kontroll (előnyei)  vezető felelősségre vonása  kívülről érkező kezdeményezés a szervezet átalakítására  felügyelő biztos kinevezése súlyos zavarok esetében  előzetes jóváhagyás egyes döntésekhez ennek ellenére NEM objektív precíz alkalmas

19 A jó vezető VI.  rendszerszintű probléma: a törvényesség elemi követelmény ma is DE: a hatékonyság továbbra sem az  hivatali hűség követelménye  befelé (szervezet)  kifelé (szervezetrendszeren belül és  közigazgatáson kívülre is!)  állami politikának való megfelelés (közakarat)  vezető képzés  kötelező  képzések  továbbképzések  alkalmasság időszakos vizsgálata


Letölteni ppt "Vezetés és a jó vezető a közigazgatásban dr. Sabjanics István 2014. március 19."

Hasonló előadás


Google Hirdetések